Acer Aspire 6935G-844G32BN Review

Gyan007 29 mei 2009, 1.922 views

Acer Aspire 6935G-844G32BN

Pluspunten

• Niet te hoge resolutie voor gamen.
  • Kan games redelijk goed draaien.
  • 16" is een goed middenmaatje.
  • Goede featureset.

Minpunten

• Zwaar om mee te nemen.
  • Accu snel leeg.
  • Bij zon spiegelt het beeld heel erg.
  • Iets hogere resolutie zou office/internetten makkelijker maken.
  • Wordt wel warm.

Ok mensen dit is mijn eerste review. Ik doe mijn best.

Reden tot aankoop:
Sinds kort zit ik op kamers, daar staat mijn desktop PC nu. Bij mijn ouders thuis heb ik dus geen desktop meer, en aangezien ik in het weekend graag game, zocht ik een laptop die dat deed. De reden dat ik geen tweede desktop koop is dat ik graag ook makkelijk dingen wil mee kunnen nemen, inc programma's etc. Zou kunnen met een externe HDD maar de gedachte van een laptop trok mij toch wat meer. Dus hoofdzakelijk: internetten/browsen, gamen, office-en voor school etc.

Wat ik ook nog erbij moet zeggen is, dat Acer zoveel troep er standaard op zet en dat ik daarom 10 minuten na het booten van de laptop er al een dvd met Windows Vista Ultimate X64 erin had zitten.

Featureset
Hier zijn een aantal dingen te benoemen.

- 4GB werkgeheugen. Zoals velen weten haal je er niet het maximale (3.2 gb max dacht ik) uit met een 32 bit OS, wat er standaard op staat. Beetje jammer maar ik heb er X64 op gezet dus voor mij geen probleem.
- De resolutie van 1366x768 vind ik wel goed werken. Voor office taken had ik liever wat hoger gehad, maar vooral voor gamen is een te hoge resolutie not done. Dat is dus ook de reden dat ik deze laptop heb gekocht, er waren n.l. ook versies met Full HD, maar ik denk dat je er dan nauwelijks meer op kan gamen doordat bij een (te) hoge resolutie de grafische kaart het niet meer aan kan, of je draait op een veel te lage resolutie voor je laptop en dan wordt je beeld wazig.
- Blu Ray drive is aanwezig, erg handig maar ik heb zelf nog geen Blu Ray Disk dus ik kan het niet testen. Ik denk wel dat het makkelijk is als ik een filmpje huur o.i.d. aangezien ik geen normale Blu Ray speler heb.
- Verder noemenswaardig dat de harde schijf met 7200 rpm draait.
- Ook de aanwezige 9600 M GT is handig i.v.m. het gamen.
- Wireless N wordt ondersteund, ook een vereiste voor mij. Het werkt erg goed, op lange afstand/veel muren nog steeds goed signaal.
- Het aanwezige 'CineDash' is op zich wel handig, alleen werkt de volume up/down niet goed bij mij. Zou leuk zijn als je ingame zit dat je het kan aanpassen zonder alt tab te gaan. De andere knoppen functioneren wel. Ik had liever een numpad erbij i.p.v. dit.
- Leuk detail: het Acer logo geeft leuk licht! Niet speciaal, wel leuk, al meerdere opmerkingen over gehad. Een beetje een Alienware rip off, maar beter goed gestolen dan slecht verzonnen zullen we maar zeggen.
- Geluidskwaliteit is wel goed voor een laptop vind ik. Geluid klinkt lekker vol/warm, je hoort de lage tonen goed en het kraakt niet als je het lekker hard zet (voor een laptop kan het wel erg hard!). Aanvulling: het geluid is goed, maar sinds kort resoneert er soms iets in mijn laptop! Vooral bij het msn "tuudeluutje"! Je hoort het gewoon doortrillen! Het lijkt wel alsof dit vaker voorkomt als hij net geluid begint te maken, net na het opstarten dus. Beetje vreemd. Misschien eens naar laten kijken.
- Fingerprint reader moet je niet teveel van verwachten. Werkt niet echt lekker. Je moet je vinger er 30 keer overheen halen voordat hij hem eindelijk herkent. Ik gebruik het ook niet.
- Ook iets irritants, de usb poorten zitten aan de rechterkant. Als ik dus en muis/headset erin doe, dan kan het zijn dat het in de weg komt van mijn muis (zie foto 1).

Prestaties
Super PI: Voor 1 miljoen decimalen heeft de processor 23 seconden nodig.
HD Tune: Minimum transfer rate: 35.7 mb/s, average: 66.9 mb/s, maximum: 86.7 mb/s. Acces time: 15.9 ms.
3DMark06: 5859 3DMarks
Verder de video stress test in Counterstrike: Source: Alles op high, en Antialiasing uit kwam ik uit op 203.81 fps.
Verder niet echt objectieve tests gedaan. Subjectief gezien vind ik dat Left 4 Dead redelijk goed speelt. Ik speel met alles zo'n beetje op medium en dan schommelt de fps toch tussen de 40-100. Goed speelbaar dus.
Op aanvraag wil ik wel andere tests doen ;)

Beeldkwaliteit
Tsja beeldkwaliteit. Op zich wel aardig, totdat de zon schijnt. Het is zo'n spiegel beeld dan. Ik weet de officiŽle naam niet, maar ik had op zich liever een 'dof' scherm gehad. Hier heb ik natuurlijk geen last van als ik even de luxaflex naar beneden doe, wat dus regelmatig gebeurt, maar buiten in de zon computeren kan je wel vergeten. Verder kan het "zwart" wel wat zwarter. Als ik het beeld naast mijn Samsung 226BW (uit mijn hoofd) leg dan zie ik wel duidelijk verschil. Voor mensen die veel met Photoshop etc. werken is dit denk ik geen goede laptop. Niet dat het zwaar kut is, maar het is niet uitstekend. Ook vind ik het formaat van 16" erg handig. Niet zo klein als 15.4 en niet zo groot als 17.2.

