Specificaties Tower, 8 interne + 3 externe bays - Bekijk alle specificaties

Phanteks Enthoo Luxe Zwart Review

vynertje 30 juni 2015, laatste update op 30 juni 2015, 325 views

Phanteks Enthoo Luxe Zwart

Een goede behuizing, met maar een paar dingetjes die Phanteks beter had kunnen doen. Als je iets minder van LED-verlichting gedient bent is de Pro wel een betere optie gezien de prijs.

Pluspunten

• Extreem ruime behuizing met allerhande inbouwmogelijkheden en mogelijkheden tot goede cablemanagement
  • De bouwkwaliteit is erg goed; het is een degelijke, zware kast met een zeer strak uitziende laklaag
  • De LED-verlichting is echt een klasse apart
  • De PWM fan hub is een geweldige, innovatieve feature
  • Adequate koeling voor high-end systemen met daarnaast enorme support voor waterkoeling
  • Een aantrekkelijke prijs gezien het gebodene
  • Phanteks maakt het inbouwen een stuk fijner door het meeleveren van klittenband strips en een toolbox

Minpunten

• De stock fans maken aardig wat geluid
  • Het zijpaneel is misschien iets té sterk getint en krast erg gauw
  • De extra LED-strip laat op een aantal vlakken te wensen over
  • Als je niet van de LED-verlichting gediend bent is de Pro een betere optie

Inhoudsopgave

* Introductie
* Unboxing en eerste indrukken
* Inbouwen
* Koeling en geluidsproductie
* Features en overige opmerkingen
* Conclusie

Introductie

De Enthoo lijn van Phanteks heeft over de afgelopen tijd allemaal zeer goede reviews ontvangen en is een van de meest populaire reeksen van dit jaar. Toen ik laatst op zoek was voor een nieuw huis voor mijn hardware was Phanteks dus ook een logische keuze; volop waterkoeling support, zeer goede bouwkwaliteit en innovatieve features zoals een PWM fan hub. Een paar maanden later ben ik ervaringen rijker met deze behuizing en leek het me leuk om wat persoonlijke ervaringen te delen. Vooruitlopend op de conclusie kan ik alvast zeggen dat ik niet zo extatisch ben als een hoop andere (professionele) reviewers, maar dat de behuizing wel waar voor geld biedt.
In deze review wil ik dan dus ook vooral kijken naar hoe de behuizing in ‘dagelijks gebruik’ functioneert, en niet alleen wat je er wel niet mee kan. In de toekomst wil ik dit ook uitbreiden met een review voor de waterkoeling kanten van de behuizing.

Disclaimer: de foto’s zijn gemaakt met een OnePlus One en zijn dus niet van de kwaliteit die jullie misschien gewend zijn. Voor mooie, high-resolution foto's zou ik jullie dus vooral willen vragen naar de reviews van Hardware.info en Foritain te kijken :) Overigens is dit een kopietje met enkel een paar kleine aanpassingen van mijn review op hardware.info - gezien daar positieve reacties op waren dacht ik hem hier ook maar te delen!

Unboxing en eerste indrukken

Mijn vorige behuizing was de Corsair Carbide 500r, op zich geen slechte behuizing maar ik miste toch een paar dingetjes (zoals een zijpaneel of uitgebreide fan control). Bij het uitpakken van de Enthoo Luxe had ik dan ook al wel meteen door dat het om een behuizing van een zeker kaliber ging.

Naast dat de doos echt héél erg groot is, is de doos ook netjes afgewerkt in kleur – dit in tegenstelling tot het gebruikelijke bruine karton. Op de achterkant staat een overzicht van alle features die ze in deze kast hebben gestopt.

