Xiaomi Mi Note Pro 64GB Wit Review

Jeroen_Galjaard 30 juni 2015, laatste update op 1 juli 2015, 869 views

Xiaomi Mi Note Pro 64GB Wit

Een zeer snelle en net afgewerkte telefoon die niet onder doet voor flagship devices van de bekendere merken. De telefoon beschikt over MIUI 6 (Lollipop 5.0.2), 4G, Dual-Sim. Bloatware is helaas aanwezig en verwisselbare batterij en extern geheugen behoren niet tot de features

Pluspunten

• Premium feel
  • Snelle hardware
  • Goed scherm
  • Strakke afwerking
  • Groot scherm met hoge resolutie
  • Goede prijs kwaliteit verhouding

Minpunten

• (Nog) geen custom rom
  • Niet alles is Engels
  • Nederlandse (multi) ROM is tamelijk slecht
  • Camera niet 'top-notch'
  • Verwisselbare batterij en extern geheugen ontbreken
  • Beschikt niet over de meest gebruikte 4G banden
  • IPS dislay (zwart en contrasten zijn niet geweldig)

De in 2014 aangekondigde Xiaomi mi Note pro is onlangs officieel in de verkoop gegaan, en in deze review licht ik mijn keus voor deze (toch wel reuzachtige) phablet toe. Voor rond de 550 euro is deze telefoon uit China te importeren, via bijvoorbeeld Aliexpress, en is zijn kostprijs meer dan waard.

Deze telefoon heb ik gekozen voor een aantal redenen, maar voor mij was de voornaamste reden toch hoe de telefoon er uit ziet. Daarnaast heb ik deze telefoon uitgekozen op zijn specificaties. De eisen die ik hieraan stelde waren: een Snapdragon 810; 4 GB werkgeheugen; minstens 64 GB opslag geheugen; minstens een 5,5" scherm. De specificaties zijn (absoluut) nodig voor wat ik doe, maar ik eis van mijn smartphones dat zij (bijna) 4 jaar mee gaan, en daarbij komt natuurlijk dat een (relatief) onbekend merk de hoofden nog wel eens doet draaien.
Voor nu kan ik zeggen dat de Xiaomi mi Note pro helemaal opleeft aan mijn verwachtingen.

Onderdelen (tot nu toe)
  • Netwerk
  • Conclusie
Specificaties
  • GSM / HSPA / LTE
  • Dual SIM (Micro-SIM/Nano-SIM)
  • 5,7" IPS LCD display
  • 2K 1440 x 2560
  • Qualcomm MSM8994 Snapdragon 810 (v2.1)
  • 64 GB ROM, 4GB lpddr4 RAM
  • 13 MP met OIS front cam en 4 MP (Ultrapixel) frontcam
  • 3090 mAh batterij
Retail verpakking
De telefoon wordt geleverd zonder al teveel poespas. Een zwarte doos met een glimmend mi logo en de nodige informatie (in het Chinees) op de achterkant van de doos. Onder het deksel ligt direct de telefoon (vergelijkbaar met de manier van presenteren door bijvoorbeeld Samsung), met daaronder een houder met boekjes (alleen in het Chinees) met een SIM ejector tool, een oplader en een oplaadkabel. Er wordt geen adapter naar een EU stekker standaard meegeleverd, dus let er op dat deze wordt meegeleverd.

Ontwerp
Voor nu kan ik alleen melden dat de Xiaomi mi Note Pro een erg nette en stevig aanvoelende telefoon is. Voor de voor en achterkant is Gorilla Glass 3 gebruikt en de 'omlijsting' van al dat glas is van een aluminium legering. Hierdoor voelt het toestel erg premium, maar is ook erg 'slippery' met zweterige handen, een hoesje is dus aangeraden.

Software
Hier is een van de zwakste punten van de telefoon, de MIUI android schil die op het device draait. Zelf ben ik niet zo van de fabrikanten die geen custom ROM's ondersteunen (tot nu toe is de source van de mi Note pro nog niet vrij gegeven door Xiaomi). Maar gelukkig heeft MIUI als voordeel dat het stabiel, snel en redelijk clean en overzichtelijk is. Helaas is het niet de nieuwste versie van android (5.0.1 out-of-the-box en 5.0.2 met een recente update). Maar alle delen van de software lijken geen last te hebben van frame drops en dergelijke.
Hoewel alle functies en instellingen naar mijn gevoel door elkaar heen zijn gegooid, is het snel gewend. Veel toegevoegde software onderdelen zijn nuttig (one handed mode bijvoorbeeld) en als je de look-and-feel van MIUI niet uit kan staan, is het mogelijk om een thema te installeren via de MI Store, of door een custom launcher (wat wel moet via het instellingen menu).