Bouwkwaliteit en robuustheid
Niet veel over te zeggen, redelijk stevig. Hij bestaat voornamelijk uit plastic geloof ik. Hij is al meerdere keren in de laptop tas van m'n stoel af gerolt, en hij doet het nog steeds. Ook geen rammelende onderdelen.

Ergonomie
Twee dingetjes hier. Ten eerste de touchpad. Als je vingers kurkdroog zijn werkt hij prima, maar als ze iets vochtig zijn van zweet o.i.d. wordt hij redelijk stroef. Nu werk ik meestal met een muis dus is het voor mij geen probleem. Ten tweede, als ik game, en mijn vingers op WASD liggen, wilde ik nog wel eens de touchpad met mijn duim aanraken, omdat door het 'CineDash' de toetsen iets naar rechts verschoven liggen, en de touchpad nog steeds in het midden.

Warmte- en geluidsproductie
Dit valt tegen. Hij wordt best warm, vooral aan de linkerkant van de touchpad, waar dus je linkerhand vaak ligt. Als ik game wordt dit duidelijk warm. Zo warm dat als ik het koud zou hebben ik mijn handen eraan kan warmen :D Ook merk ik het in mijn kamer. Staat mijn laptop bv een dag lekker te pruttelen, dan wordt het best warm op mijn kamer als ik geen raam open zet. Kwa geluidsproductie heb ik niet zoveel te melden, je hoort gewoon constant wat geluid, wat ik het beste kan omschrijven alsof je met je vlakke hand langzaam over een tafel veegt. Heel constant, en moeilijk te beschrijven. :P Geen geratel van de HDD o.i.d. Dat vind ik wel beter, ik heb liever constant een geluid, dan af en toe wat getik ofzoiets. Het is ook niet heel luid, dus wel goed te doen. Als je een muziekje aan zet, zelfs als het zacht staat hoor je de laptop al niet meer.

Mobiliteit en accuduur
Dit zijn denk ook 2 zwakke punten. Hij is redelijk zwaar: 3.5 kg, en de accu gaat meestal bij normaal internetten/office-en zo'n 1.5-2 uur mee. Bij gamen zakt dit natuurlijk drastisch naar denk ik zo'n 40 minuten (niet getest).

Driver Support
Niks over te klagen. Via deze directe link kun je de drivers downloaden. Deze werken prima op Vista Ultimate X64.

Voor wat je krijgt, vind ik het een goede prijs! Ik heb lang gezocht naar zo'n soort laptop, want ik wilde geen 1500 euro of meer uitgeven om ergens op te gamen. Dit is redelijk goedkoop voor een 'game' laptop. Ik heb er 830 euro voor betaald.

Evaluatie
Al met al ben ik blij met mijn aankoop. Ik kan er goed op gamen en werken, en dat is wat ik wilde. Ik heb lang gezocht naar een laptop met deze eigenschappen en prijs. De meeste laptops moest ik inleveren op een bepaald component, of de resolutie was te hoog, of de prijs was weer over de top. Bij deze laptop heb ikzelf het gevoel dat de 2 nadelen zijn dat hij zwaar is, en dat de accu snel leeg is. Maar als hij op m'n kamer staat en de stekker zit in het stopcontact heb ik nergens last van. Daarom van mij een goed!

Graag commentaar!

Groeten Gyan

Heb jij ook een Acer Aspire 6935G-844G32BN?

Ik vind het al een mooie review. Je hebt al enkele dingen aangehaald waar ik vragen bij had (stevigheid, reflectie, handigheid van CineDash).
Mooi en helder geschreven, verwacht niet meer. :) .
Goeie opmerkingen over te hoge resoluties, tnx!
Als je benchmarkt, is het misschien handig om (nog) meer gebruikte prog's te gebruike? 3dmark ofzo. ?? (is maar een bedenking, de Counterstrike vind ik al wel goed)

Je hebt me hier al goed mee geholpen; had hem (of het grotere broertje) op het oog ;) .
Nog een ding vergeten. Wat ik er vanmiddag bij zal zetten is dat ik de driver support wel goed vind. Nergens problemen mee gehad, en gewoon van de Acer site te downloaden.
En over de fingerprint reader wil ik nog zeggen dat je er niet teveel van moet verwachten. Ik gebruik het helemaal niet omdat ik mijn vinger er meerdere keren overheen moet halen voordat hij hem herkent.

Ik voeg het vanmiddag toe, ik zit nu namelijk op mijn telefoon.
Je edit's vind ik prima allereerst :) .

Ik heb ook een Acer (5920, ouder model, kleiner scherm) en ik moet zeggen dat ik de driversupport van Acer nogal ... bagger... vind. Er staan wel drivers op de site van Acer, maar ze zijn nogal outdated!
Vooral die van de gpu (in mijn geval toch), ik ben eignlijk genoodzaakt om die van de gpu van laptopvideo2go te halen.
Andere drivers, zoals touchpad, vragen niet zo vaak om verse drivers , dus dat vormt niet zo'n probleem, imo!

Toffe review en aangenaam dat je je review 'onderhoudt' :)
Ik hoop dat je telefoon heel blijft terwijl je erop zit. Wel moeilijker bellen zo :p

Voor de rest wel een leuke review. Wat live fotos zouden leuk zijn. Ook wat benchmark resultaten ouden leuk zijn :)
3DMark06 gedraaid en toegevoegd. Ook wat foto's erbij, vooral de spiegeling zie je goed. Foto 2 zijn gordijnen open, foto 3 zijn ze dicht.