Nikon D700 Zwart Review

Undertaker2 8 oktober 2011, laatste update op 8 oktober 2011, 5.579 views

Nikon D700 Zwart

Pluspunten

• Uitstekende ISO prestaties, veel beter dan D300
  • ADR nagenoeg zonder nadelen (i.t.t D300)
  • Uitstekende highlight recovery mogelijk vanuit RAW file, ook shadow lifting zonder veel ruistoename
  • Witbalans bijna altijd goed
  • Menu reageert snel en direct, LCD prima voor focuscheck. Snel in en uitzoomen!
  • Uitstekende bouwkwaliteit
  • Vochtbestendig

Minpunten

• Focuspunten niet aanwezig in de randen van de zoeker (D300 heeft meer coverage)
  • Popupflitser maakt schaduw bij Nikon 24-70 in groothoek (meer lensprobleem dan camera, maar dit is wel d lens voor deze camera!)
  • Auto-iso deactiveert als je de flitser gebruikt! Gelukkig workaround!
  • Focus in full-auto iets trager dan in enkelpunts modus
  • Waarom bracketing maximaal 1 f-stop per foto?
  • M-S-C (Manual, Single en Continues) focus selector knopje aan voorkant wil wel eens verschuiven bij in- en uit tas doen.
  • Erg duur, ook omdat je fullframe lenzen nodig hebt!

Uitbreidbaarheid Score: 5
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 5
Toevoeging 08-10-2011

Inmiddels ben ik ruim twee jaar verder met deze camera en hij doet het nog prima! De bouwkwaliteit heeft zich de afgelopen tijd wederom bewezen. Alles zit nog stevig vast, geen los komende grips e.d en ik ben nog geen enkele error tegen gekomen. Dit in combinatie met de (nog steeds) uitstekende prestaties heeft mij er toe gebracht de prijs/kwaliteit verhouding te verhogen van voldoende naar goed!

Wat me verder de afgelopen tijd is opgevallen dat de autofocussnelheid in 'auto mode' (dus waarbij de camera zelf meerdere focuspunten selecteert) sterk afhankelijk is van de hoeveelheid licht. Overdag buiten zie je dat in een fractie van een seconde de camera de punten geselecteert heeft. Echt snel. Echter bij avondlicht, zoals bijvoorbeeld een etentje in een restaurant, kan het net even wat langer duren dan je van zo'n camera zou (willen) verwachten. Soms zit je op anderhalve seconde, meestal korter dan een second en heel soms op twee secondes.

Het lijkt daarbij niet uit te maken of je met een dure 24-70 2.8 Nikkor lens zit of met een vergelijkbare Sigma van 2.8 die gebruik maakt van de autofocus motor in de camera. Beiden vertonen ongeveer dezelfde vertraging. Het ziet er naar uit dat het dan ook gewoon de autofocus sensor is die bij weinig licht wat meer moeite heeft een keuze te maken uit de focuspunten en om vervolgens daar op scherp te stellen.

Overigens gaat het scherpstellen met het middelste focus punt altijd snel of het nou licht of vrij donker is, mits je hem ergens op mikt met enig contrast. De enige 'oplossing' voor de andere situatie is het aanschaffen van een nog snellere lens. Bijvoorbeeld de 35mm 1.4 Met aanzienlijk meer licht voor de autofocus sensor zal de D700 weer sneller scherpstellen met deze lens, ook bij weinig licht.

Wat tot slot wel aardig is om te melden, is dat deze camera zeer waarde vast is gebleken. De oorspronkelijke aanschafprijs van de losse body was twee en een half jaar eerder 2000 euro. Een korte blik op het internet leert dat de nieuwprijs op 8 oktober 2011 slechts 180 euro lager is komen te liggen, uitgaande van de Tweakers.net pricewatch!

