Foxconn A7DA-S Review

Powrskin 6 mei 2011, 931 views

Foxconn A7DA-S

Pluspunten

• Veel features
  • Scherp geprijsd

Minpunten

• Acc unlocken werkt niet goed.
  • weinig bios updates
  • zeer slome website

Layout Score: 4
logo foxconn

Inleiding FOXCONN A7DA-S moederbord
Ik heb recent dit moederbord onder mijn hoede gekregen en voelde de aandrang er een review van te schrijven omdat het onder andere ook in de Best Buy was opgenomen. De keus van het moederbord is vooral gebaseerd op de mogelijkheden van het moederbord om zowel als internet pc te kunnen dienen (onboard vga) en als gamesysteem (Phenom2). Het moederbord sprong eruit qua prijs/prestatie en hoogstwaarschijnlijk is door de verhoogde populariteit de prijs nu ongeveer 10e duurder als toen ik hem kocht. Het is erg moeilijk het moederbord door middel van benchmarks eerlijk te vergelijken met andere, dus zal ik het meer op basis van eigen ervaring doen.

Featureset (verlaagd naar goed, daar er nu ook sata3 en usb3 is, wat het moederbord niet heeft.
Processors: Socket AM2 and AM2+
Chipset: AMD® 790GX + SB750 55nm
Memory: Dual channel DDR2 1066/800/667/533 x 4 DIMMs, Max. 8GB
VGA: ATI® Radeon HD3300 Hybrid Graphics onboard side port memory- 128-bit, 128MB DDR3 1333mhz, DirectX10, ATI Avivo HD, Unified Video Decoder (UVD). It supports MPEG-2, VC-1, H.264 playback, SurroundView, DisplayPort, DVI and HDMI
Expansion Slots: 2* PCIe2.0 x16, 2* PCIe2.0 x1, 2* PCI, CrossFireX
Serial ATA(SATA)/RAID: 6* SATAII w / RAID 0, 1, 10, 5, JBOD
Audio: 7.1 channel HDA by Realtek® ALC888GR
LAN: Gigabit LAN by Broadcom® BCM5784
IEEE1394: 2* 1394a
Fan aansluitingen: 2x pwm gestuurd (bios/progs) fan aansluitingen

Foxconn moederbord

100% SOLID Capacitor design and Ferrite Choke Zorgt dat je moederbord langer meegaat, scheelt in stroomverbruik, vergroot overklokbaarheid en stabiliteit. In theorie in elk geval.
SuperBoot Zorgt dat de pc sneller opstart.
SuperBIOS-protect Kan je in/uitschakelen in de bios en zorgt ervoor dat je bios niet ongeautoriseerd geflashed kan worden door derden.

Toebehoren

Layout
Zoals je op het plaatje kan zien is de layout niet veel anders als wat we al jaren gewend zijn. Wat mij persoonlijk wel een beetje stoorde is dat er alleen maar haakse Sata poorten opzitten en dat maakt het inklikken van de kabels wanneer het moederbord en hdd's al zijn geinstalleerd in een normale midi-tower een vrij lastige opgave, omdat je niet kan zien hoe hij er in moet. Voordeel is natuurlijk dat je bij langere videokaarten etc. geen poorten mist doordat de sata kabels niet meer passen. Verder prima in orde naar mijn mening. De extra 8pins power en 4pins power op het moederbord zou ik normaal gezien ook liever op een plek dichterbij de voeding zien, maar dit maakt de voltage lijnen op het moederbord zo kort mogelijk wat de stabiliteit ten goede komt.

Het moederbord is passief gekoeld en dit werkt afdoende. Meestal geeft mijn temperatuur sensor ongeveer 40/45C aan bij idle/stress, bij navoelen met de hand lijkt dit aardig te kloppen. het principe van de koeling is dat het wordt versterkt door de airflow die de processorkoeler geeft, maar ik heb er waterkoeling op. In plaats daarvan heb ik een 12cm koeler hangen die zowel de vga/NB/geheugen en de rest van het moederbord moet koelen. Zou je er geen Airflow op hebben gericht dan denk ik dat de temperatuur aardig op zal lopen en mits je zou overklokken en overvolten helemaal.

Prestaties
Dit kan ik zelf erg moeilijk vergelijken omdat ik geen vergelijkingsmateriaal heb met andere moederborden, ik kan dus alleen maar mijn ervaring geven. Verder zal ik onderaan links van andere reviews toevoegen.

Wat mij als eerste positief opviel is dat SUPERBOOT echt werkt, ik heb nog nooit een moederbord gehad die zo snel windows opstart. In 30 seconden is windows 7 helemaal geladen en dat op een enkele Samsung Spinpoint t166 hardeschijf. momenteel is het nog iets sneller daar ik een snellere hardeschijf heb (Samsung f3), dezelfde windows draait alweer 1.5jaar.

onboard VGA
Heb ik een paar dagen gebruikt en het werkt prima, drivers installeren en klaar. Je kan de videokaart ook nog vrij ver overklokken waardoor je oudere spellen (ouder als 3jr) er gemakkelijk mee kan spelen. Ik merkte geen verschil met een losse videokaart qua beeldkwaliteit en natuurlijk is ook het stroomverbruik een stuk geringer.

Audio
Het moederbord heeft een Realtek® ALC888GR onboard audio chip, voor een onboard niet verkeerd, maar ik prefereer mijn X-fi geluidskaart ver boven elke onboard chip.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
tot nu toe zeer goed, nog geen rare vastlopers of andere onvolkomenheden ontdekt.
De cpu voltages schommelen soms wel enigzins (onder load van 1.360v naar 1.376), komt ook doordat de onderhand aardig ouderwetse Spire voeding het zwaar heeft. Ik heb in al de tijd dat ik met het moederbord nog geen enkele vastloper aan het moederbord kunnen wijten.

