Specificaties Bedraad Qwerty met Cherry MX Black switches - Bekijk alle specificaties

Roccat Ryos MK Pro (Cherry Black) Review

Foritain 30 juni 2015, laatste update op 26 mei 2017, 2.256 views

Roccat Ryos MK Pro (Cherry Black)

De ROCCAT Ryos MK Pro is een dijk van een toetsenbord waar weinig tegen in te brengen is. Cherry MX switches zijn geweldig, het design is tof, de materialen en vooral de mogelijkheden met de software zijn extreem. Enkel de prijs mag als minpunt gelden: die is erg stevig.

Pluspunten

• Cherry MX Switches blijven echt top, leverbaar in meerdere switch kleuren.
  • Super design, combinatie van (en uitvoering van) verschillende materialen erg geslaagd.
  • Een zeer prettige vormgeving en fijne arm- en handpositie danzij de polssteun
  • Voelt bijzonder solide aan, en ligt ook stevig op tafel.
  • Uitgebreide software, tal van macro en andere mogelijkheden.
  • Volledige LED verlichting met wederom tal van mogelijkheden, inclusief LED-macro's en opvallende lichteffecten
  • Extra macro toetsen, USB-poorten, en audio/mic aansluitingen

Minpunten

• Stevig prijskaartje. Competitief in zijn prijsklasse, maar zelfs voor een mechanisch toetsenbord is het fors.
  • Enkel blauwe backlight, al komt de RGB versie van exact dit bord later dit jaar: de MK FX.

Review: ROCCAT Ryos MK Pro

- Verlichting
- In de Praktijk
- Conclusie

Productpagina @ ROCCAT.org

Nog een mechanisch toetsenbordje van ROCCAT, ook deze review zal niet geheel als verrassing komen. De dame in huis heeft de Ryos TKL Pro inmiddels enkele maanden naar volle tevredenheid in gebruik, en het onderwerp van vandaag is het grotere broertje daar van: de ROCCAT Ryos MK Pro. Twee toetsenborden die veel fysieke gelijkenissen vertonen, maar waarbij de MK varianten van een numpad deel zijn voorzien waar de TKL variant vooral smaller is.

Het betreft een Cherry MX gebaseerd mechanisch toetsenbord met blauwe LED verlichting, en uiteraard in typische ROCCAT stijl komt deze met een uitgebreid software pakket. Voor de liefhebbers van RGB verlichting is er ook goed nieuws: binnenkort komt de Ryos MK FX uit, praktisch hetzelfde toetsenbord als dit, maar dan met RGB verlichte Cherry MX switches.

De ROCCAT Ryos MK Pro is verkrijgbaar met bruine, rode, blauwe en zwarte switches en verschillende indelingen voor de verschillende Europese landen. De prijs ligt gemiddeld tussen de 170 en 180 euro.

Als je al bekend bent met deze switches kan je dit deel gerust over slaan, dit is bedoeld als zeer korte introductie voor gebruikers zonder, of met beperkte, ervaring met mechanische toetsenborden.

Cherry, de maker van de switches die een cruciaal onderdeel vormen van dit toetsenbord, kan je toch wel –het- merk noemen als het op deze mechanische switches aan komt. Je kunt het zo zien: Een fabrikant kan zelf de toetsen maken, of het frame waar de toetsen in zitten, maar bij een mechanisch toetsenbord wordt zeer frequent gebruik gemaakt van de producten van Cherry aan de binnenzijde van het toetsenbord: onder het daadwerkelijke kunststof (of soms staal) van iedere toets vindt je een mechanische schakelaar die bepaalt hoe het indrukken van de toets aanvoelt.

Deze switches zijn zeer geliefd bij een grote groep gebruikers, en ik ben er zelf ook een groot voorstander van, sterker nog ik wil eigenlijk nooit meer terug. Toch is het te kort door de bocht om te stellen dat deze toetsenborden per se beter is dan de niet-mechanische toetsenborden, die in de meeste gevallen gebruik maken van de veelvuldig gebruikte “rubber domes” die vooral goedkoop zijn om te maken. Smaken verschillen nu eenmaal, en ondanks dat de rubberen domes technisch inferieur zijn zijn er uiteraard ook mensen die ze fijn vinden werken. Buiten discussie staat echter dat Cherry MX switches een flink langere levensduur hebben, en ook hun unieke “feel” op de lange termijn vasthouden in tegenstelling tot de goedkopere domes die al snel voelbaar slijten en dan anders aanvoelen. Ook ken ik zelf geen mensen die na de overstap naar mechanische borden hebben gekozen terug te keren naar de rubber dome bordjes, een leuke indicatie dat deze toetsenborden echte aanraders zijn. Opvallend is ook dat deze mechanische switches bij zowel gamers als echte-niet-gamers populair zijn, want de prettige manier van toetsen indrukken leent zich zowel voor serieus gamen als fanatieke schrijvers.

