Kobo Aura Zwart Review

XL2000 4 juli 2015, 732 views

Kobo Aura Zwart

Hele fijne ereader. Goede kwaliteit, gemakkelijk in gebruik, maar kan zo hier en daar wel iets beter. Overall een goed apparaat dat ik volgende keer weer zou kopen.

Pluspunten

• Hele fijne verlichting
  • Gemakkelijk in gebruik (maar zie ook min-punten)
  • Robuust, degelijk en goed
  • Geen software nodig, werk gewoon via de verkenner

Minpunten

• Schermcontrast kan beter
  • Instellingen zoals filtering en sortering worden niet onthouden
  • Refreshing van scherm tijdens niet-lezen soms slecht
  • Wifi slurpt stroom

Veelzijdigheid Score: 4
Ik heb een tijdje geleden een Sony PRS-T3 gekocht, inclusief nachtlampje/cover, en gebruik de Sony als vergelijkingsmateriaal in deze review.

Sony is helaas gestopt met het ontwikkelen en leveren van ereaders. Daarmee is de keus op de ereader markt als het gaat om "bekende" merken een stuk beperkter geworden.
Grofweg kan je nu kiezen tussen de (Amazon) Kindle en Kobo als het gaat om de bekendste spelers. Daarnaast heb je nog een heel scala aan andere merken als Pocketbook, Icarus en Autovision, maar die heb ik niet bekeken omdat ik daar minder vertrouwen in had. Dit kan geheel onterecht zijn overigens, ik wil geen enkele uitspraak of waardeoordeel doen over deze merken want ik ken ze niet. Maar het feit dat ik ze niet ken was voor mij reden genoeg om ze niet te bekijken.

Als Sony niet was gestopt met ereaders, had ik zonder omkijken nog een PRS-T3 gekocht, maar nu moest ik mij orienteren.
De keus tussen Kindle en Kobo was snel gemaakt, vanwege de betere ondersteuning van bestandsformaten op de Kobo, en omdat ik van epub boeken heb voor de Sony, die ik anders niet zou kunnen (her)gebruiken. Daarnaast ben ik geen fan van "Vendor lock-in".

Vervolgens was de keus tussen de Glo, Aura, Glo HD was ook snel gemaakt. De Aura heeft betere bestandsondersteuning t.o.v. de Glo en is lichter, compacter en werkt soepeler en sneller (volgens andere reviews). Daarnaast is Glo HD is een stuk duurder zonder heel veel meerwaarde, en is in andere reviews te lezen dat het scherm van de Aura fijner dan de Glo HD.
Kortom: de keus valt op de Kobo Aura.

De Kobo Aura
Om te beginnen voldoet de Kobo Aura prima aan alle verwachtingen.
Vooral de verlichting is voor mij belangrijk omdat ik veel 's avonds lees. Deze heb ik dus in de winkel ook uitgeprobeerd en werkt super. De verlichting komt niet van achter de tekst / scherm, maar schijnt er als het ware overheen, tussen het scherm waar de tekst op staat en het buitenste scherm dat je aan kan raken. Dit geeft een hele fijne rustige verlichting.
Ook buiten in de zon lezen is heel fijne met de verlichting aan. Het heft namenlijk een groot deel van de reflectie en schittering op, en daarmee leest het heel prettig.

Er zijn in het veleden een aantal issues geweest met de Aura m.b.t. pagina nummering, navigatie en opslaan van pagina's, maar die zijn allemaal opgelost met de afgelopen software updates.
De updates worden overigens automatisch voor je verwerkt en daar hoef je dus helemaal niks aan te doen.

De ereader werkt heel inuitief en je kan er direct mee aan de slag. Boeken er op gooien en klaar.
Je moet wel beschikken over WIFI bij de eerste installatie / opstartronde, of het via de computer doen met internet.
Ook heb je een account nodig bij bol.com, kobo, google om in te kunnen loggen. Dit is de eerste keer ook noodzakelijk.
Als je eenmaal de basale instellingen hebt doorlopen kan je direct boeken op de ereader zetten en direct lezen.
Je hebt in ieder geval geen handleiding nodig, als je die liever overslaat.

Tip voor de gebruikers: pagina's omslaan kan d.m.v. swypen of drukken aan de linker of rechter kant van het scherm. Verlichting instellen (feller of minder fel) kan door je vingers van boven naar beneden of andersom te laten glijden over het scherm. Heel makkelijk!!

