HTC One M8s Grijs Review

hoidaniel 1 juli 2015, 13.221 views

HTC One M8s Grijs

Inclusief vergelijken met de M8!

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • software en uitstraling
  • batterij
  • dual-channel audio

Minpunten

• frontcamera standaard ingezoomd
  • haperingen tijdens installeren/downloaden

HTC One M8s
De HTC One M8s. Het toestel werd geďntroduceerd als semi-flagship door HTC als vervanger voor de M8. In deze review komen alle verschillen met de M8 aan bod, maar ook alle features als je niet bekend bent met de HTC One M8.

De uitstraling
Zoals bijna elke HTC telefoon is het uiterlijk enorm goed. De bouwkwaliteit is hartstikke goed door de aluminium afwerking en het grote glazen paneel wat naadloos overloopt op het chassis.
Voor dat ik de M8s (gunmetal grey edition) gebruikte had ik de M8 (silver edition) en een voorkeur voor de kleur heb ik niet echt. Ik vind persoonlijk het grijze er wat stoerder uit zien, alleen het zilver komt toch chiquer over. Zilver is zeker een blikvanger in gezelschap.
Het nadeel van de zilveren uitvoering is dat krassen en deuken veel meer opvallen. Onder het zilver zit een grijze coating wat bij een deuk of beschadiging zichtbaar is. Bij de grijze uitvoering is dit uiteraard minder opvallend.
Nog twee dingen maken deze telefoon zoals hij is; de dual-channel speakers zijn aanwezig. HTC verwerkt zeer goede ingebouwde speakers in zijn mobiele telefoons, zo ook in de M8s. Het zijn precies dezelfde speakers als in de M8 waardoor er dus kraakhelder geluid uit de telefoon komt. HTC loopt ver vooruit qua speakerkwaliteit op andere merken.

De software
Beide toestellen zijn redelijk nieuw, met de M8 als 'ex-flagship' en de M8s als nieuw model. Ze draaien beide op Lollipop 5.0.2 met HTC Sense 6.0. Qua software verschillen de M8 en M8s dus letterlijk niks.

Over Lollipop valt weinig op aan te merken. Het draait soepel en goed. Natuurlijk moet je door alle opties van HTC Sense heenkijken, maar toevoegingen zoals het dubbel tikken op het lockscreen om de telefoon te unlocken is super handig. Geen gedoe meer met de powerknop indrukken met één hand; gewoon de opties van Lollipop gebruiken.

Zelf ben ik enthousiast over de softwarelaag die HTC heeft geplakt over stock-android. HTC Sense is een softwarepakket van HTC waardoor je meer met je telefoon kan. Ik zal alleen de belangrijkste features behandelen, maar voor meer informatie kun je alles terugvinden op de website van HTC.

Het allergrootste verschil is uiteraard de uitstraling van de telefoon qua software. Sense werkt veel meer met lichte kleuren zoals blauw en wit, waar Samsung's Touchwiz veel donkerblauw en groen verwerkt in zijn knoppen.

Een andere optie van Sense waar ik heel erg over te spreken ben zijn de energieopties die je hebt. Er is een energiebesparing-stand en een extreme energiebesparing-stand. Beide spreken voor zich; ze zorgen dat de batterij de laatste procenten extra kunnen uitrekken. De 'normale' energiebesparing-stand kan het processorverbruik beperken, de trilfeedback uitschakelen, de helderheid automatisch verlagen en dataverbruik uitschakelen als de mobiel standby staat. De extreme energiebesparing-stand is niet optioneel, hij schakelt letterlijk alles uit behalve de mobiele zender zodat je nog kunt bellen en smsen. Ook schakelt hij het gros van android uit waardoor er geen energie verspilt wordt. In de extreme energiebesparing-stand verbruikt de batterij (beide) ongeveer 1 procent in een nacht. Best extreem dus.

Prestaties
Op de prestaties kun je weinig zeggen. Alle apps draaien vloeiend op de telefoon en schakelen tussen verschillende apps gaat zonder moeite of hapering. De enige momenten waarop je hapering waarneemt is als de google playstore iets aan het installeren of downloaden is. Dit ligt echter aan dat het flashgeheugen veel wordt gebruikt, dus heeft niet veel te maken met de telefoon zelf.

In de M8 zit een snapdragon 801 (quadcore 2,5 gHz) en in de M8s zit een snapdragon 615 (octacore, 1,7 gHz). Er zitten dus meer cores in de M8s. Wat betekend dit nou in praktijk?
Nou, helemaal niks eigenlijk. De M8s zou volgens veel critici meer batterij verbruiken, maar dit heb ik nog niet gemerkt. Het enige wat ik merk is dat het toestel iets warmer wordt, maar daar blijft het ook wel bij. Prestaties zijn niet verbeterd, maar ook niet verslechterd. Het zal dus wel een marketingtrucje zijn zodat ze octacore kunnen vermelden op het doosje.