Mechanische switches hebben uiteraard een prijskaartje. Toetsenborden met deze switches beginnen rond de 70,--, terwijl een rubber dome bordje vaak maar een tientje of twee hoeft te kosten. Toch stel ik regelmatig dat de zaken waar je fysiek mee zit te werken, zoals je toetsenbord, muis, of monitor, niet minder aandacht verdienen dan de onderdelen die je pc sneller maken. Een degelijk toetsenbord kan al snel de schrijfsnelheid en nauwkeurigheid verbeteren, net als dat een nauwkeurige muis een ontwerper meer tijd kan uitsparen dan een iets snellere processor.

Deze mechanische switches worden normaliter genoemd in combinatie met een kleur, de kleur switch zorgt hoe het bord aan voelt. Zo kan een switch zwaarder of lichter zijn, of kunnen er bepaalde unieke elementen aan zitten: Zo kan een switch geheel lineair zijn, oftewel de vereiste druk is van boven tot onder aan exact gelijk, maar er kan ook een “bump” inzitten, waarbij je na een paar millimeter indrukken een beetje extra weerstand voelt, of bij sommige kleuren zelfs een “click” hoort, welke duidelijk aangeeft wanneer de aanslag is gemaakt. Die klik switch is voor sommige gebruikers ook weer een punt van ergernis, wat bijvoorbeeld de blauwe switch voor omgevingen met andere mensen in de buurt weinig populair maakt. Uiteindelijk komt het er op neer dat er bijna altijd wel een kleur switch is die een individuele gebruiker kan bekoren, en het gevolg is vele discussies over welke kleur nou “de beste” is. De truuk is m.i. juist om te ervaren welke het beste bij jou past, en je niet blind te staren op de theorie van anderen. Juist omdat dat laatste lastig is met beperkte beschikbaarheid in fysieke winkels, is “welke switch past bij mij” de meest voorkomende vraag met betrekking tot mechanische toetsenborden, een vraag met zelden een 100% duidelijk antwoord.

Ik heb helaas niet de ruimte om inhoudelijk alle mogelijkheden te bespreken, en leesvoer kan dus eigenlijk niet op tegen een product echt te ervaren, maar mocht je niet weten waar te beginnen kunnen de volgende twee links van enige waarde zijn. In deze topics vindt je heel veel gedetailleerde informatie over de vele switches en de voor- en nadelen ervan:
Het grote mechanische toetsenborden topic @ GoT

De zwarte switches in dit model (al zijn andere switch kleuren dus te krijgen in de Ryos serie) zijn dus de lineaire switches, zonder ‘bump’ of ‘click’ in een iets zwaardere uitvoering dan bijvoorbeeld Rode of Bruine switches zijn.

De specificaties, features en productvideo van de ROCCAT website:

De Ryos MK Pro is te koop met de 4 meest populaire Cherry MX Switches: Zwart, Rood, Bruin en Blauw. Welke switch je voorkeur heeft heeft geen gevolgen voor de uitstraling van het toetsenbord zoals we bijvoorbeeld bij CM Storm zagen. Welke switch je ook kiest, de Ryos MK Pro is met een blauw backlight verlicht. Deze verlichting is vervolgens weer geheel naar wens in te stellen: Met één van de vele populaire profielen, of je kan zelf in de software per knop bepalen of ze oplichten of niet.

Als “gamer toetsenbord” komt de Ryos MK Pro met een uitgebreid softwarepakket waar we de toetsen zelf naar wens kunnen instellen of “programmeren”, met n-key rollover tot 30 toetsen tegelijk los van 8 mogelijke modifiers (oftewel, hij registreert al je aanslagen, tenzij je echt je hele achterwerk op het toetsenbord parkeert) en een 1000 Hz / 1 ms response rate. Uiteraard houdt het programmeren in dat het moederbord een klein chipje ingebouwd heeft, en een beetje opslag om alles op te slaan. Dit in de vorm van twee 32-bit ARM Cortex Processors en 2 MB Flash memory.

