Nexus LOW-7000 Review
Reden aanschaf
Omdat de firma waar ik alle onderdelen voor mijn nieuwe PC bestelde heel beperkte keuze had voor 1366 sockets, was de keuze voor de nexus low7000 min-of-meer een geforceerde keuze. Op mijn wensenlijstje stonden bovenaan: stille ventilator en niet onnodig zwaar en groot. Omdat ik niet van plan ben het uiterste uit de CPU te halen dmv overklokken, was een oversized model niet noodzakelijk. De nexus combineert een laag profiel met een grote ventilator, en leek daarom een goed keuze.
Verpakking, inhoud
Pas bij het uitpakken en monteren viel op dat voor 1366 sockets de backplate optioneel is en niet standaard wordt meegeleverd. Zonder backplate lukt ook, maar het moederbord zal dan wel een beetje buigen.
Installatie
Omdat...
Pluspunten
Grote ventilator op een relatief laag model cooler. Niet al te zwaar. Gunstig geprijst.
Minpunten
Gierend geluid bij PWM aansturing, en een subtiel hoog piepje bij alle snelheden. 1366 backplate niet meegeleverd. Droge pasta meegeleverd.
Eindoordeel
Omdat de firma waar ik alle onderdelen voor mijn nieuwe PC bestelde heel beperkte keuze had voor 1366 sockets, was de keuze voor de nexus low7000 min-of-meer een geforceerde keuze. Op mijn wensenlijstje stonden bovenaan: stille ventilator en niet onnodig zwaar en groot. Omdat ik niet van plan ben het uiterste uit de CPU te halen dmv overklokken, was een oversized model niet noodzakelijk. De nexus combineert een laag profiel met een grote ventilator, en leek daarom een goed keuze.
Verpakking, inhoud
Pas bij het uitpakken en monteren viel op dat voor 1366 sockets de backplate optioneel is en niet standaard wordt meegeleverd. Zonder backplate lukt ook, maar het moederbord zal dan wel een beetje buigen.
Installatie
Omdat het moederbord nog ingebouwd moest worden was de installatie eigenlijk niet zo moeilijk. De handleiding is summier, en de plaatjes hadden best iets duidelijker en groter gemogen. Wel waren de meegeleverde plakringen die ter bescherming op de bovenzijde van het MB moeten worden geplakt, aan de grote kant. Ik moest er bij twee iets afknippen om te voorkomen dat er over een miniatuur SMD-component moest worden geplakt. Op mijn Gigabyte GA-EX58-UD5 past de cooler heel mooi over koelelementen die al op het moederbord zelf aanwezig zijn. De ventilator zal de koelelementen die rondom de CPU zijn geplaatst dus ook voorzien van verse lucht. Vanwege de lage hoogte blijft er dan volop ruimte in de kast beschikbaar voor kabels e.d. De meegeleverde pasta was al enigszins uitgedroogd, dus het viel niet mee een dun egaal filmpje aan te brengen. Na montage merkte ik dat een van de geheugenstrips onder de koeler komt te zitten. Dat zou lastig kunnen zijn als alle 6 strips gevuld worden.
In gebruikname, conclusie
De grootste tegenvaller kwam pas boven water bij het aanzetten van het systeem. Al snel bleek de ventilator een irritant gierend geluid te produceren dat dwars door alle andere achtergrondgeluiden van de PC heen kwam (waaronder de 3 case fans, de VGA fan en de power supply fan). Na enig experimenteren bleek het gierende geluid te verdwijnen bij hoge toerentallen. Dat zou dus een workaround kunnen zijn, maar met als nadeel dat de ventilator dan weer op een andere manier boven het maaiveld gaat uitsteken. Na nog een paar experimentjes kwam ik er achter dat het BIOS een keuzemogelijkheid heeft voor de ventilatorregeling: full speed, PWM, voltage of auto. Bij een vierpolige aansluiting zal het bios in auto-mode automatisch voor PWM (puls-breedte modulatie) kiezen. Na overschakelen op 'voltage' bleek het gierende geluid verdwenen. Dit is wellicht te verklaren doordat bij PWM aansturing er scherpe spanningsovergangen ontstaan als de ventialtor op minder dan 100% draait. Scherpe spanning- en stroomfluctuaties kunnen mechanische trillingen veroorzaken met relatief hoge frequentie. Bij de 'voltage' mode heb je daar geen last van. Het probleem was uiteindelijk dus grotendeels opgelost. Nog steeds is de ventilator hoorbaar. Vooral een heel subtiel hoog piepje kan soms (afhankelijk van waar je oren zich bevinden) plotseling hoorbaar zijn. Op dit moment vindt ik het geluid nog net acceptabel, maar afgezien van alle positieve punten, zou ik niet snel weer een Nexus aanschaffen.
Reacties (4)
Lijkt een leuk koelertje te zijn inderdaad.. Ik vind alleen je negatieve punt; "backplate niet meegeleverd" een beetje tegenstrijdig met het pluspunt ; "Niet al te zwaar".
Ik bedoel meestal is een backplate alleen nodig als een koeler extreem zwaar is, ook kan het zijn dat de standaard bevestigingsmethode nogal brak is ( zoals standaard push-pins op een scythe mugen/ninja).
Maarja deze koeler lijkt gewoon een goed mechanisme te hebben dus ik snap je punt niet helemaal
Veel plezier ermee!
**wiki : hoe werkt een heatpipe ***
In principe mag het niet uitmaken hoe je deze koeler op je moederbord oriënteert, de fan ligt er bovenop. Bij bijvoorbeeld een Zalman 9550 CNPS maakt dat wel uit, omdat de warme lucht anders direct je kast in wordt geblazen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

:strip_exif()/u/135079/apk_worry-rose_groot.gif?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/159609/caffeine_is_the_shit_60x60.shkl.jpg?f=community)