Specificaties 23,6" @ 1920x1080 (PLS, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung S24D590PL Zwart Review

Red91 1 juli 2015, laatste update op 19 oktober 2016, 790 views

Samsung S24D590PL Zwart

Prima beelscherm voor weinig geld, maar wie een beter uitgerust scherm wil kopen kan beter even verder kijken.

Pluspunten

• Dunne bezels
  • Mooie kleuren en goed contrast
  • Geen dode pixels na 12 maanden
  • Goed met twee schermen te gebruiken

Minpunten

• Voet niet verstelbaar, wel kantelbaar
  • Game modus geen toegevoegde waarde
  • Geen VESA mount
  • Alleen HDMI ingangen

Voor mijn nieuwe Game PC heb ik dit beeldscherm aangeschaft omdat mijn oude 19" TN schermpje niet meer voldeed.
Wat mij over de streep had getrokken is de lage prijs icm een Full-HD PLS beeldscherm.
Het beeldscherm ziet er keurig uit met mooie dunne bezels, daar ben ik erg gevoelig voor. Ook het beeld ziet er mooi uit. Ik heb dit niet kunnen testen met een meter, maar op het oog ziet het er mooi neutraal uit. Standaard moest wel de helderheid en gamma naar beneden, want het was wel erg fel allemaal.

De reactietijd is 5 ms. Voor echte diehard gamers misschien niet genoeg, maar dit is minder dan bij de meest IPS schermen. Voor gamen vind ik dit scherm dan ook ideaal. Over gamen gesproken, dit scherm beschikt ook over een game modus. Maar eerlijk gezegd vind ik dit geen echte toevoeging. Het beeld wordt erg oververzadigd wat voor levendige kleuren moet zorgen, maar ik vind het vooral lelijk staan. Ik gebruik dit dan ook niet.

Dan verder naar de algehele bouwkwaliteit. Zoals gezegd, de bezels rondom het scherm zijn mooi dun, maar vangen nog wel redelijk wat stof.

Het beeldscherm menu wordt bediend door een joystick op de achterkant van het scherm. Dit werkt erg prettig in tegenstelling tot capacitieve knoppen die sommige beeldschermen hebben. Hij reageert altijd en met het menu zelf is ook makkelijk te werken.

Verder wordt het scherm omhoog gehouden door een mooi vormgegeven standaard en voet. Sommige mensen klagen dat het scherm erg wiebelig is, maar ik heb daar geen last van. Op een stevig bureau wiebelt hij eigenlijk niet.
Het scherm is kantelbaar, maar daar houdt het op. Er is geen mogelijkheid om het scherm in hoogte te verstellen of te draaien.
Verder zit er ook geen mogelijkheid bij om een VESA mount er aan te schroeven.

Voor wie een goedkoop beeldscherm wil met een mooie weergave heeft aan de Samsung zeker geen verkeerde. Mocht je iets meer geld over hebben dan zou ik even verder kijken naar luxere schermen, met iets meer stabiliteit en verstelmogelijkheden.

EDIT:
Even een kleine toevoeging. Dit scherm heb ik nu een jaar en nog geen klachten. Een half jaar geleden heb ik een tweede scherm toegevoegd welke nu naast elkaar staan. Door de dunne bezels is dit goed mogelijk. Een klein puntje van kritiek hierop is dat op dit scherm alleen HDMI ingangen zitten. Op mijn videokaart(Asus GTX970) zit maar één HDMI uitgang. Hierdoor heb ik een Displayport -> HDMI adapter moeten halen, welke ongeveer ¤10,- heeft gekost.

Heb jij ook een Samsung S24D590PL Zwart?

Als ik dit filmpje mag geloven dan is ie wel kantelbaar.
Verrek ja,

Hij is kantelbaar. Ik zal de review even aanpassen ;)
Ik heb wel geprobeerd de monitor de kantelen, maar ik wou de boel niet forceren en stukmaken.
Er zit eerst een stukje flexibiliteit in voordat hij gaat kantelen, en ik wou hem niet te ver buigen.

Thanks voor de reactie.
Als je je scherm wilt verkopen, dan doe je dat lekker bij vraag & aanbod, niet in een review.