Asus EAH4850/HTDI/1G Review

notsonewbie 3 maart 2010, 4.324 views

Asus EAH4850/HTDI/1G

Pluspunten

• Stil ondanks de (instelbare / zelf regulerende) actieve koeling, voor mijn games zelfs op standaard energie save mode erg goede FPS.
  • Diverse verloop pluggen en kabeltjes bijgeleverd.

Minpunten

• Update: 3 maart 2010
  • Fan maakt inmiddels al binnen het jaar herrie. Liep nooit op meer dan 50%.... bon kwijt , BUMMER !!
  • Nog niet ontdekt.

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Update: 3 maart 2010

De 'geboorte'
Als ik iets uitpak zoals een moederboard of een grafische kaart, ben ik weer even kind.
Nu was het echter 'sjiek', uit de opzich rustige doos (kwa plaatjes en tekst) kwam een soort van zwarte "geur- en bad set" doos, zwart-mat met gouden letters die ASUS vormen.
In die zwarte doos zaten er nog 4 met dezelfde kleur en de gouden letters.
In 1 de graka, in de 2e de kabeltjes en pluggen, de 3e bevatte de cd's + quick install boekje en de 4e was gewoon een kartonnen anders-lege-ruimte opvuller maar wel ook in de sjieke uitstraling, hoe lucht mooi kan zijn.

Installatie
Hardware, makkie, in de pci-e schuiven, bijgeleverde 6 pins naar 2 molex power pluggen kabeltje er op en klaar.
Opstarten, grof beeld (ik zit op 24 inch 1920x1200), van asus-website bios en laatste drivers gedownload, herstarts, iconen weer op hun plekkie slepen en via de catalyst menu's de kaart en het scherm + de tv ingesteld op de juiste resoluties.

Snel en sneller (overklokbaarheid)
Hoewel de boel via de software overklokt kan worden, ik heb dit niet gedaan (nog)

Wel kan ik melden dat BF 2142 merkbaar mooier is dan ooit op 1600x1200 (max. van de game) met 4x anti alias (voorheen 2x met de xfx 7600gt) 100% ver-zicht, details middel of hoog (doe ik voor mezelf voor meer contrast tussen omgeving en spelers/voertuigen) en zeer soepel loopt.
Nu is dit geen topzwaar spel lijkt me, maar de kaart komt niet boven de 54 graden uit, idle hangt ie op 41 en de fan draait dan op 30% welke ik manueel instelde.

Het aankoop praatje en de marketing frases
Of asus werkelijk de eerste was met "World First HD 4850 Model with 1GB Graphics Memory' weet ik niet, maar het is wel mijn eerste radeon. Dit ter vervanging van mijn XFX 7600GT die in combi met de intel Q9550 en 2 BF games niet meer het beeld in games gaf dat ik elders was gaan waarderen.
Hoe ik het uit kan zetten en waar ontdekte ik nog niet, maar de kaart heeft naast de 1 GB onboard ook nog somehow 3 GB 'hypermemory' geleend van het 8 GB werkgeheugen... Dit echter lijkt het gewone pc gebruik incl. video en foto bewerken, anders dan gamen, niet te hinderen.

En hoewel ik eigenlijk weer een passief gekoelde graka wilde, las ik op diverse plaatsen dat er een op zalman 7700 cu lijkende intelligente 'stille' koeler met fan op zit. Deze is uitgerust met zelf aanpassende variable en/of manueel instelbare rpm's, asus noemt het : Exclusive Glaciator Fansink Design
Ook is er doorgedacht, de kaart neemt 2 slots in kwa hoogte, je kan in theorie dus met een kaart er onder de fan / koel-ribben van deze graka raken. Echter de koelribben zijn on-top rondom afgeschermd met een plastic rand.

Inderdaad is deze actieve koeler stil, met de kast open en na plaatsen van de videokaart hoorde ik hem niet boven de 2 x 12 cm ook al niet max. draaiende redelijke stille casefans uitkomen.

Verder sprak me de m.i. "kinderziekten-vrij klinkende" versie mij wel aan : 2nd Generation 55nm GPU Solution

Software zit er ook bij:
ASUS Gamer OSD:
Real-time overclocking, benchmarking and video capturing in any PC game!
Een soort van instant boost overklokken naar eigen inzicht van de kaart.

ASUS Video Security Online:
Keep an eye on your home at all times no matter where you are
Deze applicatie neemt beeld van je webcam en bij beweging kan je dat laten e-mailen.

ASUS Smart Doctor:
Your intelligent hardware protection and overclocking tool.
Bij deze laatste kun je via een schuifbalk de core klok en geheugen klok opschroeven.

Technische spec's
ATIŽ RadeonŽ HD 4850
PCI Express & PCI Express 2.0 support
HDMI 1.3 Output: built-in multi-channel 7.1 surround audio over DVI-HDMI Adaptor
ATI CrossFireX™ : plug-and-play ATI CrossFireX technology with up to quad-GPU support.
Microsoft DirectX 10.1 and Shader Model 4.1 support
DVI * 2
D-Sub
HDMI
HDCP compliant
Voor de diverse aansluitingen zijn er verloop pluggen van dvi naar vga o.a en bijv. een s-vhs naar 3 composiet kabeltje bijgeleverd door asus.