~[START ORIGINELE REVIEW]
Disclaimer: Dit is een review over de D700, maar ik licht ook even wat verschillen toe tussen deze camera en zijn kleine broertje de D300. Voor 'wetenschappelijke' tests verwijs ik graag door naar DPreview en andere sites. Dit is slechts een verhaaltje vanuit mijn eigen ervaring. Verder leg ik her en der waarschijnlijk de bekende weg uit, maar ik ben liever iets te volledig dan net niet duidelijk genoeg. Ok lets go :)

~[Beeldkwaliteit]
Wat onderscheidt de D700 nou van de D300? Het belangrijkste verschil is dat de D700 een fullframe sensor heeft en de D300 niet. Met andere woorden, de sensor van de D700 is even groot als een 35mm filmnegatief, terwijl de D300 het met een kleinere sensor moet doen. Het voordeel is als volgt: Beide camera's hebben 12 megapixels, maar bij een grotere sensor zijn de pixels k groter en grotere pixels betekent lichtgevoeliger en minder ruis en dus hogere ISO's. De D700 heeft dan ook minder ruis dan de D300. Hoeveel minder? Mijn ervaring is dat foto's op ISO 2500 op de D300 vergelijkbaar zijn met foto's op ISO 6400 op de D700. De D700 is dan ook 'the best you can get' als je op zoek bent naar uitstekende prestaties op hoge ISO's en daarmee gelijk aan de D3 en (voor zover ik weet) een klein beetje beter dan de Canon 5D MKII

Zelf schiet ik overigens altijd in RAW en verwerk deze files met Photoshop C.S. Op die manier heb ik maximale vrijheid om de kleurtemperatuur, tint en contrast achteraf aan te kunnen passen. Ook kan je op deze manier overbelichte delen vaak nog terughalen. In hoeverre dit lukt, hangt af van de dynamic range die de camera in de RAW file opslaat en verschilt dus per camera. Mijn ervaring is dat dit uitstekend lukt met de RAW files die de D700 produceert. Het is natuurlijk geen wondermiddel, maar uitgebleekte luchten veranderen met de spreekwoordelijke druk op de knop in een mooi wolkendek. DPreview weet met zijn tests +- 2 stops aan detail terug te halen en noemt dit "incredibly impressive"

De witbalans vind ik ook erg goed. Als ik een setje RAW foto's bekijk in Photoshop (op n locatie geschoten), dan hebben ze allemaal bijna dezelfde kleurtemperatuur en kunnen veelal direct omgezet worden naar Jpeg zonder de witbalans te hoeven corrigeren. Natuurlijk kan met Photoshop een set foto's eenvoudig op n witbalans gezet worden, maar het natuurlijk wel prettig om te weten dat de camera het zelf bijna net zo goed weet te doen! Ook is de witbalans op zich natuurgetrouw: foto's zien er uit zoals het ook op locatie was. Sim-pel.

ADR (active dynamic lighting) is een optie die ik speciaal even wil toelichten. Het werkt als volgt: De camera past een lichte underexposure toe (ongeveer -1 EV) zodat de highlights beter zichtbaar blijven. Vervolgens worden de schaduwpartijen (die dus door de underexposure ng donkerder zijn geworden) weer lichter gemaakt: resultaat is een betere dynamic range. Op ISO 200 werkt dit op de D300 en de D700 prima. Idem voor ISO 400 en 800. Echter ontstaat er op de D300 bij nog hogere ISO's een vervelend neveneffect: naast het beter zichtbaar maken van de schaduwpartijen wordt k de ruis beter zichtbaar en juist in schaduwpartijen was de ruis sowieso het meest opvallend! In mijn ervaring was ADR op de D300 dan ook alleen de moeite waard tot en met ISO800 - en zelfs dan was de ruis al aanzienlijk in de schaduwpartijen! De D700 heeft zodoende veel meer aan de ADR functie door zijn gebrek aan ruis. De ADR op de D700 heeft nagenoeg geen zichtbare neveneffecten tot en met ISO1600 en ook in Photoshop is het veel beter mogelijk om (vanuit RAW files) de schaduwpartijen lichter te maken zonder dat de foto in die delen een korrelige uiterlijk krijgt.