Schermverversing en flickering
Het scherm van de Aura heeft veel verversing nodig om scherp te blijven. Ik heb het ingesteld op iedere pagina van het boek volledig verversen. De Sony heeft hier veel minder last van. Buiten de boeken om (bijv. bij het gebruiken van de browser) met de ereader vaak verversen, waardoor flickering (scherm wordt herhaaldelijk opnieuw geladen, snel achter elkaar) ontstaat. Erg onprettig om naar te kijken en kijkend naar de Sony ook niet nodig.

Menu bedieningen
Zoals gezegd werk de Aura heel intuitief. Wat wel heel vervelend is, is dat bepaalde instellingen niet onthouden worden.
Ik sorteer de boekenlijsten en bibliotheken bijvoorbeeld graag op Auteur, en als ik zoek of filter doe ik dat ook graag op auteur. De Kobo doet alles standaard op "meest recent". Dit betekent dat ik idere nieuwe zoekopdracht of bij het doorlopen van bepaalde lijsten weer opnieuw moet selecteren dat ik op auteur gesorteerd of gefilterd wil hebben. Soms irriteert mij dat, vooral omdat er een paar honderd boeken op staan, moet ik dit met enige regelmaat doen.

Accuduur (en Wifi + verlichting)
De accuduur van de Aura is goed. Ongeveer 60 uur, waarbij ik bijna altijd verlichting aan heb.
De wifi staat altijd uit, want die slurpt echt stroom. Met een paar minuten wifi aan zie je het accu percentage al met 1 of 2 procent dalen.
De verlichting kan heel fel. Zaklamp formaat, ideaal als je ook nog even je kleren wil uitzoeken in het donker, maar voor mij is dat niet fijn. Ik houd van een voldoende verlichtte achtergrond om goed te kunnen lezen (qua contrast), maar wil graag zo min mogelijk licht voor de rust van mijn ogen. Vooral vlak vor het slapen gaan is weinig licht heel prettig.
Bij mij staat de verlichting daarom op 3%!!
Dit lijkt niet heel veel effect te hebben op de accuduur.

Vergeleken met de Sony PRS-T3
De verlichting van de Aura, indirect tussen het scherm, is compleet anders dan de uitschuifbare lamp van de Sony. Die van de Sony schijnt dus van buitenaf direct OP het scherm.
De Aura is hiermee ontzettend veel fijner dan de Sony, echt een enorm pluspunt.

Omdat het sherm van de Aura lichrdoorlating heeft, is het sherm niet zo contrastrijk als de Sony. Het pearl-scherm van de Sony is significant beter en prettiger om te lezen. Veel meer contrast en veel "witter".
Het scherm van de Aura is prima, je hoort me niet klagen, maar als je de Sony kent is het echt wel wennen aan de "achteruitgang".

De Kobo werkt zonder software ook. Je kan via de verkenner gewoon boeken slepen naar de ereader (extern station), en ze worden automatisch verwerkt door de Aura. Gewoon slepen dus! Bij de Sony heb je eigen software van Sony nodig, die een hoop "zooi" meebrengt naar je computer. Wat da betreft is de Kobo echt in het voordeel.

De Aura en de Sony ereader werken beiden heel anders maar wel heel intuitief. Hierdoor doen ze wat mij betreft niet voor elkaar onder.

Conclusie: Verlichtiing van de Aura is significant beter dan de PRS-T3, maar het scherm van de PRS-T3 is significant beter dan de Aura. Omdat het scherm van de Aura meer dan goed genoeg is, gaat mijn eind-voorkeur toch naar de Aura.

Extra: de sleepcover van Kobo
Ik heb gebruik gemaakt van een speciale aanbieding, waardoor ik een sleepcover er bij kreeg.
Deze heeft als extra voordeel dat de Aura automatisch en en uit slaapstand gaat als jet hem open of dicht doet.
Dat werkt fanatastisch en heel fijn. Er zijn ook imitatie-covers die hetzelfde doen, en volgens mij werken die net zo goed. Het werkt namelijk op basis van een magneetje in de deksel van de cover.
De kwaliteit van de Kobo cover is geweldig. Keurig afgewerkt, heel stevig, past perfect, mooi materiaal.
Ik heb ook een nep-cover voor 5 euro gekocht, voor de lol, en die werkt net zo goed.
Kwaliteit van de nep-cover is logischerwijs niet te vergelijken met de Kobo cover, maar qua pasvorm en sleep/wake werking zijn ze vegelijkbaar.
Ik zou zeker de Kobo cover aanaden, maa voor het enorme prijsverschil (echt enrom in mijn ogen), zou ik je geen ongelijk geven als je de imitatie-cover kiest

Heb jij ook een Kobo Aura Zwart?