Scherm
Helaas kan ik zelf (nog) geen metingen doen met het scherm, maar het display is zeer goed. De kleuren weergave 'out-of-the-box' is erg goed te noemen en in het menu zijn nog een aantal zaken hieraan te veranderen. Namelijk een andere modus, die wat warmer oogt, en voor mensen met een kleuren gerelateerde oogafwijking hebben ook een speciale kleuren correctie.

Door het gebruik van een IPS dislay zijn de kijkhoeken erg goed en de hoeveelheid backlight bleeding is niet storend. Wel is er een bepaalde hoek (in welke je het toestel niet echt meer kan bedienen) waarin het display paarsig wordt, maar gezien dit effect niet vaak zal voorkomen is het verder niet storend (alleen als je vanaf een laag perspectief van een van de hoeken van het display tuurt).
De hoge resolutie van het scherm (QHD) is naar mijn idee niet echt een nuttige toevoeging, maar het is wel een fijne overstap van een Samsung galaxy Note. Alles is scherp, en vanaf bedienings afstand zijn er geen pixels te onderscheiden.
In direcht zonlicht is het scherm goed af te lezen door de redelijk hoge helderheid, en zal dus niet snel een probleem vormen voor de gebruiker. Echter gebruikt de telefoon dan wel veel energie door de pixel galore.

Wanneer het echter donker is buiten en je een compleet zwarte afbeelding opzet in de gallerij, is toch wel te zien dat het zwart eerder grijs is dan echt zwart. Wanneer je geen telefoon hebt gehad met een Amoled display is dit waarschijnlijk niet zo'n probleem, maar als je gewend bent dat zwart zwart is en kleuren oververzadigd zijn, moeten je ogen wel wennen aan het IPS display.

Prestaties
De telefoon is zeer snel en responsive, zelfs met 20 verschillende apps open en veel switchen hiertussen heeft geen merkbaar effect op de prestaties. Maar echte benchmarks moeten dit natuurlijk nog uitwijzen, als je hiervoor tips hebt meld het even in de comments!
De combinatie van de v2.1 snapdragon 810 en 4 gb lpddr4 RAM is de telefoon erg snel, wat resulteert in snel opstarten van zowel het toestel en apps en een soepele Android (of MIUI) experience.

Het aanwezig zijn van een snapdragon 810 (snapdragan volgens de verkoper) zal door menig Tweaker gezien worden als een slechte eigenschap, gezien de hitte problemen. Xiaomi claimt dat zij dit probleem (deels) hebben opgelost door een revisie van de snapdragon 810 te gebruikten (v2.1). Zelf heb ik geen last gehad van exreme hitte - en de throtteling die hierbij komt kijken - (behalve bij het installeren van alle apps tijdens het initialiseren van te telefoon)

Accu
De 3090 mAh batterij die in de telefoon huist zorgt ervoor dat de telefoon een nette accuduur heeft. Tot nu toe heb ik elke dag van ochtend tot avond makkelijk gehaald, met elke dag minsten 3 (4 uur is mogelijk, maar constant netwerken zit er dan niet in) uur screen on time. De accu is dus voldoende, niet overdreven goed dus verwacht geen spectaculaire tijden. Echter wanneer je normaal gebruik maakt van de telefoon kom zonder problemen de hele dag door.

Wel is het handig om te weten dat te telefoon Quick Charge ondersteund, wat resulteert in zeer snelle (op)laadtijden (zeker in vergelijking met de Samsung galaxy Note). Het is niet zo snel als Quick Charge 2.0 - zoals bij sommige Oppo toetstellen - (60% in 30 minuten) maar in 50 minuten heb je wel gauw zo'n 60 % en na uiterlijk twee uur is de batterij weer helemaal vol.

Camera
Niet echt goed, niet slecht. Dat is de camera van de Note naar mijn idee. Op het scherm ziet het er prima uit, maar de camera kan niet goed om gaan met extreem veel of weing licht. Waardoor snel ruis of overbelichting onstaat. Echter is de prestatie van de camera alleen goed te illustreren middels foto's, dus dit volgt later nog.

De camera module die in de xiaomi mi Note pro zit is de 13MP Sony IMX214 1/3.06-inch CMOS sensor, welke ook gevonden kan worden in bijvoorbeeld de Oneplus One. Deze module is dus al enigszins verouderd, dus verwacht niet dat je foto's kan produceren vergelijkbaar met die van de Samsung galaxy s6 of de iPhone 6.
Over de foto's zelf; de foto's zijn scherp en hebben naar mijn idee een goede kleurweergave en contrast. Echter is het resultaat niet denderend, en maak je met een compact camera al gauw betere foto's. Voorbeelden hiervan kunnen hier en hier gevonden worden (de Xiaomi mi Note beschikt over dezelfde camera module en software).