Twee opvallende fysieke features zijn de “Smudge-Proof Glossy Look” (iets wat wij als eigenaren van de TKL Pro kunnen beamen), en de flinke polssteun, en aan de virtuele kant zien we de “Easy Shift” terug komen die we bij recente muizen van hen ook al zagen. Een soort extra shift feature waarbij je elke toets een extra handeling kan toewijzen. Verder is de MK Pro voorzien van 2 USB 2.0 doorlus poorten en audio in/out aansluitingen voor een analoge headset.

De Ryos MK Pro is compatible met Windows systemen vanaf XP tot en met 8.1, en vereist zoals je mag verwachten dat je een vrije USB 2.0 poort op je computer hebt. Hoewel Linux ondersteuning niet specifiek wordt genoemd heb ik mij wel door medegebruikers laten vertellen dat voor de meeste (alle?) ROCCAT hardware Linux drivers beschikbaar zijn. Ik weet daar het fijne niet van, maar mocht je interesse hebben is deze link mogelijk interessant. http://roccat.sourceforge.net/

ROCCAT scoort altijd goed als het op de verpakking aan komt, bij welk product dan ook. Stevig verpakt, keurige uitstraling, uiteraard voorzien van een lijst features op de voorzijde. In tegenstelling tot vorige reviews waar ik vooral bruine Cherry MX switches had ben ik nu voor de zwarte variant gegaan. Deze bevielen uitstekend tijdens wat kort testen, dus wilde graag meer vergelijkingsmateriaal in huis.

De MK Pro samen met de Kave XTD 5.1 (Onlangs ook gereviewd) en de Apuri mouse bungee

In de binnendoos zit het bord in een kartonnen frame. Dit zou eventueel nog foam mogen worden, ziet er net wat strakker uit, maar je ziet voldoende ruimte aan alle kanten voor veilig transport. De extra plastic cover is een fijne extra; het klinkt misschien wat preuts, maar ik hou er wel van om een gloednieuw product langer mooi te houden met een beetje stofbescherming. (overigens een HELE dikke plus voor reviewers, stof is des duivels.

Waar de TKL voldoende had aan een enkele USB kabel heeft de MK Pro een USB Hub en audio aansluitingen, en zodoende dus ook meer aansluitingen richting je PC. Mocht je denken dat je vier kabels uit je toetsenbord hebt komen, geen paniek, dat is enkel het uiteinde.

Net als de TKL Pro is de MK Pro een lekker degelijk toetsenbord met een even stevige uitstraling. ROCCAT richt zich op gamers, dus dat het design zich op de (jonge?) gamer crowd richt mag vanzelfsprekend zijn, maar de de doelgroep in het achterhoofd lijkt er op het ontwerp weinig aan te merken. Net als bij de muizen zien we dat gekozen is om meerdere soorten materialen te combineren, hoewel alle elementen zwart (of donkergrijs) zijn, zorgt de combinatie van matte en glanzende delen, en delen met een patroontje, voor een aantrekkelijk maar niet overdreven beeld. Ik vind persoonlijk, net als bij de TKL Pro, de matte delen met de zwarte puntjes erg succesvol. Ook de polssteun is weer duidelijk voorzien van het merknaampje, mocht je vergeten zijn welk merk je gekocht hebt.. Het is duidelijk een toetsenbord om te zien, en tevens te laten zien aan anderen.

Aan de achterkant zien we dat het toetsenbord al vrij hoog oploopt, echter de schuine lijn en de polssteun maken het toetsenbord in gebruik eerder wat vlakker, terwijl Cherry MX toetsenborden normaliter toch opvallen door de wat hogere switch positie, merk je daar dus weinig van. Het is eventueel nog mogelijk de achterzijde iets te verhogen met de uitklapbare pootjes. Op de linker ‘schouder’ zien we de analoge aansluitingen voor je headset en/of microfoon, en aan de rechterkant zien we twee USB 2.0 poorten. Ik vraag mij wel af waarom deze (de audio en de USB) zo ver van elkaar zitten, want als je al die aansluitingen tegelijk wil benutten is het lastig de kabels weg te werken. Aan de andere kant betwijfel ik of veel mensen dat sowieso zullen doen. Positief vind ik dat ze zijn afgestapt van de aansluiting onder het toetsenbord, en hebben gekozen voor een stevige aansluiting direct aan de achterzijde.