Overklokbaarheid aangepast van zeer goed naar voldoende.
Ik gebruik eigenlijk al tijden Black Edition cpu's en die hebben een unlocked multiplier dus het moederbord zelf (HT) hoeft niet erg veel overklokt te worden.
Wel heb ik de Northbridge frequentie verhoogd van 1800mhz (standaard bij een AMD x4 940 phenom2 cpu), naar 2600mhz en het voltage ervan met 30mv verhoogd.

Een nadeel van het moederbord is dat als je cpu´s wilt unlocken je alleen een oudere firmware kan gebruiken (firmware 81BF1P06). Het moederbord krijgt dan last van cold boots, en moet je de pc enkele malen aan en uit zetten voor hij opstart. Dit is soms 1x soms 3x eigenlijk nooit vaker, maar voor mij te irritant dus toch maar een nieuw bios erin. Ik heb dit gehad met de phenom2 x3 720be en phenom 2 x2 550.

Gelukkig kan ik via het programma Phenommsrtweaker (aanrader) het voltage van de NB-cpu vid aanpassen, want deze functie staat niet in het bios. Dit zou de overklokbaarheid van de cpu aardig benadelen.

Compatibiliteit
Mjah het werkt met mijn onderdelen, maar aan de cpu/geheugen lijst te zien zit het wel goed.
Ik heb er al minimaal 4 verschillende merken geheugen in gehad en 4 verschillende cpu's, momenteel draai ik met 4x2gb geheugen van 2 verschillende merken en ook overklokt werkt dit prima.

Ondersteuning door fabrikant
Nog geen ervaring mee gehad (gelukkig), maar een minpunt is wel dat de website echt supertraag is wat het downloaden van drivers een langdurige bedoening maakt. Als vergelijkingsmateriaal: de website is trager als die van Asus en ongeveer hetzelfde als die van Realtek. Kortom downloaden met in de tientallen kb/s maximaal dus. Op 6-05-2011 heb ik dit nogmaals getest en ook nu is het downloaden met 20Kb\s.

[b]Conclusie{/b]
Ik vind dat ik een goede koop heb gedaan met dit moederbord, qua prijs prestatie onovertroffen.
De kleine minpunten die ik heb genoemd zijn jammer, maar ook redelijk gemakkelijk op te lossen door Foxconn, helaas denk ik dat ze dit niet meer doen, daar het moederbord alweer een tijd op de markt is.
Dat Foxconn en groot bedrijf was wist ik wel, maar ze kunnen dus zelf ook echt wel goede hardware ontwerpen. Wil je een moederbord die ddr2 ondersteund en am3 cpu's dan is de A7DA-S een goede optie.

andere reviews

website Foxconn:

Op of aanmerkingen? direct message werkt het best.

Heb jij ook een Foxconn A7DA-S?

Ik heb dit moederbord ook al 2 jaar, en draait hier sindsdien zeer stabiel.
Ik gebruik hem icm een AMD Phenom II 955, alleen als ik dan de multiplier verhoog dan zet hij zich vast op 800 Mhz. En dat kan ik alleen veranderen door mijn bios opnieuw te flashen ; Ik heb al meerdere malen een beta bios aangevraagt en gekregen maar geen van alle werkte naar toebehoren :X

Om een lang verhaal kort te maken, het is zeer stabiel moederbord alleen ik zou het niet aanraden om hem met een AM3 proc te gebruiken.

Voor de rest , goede review, leest goed weg en alle informatie komt aan bod ; 4*
gebruik zelf alleen phenommsrtweaker, dat werkt mooi om te onderklokken en overklokken + dat je de cpu-vid daarmee kan verhogen/verlagen.

Had zelf die problemen niet met mijn am3 x3 720be trouwes.
Heb nog wel een ander raar probleempje die ik nog in de review zal zetten, al beinvloed dit de prestatie/stabiliteit niet. vanavond wordt de review nog enigzins uitgebreid en er komen er nog een paar ;)

[Reactie gewijzigd door Powrskin op 6 mei 2011 08:42]

Website werkt hier als een speer hoor? pagina's laden binnen enkele seconden en downloaden gaat met 600-700 kb per seconde.

Voor de rest een goede review.
Ik heb ook al een jaar niets meer gedownload, zou natuurlijk verbeterd kunnen zijn, misschien hebben ze mijn revieuw gelezen? :p Ik kijk er morgen ff naar.
wel ff beoordelen he! :)
Site is retetraag hoor is mijn ervaring ook, RAID drivers downloaden voor dit moederbord was altijd een drama.

Wel leuk om eens een review te lezen van dit moederbord, heb het nu ook een jaar of 2 in bezit bevalt mij ook goed. Volgens mij was het het beste goed verkrijgbare AM2+ bord met een AMD chipset erop.
Nette Review. In deze en je andere review even revieuw wijzigen in review. Ik heb er zeven gespot (waarvan 1 in een reply).
mjah dat ben ik zo gewend, dacht een tijd geleden dat dit abn was, en nu is het gewenning. forgive me.
Ik zal dat binnenkort is gaan proberen, bedankt voor de tip :)

EDIT: Het werkt!

[Reactie gewijzigd door Spekker op 6 mei 2011 17:26]

Welke waterkoeling heb je erop? Hoe heb je de NB gekoeld?