Sony A DSLR-A700 Zwart Review

ocmer 29 april 2009, laatste update op 17 november 2015, 4.255 views

Sony A DSLR-A700 Zwart

Pluspunten

• Snelle autofocus
  • Groot dynamisch bereik
  • Goede prestaties bij hogere ISO
  • Snel opstarten
  • Geweldig display
  • Weather sealing
  • Veel waar voor je geld.

Minpunten

• Ergonomisch net wat minder dan de 7D

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 5
Ik had een perfect werkende Minolta Dynax 7D waar ik erg tevreden over was. Goede beeldkwaliteit en vooral een geweldige ergonomie. Ik kon hem blindelings bedienen zonder mijn oog van de zoeker af te halen. Maar toen. In een ondoordacht moment zette ik mijn fototas onder een in hoogte verstelbaar ziekenhuisbed. Het ziekenhuisbed werd lager gezet en krak zei het display van de camera. Herstel zou een paar honderd euro kosten; dus toen moest ik eens even goed gaan nadenken. Ik zag dat de Sony A700, de opvolger van de 7D, inmiddels flink in prijs was gezakt. Toen heb ik het volgende overwogen:
  • 1. Mijn 7D laten repareren
  • 2. Een Sony alpha 700 aanschaffen
  • 3. Overstappen op een Canon 50D. Deze ligt erg fijn in mijn handen en is ook redelijk betaalbaar momenteel. Daarnaast zijn Canon glas en flitsers goedkoper dan Sony.
Het idee om over te stappen op Canon heb ik al snel laten varen. Sinds mijn allereerste compactcamera schiet ik met Minolta en ben daar steeds erg tevreden over geweest. Ook ben ik tevreden over mijn verzameling objectieven en heb ik geen zin om dit te verkopen en opnieuw te gaan verzamelen.
De reviews van de A700 zijn allemaal erg positief. Maar: Ik vind hem er minder robuust uitzien dan de 7D, meer plastic-achtig. Ik vind hem minder fijn in de hand liggen dan de 7D. En een aantal knoppen ontbreken op de body waarvan ik vermoed dat ik ze ga missen. Van de andere kant: ik ben op 2 aspecten niet helemaal tevreden over de 7D: de autofocus is met weinig licht heel traag en “hunt” vaak en het dynamisch bereik is me vaak wat te beperkt. Juiste deze zaken zijn sterk verbeterd bij de A700. Omdat in reviews de A700 nog steeds veel geroemd wordt om de ergonomie, heb ik besloten om de A700 te bestellen. Hij was op dat moment 675 euro bij 4launch; een koopje voor een dergelijke camera.

In deze review beschrijf ik met name hoe ik de overstap van de 7D naar A700 heb ervaren. Ik ga niet alle ins en outs van de camera beschrijven; daarvoor zijn voldoende reviews op het net te vinden.

Wat zit er in de doos
  • Body
  • Schouder-strap; voelt degelijk aan.
  • Batterij
  • Batterij-lader
  • Stroomkabel voor de baterij-lader. In mijn geval zat hier een Amerikaanse stekker aan. Erg vreemd. Maar dit is een standaard-kabel die ik genoeg in huis heb.
  • Afstandsbediening; heb ik verder niet bekeken
  • USB-kabel
  • Video-kabel, alleen voor composite. Voor een fatsoenlijk beeld op TV zul je een aparte kabel moeten aanschaffen
  • Een stapel boekjes en een CD; deze heb ik ook nog geen aandacht gegeven
Eerste indruk
Het is duidelijk dat dit de opvolger van de 7D is. Het formaat is ongeveer hetzelfde. Veel knoppen zijn hetzelfde gebleven. En de camera zelf is op alle aspecten net wat beter dan de 7D: beter autofocus, betere sensor, betere snelheid, beter display, snellere opstarttijd en een mooier geluid van de sluiter. Mijn eerste indruk was geen WOW!, niets spectaculairs. Als mijn 7D niet stuk was geweest, was deze upgrade voor mij het geld niet waard.

