HTC Touch Diamond2 NL Zwart Review

ChessSpider 4 mei 2009, laatste update op 17 november 2015, 5.533 views

HTC Touch Diamond2 NL Zwart

Pluspunten

• Veel mogelijkheden
  • Touchflo 3D interface
  • Snel
  • Goede kwaliteit scherm, camera, telefoon

Minpunten

• Hangt soms
  • Batterijduur
  • Kleine foutjes in waardoor mail soms niet binnen gehaald kan worden

HTC Touch Diamond II T5353

De HTC Touch Diamond II T5353 is het vervolg van de HTC Touch Diamond, die vorig jaar uit kwam. De HTC Touch Diamond II heeft Windows Mobile 6.1 als besturingssysteem, met een gratis upgrade naar Windows Mobile 6.5 als hij uitkomt. Verder heeft HTC een speciale interface, Touchflo 3D, ontwikkeld zodat je de telefoon gemakkelijk met je vingers kan besturen. De normale interface van WM is daar niet voor geschikt.

Ik heb deze telefoon in combinatie met een abonnement gekocht, omdat ik een telefoon wilde hebben die er goed uitzag en veel mogelijkheden heeft. Omdat ik mijn vorige telefoon net was kwijtgeraakt toen deze uit kwam en hij nog enigszins betaalbaar is heb ik voor de Diamond II gekozen. Ik heb de HTC Touch Diamond II WWE, dus niet de Nederlandse versie. Deze telefoon heb ik nu bijna een week, in combinatie met een abonnement van Vodafone.

Specificaties en accessoires

Frequentiebereik 850MHz, 900MHz, 1800MHz , 1900MHz, 2100MHz
Beeldscherm
Resolutie 480*800 pixels
Schermdiagonaal 3,2”

De opslagruimte is uitbreidbaar met een Micro-SD kaart. Hij ondersteund SDHC. Dat is een groot voordeel op de Diamond I die maar 4GB vast geheugen had.

De telefoon zit in een kleine, zwarte doos. Aan de voorkant staat simpelweg twee plaatjes van de telefoon, terwijl aan de achterkant de specificaties staan. Het is een erg kleine doos, wat eigenlijk wel lekker is na de trend van steeds grotere dozen.

In de doos zit de Quickstart manual, screen protector, een USB kabel, oplaadstekker, een CD-ROM met de User Manual (van 9MB) en een aparte CD-ROM voor de software, een tweede stylus en natuurlijk de telefoon zelf. Er zit geen 8GB MicroSD kaart bij, wat soms gezegd werd.

Eerste keer opstarten

De telefoon kan meteen aangezet worden, aangezien de batterij niet helemaal leeg is. De eerste keer opstarten duurt extra lang, want dan word het toestel geïnstalleerd en geconfigureerd. Bij mij duurde het echter maar een paar minuten.

Toen de telefoon klaar was met opstarten was de telefoon meteen klaar voor gebruik. De telefoon voelde erg “af”. Touchflo 3D werkte meteen en zelfs de tijd stond al correct ingesteld.

Touchflo 3D

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjm4NIuXywQN.png https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjm34Bef1xoE.png https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjm5avd8L5pE.png

Zoals gezegd is TouchFlo 3D de duimvriendelijke interface van HTC. Touchflo is verder verbeterd sinds de Diamond1, zodat je nog minder in de normale WM 6.1 interface komt. De Touchflo interface is het eerste wat je ziet als je de telefoon opstart.

Op de hoofdpagina zie je de huidige tijd en komende afspraken uit je kalender. Daaronder heb je tabs waarmee je snel van scherm kan wisselen. Zo heb je People voor een overzicht van je contactpersonen en messages voor je ontvangen SMS berichten. Verder heb je ook Email, Internet, Calendar, Photos and Videos, Music, Weather en Settings. De snelheid van TouchFlo is goed, maar soms hangt hij wel. Zeker bij het laden van Photos en Videos of Music moet de telefoon even nadenken, en als de telefoon voor een halve seconde je duim verliest is dat erg irritant. Uit frustratie ga je dan met je duim verder schuiven, wat natuurlijk niet helpt.

Alle schermen zijn perfect te besturen met je duim. Met een druk op de Windows toets kom je op een snelstart scherm voor je eigen applicaties. Er is in totaal ruimte voor 24 iconen, waarvan de eerste 4 al vast staan.