Als we dan de behuizing uit de verpakking halen zien we echt waar het om gaat. Het is echt een grote behuizing met een zeer goede afwerking; de zwarte lak ziet er erg goed uit aan het gewicht is ook op te maken dat de bouwkwaliteit prima in orde is. Het is een mooie behuizing om aan te zien, maar persoonlijk zou ik het uiterlijk niet als primaire reden zien om deze kast te kopen zoals bij bijvoorbeeld Corsair behuizingen. Het uiterlijk was dan ook zeker niet de reden om mijn Carbide 500r te vervangen.

Wat verder wel heel erg op valt is dat het zijpaneel extreem sterk getint is. Hier kom ik later nog op terug, maar dat maakt het vrij lastig om naar binnen te kijken als je al niet al te veel LED's binnen je behuizing hebt geïnstalleerd. Het zijpaneel krast daarnaast ook heel erg eenvoudig; voorzichtigheid is gebaat!

En nog even een vooraanzicht

Wat Phanteks verder echt heel erg goed doet is hoe ze hun accessoires meeleveren. In een doosje leveren ze nog een pump bracket en reservoir mounting plate mee, maar het fijnst is nog dat ze alle schroefjes netjes in een doosje doen, zodat je ze nooit kwijt hoeft te raken. Dit is al heel erg vaak gezegd, maar ik hoop echt dat andere fabrikanten dit over zullen nemen.

Inbouwen

Zoals al gezegd is de Enthoo Luxe een aardig grote behuizing. Zelfs met een full-sized ATX moederbord is er meer dan voldoende ruimte om alle kabels netjes weg te werken en ook lange videokaarten zijn overduidelijk geen probleem.

Aan de achterkant van de behuizing is ook voldoende ruimte om kabels netjes weg te werken. Wel kost het een beetje tijd en aandacht om alles netjes met de klittenband-strips vast te maken; er is niet echt een overdaad aan ruimte dus als je niet je tijd neemt kan het zijn dat je zijpaneel niet sluit. Wat wel erg fijn is, is dat je overtollig lange kabels gewoon onder de PSU-cover kan stoppen. Zoals je op de foto's kunt zien maakte dit het gebruik van sleeved verlengkabels veel eenvoudiger.

Verder heb je de vrijheid om zelf te kiezen of je wel of niet hard-drive cages gebruikt of dat je alleen de een of twee megeleverde SSD-brackets gebruikt. Persoonlijk gebruik ik een harddisk dus moest ik een van de twee cages installeren, als je dat niet doet kan je hier nog een pomp installeren. Ik besloot verder mijn twee SSD's gewoon in de HDD-cage te installeren omdat dit cable management makkelijker maakte.

Heb ik dan helemaal niets te klagen over het inbouwen? Nou, een dingetje: de kabels. Zoals te zien zit mijn USB 3.0 header helemaal onderaan in de hoek van mijn moederbord en de kabel van de behuizing was gewoon niet lang genoeg - erg slordig. Daarnaast zijn de uiteinden van de front-panel kabels (zoals front panel audio) niet netjes in het zwart afgewerkt en dat ziet er toch een beetje stom uit. Daar trek ik dan dus ook een puntje voor af. Verder ben ik wel tevreden over het inbouwen en net zo tevreden met het resultaat.

Koeling en geluidsproductie

Een ander belangrijk element in behuizingen is de koeling. Aan de ene kant wil je niet dat je componenten al te heet worden, aan de andere kant wil je niet een windtunnel op je bureau hebben staan. Omdat je hier vaak een afweging in moet maken, ben ik heel erg blij dat Phanteks een PWM fan-hub mee levert. Hier kan je standaard 6 (maar met splitters natuurlijk meer) fans op aansluiten die dan via PWM aangestuurd kunnen worden. Dit zorgt er voor dat je zelf kan beslissen wat jij het belangrijkst vindt. Ik heb zelf op mijn moederbord de PWM instellingen zo gezet, dat de fans alleen bij zware load boven de 25% fan speed uit komen.