De buitenkant
De 7D ligt iets fijner in de hand; ik weet niet precies waar hem dat in zit. Wellicht is het een kwestie van gewenning. Ook voelt de 7D wat degelijker: meer metaal en een stevigere grip dan de A700 die wat meer plastic heeft en dat ook uitstraalt.

De 7D was geweldig vanwege de vele knoppen op de body. Bijna alles was met één simpele beweging van de vinger in te stellen in plaats van via menu’s op het display. Een groot deel hiervan is overgenomen op de A700, maar niet alles; een aantal knoppen is verdwenen op de A700 waardoor je vaker via het menu/display moet werken. De belangrijkste verschillen die mij opvielen:
  • Het over-onderbelichting-wieltje is verdwenen. Hiervoor is een knop in de plaats gekomen, maar die is (voor zover ik heb kunnen ontdekken) alleen bruikbaar voor de normale belichting. Voor over/onderbelichting van de flitser, moet je toch het menu in duiken. Dat vind ik geen verbetering.
  • Witbalans en drive-mode zijn van een wieltje naar een knop verhuisd. Dat kost een paar klikjes extra. Het is geen verbetering, maar ook geen groot probleem.
  • Het selecteren van het autofocus-punt zit in een het menu ondergebracht. Je moet eerst daar instellen dat je zelf het autofocus punt wilt selecteren, voordat je dat met het joystickje kan doen. Bij de 7D kon je dit allemaal met een enkele knop instellen.
De verschillen tussen de A700 en de 7D zijn goed te zien op onderstaande foto’s. Links de 7D, rechts de A700

Instelmogelijkheden
Het menu is grotendeels overgenomen van de 7D en verbeterd. Voor mijn gevoel kan je het menu sneller doorlopen (helaas kan ik het niet meer testen op mijn 7D bij gebrek aan een display) en je kan meer dingen instellen.

Een fijne nieuwe instelmogelijkheid is het instellen van een minimum en maximum ISO waarde bij het automatisch selecteren van de ISO. De 7D koos altijd van 100 tot 400; nu kan je instellen hoe hoog en laag hij mag gaan. Bijvoorbeeld lager dan ISO200 is zinloos bij de sensor van de A700 en in sommige situaties wil je wel tot ISO1600 gaan en in sommige situaties niet.

Verder heb ik nog niets bijzonders kunnen ontdekken.

Het display
Het display is geweldig. 3inch en een resolutie van 640 x 480 zorgen voor een haarscherp beeld. Bij het bekijken van je plaatjes zijn de details van de foto (EXIF) en histogrammen eenvoudiger en beter te bekijken dan de 7D. Het scherm is een flinke verbetering ten opzichte van de 7D, hoewel je je ook kan afvragen wat de echte meerwaarde hiervan is.

Autofocus
De autofocus vond ik het zwakste punt van de 7D. Als het wat donkerder wordt of als er weinig contrast zit in het onderwerp, verloopt het focussen traag en gaat hij snel hunten. Regelmatig schakel ik dan maar over op manual focus omdat dat sneller gaat. Dit is sterk verbeterd in de A700. Autofocus is snel en accuraat, ook bij minder licht, en hunten heb ik nog niet meegemaakt.

Ander verbeterpunt is een rood autofocus hulplicht. De 7D kan de flitser gebruiker als hulplicht voor scherpstellen, maar dit geeft zo’n irritant knipperlicht af, dat ik dat direct heb uitgeschakeld. De A700 gebruikt een subtiel rood licht, dat werkt stukken prettiger.

Beeldkwaliteit
Er zit een nieuwe 12MP sensor in de A700. De 7D moest het met 6MP doen en dat heb ik eigenlijk nooit te weinig gevonden. Een goed objectief vind ik belangrijker dan het aantal megapixels.

Wat wel direct opvalt is dat hogere ISO waarden toch fatsoenlijke plaatjes opleveren. Bij de 7D werd het bij ISO400 al twijfelachtig, op de A700 is ISO800 nog alleszins acceptabel en het kan nog hoger met redelijke kwaliteit. Dat is een flinke verbetering.