Internet

Als standaard browser is gekozen voor Opera, maar Internet Explorer staat er ook nog op. Het is vast mogelijk om de Internet tab aan te passen zodat het met een andere browser werkt, maar ik weet niet hoe. Opera werkt goed, en samen met de zoombar gaat surfen heerlijk. Verwacht niet een browse-ervaring zoals die op de iPhone, maar het komt er erg in de buurt. Ik ben nog geen pagina’s gevonden die er slecht uitzagen, en over het algemeen word de gehele website geschaald zodat hij volledig op het scherm past. Als je de telefoon draait komt de browser in landscape mode terecht.

Toch heeft Opera nog een paar nadelen, zo worden de links niet altijd gepakt. Je moet inzoomen op de link voordat hij hem wilt pakken, zelfs als je er goed op drukt. Als je je duim ingedrukt houd op een link krijg je extra opties, waarmee je hem gemakkelijk kan versturen naar contactpersonen of openen in een nieuw tab. Ik vind het een groot gemis dat daar niet de optie “openen” bij staat, zodat ik niet elke keer hoefde in te zoomen.

Het inladen van pagina’s gaat niet altijd even snel, ookal ligt dat waarschijnlijk meer aan mijn verbinding.
Een belangrijke feature zijn de Push pages. Met de push pages kan je tot 4 webpagina’s automatisch laten binnen halen. Er zijn alleen globale instellingen voor alle pushpages, dus je kan niet één specifieke push-page vaker laten updaten dan de andere. Standaard staat hij ingesteld op ma~vrij tussen 6u en 18u elke 3 uur updaten. De instelmogelijkheden zijn nogal magertjes, maar voldoende.

Email en Exchange

De telefoon is gemakkelijk te configureren voor e-mail, en nadat ik Gmail had geconfigureerd voor het accepteren van POP3 was het instellen zo gedaan. Ik kan e-mails versturen en ontvangen,
Ook heb ik de telefoon geconfigureerd om verbinding te maken met de Exchange server van werk. Dat kostte wat meer moeite; vooral omdat de telefoon geen foutmeldingen gaf. Ik vermoed dat het aan de TouchFlo interface lag, maar dat weet ik niet zeker. Uiteindelijk kwam ik erachter dat ik de verkeerde inlognaam gebruikte. De Touchflo interface onderdrukt trouwens wel vaker foutmeldingen waardoor je vaak niet weet waarom iets niet werkt.

Mijn kalender, Outlook e-mails, contactpersonen en taken worden nu gesynchroniseerd met werk. Ik heb hem ook zo ingesteld dat hij om de 5 minuten opnieuw synchroniseert of e-mails binnenhaalt.
Het binnenhalen van nieuwe e-mails werkt echter niet altijd even perfect. Hij geeft de foutmelding dat hij geen verbinding kan maken met het huidige netwerk. Het is mij niet duidelijk waar het aan ligt, want soms werkt hij wel gewoon.

Batterijduur

Zoals gezegd heb ik hem nog minder dan een week, dus echt een goed oordeel kan ik nog niet geven over de batterij. Ondanks dat de batterijcapaciteit verhoogd is, moet je niet verwachten dat je er langer dan twee dagen mee kan doen. Zoals ik hem gebruikt hebt de afgelopen dagen kreeg ik er meestal net een dag uit, maar toen ik met GPS ging spelen moest hij zelfs twee keer volledig worden opgeladen op één dag.

Het opladen duurt trouwens erg lang; het duurt ongeveer 3 uur van bijna leeg naar helemaal vol. Als je de telefoon uitzet gaat het waarschijnlijk wel een stuk sneller, maar toch.

Als je deze telefoon serieus gaat gebruiken moet je overwegen om een desktop cradle of auto-houder te kopen, zodat hij regelmatig van stroom kan worden voorzien. Als je de telefoon minder serieus gaat gebruiken (WiFi niet altijd aan, niet regelmatig het internet op, voorzichtig met automatisch binnenhalen van e-mail) is het denk ik wel mogelijk om de twee dagen eruit te halen.