De PWM fan-hub met de 3 fans ingeplugd

Phanteks levert 3 fans mee bij de Luxe, één meer dan bij de Pro. Twee 140mm fans als exhaust aan de achter- en bovenkant, een 200mm intake. De 500r kwam met 3 120mm fans en een 200mm fan, daarnaast had ik nog een extra 120mm als exhaust gemonteerd. In deze vergelijking is het niet realistisch om te verwachten dat de Luxe betere koeling neerzet dan de 500r, al was het maar omdat ik de fans op lagere toeren laat draaien. Om een 'goed' resultaat te behalen zou de Luxe de temperaturen zo dicht mogelijk bij de 500r moeten houden. De testresultaten voor CPU en GPU staan hieronder, het systeem is als volgt:

CPU: i5 2500k, (1.325v / 4.5 GHz)
CPU koeler: Gelid Tranquilo v2
GPU: Sapphire R9 290 (stock)

Zoals verwacht, koelt de Luxe met mijn PWM instellingen ietsje minder dan de 500r, maar niettemin allesbehalve slecht. Ongeveer 2-3 graden warmer dan de Carbide 500r op lage fansnelheden is geen slecht resultaat en meer dan adequaat. Toch besloot ik later wel een nieuwe CPU fan te installeren (Corsair SP120) en de voltage iets terug te klokken zodat de CPU fan minder geluid zou maken.

Hoe zit het dan met de geluidsproductie? Hier heb ik helaas geen professionele meetapparatuur voor dus ik zal het bij een geschreven toelichting moeten laten.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: dit stelde me een beetje teleur. Welke PWM instelling je ook gebruikt, behalve als je de fans helemaal stil laat vallen, je zal de fans blijven horen; het klinkt als een soort zachte bromtoon. De case fans zijn beduidend luidruchtiger dan bijvoorbeeld mijn zware grafische kaart in idle of onder lichte belasting. Je kan de fans helemaal stil laten vallen, maar dan gaat de temperatuur in je behuizing wel echt flink omhoog. Als je de fans op hogere snelheden zet, zal je natuurlijk ook meer last hebben van geluid en dat was ook mijn ervaring. Behalve als je een closed-design headphone gebruikt zou ik persoonlijk nooit de fan boven de 25-40% fan speeds laten draaien. Op 25% fan speeds zijn ze overigens nog wel betrekkelijk stil en ook nog wel duidelijk stiller dan de windtunnel a.k.a. Carbide 500r.

Persoonlijk vind ik dit toch wel echt zonde, want Phanteks maakt zelfs nog reclame door te zeggen dat de fans van zulke hoge kwaliteit zijn. Zelf denk ik dat het probleem (gedeeltelijk) veroorzaakt wordt doordat er geen rubberen dempers zitten op de fan mounts of de fans zelf. Of dit ook echt het probleem is kan ik niet zeggen, maar in ieder geval moet je hier niet op een echt stille kast a la Fractal Design of Be Quiet! rekenen.

Verder is er nog een ding dat ik zou willen zeggen over de koeling, namelijk de positionering van de fans. In default configuratie zijn er twee 140mm exhaust fans en een 200mm intake. Het effect is dat er sprake is van negatieve luchtdruk in de behuizing waardoor het toch mogelijk is voor stof om de behuizing binnen te komen, ondanks dat alle intakes gefilterd zijn. Daardoor zie je ook op een paar van de foto's hier en daar nog wat stof zitten. Ik had bijvoorbeeld liever 2 140mm fans aan de voorkant gezien dan die ene 200mm.

Al met al denk ik dat ik op termijn de 3 fans ga vervangen met 3 140mm exemplaren en de configuratie daarvan wat om ga gooien, en dat is toch wel zonde gezien de prijs die je al voor deze behuizing betaalt.

Features en overige opmerkingen

Dan zijn we nu eindelijk aangekomen bij het onderdeel waar de Luxe zich onderscheid van de Pro: de features. De Luxe biedt allerlei extra functies voor de gebruikers die meer dan gewoon een goede behuizing willen. Zo is het chassis net iets hoger gemaakt zodat er nu extra ruimte is voor push-pull configuraties of dikkere radiatoren en levert het een extra SSD-bracket, pump bracket en radiator mount mee.