Het werkgeheugen is beide telefoon 2GB. Geen verschil dus en ruim voldoende om alle apps te draaien die je wilt. Meer zul je ook echt niet nodig hebben bij dagelijks gebruik.

Het beeldscherm
Het display van de M8 en de M8s zijn precies hetzelfde met beide een resolutie van 1080*1960 pixels en een ppi van 441. Het formaat is 5 inch, maar het toestel oogt groter door de twee speakers onder en boven het scherm.
Er is weinig op aan te merken. Het scherm is haarscherp, pixels zijn niet te onderscheiden. Het is geen QHD maar dat lijkt me ook totaal overbodig. De helderheid kan goed laag (zou lager mogen van mij voor 's nachts) en voor overdag kan hij helder genoeg worden.

De camera
Oh oh, gevoelig onderwerp.. De camerakwaliteit van HTC krijgt al sinds de lancering van de M7 kritiek naar zich toe geworpen. Is het terecht? De camera in de M8 was een 4MP ultrapixel camera. In de M8s zit een 'standaard' 13MP camera. Maar hoe pakt dat uit?
Nou, dat pakt goed uit. De camera is zéker verbeterd ten opzichte van de M8, alleen nog steeds komt de kwaliteit niet in de buurt van mobieltjes zoals de Note 4 of S6 van samsung.
Beelden zijn veel scherper dan voorheen en het diepte-effect past de software makkelijk aan. Voor mij als random persoon is het zeer ruim voldoende, maar voor de fotografen onder ons is dit dé rede om verder te zoeken. Wat wel een grappige optie is, is het achteraf scherpstellen. Zelf gebruik ik het nooit, gewoon omdat het te veel moeite is. Het werkt wel hoor ;)
De frontcamera is hetzelfde gebleven als in de M8; een 5MP camera die gewoon zijn ding doet. Vergeleken met andere merken wéér de minste, maar voldoende als je niet zo'n fanatieke selfie-maker bent. Het enige nadeel van de frontcamera in de M8s is dat hij standaard wat meer ingezoomd is, waardoor foto's iets waziger lijken te zijn. Dit is echter ook bij andere fabrikanten heb ik al gezien bij vrienden. Helaas.

De accu
JA! HTC is in mijn ogen de eerste fabrikant die gelet heeft op de werkelijke behoefte van consumenten - de accu gaat hartstikke lang mee.
Op papier ziet het er niet spectaculair uit; 2840 mAh is net 10% meer dan de M8. In de praktijk is er geen verschil tussen beide telefoons qua levensduur. Dat betekend dus dat beide telefoons gemakkelijk (echt, geloof me) van 's ochtends 07:00 tot 's avonds 23:30 mee gaan, zodat je hem over nacht kunt opladen. Dat is op automatische helderheid (vaak veel hoger dan dat je nodig hebt) en met ongeveer 6/7 uur beeldscherm geactiveerd.

Als je twijfelt tussen de M8 en M8s
Precies dit dilemma had ik toen ik reviews opzocht van beide mobieltjes. Er werden alleen verschillen aangeduid maar geen praktijkervaringen. Ik hoop dat deze review iets wat heeft geholpen daarmee!

Het verschil tussen de M8 en M8s zijn op papier hartstikke mooi, alleen echt verschil kun je niet merken. Het grootste verschil is de camera, die nog steeds in dezelfde prestatiecategorie 'voldoende' zit. De prestaties en levensduur zijn hetzelfde gebleven, net als het beeldscherm.

Conclusie: de M8s is meer een manier voor HTC om zijn marktaandeel te vergroten dan om een nieuw product op de markt te brengen. Het is geen super toestel, maar gewoon net zo goed als zijn voorganger. Het komt er dus op neer hoe duur beide toestellen zullen zijn na een paar maanden, maar kies dan gewoon de goedkoopste optie. Je zult, hoe dan ook van beide kanten, niks mislopen qua features.

Heb jij ook een HTC One M8s Grijs?

