Specificaties 27" @ 2560x1440 (AH-IPS, 6ms) - Bekijk alle specificaties

Dell Ultrasharp U2713H Zwart Review

Greveldinges 30 juni 2015, 269 views

Dell Ultrasharp U2713H Zwart

Dit is een perfecte monitor voor simpel grafisch werk, zoals webdesign of photoshop. De voet is wat plastic, en er zijn weinig aansluitingen.

Pluspunten

• Perfecte beeldkwaliteit
  • Stevige behuizing
  • Mat scherm
  • Veel settings

Minpunten

• Weinig aansluitingen
  • Plastic voet

Deze monitor heb ik van Dell gekregen als vervanging van mijn U2711, die een roze gloed over het scherm liet zien in de laatste paar weken. Over het algemeen was ik tevreden met de U2711, maar deze U2713H doet er toch een schepje bij bovenop. Dit is een review van iemand die verder geen verstand heeft van de technische kant van schermen, ik ben gewoon een standaard gebruiker.

Ik heb het scherm getest met 2 HD7950's in crossfire, aangesloten via displayport. Hier heb ik geen problemen mee gehad. Ik heb verder de HDMI poort getest, deze komt maar tot 1080p.

Wat doe ik met het scherm?
Ik ben vooral veel bezig met programmeren, designen (voor het web) en af en toe speel ik een spelletje. Voor programmeren is het heerlijk om op een scherm te werken met zo'n hoge resolutie (1440p), ik kan makkelijk meerdere vensters met code naast elkaar open hebben staan. Persoonlijk was ik bang dat gamen wat minder goed zou gaan door ghosting en de wat tragere reactietijd van een IPS-paneel, maar dit is me heel erg mee gevallen. In het begin merkte ik een klein beetje vertraging, maar dit wende heel snel en ik heb er nu totaal geen last van.

Beeldkwaliteit
Het scherm is op 100% helderheid eigenlijk te fel om fijn naar te kijken. Persoonlijk vind ik het prettig wanneer de helderheid op +/- 30% staat, de kleuren blijven goed en het doet geen pijn aan je ogen. Vergeleken met de U2711 gaat de helderheid een stukje hoger, maar het scheelt niet bijzonder veel. Het grote verschil is dat dit scherm een LED backlight heeft, en de U2711 CCFL. Een ander voordeel is dat de monitor meteen helder is wanneer het scherm aan staat, hij hoeft niet op te warmen zoals de U2711.

Qua contrast is er ook weinig op te merken aan dit scherm. Zwart is diep en onder hoeken blijft het contrast goed. Het scherm heeft heb weinig tot geen last van de IPS-glow, tenzij ik er echt naar ga zoeken. Dan nog is dit alleen zichtbaar onder een hoek, en zelfs dan is het nog niet storend. Bij veel andere IPS schermen die ik heb gezien was dit een stuk erger, ik weet niet of mijn exemplaar zo goed is of dat dit bij elke U2713H zo is, maar het ziet er in ieder geval prima uit.

De kleuren van het scherm zijn fantastisch, alles ziet er zeer natuurgetrouw uit. Het scherm is niet te koel of te warm, gewoon perfect. Het scherm wordt gekalibreerd geleverd, ik heb dan verder ook niets veranderd aan de kalibratie.

Menu
Het menu wordt bestuurd via de touch knoppen aan de rechterkant van het scherm. Deze lichten op wanneer je er bij in de buurt komt, waardoor je ook in een donkere kamer makkelijk kunt zien waar de knoppen zitten. Zelf had ik liever echte knoppen met feedback gezien, maar deze knoppen werken ook prima en zien er toch net wat strakker uit.

Het menu zelf steekt prima in elkaar. Het ziet er op het eerste ook wat simpel uit, maar je kunt vrij ver in de settings graven, en alles wat ik in zou willen stellen is perfect in te stellen. Ook draait het menu mee wanneer je het scherm 90 graden kantelt, waardoor het menu altijd recht op het scherm staat.

USB hub
De ingebouwde USB-hub doet prima zijn werk. Er zitten vier USB-poorten en een kaartlezer op het scherm. Twee van deze USB-poorten en de kaartlezer zijn toegankelijk vanaf de zijkant, de andere twee zitten achterop het scherm bij de rest van de aansluitingen.

De U2713H is een prima monitor, er zit een prachtig beeld in en de extra's zoals de USB-hub maken het het geld wel waard. Echter als mijn U2711 geen gebreken zou tonen was ik nooit naar deze monitor overgestapt.

Heb jij ook een Dell Ultrasharp U2713H Zwart?