Foxconn G31MX-K Review

Perkouw 3 mei 2009, laatste update op 24 mei 2009, 2.664 views

Foxconn G31MX-K

Pluspunten

• Onboard Videochip
  • Stabiliteit
  • Layout
  • Alle aansluitingen welke op een ATX bord te vinden zijn (op firewire na)
  • Gbit lan

Minpunten

• Geen overclock mogelijkheden welke wel in het bios staan
  • Geen Firewire aansluting
  • Grafische kaart eenmaal gemonteerd, onderste ram klipjes niet meer te openen.

Layout Score: 4
Wat is het
Een Foxconn moederbord met een Intel LGA775 socket op het mATX formaat met een Intel G31 chipset.
Foxconn Logo

Reden van aanschaf
Omdat ik voor deze kast een Thermaltake Lanbox had kon ik niet anders dan een mATX bord kopen welke een S775 socket had voor mijn nieuwe Q8300. Maar ik wilde wel genoeg sata-poorten, minimaal 2 pci sloten en natuurlijk een Pci-Express slot voor mijn 4850. Na flink in de pricewatch te hebben rondgeneust viel de keuze toch op deze Foxconn, naar horen zeggen ook een merk dat goede producten levert en ik zelf liever geen Asrock heb (ziet tussen de oren maar goed dat is een ander verhaal ;)) Toen heb ik gekozen om het bij Azerty te bestellen vanwege de goede reviews en deze had ook gelijk nog wat andere spullen op voorraad welke ik nog moest bestellen voor een andere setup. Helaas bedroeg de levertijd geen 2-3 dagen maar ruim een week. Maar toen kwam alles binnen en begon de pret………..

Specificaties
Hieronder een tabel met de belangrijkste specificaties van het Foxconn G31MX-K moederbord.

Verpakking & inhoud
De doos komt heel mooi in het zwart (leek verdacht veel op een Asus moederbord). Wat meteen op valt is dat de doos erg klein is. In de doos treffen we dan ook weinig andere spullen aan dan het moederbord zelf.

De bewuste inhoud:
  • 1 Dvd met XP/Vista drivers
  • 2 SataII-kabels (erg korte kabels, eigenlijk wel een positief punt ze gaan uit van een kleine kast i.c.m. een klein mobo)
  • Bracket voor het moederbord uiteraard
  • IDE Kabel
  • 2x Molex > 4pin voedings connector voor op het moederbord
Layout & functies
Op het moederbord zitten nog best wat aansluitingen ondanks zijn kleine formaat! Onder andere treffen we een Onboard Videochip aan namelijk een Intel GMA3100, 4 sata-poorten, IDE aansluiting, Floppy-, USB- geluid aansluiting. Wel jammer dat er geen Firewire aansluiting bij zit, nu moet ik eerlijk bekennen dat ik niet zo erg vaak van FireWire gebruik maak. Uiteraard vinden we ook de 2 Pci-sloten en een Pci-Express-slot. En natuurlijk het allerbelangrijkste: een 775-Socket en 2 DDR2 geheugensloten!
Zoals al te zien is op de productfoto zit het einde van het PCI-Express slot wel erg dichtbij de geheugensloten, als de videokaart er eenmaal inzit (in mijn geval niet zo'n bijster groot monster) kan je onmogelijk de onderste klipjes openen! Zie de foto hieronder (note: videokaart staat daar klein beetje gebogen waardoor je de klipjes wel een beetje open kan doen!):
Klik voor groot

BIOS
Over het BIOS kan ik eigenlijk heel kort over zijn, het bevat alle basis dingen die er in een bios te vinden zijn. Automatisch fanspeed aan laten passen aan temperatuur, boot settings etc. Het is zelfs mogelijk je FSB te veranderen in het bios maar.... Wanneer je dit aanpast en het saved en vervolgens reboot zet het moederbord het doodleuk weer op default (ook al heb je de fsb maar 1mhz hoger gezet). Verder bevat het bios ook presets namelijk 1,2,3 met een standaard overclock waarbij de eerste je FSB een stukje verhoogd. De 2e het voltage een 0,1 omhoog gooit van de cpu en 0.05v van het ram, en de 3e preset doet hier nog een klein stapje bovenop . Maar ook wanneer je een preset laad en dit saved en vervolgens reboot zet hij hem gewoon weer op default. Kortom overclocken gaat met geen mogelijkheid, hier heb ik hem dan ook niet voor gekocht maar als je zoiets in het bios ziet is het wel jammer dat het niet werkt :(

Sensoren
De sensoren op het moederbord worden allemaal keurig uitgelezen zoals te zien is in de screenshots hieronder.

HWMonitor:
CPU-Z:
CPU (klik voor origineel)Cache (klik voor origineel)Mainboard (klik voor origineel)Memory (klik voor origineel)SPD (klik voor origineel)
CPUCacheMainboardMemorySPD
GPU-Z:
Graphics Card (klik voor origineel)Sensors (klik voor origineel)
Graphics CardSensors
De Foxconn G31MX-K mag dan wel een moederbord zijn op het mATX formaat maar kan zich qua aansluitmogelijkheden e.d. zeker wel meten aan een doorsnee ATX (s775) moederbord! Een kleiner (in mijn ogen verwaarloosbare) minpuntjes. Ik ben al met al zeer tevreden over dit bordje ondanks dat ik nu een kast heb waar wel een ATX moederbord in past!