~[windows index score en energie]
Had ik met de xfx 7600GT een windows beeld index cijfer van 5,6 , deze eah 4850 1GB is 'gewoon' de max. van 5,9
De kaart haalde dit met de handen op de rug, namelijk in een soort van 'energie save mode' waarbij de kaart bij niet 3d intensief gebruik terug klokt zelf van 625 naar 500 MHz
Toch weer iets minder kosten voor energie verbruik.

Hoewel de kaart over een 6 pins eigen stroom aansluiting beschikt, kom ik ruim uit met mijn 450 watt truepower van coolermaster. Het hele systeem (2 x sata WD , dvd writer, 8 GB ddr2, q9550) heb ik niet over de 190 watt zien gaan. Die 6 pins heb ik overigens wel in gebruik met bijgeleverde 2 x molex naar 6 pin verloop kabel daar de voedingniet over een eigen 6 pins kabel beschikt.

~[Frames]
Met een trial van fraps kwam ik in BF 2142 uit op 99 a 75 FPS (rustig aan of rennen en rijden met scherpe hoeken nemen) . Alles middel, antialias op 4x en resolutie 1600x1200. Helaas lukte het me nog niet dat te screencapturen, ook niet met het bijgeleverde aus gamers OSD... ctrl-alt-c deed wel een screenshot in-game, maar de linksbovenstaande fraps fps kwam daar niet op te staan.

Elders een test geleend:

~[toetje]
Via een svhs+audio naar scart kabel kijken we wel eens een iso of avi, .vob e.d. op de tv.
Deze kaart bevat voor de tv een optie 'verscherpen' in de catalyst menu's.
Ik zei niks en wachte af, en ja mijn vriendin vroeg voor haar doen heel nerderig : "heej is die Voyager aflevering soms zo een groot file in HD?"
Nee, gewoon weer een 380 MB avi-tje van een radeon 4850 met 'verscherping of zo er op' antwoordde ik.
hele config op:

Heb jij ook een Asus EAH4850/HTDI/1G?

Hypermemory kan je inderdaad niet uitschakelen, maar gebruikt alleen maar systeemgeheugen als het echt nodig is. Onder normale omstandigheden zal het dus geen geheugen gebruiken.
Vind de test van CoD4 wel vreemd, aangezien mijn 8800GTS 512 op standaard rond de 90 FPS is en ik heb geen extreem systeem. Specs zijn:

MSI P45 Neo
Intel Core 2 Quad 6600
4Gig 1066mhz DC
WD caviar SE

en dat was het zo ongeveer.... en in de test staat een 4850 512mb.
Ja, maar dat is wel met 4xAA en 16xAF.. Bovendien draait COD beter op NV.

Ik heb hem zelf ook die kaart, toppertje.. Mooi geleverd, goede koeler, en zeer goede prestaties voor het geld.

Ik heb zelf wel eens de demo van COD4 gespeeld, en dat draaide soepel. UT3 trouwens ook, meerden deel 60 fps maxed out op 1650x1050, soms wat dipjes naar 45.

Dit in combinatie met een i7 920.
@Jov4s:

Nou als ik de testen die daar staan moet geloven is Cod 4 niet een Nv game ....
En hoezo 4xAA en 16AF ? dat heb ik in game ook ingesteld en hij doet het gwn perfect...
Met Sync every frame telkens op 75HZ=75FPS en soms wat frame drops naar de 40-50 idd...

Maar natuurlijk wel een mooie kaart trouwens ;) . En ze zijn ook stukken kleiner als de NV kaarten... :D

[Reactie gewijzigd door Master1234 op 30 april 2009 22:29]

Ik heb 2 van deze kaarten in crossfire draaien. icm een phenom II 940(@3,8ghz) en 8gig ddr2 speel ik fallout 3 op 1920x1200 8xAA alles maxed met een nette fps. Enigste probleem is met crossfire dat de kaarten bijna tegen elkaar zitten en de bovenste kaart er warm wordt.
Sinds 2 dagen heb ik ook een 4850. Het probleem is echter dat ik last heb van "coil whine"! Mijn voeding is een Coolermaster true power 450! Omdat jij (notsonewbie), ook deze voeding gebruikt vroeg ik me af of jij ook last hebt van krasserige geluiden tijdens load?
Nee, totaal geen last van.
coil whine~ he bah, met een 380 watt coolermaster hoorde ik ook zo'n raar geluid er vanaf komen onder load van een paar componenten.
met de tagan i-Xeye 600 watt had ik het vroeger niet, maar nu wel wanneer de cpu+gpu goed bezig zijn. alsof ie aan het janken is
Nog niet ontdekt
Stofvrij maken en naaimachine (dunne) olie ingooien.. draai de ventilator vervolgens 2 minuten lang rond en kijk of het nog zakt, zo ja, vul het verder bij indien nodig..

Waarschijnlijk kan dit het probleem oplossen.