Het lettertype valt op als netjes strak, maar als je heel goed kijkt zien we toch wat aparte elementen in de toetsen. Zo zien we dat de letters zoals gebruikelijk aan de bovenkant van de toets staan, maar bij de toetsen met twee functies zoals “=” en “+”, waar het gebruikelijk is dat de primaire functie onder staat, staat de primaire functie bij de Ryos MK Pro op dezelfde hoogte als de letters. Het leuke is dat dit tijdens de eerste weken gebruik totaal niet was opgevallen, grotendeels omdat je in de praktijk niet anders hoeft te werken, maar als je het eenmaal ziet is het eigenlijk wel logisch. Het is puur visueel, dus je hoeft niet opeens shift te gebruiken om het “=” teken te gebruiken.

Onder de spatiebalk zien we drie extra (programmeerbare) toetsen. Deze zitten bij normaal gebruik precies tussen je duimen in, dus niet in de weg. Tevens zijn ze plat (en dus niet mechanisch), dus je moet ze wel degelijk bewust indrukken. T2 heeft net als de F en J toetsen een klein balkje zodat je zonder te kijken weet waar je vinger zit. Ook de Caps-lock toets valt op, het leek ROCCAT kennelijk een goed idee daar (optioneel) maar wat anders mee te doen. Helemaal mee eens, want Caps-lock spammers zijn scum! Nu krijg je er dus een Easy-Shift functie voor terug, zeg maar een extra shift die straks bij de software nader bekeken wordt.

Onder de Functie-toetsen zien we nog wat media functies, volumeregeling, en het opstarten van de rekenmachine of de browser. Ook de verlichtings-functie kunnen we via F11 aanpassen, en met F12 kunnen we ons eigen lichtpatroon opnemen.

Hoewel geen keycap puller is meegeleverd (jammer) toch even een kijkje onder de toetsen. We zien hier zwarte Cherry MX switches met het typische LEDje er boven. De keycaps zijn ABS plastic, en omdat het een LED verlicht bordje is zijn het transparante caps met een laagje zwarte verf. Op zich weinig mis met ABS plastic, het blijft de standaard voor praktisch alle gaming-gerichte mechanische borden, al moet ik wel zeggen dat je voor deze prijs ook toetsenborden kan vinden met PBT keycaps, wat in de praktijk als luxer wordt ervaren.

ROCCAT is, in simpele termen, gewoon baas wat software betreft. De software bij de Ryos MK Pro is daar geen uitzondering op. Je zal de software wel even moeten downloaden, want een CDtje krijg je niet. Niet erg, want zo download je in elk geval de meest recente versie, en de producten werken ook prima zonder software dus er is niet direct noodzaak. Daarnaast krijg je direct de nieuwe firmware mee met de installatie, dus dat kan ook zeker geen kwaad.

In het eerste venster, main control, krijgen we direct een flink aantal opties te zien. Ze kunnen we de caps lock toets omzetten naar Easy-Shift, maar in combinatie met andere ROCCAT apparatuur (bijvoorbeeld een muis) kan je via de Talk functie ook die knop gebruiken om Easy-Shift functies op dat apparaat te activeren. Verder kunnen we bepaalde toetsen uitschakelen (vooral Windows key is handig tijdens gamen), aangeven hoe sterk de verlichting van het bord moet zijn, en een slaapstand verlichting kiezen. Zo kunnen we de backlight automatisch laten uitschakelen na een aantal minuten, of kiezen voor bepaalde leuke patronen. Sound feedback geeft je via je speakers of hoofdtelefoon updates als je bepaalde aanpassingen maakt, kan handig zijn, maar ik krijg er elke keer een hartverzakking van. Dit scherm is in feite niet anders dan bij bijvoorbeeld de TKL Pro.

Onder key assigment kunnen we elke toets naar wens instellen en er twee functies aan geven waarbij de tweede functie wordt gebruikt wanneer je de Easy-Shift knop indrukt. Ook kunnen we onze eigen macro’s opnemen. Wat ik zelf erg handig vind is de ruime selectie aan voorgeprogrammeerde opties: specifieke handelingen in tal van games en applicaties die je direct aan knoppen kan binden. Zoals je in dit screenshot kan zien gaat dat heel ver, al zal je games zonder preset uiteraard wel zelf aan de slag moeten gaan om dergelijke vergaande macro’s op te zetten.