Er zijn klachten van mensen over een niet goed werkende batterij; mensen die met moeite 4 uur uit de batterij halen bij normaal gebruik. Als je dat hebt, heb je recht op een nieuwe batterij.

Scherm

De 3,2” scherm heeft een resolutie van 480*800 en het geeft erg helder en vooral duidelijk beeld. Ook bij de kleine teksten van websites is alles nog goed leesbaar, zelfs als je buiten bent.

De kwaliteit van het scherm is erg duidelijk. Ik heb IT Crowd gekeken en de contrast en kleuren zijn echt perfect. Ik zou bijna zeggen dat het beter is dan mijn televisie. Het is een beetje moeilijk om het je te laten zien, maar de telefoon is prima geschikt om video’s te bekijken.

In de eerste paar dagen werd het scherm heel erg vet van mijn vingers, maar na een paar dagen gebruik werd het steeds minder. Nu stoort het nauwelijks meer.

Camera

Ik heb de camera nog niet echt gebruikt, maar volgens veel mensen is de camera erg verbeterd sinds de Diamond I. Er zit geen flitser bij, dus foto’s maken in slecht verlichte ruimtes kan je vergeten. Maar als het midden op de dag is kan je nog wel behoorlijk goede foto’s maken, zoals Paledo laat zien.
Ik heb zelf ook wat plaatjes gemaakt, die vind je hier en hier.

Speakers

De speakers zijn niet erg goed. Op maximum volume klinken de speakers schel, en slaan de tonen in elkaar over. En zelfs op maximum volume staan de speakers niet bepaald hard. Sterker nog, het is net voldoende. Voor telefoneren zijn de speakers voldoende, maar voor muziek zijn de speakers gewoon niet geschikt. Ook de oortelefoontjes die erbij zitten zijn niet van erg hoge kwaliteit, dus als je serieus muziek wilt luisteren moet je een converter kopen en aparte oortjes gebruiken.

Coole applicaties

Ik heb een kleine lijst aan applicaties samengesteld die handig zijn voor op je telefoon. Sommige zijn freeware, sommige niet. Youtube en Google Maps staan er automatisch al op.

S2PEen met de duim bestuurbare muziekspeler, freeware
CoreplayerGoede videospeler dat bijna alles afspeelt
BattiLaat zien hoeveel batterij je nog over hebt, freeware
Advanced Configuration ToolPas instellingen aan waar je anders niet bij kan, freeware
WorldCard MobileScan visitekaartjes in en exporteer ze naar contacten
NOS MobielNOS Nieuws
Uitzending GemistTsjah..
iGo 8GPS Navigation software

Slot
De Diamond II is een erg uitgebreide telefoon, en ik kan er nog wel even over doorgaan. Als je vragen hebt moet je ze maar stellen. Waarschijnlijk zal ik deze review wel een paar keer updaten. Vergeet trouwens de (p)reviews niet te lezen van Tweakers.net. Nog een klein ding over geheugengebruik; standaard word er 50%~60% geheugen ingenomen, en met wat applicaties kom je al snel boven de 70%. Veel mensen vinden dat schokkend, maar geheugen gebruik boven de 90% ben ik nog niet tegengekomen.

UPDATES

04-05-09: Suggesties reacties verwerkt (applicaties uitgebreid, foto's toegevoegd)

Heb jij ook een HTC Touch Diamond2 NL Zwart?

Prima impressie. Een kanttekening doch bij je minpunten: het soms blijven hangen ben ik nog niet tegengekomen. Batterijduur is IMHO acceptabel in vergelijking met andere toestellen van dit moment. Zeker gezien alle functionaliteit aan boord. "Kleine foutjes" m.b.t. het niet binnenhalen van mail is een verbindingsinstelling en inherent aan Windows Mobile (i.c.m. Vodafone wellicht). Ik kwam dat ook al bij andere WM-toestellen tegen. Zet verbindingstype hier eens op "vodafone live!" i.p.v. "Het Internet" en voila: probleem opgelost! Minpunten zijn dus vrij subjectief.
Vanochtend was de telefoon helemaal opgeladen, en ik heb er vandaag
  • 1 uur muziek mee geluisterd met het scherm uit
  • 30 minuten met GPS zitten spelen
  • pakweg 3 minuten gebeld
  • Een paar SMSjes verstuurd
Rond 20u zat de batterij op minder dan 33%. Met het beeldscherm uit verbruikt de telefoon bijna geen stroom; als ik de telefoon de hele nacht aan heb staan met het beeldscherm uit gebruikt hij ongeveer 2% van de capaciteit. Maar zoals ik in de review al zegt; als je hem vaak gebruikt moet je echt zorgen voor extra oplaad mogelijkheden dan thuis alleen. En dat is een nadeel.