Hallo, ik ben benieuwd of er verbetering is in de camera tov de M7. Deze had een paarse waas bij donkere opnames. Verder had ik geen klachten over de M7, maar die camera is een ramp. Ik wil nl een nieuwe gsm, voor de camera zou ik Samsung S6 nemen, maar de fel gekleurde icoontjes vind ik lelijk.
Ik heb deze telefoon twee weken geleden gekocht, de opnames met de camera die ik heb gemaakt vindt ik de camera niet veel verschillen met mijn samsung s4 mini. Als je voor de camera gaat zou ik deze telefoon niet kopen..... Voor mij is een camera niet belangrijk. Ik vind het overall een heerlijke telefoon.
Ik kan je geen antwoord geven over de camera in de m8s, die heb ik nog niet geprobeerd (wel net besteld). Ik heb zelf de M7 momenteel. Deze heb ik twee keer teruggestuurd voor reparatie aan de camera. Eerste keer omdat ik ook die paarse gloed had, en de tweede keer omdat de verwisselde camera niet goed gerepareerd was. Maar alles gratis. Ik weet niet of je nog garantie hebt, zo ja, zou ik het zeker overwegen om hem op te sturen. Valt gewoon onder de fabrieksgarantie. Ik ben blij dat ik het gedaan heb. Ookal heb ik nu een andere besteld na twee jaar. Zo heb ik nog altijd een degelijke tweede telefoon voor plaatsen waar het wat riskanter is om hem kwijt te raken en ik kan dan toch gewoon foto's maken. De paarse waas is absoluut weg nu. Bij de tweede reparatie hebben ze ook nog een compleet nieuwe achterkant erop gezet, dat is inclusief de witte rand en de knoppen.

[Reactie gewijzigd door TJRef op 13 augustus 2015 01:29]

Heb zelf ook nog steeds een M7 - met paarse waas. Heb dit ooit opgezocht: dit was destijds een productiefout. Desalniettemin zal ik weer een HTC pakken als deze uiteindelijk de geest geeft, maar vooralsnog kan deze nog prima mee.
mooie review.

ik heb zelf deze telefoon voor nu een maand ongeveer, en hij bevalt me ook erg goed.
die van mij wordt soms ook erg warm, heet zelfs (te heet om nog vast te houden). niet eens wanneer ik een zware app draai, gewoon zomaar. erg raar.
Is dat toevallig in een gebied met weinig tot geen bereik? Je telefoon blijft dan zoeken naar een signaal, waardoor hij actief is en erg warm kan worden.
nee, dat is het niet.
de helderheid stond overigens wel vol open, maar ik was alleen maar op facebook aan het kijken. Tock zwaarder dan ik denk misschien?
Mwah. Facebook is een zware app, maar het zou niet zo zwaar moeten zijn. Aan de andere kant, als je hem vol in de zon houdt schiet het natuurlijk wel op met warm worden.
Kijk of je GPS of locatieservice aan staat. Dit verbruikt erg veel energie en produceert dus veel warmte in de processor.
Super Review.
ik wil dit toestel aanschaffen, maar wanneer word het toestel warm?
Is dit met gamen of bij normaal gebruik?

Gr. Eric
Hey Eric!
het toestel wordt met name warm als je de helderheid op 100% hebt staan en als je intensieve programma's gebruikt zoals games inderdaad. Ook als je Google maps of een andere GPS-intensieve app gebruikt wordt hij iets warmer.
met het bijgeleverde hoesje merk je hier trouwens heel weinig van, het is niet oncomfortabel.
groetjes!
Goede & duidelijke review, maar ik zit nu dus ook tussen deze 2 te twijfelen :S
Maar je zei in een reactie dat je met een hoesje niks van de warmte zult merken maar zul je dat wel merken als je naar prestaties gaat kijken?
Dus als de M8s warm wordt, zal hij dan (iets) slechter presteren tot hij kan afkoelen?
En heb je bij beide toestellen evenveel opslag over van de 16GB?

Mvg Mark
Warmte heeft nooit invloed op de prestaties van een product, tenzij het apparaat zich 'inhoudt' om energie en oververhitting te verkomen. Dit is niet het geval bij de M8s.
Ik heb bij de M8s 9GB opslagruimte nadat ik alle updates heb geďnstalleerd, mij staat bij dat dit bij M8 meer was. Keep in mind dat je de M8 3/4 keer moet updaten zodat je dan ook Android lollipop hebt. Dan gaat er van (volgens mij) 12GB ook al gauw 2,5GB vanaf. Het komt dus op hetzelfde neer.
Ik hoop dat je hier verder mee kunt!
Bedankt voor de reactie :)

Welke raad je mij dan uiteindelijk aan voor internetten & gamen?

Mvg Mark
Zoals in de review staat: kijk gewoon welke goedkoper is en pak die! Zeker als camera niks uit maakt.
Hallo,

Ik vroeg me af of jij deze telefoon geroot ?

Gr. Stef