Konica Minolta MagiColor 2550 Review

l.degroot01 2 mei 2009, laatste update op 2 mei 2009, 987 views

Konica Minolta MagiColor 2550

Pluspunten

• Compact formaat
  • Niet overdreven zwaar ca. 17kg
  • Gescheiden tonercartridges (4 kleuren), al was dat volgens mij standaard bij een Laserprinter
  • Ethernet aansluiting
  • Meerdere mogelijkheden betreft aansturing: PCL6, PostScript en PDF
  • USB2.0 Aansluiting
  • Parallelle poort
  • Volledig te configureren via je browser
  • Duplex eenheid is optioneel, maar wel prijzig ($299,-)

Minpunten

• Redelijk aan de prijs voor de gemiddelde thuisgebruiker
  • Bijgeleverde driver CD bevat "niet werkende" drivers
  • Geen Duplex eenheid

Muziekweergave Score: 5
Afdruksnelheid Score: 5
Drivers en stabiliteit Score: 4
Ik was al een poos van plan een nieuwe printer te kopen, waaraan ik de volgende eisen stelde:
  • Printer moet een ethernet aansluiting hebben
  • Printer moet een Laser printer zijn
  • Printer moet kleuren kunnen printen
  • Printer moet een vorm van cache geheugen hebben
  • Toners moeten lang mee kunnen gaan, (laag tonerverbruik)
  • Printer moet compattible zijn met zowel Vista als XP
  • Printer moet stil zijn in standby modus, (je hebt van die modellen waarin een luidruchtige fan zit, die continu blijft draaien.)
Na zoeken op internet kwam ik in eerste stantie uit bij Samsung, redelijk geprijste printers met goede specificaties.
Echter na een gesprek met iemand die "sjoege" heeft van printers, werd mij een Konica Minolta aangeraden, een merk dat ik alleen nog bij ons op kantoor heb zien staan.

Volgens deze man, loopt Konica Minolta voorop met kleurweergave.
Of dat echt zo is geen idee, misschien meer een persoonlijke voorkeur van deze man, maar ik ging zoeken.

En ja er waren ook "goedkopere" modellen van Konica...
Ik ben naar een winkel gegaan waar de MagiColor 2550 in de aanbieding was voor 400,- incl. BTW, na wat afdingen heb ik er gratis een Canon PowerShot A470 bij gehad.
Dat kwam overigens nog mooi uit aangezien ik sinds de introductie van de Digitale Camera al het plan had er 1 aan te schaffen :P

Eerste Indruk

Eerst wat foto's van de buitenkant

http://g.imagehost.org/t/0197/MC2550_001.jpg http://g.imagehost.org/t/0053/MC2550_002.jpg http://g.imagehost.org/t/0961/MC2550_003.jpg
http://g.imagehost.org/t/0264/MC2550_004.jpg http://g.imagehost.org/t/0153/MC2550_006.jpg

En nu een kijkje onder de motorkap ;)

http://g.imagehost.org/t/0463/MC2550_007.jpg http://g.imagehost.org/t/0367/MC2550_008.jpg http://g.imagehost.org/t/0175/MC2550_009.jpg
http://g.imagehost.org/t/0072/MC2550_010.jpg http://g.imagehost.org/t/0378/MC2550_011.jpg

Even een kleine off-topic opmerking: Let niet op het vreselijke behang, het is maar een "computerkamer" voor onze servers, nasjes en printers/fax ;)

Specificaties
De specificaties kun je het beste hier bekijken. Anders zou bekant de hele review volstaan met specs.

Uitpakken
Opzich het uitpakken was niet zo bijzonder, de printer wordt geleverd in een doos met bekant het dubbele volume van de printer zelf. Opgevuld met piepschuim etc... ik zou niet aanraden met die dozen te gooien, maar het mag wel duidelijk zijn dat de inhoud tijdens transport wel een stootje kan overleven.

Eenmaal uitgepakt vond ik een beknopte installatiehandleiding en een beknopt boekje met algemene instructies.
Verder zat er een netsnoer en een tweetal cd-rom's bij. 1tje met documentatie, 1tje met software voor de printer.

Installatie
Voor het inschakelen dien je enkele klemmetjes te verwijderen, welke het apparaat onklaar maken, zal wel veiliger zijn voor het transport ofzo. deze klemmetjes zijn aangeduid met lange touwtjes met aan het eind een instructielabel. In totaal waren er 4 klemmetjes aangebracht.

Nadat deze verwijderd waren schakelde ik het apparaat voor de 1e keer in.
Hij doorliep een lange calibratie, en uiteindelijk stond er inactief, wat wellicht een beetje verwarrend kan overkomen, aangezien de meeste Laserprinters (die ik ken) gereed zeggen of online.

Het configureren met de knoppen op de printer zelf ik tamelijk omslachtig, maar werkt wel. Later kwam ik erachter dat je de printer ook in je browser kan configureren en beveiligen, dit gaat uiteraard stukken sneller. Al moet ik wel zeggen dat de interface er enigzins goedkoop uitziet, maar het werkt wel.