Bij key illumination kunnen we alle LED-opties naar wens aanpassen. Dit onderdeel van de software was wel heel even wennen, want er zitten heel veel mogelijkheden in dat kleine schermpje. Vooral de “Active Layer” was iets waar ik over heen keek, je kan de verlichting namelijk aanpassen afhankelijk van welke modifier je indrukt, zoals shift, control, alt, etcetera. Dat hield in dat nadat ik dacht alle verlichting geheel aan te zetten, in gebruik het toetsenbord af en toe knipperde omdat ik dan shift in drukte. Uiteraard eenvoudig op te lossen door voor alle layers de verlichting geheel aan te zetten, maar was in het begin even stoeien. Hoewel de feature een beetje ver gezocht lijkt, zijn er best doeleinden voor te vinden, bijvoorbeeld als je enkel de knoppen laat verlichten waar een shift-bind aan vast zit wanneer je shift in druk, oftewel je kan er hele leuke persoonlijke instellingen mee maken.

Elke knop kan daar individueel worden belicht, en per knop kunnen we ook een blinking of breathing effect aanzetten, met daarbij verschillende snelheden. Omdat het niet bijster snel gaat om alle toetsen individueel in te stellen kan je gebruik maken van de pre-defined lightgroups, waarbij je verschillende groepen toetsen zoals WASD in één klik kan verlichten. Er is ook een LED macro manager, waarbij je je eigen lichtshow kan opnemen en laten afspelen (je kan dit dan aan een toets binden). Kan even tijd in gaan zitten, maar met een beetje creativiteit kan je dan leuke dingen doen.

Wat we bij eerdere ROCCAT producten al zagen is R.A.D. oftewel statistieken en achievements! Je koopt er niets voor, maar het is gewoon best leuk eens wat terug te zien van je gebruik. Bij genoeg acties kan je vervolgens achievements unlocken, die je weer via social media kan delen. Niet helemaal mijn ding, maar ik vermoed dat er wel wat jongere gamers zijn die dat leuk vinden.

De update en support tab geven aan welke driver en software versie wij hebben, en laten ons eenvoudig updates zoeken. Eventueel kan je ook vanuit de software technische vragen stellen.

Zoals we onder de header Software al zagen kan je de verlichting naar wens instellen met tal van effecten en zelfs je eigen LED macro’s, dus je kan het daar zo gek maken als je maar wilt. Er is geen sprake van een RGB LED, dus je moet het wel met enkel blauwe verlichting doen. Het ziet er in elk geval wel keurig uit, en dat je de helderheid aan kan passen is een grote plus, want op de maximale instelling komt er echt absurd veel licht van het toetsenbord af. Onhandig in het donker, maar ook overdag ruim voldoende om goed verlicht over te komen.

Maar goed, laten we een kijkje nemen naar de LEDs in actie. Ik ben zelf wel te spreken over die blauwe gloed.

En nog een kort filmpje van één van de standaard lichteffecten: RippleFX.

Als je een beetje bekend bent met de Cherry MX switches dan weet je wel ongeveer wat je te wachten staat als je op een ander bordje begint te typen. Dat is bij de Ryos TKL Pro eigenlijk niet anders, en dat is maar goed ook want “dat Cherry MX gevoel” is waar ze zeker niet aan moeten zitten. Het beperkt de invloed van een toetsenbord-maker ook een beetje, want ze kunnen zich eigenlijk vooral onderscheiden in secundaire elementen van het toetsenbord. De materialen en de vorm zijn echter nog wel cruciaal om een succesvol toetsenbord neer te zetten.

Het materiaal is van belang omdat wij daar met onze gevoelige vingertjes op zitten. Ze spreken over UV-coated toetsen, maar het is mij niet precies duidelijk wat ze daar mee bedoelen en ze voelen niet noemenswaardig anders aan de andere ABS-plastic keycap borden die ik heb gehad van bijvoorbeeld
Corsair, CM Storm, Rapoo en Ozone. Dat is ook niet negatief bedoeld, want dat licht gladde, zachte, en matte plastic vind ik zelf prettig werken en laat ook niet direct vieze vingers achter. Hoewel PBT caps in de regel als prettiger (of in elk geval luxer) wordt ervaren zien we dit zelden terug bij gamer-gerichte merken zoals ROCCAT, CM Storm, TT eSports, Corsair, Razer, etcetera, gezien de stevige meerprijs van dit soort caps en kennelijk een gebrek aan interesse bij de gaming-crowd. Oftewel, die keycaps zijn bijna overal een beetje hetzelfde. Uiteraard staat niets je in de weg om zelf je eigen Cherry MX Compatible caps (PBT of anders) op dit toetsenbord te plaatsen, maar ik zie er zelf eigenlijk geen reden toe.

