Specificaties Intel Atom C2750 on board - Bekijk alle specificaties

ASRock C2750D4I Review

Gralgrathor 30 juni 2015, 446 views

ASRock C2750D4I

Voor iemand die niet alleen een leuke fileserver in elkaar wil zetten maar daarnaast graag nog wat vermogen over heeft voor andere dingen een fijn apparaatje.

Pluspunten

• Laag verbruik, lage warmteontwikkeling
  • 12 SATA poorten
  • Kleine formfactor
  • IPMI via dedicated NIC

Minpunten

• Mogelijke stabiliteitsissues met de Marvell controllers
  • Slechts één PCI slot
  • Max 64G unbuffered geheugen
  • Geen VT-d

Layout Score: 4
Ik zocht een bord met lage TDP en de nodige SATA poorten om zonder extra controllers aan te schaffen alvast een fileserver met de nodige capaciteit in elkaar te zetten. Het apparaat moest ECC-geheugen aankunnen, om zo mijn ZFS array te ondersteunen. Ik wilde voor een dubbeltje op de eerste rang zitten natuurlijk, en volgens mij is dat hiermee aardig gelukt.

Het bord+cpu is betaalbaar en bezit meer dan voldoende processorvermogen en geheugencapaciteit voor een ZFS fileserver. Het heeft twaalf SATA poorten om ook zonder het toevoegen van een extra controller al de nodige schijven aan te kunnen sluiten. Het bord heeft drie NICs en IPMI, waardoor de machine headless bestuurd kan worden. Door het lage vermogen van de CPU draait het bord gerust zonder actieve koeling (vooropgesteld dat je kast wel een goede luchtdoorvoer heeft, natuurlijk), wat weer een fan en een paar decibel scheelt.

Qua performance van de CPU kan ik slechts het volgende zeggen: 2 simultaan draaiende Win7 Virtualbox VMs met ieder 2 Gb geheugen (16 Gb host) presteren zelfs als je binnen beide VMs 720p video afspeelt prima. Het zou zomaar mogelijk kunnen zijn om op dit mobo een ESXI host te draaien. Helaas heeft het ding geen VT-d, dus daar begin ik niet aan. Het apparaat is overigens geen typisch server mobo: het kan geen registered geheugen aan. En dat is jammer, want daar had ik toevallig nog een stapel van liggen.

Als het op de performance van de controllers aankomt kan ik helaas niet zoveel vertellen: ik ben wat dat betreft een beetje een n00b. Het feit dat de twaalf poorten over drie verschillende controllers verdeeld zijn maakt het inrichten van een optimaal presterende array mogelijk een beetje een uitdaging. Ik heb gelezen dat de twee Marvell controllers op het bord bij maximale belasting kunnen vastlopen, met mogelijk dataverlies als gevolg, maar heb zelf nog geen problemen ondervonden - mogelijk ook omdat ik ZFS gebruik. Ik haal er zonder enige tuning en met willekeurige verdeling van de HDDs over de controllers ca. 60Mb/s schrijven uit op een raidz2 array (150Mb/s op een lege array). Vooralsnog voldoende.

Ik heb de mini-ITX kaart in een grote kast gestopt met het oog op uitbreiding naar max. 24 schijven in front-mounted enclosures. De kast heeft op dit moment 1 front fan, 1 rear fan, en 10 x 3.5inch schijven die door twee (1 per 5 schijven) kleine fans worden gekoeld. De temperatuur van de CPU komt in een open ruimte niet boven de 45C uit, met slechts passieve koeling op het mobo. Samen met tien 3.5inch SATA 2Tb schijven en een Samsung 120Gb SDD verbruikt het hele apparaat op idle zo'n 85W.

Heb jij ook een ASRock C2750D4I?

Je meld in je review dat de CPU geen vt-d ondersteund, maar volgens deze pagina:

is dit wel degelijk aanwezig? Zou je hier wat meer duidelijkheid in kunnen geven?
De CPU heeft wel VT-x, maar geen VT-d. Er kunnen dus geen devices zonder meer worden doorgegeven naar een VM. Je kunt zonder VT-d wel devices als block devices aan VMs hangen, maar dat heeft weer andere nadelen.
Voor anderen die die dit bord ook overwegen, hierbij een linkje naar het topic op tweaktown over de stabiliteitsproblemen met de Marvell sata controllers: http://forums.tweaktown.c...0-sata-port-problems.html