Het dynamisch bereik is sterk vergroot; dat vond ik een van de weinige minpunten van de 7D; delen van de scene waren al snel over- of onderbelicht. De A700 heeft een groter bereik. Daarnaast kan het bereik door de camera softwarematig worden verbeterd; volgens mij is dit niet veel meer dan de “shadow/highlight” optie uit Photoshop, maar wel handig dus als je geen zin/tijd hebt in nabewerking.

Sony heeft met de A700 een waardige opvolger voor de 7D neergezet. De paar minpuntjes die de 7D nog had (trage autofocus en beperkt dynamisch bereik) zijn sterk verbeterd en vele andere aspecten zijn ook stukken beter. Helaas hebben ze een aantal knoppen weggehaald en verplaatst naar het menu; dat hadden ze voor mij niet hoeven doen. De ergonomie van de 7D blijft voor mij onovertroffen. De A700 is nu voor minder dan 700 euro verkrijgbaar; dat is een scherpe prijs voor een camera met deze mogelijkheden. Maar als je al een 7D hebt en je bent daar tevreden over, zou ik deze 700 euro eerder spenderen aan een goed objectief dan aan de upgrade naar de A700.

Heb jij ook een Sony A DSLR-A700 Zwart?

Wat ik eigenlijk als mogelijke kandidaat mis in je lijstje is de Nikon D90. Je hebt dan overigens wel hetzelfde probleem als met de Canon en ik kan me voorstellen dat je maar moeilijk afscheid kan nemen van je glaswerk. De camera is per slot van rekening maar een fractie van de prijs van de diverse lenzen.

Als beginner heb ik onlangs de Nikon D40 aangeschaft. Ik heb van mijn neef nog een Minolta Dimage 7 Hi liggen (5 MP) waarvan het display een beetje "vreemd" doet. Ik zit nog te overwegen of ik die wel of niet ga laten maken (groot zoombereik 28-200 met alle nadelen van dien...., AV-mogelijkheid, en twee camera's bij de hand is altijd makkelijk).

De D40 ben ik tegenop gelopen en toen heb ik een impuls aankoop gedaan (achteraf beter de D60 kunnen nemen). Maar als het allemaal bevalt (waar het wel naar uitziet) gaat hij toch over niet al te lange tijd vervangen worden door een D90, een D300 o.i.d.

Voor een beginner is de D40 wel erg handig vanwege zijn goede automatische werking. Echter als je zelf meer in wilt stellen moet je direct het menu induiken. Het viel me al op dat op de Minolta veel meer knoppen op de body zaten. Ik kan me jouw verhaal daarom erg goed voorstellen. Die minimalisatie van knoppen maakt het toestel wel overzichtelijker, maar tevens minder snel in de bediening.

Omdat je op je7D zoveel met knoppen in kunt stellen, vraag ik me af in hoeverre je het display nodig hebt (vroeger, in het analoge tijdperk, kon je je foto's ook niet bekijken....), of zijn er toch nog een (groot) aantal instellingen die je toch op het display moet regelen?
Heb je trouwens ook overwogen om eens rond te neuzen op de 2-de hands markt voor een 7D?

Overigens vind ik de verbeteringen die je beschrijft bij de A700 toch wel belangrijk. Een betere scherpstelling, ISO-bereik, sneller opstarten, snellere AF, e.a. zijn toch wel zaken waar ik warm voor kan lopen. Maar ja jij zult die afweging wel beter kunnen maken dan ik.

In ieder geval bedankt voor je leuke review en veel succes met je camera.

En........ beware of hospitals }>
De D90 heb ik niet echt overwogen, waarom niet weet ik niet goed. Wel heb ik de D200 bekeken; in reviews worden vaak de A700, 50D en D200 naast elkaar gezet; maar de D200 is dan veruit de duurste.

Ik heb ook even gezocht naar 2ehands 7D's; die zijn er wel, maar dat durfde ik niet goed. Als ik dan toch geld uit ga geven, dan maar meteen een nieuwe...

De verbeteringen van de A700 zijn inderdaad serieuze verbeteringen. Hoe meer ik met de A700 knip, hoe meer ik deze ga waarderen. Maar ik blijf bij mijn subjectieve standpunt dat een 7D eigenaar beter geld kan steken in goed glas (voor 700 euro heb je mooi Carl Zeiss spul) dan in de upgrade.