Kingston DataTraveler 100 16GB Zwart Review

g0tanks 30 april 2009, laatste update op 11 mei 2010, 2.864 views

Kingston DataTraveler 100 16GB Zwart

Pluspunten

• Redelijke schrijfsnelheid
  • Compact

Minpunten

• Lage leessnelheid
  • Zwakke LED

De reden waarom ik deze USB stick heb gekocht? Die is er niet! Het was namelijk de eerste prijs voor de Red Alert 3 competitie op een LAN-party. :)

Ik heb er niks voor betaald, maar als ik even snel in de pricewatch kijk, zie ik dat de prijs ongeveer te vergelijken is met andere 16GB usb sticks (~30). USB sticks zijn tegenwoordig sowieso niet duur meer. Kingston geeft vijf jaar garantie voor de DataTraveler, bij Sandisk is dit bijvoorbeeld maar 2 jaar voor de Cruzer Micro.

Specificaties
  • Afmetingen: 2.35" x 0.88" x 0.37" (59.7mm x 22.3mm x 9.5mm)
  • Capaciteit: 16GB (15GB te gebruiken)
  • Gebruikstemperaturen: 32 F tot 140 F (0 C tot 60 C)
  • Opslagtemperaturen: 4 F tot 185 F (-20 C tot 85 C)
Verder zou de USB stick probleemloos moeten werken op Windows 2000, XP, Vista (ook met ReadyBoost), Mac OS X 10.3.x+ en Linux 2.6.x+.

De Kingston DataTraveler 100 16GB
De stick is gemaakt van plastic, en de 16GB variant is jammergenoeg alleen in het zwart verkrijgbaar.

De USB stekker is door middel van een schuifje in- en uitschuifbaar. Dit kost redelijk veel kracht met een vinger, het had wat soepeler gekund. Er is geen bescherming voor de USB stekker, zoals bij de Sandisk Cruzer Contour. Maar ik vind dit verder geen punt omdat bij normaal gebruik er niks mee zou kunnen gebeuren en de stick blijft zo lekker klein.

Achter het Kingston logo zit een groene LED dat gaat knipperen bij activiteit. Ik had eerst niet eens door dat het er zat totdat ik het op een foto zag op internet. :+

Verder is er de mogelijkheid om aan de achterkant een touwtje vast te maken om hem aan je sleutelhanger o.i.d te doen.

Benchmarks
Voor de benchmarks heb ik SiSoftware Sandra gebruikt, ik heb de benchmark resultaten van de Sandisk Cruzer Micro en de Sandisk Cruzer Contour er ook bijgezet om het zo makkelijk te vergelijken. Ik weet verder niet of het wat uitmaakt, maar van de Sandisk USB sticks gebruik ik de 4GB versie. De USB sticks worden gebenched met de standaard instellingen. Ik heb de benchmark met de DataTraveler twee keer gedraaid, een keer met een cluster size van 8kB en een keer met eentje van 32kB.

Klik voor benchmark resultaten.

Varianten
De DataTraveler 100 is in meerde kleuren en groottes verkrijgbaar. Alleen de 2GB variant is echter verkrijgbaar in meerdere kleuren, namelijk: zwart, rood en blauw. De rest is alleen verkrijgbaar in het zwart.

Data Recovery
Het heeft niks met de USB stick te maken, maar ik wil het er toch even over hebben. In het verleden heb ik met TestDisk succesvol data weten te redden van mijn Cruzer Contour, en hierbij wil ik het jullie aanraden. :) TestDisk is een opensource data recovery programma met erg veel opties.

Links

Changelog
1/5/2009 Benchmark toegevoegd met 32kB cluster size

• Asus P5Q-E
  • Windows XP

Heb jij ook een Kingston DataTraveler 100 16GB Zwart?

Hey! Ik heb deze gisteren ook aangeschaft... Maar... Groen lampje? Ik zie eigenlijk helemaal geen lampje 8)7
Maar het zou wel aan mijn versie liggen. Want ik heb de 16GB letters in het rood staan ;)

Verder mooie review! :) Terwijl het over een relatief simpel product gaat.

Nadeeltje van de USB-stick vind ik dat de aansluiting net iets te kort is. Zo verliest hij snel contact met de computer als je er bijv. tegenaan stoot.
Voor mij heeft Recuva al meerdere keren zijn nut bewezen, als alternatief voor TestDisk
Waarschijnlijk zal de grootte van de USB-sticks (qua opslag) wel degelijk verschillen, aangezien een grotere opslagruimte ook meer ruimte biedt voor de extra "virtuele cache" om het zo maar te noemen.

Als het goed is werkt het iig zo bij USB-sticks, waardoor je dus o.a. een snellere werking krijgt.

Mooie review, leuk apparaatje.
Is wel grappig, heb zelf een 4GB USB-stick op de kop getikt voor 30 euro, zo'n 2 jaar geleden. Dat nu 16 GB hetzelfde kost had ik niet verwacht :P

Succes ermee! ;)
Bedankt! :)

Denk je dat de "virtuele cache" veel verschil zal uitmaken in deze benchmark? Ze hebben alle drie namelijk wel meer dan 256MB+ "virtuele cache". Jammergenoeg kan je op Google hier niet zo veel over vinden.
Ik denk dat als ze allemaal een gelijk aantal zouden hebben dat de benchmarks precies gelijk uitkomen.
Echter, er zijn ook andere factoren.
In de benchmarks staat bijvoorbeeld ook dat jouw stick een 8 KB cluster size heeft, die andere twee 32 KB.
Dus daar zit ook verschil in.

Waarschijnlijk is het grootste verschil dat een kleine schijf makkelijker te bereiken is, vandaar dat vaak Raptors ook in een niet al te grote versie komen (max 74 GB als ik het goed heb, alhoewel dit ook met warmte te maken heeft).

Het kan dus goed zijn dat een 16 GB van die andere twee merken een soortgelijk resultaat laat zien.
Je hebt gelijk, ik zal nog een keer de benchmark draaien met een cluster size van 32kB