Het andere element wat nog een grote rol speelt bij de gebruikerservaring is dus de vorm, en vooral de ingebouwde polssteun is daar bij de Ryos MK Pro een grote factor in want verder is de indeling vrij standaard. Persoonlijk ben ik zeer gehecht aan een polssteun, zeker bij langdurig “werk” (of gamen) maakt het voor mij een groot verschil en als je een polssteun waardeert dan ligt het voor de hand dat de Ryos MK Pro gaat bevallen. Het is echter iets wat niet iedereen kan waarderen, en je hebt ook geen mogelijkheid om hem van dit bord af te halen wat hem bij transport een stuk groter maakt, als je er mee naar LAN parties wil kan dat prima, maar dan zal je wel wat ruimte in je tas moeten maken. Wil je helemaal geen polssteun, dan zal je echt verder moeten kijken.

Verder valt er in het gebruik niet gek veel op te merken. De switches zijn bekend, de indeling is bekend, en als er al wat op valt heeft het weinig gevolg voor mensen die een “normaal” bord gewend zijn. Zo zijn de drie extra duimknoppen goed gepositioneerd tussen je duimen bij een normale houding, oftewel als je ze niet wilt gebruiken zitten ze ook niet in de weg. Als je ze wel wilt gebruiken zijn ze wel prima bereikbaar, al is het zeker even wennen om er gebruik van te maken simpelweg omdat weinig mensen gewend zullen zijn op die plek iets in te drukken. De toevoeging van 5 specifieke macro keys lijkt mij ook een redelijke keuze, en zal in de praktijk voor velen voldoende zijn (los van het feit dat je met de software elke knop kan ombouwen tot extra macro toets) zonder dat het bord nog onnodig breder zou worden.

Hoewel ik de TKL Pro erg kon waarderen was het gebrek aan een numpad een dealbreaker voor mij om hem zelf te gaan gebruiken, voor excel ontkom ik niet aan een numpad. In essentie doet de MK Pro dan ook niet veel anders dan de TKL, anders dan het aanbieden van een numpad (Ok, de USB hub komt hier ook nog wel van pas, en wat extra macro keys). Maar uiteindelijk bepaald die persoonlijke voorkeur in feite welk van de twee bordjes je beter zal liggen. Zal de numpad je een zorg zijn, dan weet je waar je kan kijken. Ik moet ook zeggen dat de smallere TKL borden zeker een voordeel kunnen zijn boven een dergelijke grote ramplank, en ROCCAt is ook niet bijzonder zuinig geweest met het frame van de MK Pro. Het doel lijkt duidelijk: een lekker groot ding voor thuis naast je desktop pc op een ruime, ruime tafel. Zeg maar net zoals de Logitech G15 ooit was, maar dan nieuwer, mechanisch, en met een 2015-waardig softwarepakket.

ROCCAT claimt ook dat hun “Smudge-Proof Glossy Look” geen vingerafdrukken achter laat. De gedeeltes met het gestippelde zwart (waar dat van toepassing zou zijn) lijken die belofte redelijk waar te maken. Vorige keer (bij de TKL) moest ik op hun woord vertrouwen, maar inmiddels enkele maanden verder ziet de TKL Pro er nog altijd keurig uit. De echt lange termijn zal uiteraard nog moeten blijken, en ik kan er nu dus geen uitspraken over kan doen. Een groot deel van het toetsenbord is overigens ook “gewoon” kunststof, en hoewel ook die materialen tegenwoordig best wat kunnen hebben moet je zeker niet verwachten dat je zo maar met vette chips vingers een schoon toetsenbord gaat houden (al moet je je ook afvragen wat je aan het doen bent als je je vette vingers op de polssteun drukt). Gewoon prima materialen met een paar hippe marketing termen zullen we maar zeggen, maar dat moeten wij droge Hollanders af en toe maar voor lief nemen. Zeker niet de uitvinding van 2014/2015, maar met een beetje beleid is het gewoon een prima uitvoering.

Eigenlijk kan ik mijn conclusie van de TKL Pro met een stukje auto-replace in één keer overnemen: “ROCCAT gear is gewoon aantrekkelijk, en de <Productnaam van deze review> is daar geen uitzondering op. Etc etc” Flauw grapje, maar de MK Pro en TKL Pro zijn nu eenmaal nauw verwant en ze zijn praktisch in één klap te beoordelen. Het product ziet er wederom uitstekend uit, voelt solide aan met z’n stevige polssteun, combineert wederom verschillende materialen om een toffe uitstraling neer te zetten, en heeft aardige vormen zonder dat ze te ver door slaan. De verlichting ziet er goed uit (al ben je wel aan diep blauwe LEDs gebonden totdat de MK FX ut komt), en kleine details zoals de belettering van de keycaps en wat extra toetsen maakt het allemaal net een beetje anders dan anders. Visueel gezien in elk geval een erg sexy toetsenbord.

Het bordje zelf klopt technisch uiteraard: Cherry MX Switches in tal van kleuren, verschillende layouts voor verschillende wensen, een stevige en prettige geïntegreerde polssteun, prima materialen, en hoewel de vormgeving ietwat opvallend is voelt het bordje in gebruik vanaf het begin direct erg natuurlijk aan. Ook de software is, zoals we van ROCCAT gewend zijn, erg uitgebreid en je kan er dagen in doorbrengen als je dat zou willen (maar noodzakelijk is het niet). Macro’s maken, de functies onder al je toetsen naar wens aanpassen, en met de extra Easy-Shift functie (laten we eerlijk zijn: Caps Lock spammers horen in de diepste laag van de Hel thuis) kunnen we elke toets nog een extra functie geven, zoals specifieke acties in tal van games, macro’s, of uiteraard standaard Windows functies. Heb je een keer een paar uurtjes over? Dan kan je met alle verlichtingsopties een hele lichtshow maken. Vooral easy-shift bevalt goed: Zie het als “gratis” extra macro-toetsen zonder dat ze ruimte in nemen.

Gratis maar even tussen aanhalingstekens, want hoewel er technisch weinig zwakke punten aan te merken zijn is de Ryos MK Pro zeker niet gratis, of ook maar goedkoop te noemen. De TKL Pro was al stevig met 140 euro, maar de MK Pro is met een vanaf prijs van ca 170 euro wel erg aan de prijs. In die klasse neemt hij het op tegen het geweld van andere grote clubs zoals Logitech met de G910 en Corsair met hun RGB Varianten, en ook tegen de betere “zakelijke” bordjes van Ducky, DAS, en anderen. Op zich is dat helemaal niet erg, want ROCCAT kan met hun naam, reputatie en kwaliteit zich daar best mengen, en met hun Software en uitstraling hoort dit model zeker in de de midden-hoge regionen thuis. Nu mogen mooie spulletjes van mij zeker wel wat kosten, het is echter het flinke aanbod van (flink) goedkopere toetsenborden die de Ryos MK Pro toch een punt op de totaalscore kosten; uiteraard mis je daar de bak aan features in de uitstekende software, wat van de ROCCAT-gaming-flair en uitstraling, maar voor het prijsverschil met een meer betaalbaar mechanisch bord zou je wel een dijk van een muis of headset kunnen kopen (Ik noem maar wat, Kone XTD, Kave XTD Stereo?), dus dat is fors. Kortom, ik vind hem aan de dure kant, al moet je dezelfde redenatie ook toepassen op elk ander toetsenbord van 150 euro plus.

Toch is de ROCCAT MK Pro zowel uniek als opvallend, en als dit jouw stijl is dan acht ik de kans ook aanwezig dat je niet te veel op de prijs zal kijken. Hoewel ROCCAT zich op een aantal inhoudelijke punten wel onderscheidt, zoals dus de extreem uitgebreide software, blijf ik toch zitten met het gevoel dat een deel van die prijs marktpositionering is, want ROCCAT lijkt producten te willen maken waar mensen meer voor willen betalen. Ik kan ze ook moeilijk ongelijk geven, want je blijft wel zitten met een prettig, goed uitgewerkt, en verdomd sexy product. Zeker niet voor iedereen met de opvallende gamey-look, maar wel met voldoende inhoud om jouw aandacht te vangen als je op zoek bent naar een nieuw high-end gaming keyboard. Inhoudelijk dus niets te klagen; enkel de prijs staat een perfecte score voor de ROCCAT Ryos TKL Pro in de weg, maar desondanks toch een uitstekend toetsenbord.