Voor het blijven hangen; laat je duim los boven de weather tab en ga dan meteen naar de Photos en Videos of Music tab. Hij heeft daar bij mij toch redelijk wat moeite mee.
Als ik iGo afsluit kan ik de telefoon niet gebruiken voor een paar minuten omdat hij nog bezig is met verder afsluiten. Als ik in de File Explorer naar de Windows map gaat dan staat hij gewoon stil; vaak kan je gewoon een paar minuten naar het scherm zitten staren. Andere keren laat hij wel alles meteen zien trouwens. Op bepaalde websites, zoals tweakers.net (niet de mobiele website), heeft hij moeite met de tabbladen en is hij soms bijna onbruikbaar omdat hij de links niet pakt of met een verlating van 5 seconden.

Volgens mij staat mijn toestel al op Vodafone Live! ipv Internet. Ik heb net even gekeken naar instellingen, en daar stond hij op.
In het diamon II topic, lees ik dat de batterij duur na een aantal dagen/weken beter lijkt te worden. Is dit bij jou ook het geval?
Ik denk dat het vooral komt omdat je de eerste paar dagen extra veel bezig bent met uittesten en dergelijke. Maar voor mijn gevoel zegt inderdaad dat hij nu langer mee gaat dan in het begin.
Ik kan alleen niet echt zeggen hoeveel beter.
Goeie review!

Zit er ook over te denken om deze telefoon te halen, maar die paar puntjes die jij noemde en nog een paar, nemen me een beetje in twijfel.

Heb je TomTom7 nog geprobeerd?
Nee, alleen iGo8. Nog niet echt geprobeerd tijdens het rijden, maar hij lijkt erg goed te werken. Hij slurpt alleen echt je batterij leeg, zodra ik ga rijden met iGo zal ik de review updaten :)

Ik had nog wel wat meer koppen kunnen toevoegen aan de review, maar hij zou dan wel erg lang worden. Als je iets wilt weten, moet je het zeggen :)

En Zanthr, de accuduur is inderdaad niet geweldig. Maar de meeste telefoons hebben sowieso geen lange batterij duur. Het zijn allemaal stroomvreters geworden ;)
Een tip, gebruik een simpele USB adapter voor in de sigarettenaansteker. Dat kost je minder dan 10 euro en je kan gewoon via de usb kabel je telefoon opladen. Zo doe ik het met mijn telefoon ook en tijdens navigeren heb ik er geen enkel probleem mee.
Daarom ga ik als ik hem wel nog heb, een brodit actieve houder halen. Hoef je hem alleen maar in te zetten in de auto, en het ding wordt geladen. Ideaal dan.

@ChessSpider: Dus je weet ook niet hoe IGo zich gaat gedragen als je gebeld wordt onder het rijden?
Uh nee nog niet, dat ga ik vast nog wel een keer testen en dan zal ik het hier laten weten ;). iGo8 is een aardig zwaar programma dus ik verwacht dat de telefoon het niet echt leuk gaat vinden.
Tussen opstarten en afsluiten van iGo is ook gewoon geduld nodig :).

En Tsurany, de stekker is een soort aangepaste mini-USB stekker. Een normale mini-USB stekker zal dus niet werken, Ik heb er een foto van gemaakt met de camera van de telefoon zelf.
Hij ziet er zo uit... Foto is trouwens gemaakt met de telefoon :)

[Reactie gewijzigd door ChessSpider op 4 mei 2009 21:11]

Als het goed is heb je neem ik aan dus een soort USB kabel, met een normale USB uitgang(als je 'm in je computer/laptop stopt)? Wel, dan hoef je alleen maar een USB auto-oplader te kopen, ik doe precies hetzelfde met miijn HTC Touch Diamond.
Of begrijp ik je verkeerd? :)
Nee ik denk dat ik je verkeerd heb begrepen :). Het is inderdaad gewoon een USB stekker die je in de computer stopt.
EXT usb, maar je kunt in de telefoon gewoon een mini usb kabeltje pleuren hoor, past ook ;)
Hey,

Kan je ook filmen met dit toestel en zo niet, heb je al externe software gebruikt waar dit wel mee kan :-). Ben erg benieuwd naar de filmkwaliteiten van dit toestel en welke resoluties er dan worden ondersteund?
en
Sorry dat je zo lang moest wachten :)

Dit is de hoogste kwaliteit, de lagere kwaliteiten heb ik nog niet uitgeprobeerd.