Netwerk
Tot nu toe heeft de telefoon prima gefunctioneerd op het Vodafone netwerk, 3G, bellen en SMS'en werken goed en het bereik is beter dan bijvoorbeeld de Motorola G. De berichten versturen snel (de standaard SMS app geeft zelfs gelijk aan of en hoelaat het bericht is ontvangen) en de gesrekken zijn helder en er lijken geen problemen te zijn met horen of verstaan.

De Xiaomi mi Note pro is al zijn geld waard. Snel, mooi en een goede feature set. Alles wat je als een high-end smartphone eigenaar wilt hebben. Een zeer goede upgrade voor mijn (bijna) 4 jaar oude Samsung galaxy Note op (bijna) alle fronten, echt jammer dat er een IPS display op zit. De missende features zoals extern geheugen en een 'vaste' batterij zijn niet wenselijk, gezien ik hier veelvuldig gebruik van maakte, maar wel overkomelijk - 64 GB krijg ik niet zomaar vol (tenzij ik al mijn muziek op FLAC formaat er op wil zetten, maar dat terzijde).
Dus als je een snelle telefoon wilt, waar bijna niemand van de techiek-leken iets van af weet, is dit de naar mijn idee de telefoon die jij wilt hebben.

Update(s)
1-7-2015 type/spelfouten en extra tekst (als iemand weet waar ik kan vinden hoe ik afbeeldingen kan invoegen in de tekst zelf: je bent mijn held) + links naar voorbeeld foto's toegevoegd.

*De review is (zoals je al heb opgemerkt) erg kaal, dit komt doordat ik nu nog geen materiaal kan invoegen, en ik sommige tests nog moet uitvoeren voor de resultaten. Als je vragen hebt over de telefoon, opmerkingen of tips en suggesties hebt, laat het weten in de reactie sectie of stuur een DM.

Heb jij ook een Xiaomi Mi Note Pro 64GB Wit?

Je hebt het in je review ook over de Samsung Galaxy Note ( De hoge resolutie van het scherm (QHD) is naar mijn idee niet echt een nuttige toevoeging, maar het is wel een fijne overstap van een Samsung galaxy Note. ).
Vanaf welke "Note" kom je dan? Note1,2,3 of 4?
De Samsung Galaxy Note 4 heeft ook een QHD scherm en vergelijkbare prijs ( na import van de Xiaomi Mi Note Pro ) dus ik was benieuwd waarom je dan toch voor de Xiaomi gaat aangezien het beeldscherm duidelijk een min-punt heeft zoals je schrijft.
Ik vind de Xiaomi ook een beauty om te zien maar twijfel wel tussen deze en de Samsung Note 4 die er ook mag zijn.

[Reactie gewijzigd door lowo op 12 juli 2015 23:19]

Ik kom zelf van de eerste generatie note (GT-N7000). En inderdaad, hoewel het scherm wel erg goed is, geeft het niet hetzelfde beeld zoals het amoled scherm wat op Samsung telefoons zit, hoewel ik nu na een paar weken het IPS display van de Xiaomi mi Note pro (Leo) fijner vind ogen. Als je graag verzadigde kleuren die van het scherm afspringen wilt hebben, moet je gaan voor de Samsung note 4 (of 3, dit is zeker nog een uitmuntend toestel). Waarom ik zelf niet voor de Note 4 ben gegaan is voornamelijk de software van Samsung, iets wat alleen te overleven valt met een custom ROM (geen probleem voor min), gezien deze snel traag wordt, en de iets wat verouderde hardware, gezien ik in ieder geval een 64 bit processor wou hebben (ja, dit is overkill, maar het is iets om mee te pronken bij vrienden).
Echter is het wel zo dat de Samsung note 4 (en elke andere Samsung telefoon) meer custom roms en beter nederlandstalige ondersteuning heeft. Dit komt mede door de kleine hoeveelheid Nederlandstalige Xiaomi gebruikers, en door de closed source van de Leo. Maar gezien de source van de Xiaomi mi4i al vrij gegeven is, zal dit niet heel lang meer duren (dit is slechts speculatie). Dus dit ROM probleem zal niet heel lang bestaan (hopelijk).

Daarnaast vond ik ook de afwerking van de Leo beter ogen dan de Samsung note 4 (Denk hierbij aan de 'gap-gate'). Maar welke je ook kiest, je zult er gern spijt van krijgen.
Helaas nog niet, ik ga proberen deze deze week nog in te voegen. Ik wou proberen ze in de review zelf te plaatsen, maar ik vrees dat het linkjes worden.