Toch is wat uiteindelijk echt de show steelt de implementatie van de LED-verlichting. Dit is namelijk niet zomaar het meeleveren van een paar LED-fans, maar een heel systeem met 10 mogelijke kleurinstellingen. Twee strips lopen langs de zijkanten van de behuizing en geven een prachtige 'glow' af, die je dus kan colour matchen met de rest van je build. Nog leuker is dat ook de verlichting rond de power button aan de bovenkant diezelfde kleur aan neemt, voor wat extra sfeer. Gelukkig heeft Phanteks er ook aan gedacht om een mogelijkheid te voorzien om de verlichting helemaal uit te zetten, zodat het niet storend hoeft te zijn. Persoonlijk vind ik dit een van de beste en meest stijlvolle afwerkingen die ik ooit heb gezien en dit is dan ook een van de belangrijkste redenen dat ik deze behuizing kocht.

De LED-verlichting in het oranje om bij mijn Sapphire Tri-X koeler te kleuren

Naast de strip aan de zijkanten kan je dus ook nog voor 15-30¤ een een of twee meter lange LED-strip kopen die je binnenin kan plakken. Deze kan je dan aansluiten op een interne header zodat die dan dezelfde kleur uitstraalt. Eigenlijk is dit ook wel een must; het zijpaneel is zodanig donker getint dat je maar erg lastig naar binnen kunt kijken als je verder geen LEDs in je componenten hebt zitten. Dat vind ik persoonlijk toch wel ergens jammer.

Wat ik persoonlijk kwalijker vind is de kwaliteit van de LED strip zelf. Waar je hem ook plakt, hij laat enorm makkelijk los. Als je hem aan de zijkanten of onderkant plakt is dat geen probleem, want ook al laat hij een klein beetje los, je zal het niet zien door de manier waarop het zijpaneel uitgesneden is. Als je de langere (2m) versie hebt en hem ook via de bovenkant wilt laten lopen is dit wel een probleem; ik heb hem dan daar met plakband vast moeten plakken.Overigens is dit niet alleen bij mijn versie zo, op andere reviews op o.a. Tweakers komt dit ook naar voren. Dat is dan toch wel erg slordig en zou echt makkelijk te verhelpen moeten zijn als de quality control bij Phanteks iets beter was geweest.

Een klein en laatste puntje van kritiek op dit LED stripje is dat de kleurweergave niet 100% overeenkomt met die al in de behuizing zit. De al geïnstalleerde stripjes geven een wat donkere 'glow' terwijl de extra strip iets helderdere, in het oog springende kleuren heeft. Echt heel opvallend is het niet, maar als je kritisch kijkt valt dit toch op. Misschien komt dit omdat de strips aan de bovenkant minder direct in je oog komen maar via de zwarte lak op de kast, maar een klein beetje jammer vind ik het wel.

De Phanteks Enthoo Luxe is een zeer goede behuizing. Hij is iets duurder dan de Pro maar als je het mij vraagt is dat het ook zeker waard door alle extra's die je er voor krijgt. Toch zijn er wel een paar dingetjes waar Phanteks als je het mij vraagt toch net iets beter haar best had mogen doen, en daarom trek ik ook een half sterretje van de eindscore af.

Dat wil niet zeggen dat ik deze kast niet aan zou raden; integendeel! Als je een kast zoekt om je systeem in te showcasen of aan de slag wilt gaan met waterkoeling (zoals ik), is dit echt een aanrader.

Bedankt voor het lezen van deze review! Ik hoop dat je er iets aan hebt gehad en zo niet, opbouwende kritiek is natuurlijk altijd welkom! :)

Heb jij ook een Phanteks Enthoo Luxe Zwart?