[Reactie gewijzigd door ChessSpider op 28 juni 2009 21:41]

Volgende week ga ik naar schiphol, ik zal kijken of ik dan wat voor je kan doen :)
Lekkere review, duidelijk hoe hij bevalt in het gebruik. Ik wil hem ook érg graag, maar de accuduur vind ik zo jammer.
Erg nette review, duidelijk en uitgebreid. Hij heeft echter nog wel wat ruimte voor verbetering. Een update over de camera kwaliteit zou de review verbeteren. Verder ben ik persoonlijk erg benieuwd naar hoe de interface aanvoelt qua snelheid, hoe lang duurt het bijvoorbeeld om de muziekspeler met een redelijke hoeveelheid muziek op te starten?(iets wat op mijn huidige telefoon, de LG renoir, een minpunt is)
De ingebouwde muziekspeler gebruik ik niet; misschien dat hij goed werkt maar ik gebruik nu Slide2Play. De muziekspeler lijkt redelijk uitgebreid, zo te zien kan je sorteren op artists, albums, playlists, genres of gewoon alle nummers laten zien.
Ik heb nu iets van 17 albums erop staan van 3 artiesten, en hij is redelijk snel. De grootste lag lijkt te zitten in het ophalen van de album art.
Dit alles is overigens in de Touchflo interface, dus goed met de muis te bedienen.
Leuke review. Ben er nu wel zeker van dat ik voorlopig het bij mijn oude diamond houd.
Ik vraag me nog af of je nu kunt sms-en zonder stylus te gebruiken. Ik vind dat op mijn diamond 1 ondoenlijk.

psst er zitten nog wel wat d d/t foutjes in.
Ingebouwde toetsenbord werkt goed. Ik heb redelijk grote duimen maar ik kan daar mee typen zonder al te veel fouten te maken. Het toetsenbord werkt en went snel, en ik gebruik dus ook geen stylus er voor :)
Waarom heb je de review niet bij de UK-versie geplaatst dan?
Niet dat 't heel veel uitmaakt, maar met bespreking van software misschien...

MicroSD 2.0 kaartjes zijn er trouwens tot 32GB dus niet tot 16GB!

Voor de rest is het eerste gedeelte een grote copy-paste van wat iedereen al weet...

Het TouchFlo-gedeelte is leuk om te lezen, evenals het internetgebeuren.
Applicaties noemen is natuurlijk leuk, maar schrijf er dan even bij wat het doet?

Tevens zouden wat meer reallifefoto'tjes wel leuk zijn natuurlijk! Keep up the good work!
Ik zal de zin van MicroSD wel even aanpassen, het is sowieso niet zo nuttig want het is zo weer outdated.
Vandaag heb ik wat foto's gemaakt, die ga ik over 5 min toevoegen aan de review. Als je nog wat mist, laat het weten :)
Bedankt voor je review. Ben van plan dit toestel te kopen i.c.m. een sim-only + internet abbo + 32gb HCSD (wil de telefoon meteen als mp3 speler kunnen gebruiken). De foto's met de camera zien er erg goed uit zeg. Stukken beter dan ik verwacht had. Ik zie wel op tegen de browser en de slecht presterende batterij maar ik zal push pages/automatisch mail checken en gps waarschijnlijk nooit gebruiken dus ik gok erop dat ik die 2 dagen wel zal halen.
Ik gebruik TouchLockProl. Sinds dat ik het geinstalleerd heb knipperd het scherm om de 1-2 minuten een keer (wanneer het uit staat). waarschijnlijk heeft het met een of andere instelling te maken (bepaalde feedback ofzo), maar ik kan het niet vinden. enig idee ???