Changelog
- 03-05-2009: Eerste review gepost, wachtende op feedback...

Gebruikte bronnen:
Google
Tweakers.net
Foxconn Website

*Note: Review Layout van Wiethoofd gebruikt, en Wiethoofd heeft even alle BB Codes toegevoegd en dus mijn review getweaked! THNX!

Heb jij ook een Foxconn G31MX-K?

Dat overklokken is inderdaad heel vervelend en dat vind ik echt heel jammer.

De enigste manier waardoor je nog een beetje kan overklokken is je pci-e snelheid en beetje omhoog te gooien (bijvoorbeeld naar 105Mhz).

Met die pci-e snelheid heb ik de Intel Q8200 op een snelheid van 2,5Ghz gekregen (Hij is standaard 2,33ghz),zelf heb ik ook enkele voltage problemen met het overklokken van CPU voltage's.

Maar het is het riskeren van je Pci-e bus niet waard als je het mij vraagt, want dingen die op je Pci-e bus zijn aangesloten hebben een grotere kans dat ze kapot gaan alhoewel zit je met 105Mhz nog niet in de gevarenzone (die zit ongeveer bij 112Mhz op je Pci-e bus)

Maar ondanks de "Overklokheid" heb ik veel plezier van deze moederbord.

Goeie review, alleen is je HD 4850 niet wat aan de hete kant?

Mijn XFX HD 4650 wordt niet heter dan 55c onder load! (en is zonder load 36c)...

[Reactie gewijzigd door battleaxe230 op 15 mei 2010 17:55]

Niet echt een minpunt maar ik kijk hier wel altijd naar ivm met mogeijk latere uitbreiding en dat is het geheugen. Je kan maar 2 geheugenreepjes erin doen.

Je noemde al als minpunt van het geheugenklepje met de graffische kaart maar ik vind de voeding voor het boederbrod ook wel op een lastige positie zo. Als het een staande kast is dan leunt dat op je graffische kaart en daar is deze niet voor gemaakt. Kapot gaan hangt van het gewicht af (zal wel gaan).

Met een Ati 4850 wil je (vermoedelijk) gamen. Dit haal ik niet echt uit je revieuw en waarom heb je dan dit bord gekozen en niet een met meer geheugensloten?

Je revieuw ziet er wel goed uit ook kwa plaatjes :)

[Reactie gewijzigd door Cave_Boy op 3 mei 2009 16:23]

-Gezien ik een Thermaltake Lanbox had eerst, was dit bord de beste keus (niet nagedacht over upgraden o.i.d. dan wil ik toch weer ATX ;) ) en daarbij was de prijs ook nog eens aantrekkelijk! Tenminste geen ~80 euro of hoger

-In mijn situatie valt het inderdaad wel redelijk mee, maar je hebt volledig gelijk wat dat betreft. Een gtx295 o.i.d. krijg je hier niet eens in... dan moet je ''door'' je geheugen sloten heen ofzo :? mocht dat het probleem niet zijn dan zit je nog met het koelblokske boven het PCI Express slot
Maar goed het is dan ook mATX en geen (extreem)game plank :)

-Gamen > af en toe als ik echt wil gamen haal ik wel een i7 i.c.m. gtx295 en 6gb mem :)

-Bedankt! Plaatjes/Layout dankzij > Wiethoofd

----
typfoutjes in je comment
graffische = grafische
boederbord = moederbord
revieuw = review

[Reactie gewijzigd door Perkouw op 3 mei 2009 16:42]

Leuke review

Ik heb dit moederbordje ook in mijn mediapc met als doel mijn oude processor en geheugen te hergebruiken en een zuinig systeem te hebben.

De prijs voor een moederbord met redelijk recente Intel chipset+onboard video was toen ik hem kocht ook erg goed! (37euro voor betaald ong. 6 maanden geleden)

Een lichte overclock is wel gelukt met mijn E4300 (rond de 2.4ghz, op mijn P5B deed hij 2.9) en dan nog verbruikt het systeem maar 60w wanneer ik alleen wat aan het downloaden ben. 1080p films draaien ook goed m.b.v. de onboard video. Voor het geluid heb ik een Asus S/PDIF bracket op het moederbord aangesloten die zowaar ook in 1x werkte.

Al met al ben ik alleen nog maar positief verrast voor 37euro!
Denk dat een Quadcore gewoon niet te overclocken valt door de FSB (7,5x333 = standaard q8300 speed van 2,5ghz) bordje ondersteund officieel maar 300MHz FSB meen ik. Dus denk dat dat de ''storende'' factor is in mijn OC-poging!

[Reactie gewijzigd door Perkouw op 3 mei 2009 19:54]

goede review, maar wat heb jij een raare koeler op je 4850 zitten?? hij lijkt wel van plastic.
ik heb ook een 4850 van msi maar die word een stuk minder warm, mijn idle teps zijn 24 graden. (zit wel in een antec 1200 dus misschien kan dat wat schelen)