De printer interface

Eenmaal ingesteld, werd het tijd de printer toe te voegen aan de computers en laptops in huis.
Bij de Vista systemen ging dit heel simpel, al moest ik wel eerst even de driver downloaden van de site, omdat de drivers op de meegeleverde cd niet werken. }:O
Op de XP systemen ging het vreemd genoeg helemaal niet zo makkelijk, het installeren ging goed, maar telkens werd de verbinding met de printer verbroken, terwijl de vista systemen daar totaal geen last van hadden. De oplossing bleek een upgrade van de firmware.

De eerste printjes
Om te kijken waar hij toe in staat was liet ik hem een demo pagina en enkele foto's afdrukken.
Ik heb een foto genomen van de printjes, al vind ik persoonlijk dat de printjes met je blote oog beter te beoordelen zijn, maar het is maar even voor het idee.

Ik ben zelf zeer tevreden met de kwaliteit, ja uiteraard zul je betere machine's hebben, maar voor deze prijsklasse ben ik zeer tevreden, het blijft toch min of meer een van de goedkopere modellen.
Jammer is dat kleuren pagina's geprint worden met een snelheid van 5ppm, maar dat wist ik van tevoren al dus daar kan ik niet echt over klagen. Buiten dat is het vergelijkbaar met een gemiddelde inkjet, dus het valt nog wel mee.

Bij het printen van tekst, (monochroom) gaat het vrij vlot, 20ppm

Overige Features

De printer heeft een uitgebreide printserver, ondersteund meerdere protocollen, waaronder ook Mac, Netware, uiteraard windows, en nog een paar.
Jammer vindt ik het ontbreken van de duplex eenheid, maar ook dat wist ik van tevoren, maar je ziet het bij andere merken toch wel in dezelfde prijsklasse. Er kan wel een duplexeenheid worden besteld voor deze printer, maar deze kost $299,- dus dan had je net zo goed gewoon een duurdere printer kunnen kopen.

Duurzaamheid & Tonerverbruik

Aangezien ik het apparaat nu wel 1 dag heb kan ik hier nog niks over zeggen.

Energiemeting

Deze meting heb ik nog niet gedaan, maar komt nog wel.
De fabrikant geeft in iedergeval de volgende waarden op:
  • 1100 W (max.),
  • gemiddeld < 600 W in bedrijf (monochrome),
  • gemiddeld < 450 W in bedrijf (kleur),
  • <250 W (standby),
  • <5 W (spaarstand)
Zodra ik mijn eigen metingen gedaan heb kan ik dit ontkrachten cq. bevestigen.

Afsluiting

Op het moment kan ik nu verder vrij weinig vertellen over deze machine, omdat ik hem daarvoor nog te kort gebruik. Mijn eerste indruk is heel goed, en ik ben er zeer tevreden mee.
Als "Duplex" en "snelheid met kleur" geen prioriteiten zijn, dan kan ik hem aanraden.
Als ik gedurende tijd andere dingen ontdek, dan zal ik die zeker hier ook vermelden.

Heb jij ook een Konica Minolta MagiColor 2550?

Hmmm, 123inkt gewoon op voorraad. Maar ze zijn wel lekker duur, je hebt er nl. 4 nodig. Toner vervangen is bijna net zo duur als een nieuwe printer. Als het waar is wat KM zegt (de printer wordt geleverd met high capacity toner cardridges) dan scheelt het echt helemaal niets. Dus als je op het punt staat je drum te vervangen is een nieuwe aanschaffen te overwegen......

Overigens een mooie review die ik wel 4 sterren waard vind. Omdat ik altijd mijn zin wil :P heb ik dat ook maar even op het forum gepost

Wat mij wel bezig houdt, is het feit dat je uitlegt waarom je KM kiest, maar niet waarom je precies dit type kiest. In de "naaste omgeving" staat nog een 2530DL en een 2550DN. De eerste geeft een hogere dpi, is kleiner (denk ik want de specs zijn niet te bereiken) en daardoor wat meer geŽnt op thuisgebruik. De tweede (2550DN) biedt meer intern geheugen, duplex en pictbridge (handig voor je nieuwe Canon ;) ).

Zou je ook nog iets kunnen zeggen over de kosten per pagina. Ben je daar in andere reviews informatie over tegengekomen? Anders wacht ik met smart op je update, als je wat meer gebruikers ervaring hebt.

Nog een laatste vraagje: Waarom moest de printer stil zijn als hij toch in dat kamertje met dat bepaalde behangetje komt?

Bedankt voor je review en veel succes met je printer.
Mijn keuze voor dit type was vooral vanwege de aanbieding, Er stond ook een duurder model van KM met duplex, volgens mij niet de 2550DN...
Maar dat geld had ik er niet voor over...

In de winkel hebben ze printjes laten zien, al is het maar de vraag of die daadwerkelijk uit dat apparaat kwamen :P , maar dat zag er gewoon erg goed uit... Daarom heb ik voor dit model gekozen.

Dankzij de leuke dollarkoers, kan ik de Tonervalue pack bestellen voor 228 euro i.p.v. 420 euro in NL. Het is een beetje een omweg, maar werkt wel :*)

Bestellen doe ik dan bij Amazon
Wil je graag even 1 tip meegeven, niet wachten tot de toner bijna op is, want de toners van KM zijn erg slecht leverbaar. :)