~[Autofocus]
Via de schakelaar aan de voorkant kies je tussen drie opties:
1) n enkel focuspunt
2) n focuspunt met omringende focuspunten als hulp
3) de camera zelf de focuspunten laten uitkiezen (Je ziet de focuspunten dan alleen even oplichten bij de focuslock. Voor en na het focussen is je viewfinder weer clean) Logisch, want de D700 heeft veel focuspunten en anders zou het behoorlijk irritant worden als je continue die punten zou blijven zien

Zelf gebruik ik meestal nummer 2 en als ik de camera aan iemand geef die gewoon wil 'mikken en klikken', dan zet ik hem op nummer 3.Het autofocussysteem is overigens hetzelfde als de D300 en presteert prima. De focus is accuraat en snel, zeker in stand 1 en 2. (ik heb bijna nooit een misfocus, maar dat is ook te danken aan de Nikon 24-70) Maargoed, uiteindelijk is het ook de camera die de goede voorzet geven moet.

Ik heb wel twee kleine puntjes van kritiek: Ten eerste vullen de focuspunten op de D700 niet het gehele beeld. Ze zitten wat gecentreert in het midden. Waarom? Omdat ze gewoon het focussysteem uit de D300 gebruikt hebben en die heeft een kleinere sensor. Eerlijk gezegd heb ik er nog nooit last van ondervonden. Ik bedoel: ik heb nog nooit een situatie gehad waarbij ik dacht "hmm... kon ik nou maar focussen helemaal in de linkerbovenhoek" Maargoed, theoretisch zou het ooit eens een probleempje kunnen zijn.

Ten tweede duurt het nt even een langer voordat de camera focuslock heeft wanneer hij zelf de focuspunten mag uitzoeken. (nummer 3, de mik en klik mode) Het lijkt er op dat dat komt omdat de camera eerst moet bepalen welke focuspunten hij gebruiken gaat en vervolgens de focus moet bepalen waarbij de gekozen punten allemaal het beste in focus zijn. Je hoort de camera dan nog enkele microadjustments maken voordat je kan afdrukken. Let wel, het gaat hier om fracties van secondes, maar je merkt gewoon dat het net even wat meer tijd kost. (getest met Nikon 24-70 en met Sigma 24-60 zonder AF motor, beide met vergelijkbare resultaten)

~[Flitser]
De D700 heeft net als de D300 een ingebouwde flitser die prima werkt. De iTTL produceert goed belichte foto's. Wat ik alleen wel jammer vind is het volgende: Soms wil ik bijflitsen, terwijl ik fotografeer op hoge ISO. Ik zoek dan dus alln een zwakke invulflits. Maar zodra ik de flitser activeer springt de camera automatisch terug naar ISO200 en krijg je dus de klassieke flitsfoto. De enige manier om toch zwak in te flitsen bij hoge ISO is door de flitser aan te zetten, manual te kiezen (F2.8 en Shutter 1/60e), vervolgens de ISO te verhogen totdat je in je zoeker in de lichtmeter ziet dat je op de goede gevoeligheid zit. Vervolgens druk je af en krijg je een subtiel ingeflitste foto waarbij het zwakke omgevingslicht en de flits netjes elkaar aanvullen. Het was natuurlijk makkelijker geweest als de camera gewoon auto-iso aan laat staan en dt als uitgangspunt neemt en de flits daar op aanpast... maargoed, dit is geloof ik op geen enkele camera te vinden! Misschien met een SB-900?
Verder, als je de Nikon 24-70 gebruikt, zie je in de groothoekstand (tot en met 35 mm) de schaduw van de lens op je foto als je flitst. De lens wordt namelijk langerin de groothoekstand!

~[Gebruik]
De camera ligt goed in de hand, heeft grip-rubbers op de goede plaatsen en voelt solide aan. Knoppen zitten op logische plekken, voelen ook stevig aan en het menu reageert snel en direct en zit logisch in elkaar. Ook het LCD scherm is uitstekend! Met de zoom-in en zoom-out knoppen naast het LCD (1-op-1 mapping!) kan je razendsnel in- en uitzoomen waarbij het ook nog eens mogelijk is ook cht goed te beoordelen of een foto scherp is of niet.

