Scythe Ultra Kaze DFS123812H-3000, 120mm Review
Inleiding
Ik was op zoek naar een paar goede fans voor het overclocken. De pricewatch bood uitkomst door bij de sectie fans op het grootste aantal rpm en luchtverplaatsing te zoeken. De enigste fan de uiteindelijk overbleef was de scythe ultra kaze 3000. Ik heb 3 van deze fans besteld bij azerty. Mijn eerste indruk toen ik de doosjes en de fans in het echt te zien kreeg was, wat zijn ze groot in de zin van dikte.
De fans
De fans hebben van zichzelf een 3-polige standaard fan aansluiting van ongeveer 30 cm lang. Wordt een verloop kabel naar 4 pins molex bij geleverd, deze bestaat uit de gele draad die als enigste draad in weer een 3 pins stekker zit zodat je moederbord nog steeds de rpm's kan uitlezen. De rode en zwarte gaan...
Pluspunten
Luchtverplaatsing
Minpunten
Sleeve bearing Geluidsproductie
Eindoordeel
Ik was op zoek naar een paar goede fans voor het overclocken. De pricewatch bood uitkomst door bij de sectie fans op het grootste aantal rpm en luchtverplaatsing te zoeken. De enigste fan de uiteindelijk overbleef was de scythe ultra kaze 3000. Ik heb 3 van deze fans besteld bij azerty. Mijn eerste indruk toen ik de doosjes en de fans in het echt te zien kreeg was, wat zijn ze groot in de zin van dikte.
De fans
De fans hebben van zichzelf een 3-polige standaard fan aansluiting van ongeveer 30 cm lang. Wordt een verloop kabel naar 4 pins molex bij geleverd, deze bestaat uit de gele draad die als enigste draad in weer een 3 pins stekker zit zodat je moederbord nog steeds de rpm's kan uitlezen. De rode en zwarte gaan naar de 12 volt en ground van een male molex connector. Uit deze connector komen weer 4 draden, voor elke groep een, die naar een female molex gaan. Op deze mannier ben je geen molex connectors van je voeding kwijt.
Het kabaal
Het is niet aan te raden om de fans permanent op 12 volt te laten draaien. Je wordt ten eerste gek van het kabaal. Als al de 3 de fans op 12 volt staan heb je het idee dat je je op een luchthaven bevindt. Een straaljager zou bang in een hoekje gaan zitten. Het geluid is 45,90 dBA, dit is bijna net zo luidt als iemand op normale toon spreekt. De fans zijn dan ook enkel en alleen gemaakt voor het verplaatsen van lucht en dit doen ze ook goed, 133,60CFM = 228 m³/h. Als je een fan op een glad oppervlak zet dan duwen ze zichzelf weg.
De nadelen
Als je moederbord het verlagen van de snelheid van 3-pins fans niet ondersteund dan is een fanbay een must om te hebben. Let er hier wel op dat je controller het vermogen van de fans ondersteund, maar liefst 0,6A bij 12V, 7,2 watt dus. Mijn moederbord asus m3a78-eh ondersteund het regelen van fans helaas niet en dus ben ik zelf een fancontroller aan het maken (guide volgt waarschijnlijk nog).
Een ander nadeel van de fans is de sleeve bearing, in gewoon nederlands glijlager. Deze slijt naar verloop van tijd en er komt stof en dergeljike tussen te zitten, de herrie zal dus alleen maar toe gaan nemen. Bij een kogellager zou dit minder erg zijn geweest maar deze beginnen al op een hoger geluidsniveau.
Conclusie
Het zijn goede fans in de zin waarvoor ze bedoeld zijn, luchtverplaatsing. Vandaar ook een acceptabele geluidsproductie omdat ze zo veel lucht verplaatsen.
Heb jij ook een Scythe Ultra Kaze DFS123812H-3000, 120mm?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (14)
Wie veel luchtverplaatsing wil moet met de nadelen leven: herrie! En ja, een 120mm fan levert natuurlijk een behoorlijke luchtverplaatsing bij een dergelijk toerental. Wie stilte zoekt (of relatieve stilte) moet met 120mm fans niet verder gaan dan 1.500tmin-1.
Zoals alles in het leven is het een kwestie van keuzes maken..................
Je kunt beter voor de Scythe S-Flex serie gaan, dat zijn pas goede fans. Helaas verplaatsen deze dan weer niet de helft van de lucht van de Ultra Kaze's, maar het geluid is echt stukken minder.
In het algemeen vind je dergelijke functies in het BIOS. Meestal onder het kopje H/W monitor (zo ook in jouw geval dus). Als je geluk hebt laat de boel zich daar instellen, heb je pech dan moet je je heil zoeken bij softwarematige oplossingen (lees: SpeedFan).
En om even heel concreet antwoord op je vraag te geven: jouw MSI-7519 (als dat het juiste typenummer is althans) heeft weliswaar twee aansluitingen voor casefans maar géén mogelijkheden om die vanuit het BIOS al aan te sturen.
Op zich geen beletsel: onder Windows neemt SpeedFan die taken graag van je over en dat werkt op zich prima, vaak beter dan het wanneer BIOS het zelf doet. Wijze raad: verdiep je wat nader in SpeedFan
Hier dus!
klopt niet, je kan de snelheden van je fans alleen instellen met speedfan als je moederbord het ondersteund. Ondersteund hij het, kan je het dus al in je BIOS instellen. Ondersteund je moederbord het niet, zoals in deze review, moet je het hardwarematig aanpassen. dat kan door middel van een fancontroller of fanbay.In het algemeen vind je dergelijke functies in het BIOS. Meestal onder het kopje H/W monitor (zo ook in jouw geval dus). Als je geluk hebt laat de boel zich daar instellen, heb je pech dan moet je je heil zoeken bij softwarematige oplossingen (lees: SpeedFan).
ontopic: Het zou leuk zijn als je tussentitels plaatste... Dat maakt het geheel een stuk overzicthelijker...
Had ze besteld voor Watercooling kit, op een bench table die ik binnekort binnekrijg.
Maar inderdaad, onderschat het geluidsniveau niet, op 3000RPM is het echt een takke herrie
Ikzelf heb 3fans aangesloten op 1zo'n poort maar das in jou geval niet aan te raden als de temp zo hoog oploopt dat het moederbord ze op 12v laat draaien dan zit je op 20+ w namelijk
goeje review trouwens ^^ Overzichtelijk
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn