Specificaties 42" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Philips Essence 42PES0001D/10 Zwart Review

Jan-Thijs 3 mei 2009, 2.110 views

Philips Essence 42PES0001D/10 Zwart

Pluspunten

• Vorm, beeldkwaliteit

Minpunten

• Geluid, zapsnelheid, software voor afspelen films en muziek gebrekkig

Paar weekjes dit toestel in huis dus tijd voor een review:

+ Beeldkwaliteit (m.u.v. de kijkhoek)
+ Vorm: plat scherm, fraaie afstandsbediening.

- Geluid: matig, koop een apart speakersetje
- Opstart snelheid: het duurt behoorlijk lang voordat het toestel beeld geeft na inschakelen
- Afspelen van MPEG-2, MP3 e.d. is leuke functie maar is wel erg gebrekkig geimplementeerd. Bijvoorbeeld even vooruit 'spoelen' in een film vanaf HDD is niet mogelijk. Zonde voor zo'n duur toestel met die potentie (alles is er qua aansluitmogelijkheden, maar je kan er vervolgens weinig mee).
- Aparte kastje voor TV elektronica wordt behoorlijk warm.
- Zap snelheid matig.

Al met al wellicht een van de betere toestellen op de markt maar ik zie nog een hoop ruimte voor verbetering. Hopelijk lezen de Philips techies mee......

Heb jij ook een Philips Essence 42PES0001D/10 Zwart?

Als aanvulling: de beeldkwaliteit is erg goed, maar alleen als je er recht voor zit; kijk je schuin (bijvoorbeeld in een horizontale hoek van ca 30 graden t.o.v. de middenas naar het toestel), dan is het beeld beduidend minder (waziger, minder helder). Dit is opvallend minder goed dan bij andere LCDs en Plasma's die ik tot nu toe heb gezien. Tevens is dit een ervaring die ook anderen bevestigen, dus m.i. niets nieuws, ik kan het alleen maar bevestigen.

Vwb de zapsnelheid, dit is natuurlijk de snelheid van zappen door zenders van de tuner die in de TV zit, niet een externe tuner in een settopbox oid, want dan is die verantwoordelijk voor de zapsnelheid. Met matig bedoel ik: nog altijd veel trager dan een analoge TV of video vroeger kon doen. De snelheid is vergelijkbaar met die van een Samsung settopbox van Ziggo bijvoorbeeld. Zappen tussen Digitale zenders (Ingebouwde DVB-T) is qua snelheid niet afwijkend van de analoge kanalen.

Het kastje wordt warm (staat bij mij in volledig open omgeving, juist daarom eigenlijk). Er zit (terecht vanwege herrie) geen geforceerde koeling in, maar dat betekent wel dat het onderdeel nogal warm wordt en dus niet echt geschikt is voor inbouw (ook niet conform de gebruiksaanwijzing overigens). Heel erg zwaarwegend is het niet, maar wel van belang als je de gedachte had het ding ergens weg te werken.

Overigens ook nog goed om te vermelden is dat er één aansluiting is voor de DVB-T antenne en de analoge antenne samen. Als je dus DVB-T (Digitenne) wilt toepassen (door een Digitenne kaartje via een CAM module in het apparaat toe te passen, of simpelweg Free-to-air Ned 1/2/3/+ regio zender), kun je dat niet combineren met de ontvangst van analoge antenne signalen (lees kabeltv).

Ik heb verder niet gepoogd uitputtend te zijn in alle aspecten, maar me te beperken tot die zaken die je als gebruiker echt opvallen t.o.v. andere goede toestellen. Jammer dat dat niet wordt gewaardeerd, er was immers nog niets over dit apparaat geschreven hier en elke ervaringsinfo lijkt me dan van waarde.
Ik weet niet of wij en de philips techneuten hier veel mee gaan zijn hoor. Iets meer detail zou leuk zijn, evenals wat plaatjes natuurlijk :).
Zucht, wat moet je nu met zo een review....

Kijkhoek: want de kijkhoek is slecht? Op welke manier dan en vanuit welke hoeken?

Zapsnelheid matig: digitaal/analoog? Gebruik je een externe decoder (dan zit de zapsnelheid niet in het toestel zelf)?

Apart kastje wordt warm: boeit dat? Heb je het kastje wel zodanig staan dat ie z'n warme lucht kwijt kan?

Al met al is je "review" niets meer dan een paar waardeloze stelligheden waarbij je ook nog kritische vragen kan stellen. De Philips techies zal het in elk geval niet kunnen boeien.
Ik had nog een vraagje wat betreft deze tv.
Is het zo dat je vanuit het kastje echt maar 1 kabel hebt lopen welke zowel voeding als signaal bevat?!
Dus je steekt de voeding in het kastje, en deze wordt ook doorgegeven aan de tv, dus niet dat je gebruik moet maken van 2 stekkers (1 voor je tv en 1 voor het kastje).

-edit: laat maar. heb het al gevonden:

Is er verder al iets bekend over snelheid van overdracht, daarmee doel ik gebruik van een ps3 (of andere console) icm deze tv?! Werkt dat wel gewoon goed, of komt het beeld erg laat door?!

Zit zelf heel erg te twijfelen tussen een drietal tv's waaronder deze, nu heeft elke tv van deze 3 wel wat.. en bij deze houdt te kijkhoek mij heel erg tegen.. ik zou hem eigenlijk zelf eens moeten zien in de winkel..

Alvast bedankt uiteraard voor de moeite.

[Reactie gewijzigd door DonJunior op 4 mei 2009 22:14]

Nou ben dus vandaag gaan kijken..
En dat met die kijkhoek..
Ik heb onder, boven links en rechts naast de tv gestaan.. maar doet het gewoon perfect hoor.. Kijkhoek is niets mis mee.. Dus mijn keuze staat bij deze vast!!
8-)