Alleen de AF-ON knop gebruik ik eigenlijk niet (met die knop kan je de camera laten scherpstellen, maar dat kan ook door de ontspannerknop half in te drukken, maar misschien mis ik iets?) /edit Dit is voor als je een onderwerp wilt 'tracken', maar niet continu foto's wil maken.
Ohja, heel soms (echt heel soms) wil het M-S-C (Manual, Single en Continues) focus selector knopje aan voorkant wel eens verschuiven bij in- en uit een tas doen.
Als laatste vind ik het wel jammer dat auto bracketing een max heeft van 1 f-stop per foto. Als je drie foto's maakt (eentje normaal, eentje over en eentje onderbelicht, dan heeft de onder- en overbelichte foto max. 1 f-stop verschil met de normale. Why Nikon.... WHY!??? Als je meer dynamic range wil dan moet je dus een serie van 5 of 7 gaan schieten en een paar fotos weggooien. Er zijn camera's van 300 euro die tot 3 f-stops gaan per foto!

~[Bouwkwaliteit]
De D700 is heel stevig gebouwd en voelt ook zo! De kunststof buitenkant voelt degelijk en heeft een licht relief waardoor minikrasjes niet opvallen. Ik heb de camera nu een paar maanden in gebruik en zie nergens enige vorm van slijtage zoals letters op knopjes die afslijten enzo. Natuurlijk wel voorzichtig zijn als de pop-up flitser omhoog staat of als het deurtje van de CF kaart openstaat. Verder heeft de camera zonder problemen een middagje in een natte tas bij 40 graden overleefd. Je hoeft dus niet bang te zijn dat ie van een paar druppels of wat vochtigheid kapot gaat. Er zitten dan ook (eenvoudige) seals achter de verschillende klepjes.

~[Overige]
Wat ik ook wel aardig vind is dat je DX lenzen kan gebruiken. De camera gebruikt dan een kleiner gedeelte van de sensor (je houdt +- 5 mpix over - je kan ook gewoon 12 mpix kiezen). Dit is hetzelfde als fullframe fotos maken met een DX lens waardoor je tunnelvisie krijgt en handmatig de foto bijsnijden. Overigens moet je in de 5mpix mode goed kijken naar de lijnmarkering in je viewfinder die het DX frame aangeeft. Ik geloof dat de D3 echt zwarte balken maakt wat natuurlijk veel fijner is! Maarja, dat zal wel met nikons product placement te maken hebben

Verder heeft deze camera net als de D300 lens adjustments. Lichte front- en backfocus kan je via het menu corrigeren. Dit werkt natuurlijk alleen als je misfocus constant is. Lenzen die soms frontfocussen en soms backfocussen kan je er niet mee fixen. Desalniettemin is het een welkome toevoeging en kan je het terugsturen van je lens naar de fabrikant besparen!

Ook leuk is de mogelijkheid om foto's in camera bij te snijden of kleuren aan te passen (en nog wat andere kleine dingetjes) Ook mogelijk met RAW files, waarna die als Jpeg gesaved worden (je kan dus in RAW schieten en wanneer nodig een fotootje omzetten naar Jpeg - handig als je iemand een fotootje wil geven maar hem of haar niet met een RAW file van 14 mb wil opzadelen)

~[Conclusie]
Er is echt weinig serieus aan te merken op deze camera en de dingen die ik noem zijn soms behoorlijk mierenpiepen :P Het enige wat ik een klein beetje jammer vind is de flitser die niet hoog genoeg is voor de 24-70 lens (meer een lensprobleem, maar ik noem het wel even omdat het d lens voor deze camera!) en de auto-iso die terugvalt naar 200 zodra je de flitser aanzet. De rest... tja...de prijs he ;)

Heb jij ook een Nikon D700 Zwart?

Goede en duidelijk geschreven review!
Misschien kan je zoals Thijsg al zegt wat plaatjes toevoegen(testshots, camera zelf)
Wil zelf ook graag een D700

[Reactie gewijzigd door Nickeyboy op 26 december 2009 01:03]

Leuke review. Goed om eens gebruikerservaringen te lezen boven DPreview.
goede review!
als opmerking we dat je misschien gebruikt kunt maken van vet in plaats van [blokhaken]. Ook enkele foto's toevoegen in de tekst zou jouw review naar mijn idee een stuk opvrolijken en dan ook de volle 5 sterren waard zijn.
verder een prima eerste review!
Kleine update gedaan. Sorry geen foto's ;)