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een Roccat Ryos MK Pro (Cherry Black)?

Heb een maandje de Ryos MK Pro (red mx switches) gehad en niet al te beste ervaringen mee.
Persoonlijk vond ik de toetsten erg plastic en vooral glad aanvoelen, heb daar nooit echt aan kunnen wennen. Niet dat ik daar de tijd voor heb gehad daar ik bijna continue problemen heb gehad met de drivers/software. Als de software werkt is het inderdaad zeer mooi met erg veel mogelijkheden.

Ik had echter jammer genoeg vaak last van dat bij het opstarten van windows de bla bla bla (ben de exacte naam vergeten) niet gestart kan worden en dat de oplossing is om de software opnieuw te installeren. Na minimaal 15x opnieuw de drivers te hebben geïnstalleerd ben ik maar gestopt met tellen hoe vaak ik dat al niet gedaan heb... zeker een veelvoud daarvan.

Voor zover ik het probleem heb kunnen achterhalen zit het er in de de Rocat software niet lekker wil (samen) werken in combinatie met Razer Synapse software... wat toch wel een issue is daar mijn Naga 2014 LHE zonder synapse best weinig kan/doet.

Uiteindelijk alle software conflict problematiek maar opgegeven en een Zowie Celeritas gehaald. Moet zeggen dat de toetsen op de Zowie minder glad en daardoor lekkerder aanvoelen imho. Je mist wel wat functionaliteit in vergelijking met de Ryos, al heb je weinig aan die functionaliteit als het niet werkt.

Al met al heb ik de Zowie hoofdzakelijk gehaald door die software problemen/conflicten ander was de Ryos zeker goed genoeg om langer te gebruiken.
Interessant. Wanneer was dit als ik vragen mag? Aardig wat van hun gear in huis, en geen enkele driver/software/stabiliteit issue. Vraag mij af of het misschien een firmware/software van ruim voor die tijd was, of dat er iets anders speelt. Overigens ook in combinatie met de software van tig andere fabrikanten, waaronder Razer.
Ik heb ook een hele tijd probleem gehad met een driver van roccat maar opeens was het over? Het enige probleem dat ik met driver kreeg was dat hij spontaan als ik letter drukte hij gewoon niet deed bijvoorbeeld w!zard1894 deed ie alleen w1zard1894
Vragen mag altijd :)
Dit was in juli 2014, nu dus precies een jaar geleden. Ik heb zojuist op de Rocat website gekeken en de laatste firmware/driver is nog steeds 1.26/1.39 van 22 juli 2014. Dat is de versie waar ik de problemen mee heb gehad. Is dus ondertussen al een jaar niet meer geüpdatet.
Vreemd, ik heb de Ryos MK Pro en exact dezelfde Linkshandige Razer Naga muis en ik heb geen enkel probleem hier. :?
Ik ben zeer tevreden over beide toestellen.
Mooie review weer, dat Ripple FX is echt vet, alleen al om mee patsen bij vrienden, haha.
Zelf ga ik niet zoveel geld uitgeven aan een toetsenbord, ze kunnen de pot op. Ik geloof het wel met mijn Logitech setje van ¤25, kan ik het geld beter besteden aan muziek :P

Verder nog een vraag: waarom zijn al die gaming toetsenborden en muizen bedraad? Heeft dat met de snelheid te maken?
Dank je :D Genoeg Pats-LED features inside inderdaad :D

Mbt het geld, het blijft inderdaad een overweging. Persoonlijk ben ik erg gehecht aan degelijke switches, maar je kan elke euro natuurlijk maar één keer uitgeven :D Gelukkig geef ik weinig om muziek, en bespaar ik daar door enkel wat radio te luisteren.

Mbt draadjes. Dat gaat vooral om de response snelheid inderdaad, die bedraad nog altijd een aantal ms beter is dan zelfs de betere draadloze oplossingen. En 10-15 ms kan in veel games het verschil maken tussen winnen en verliezen. Daarnaast wegen de ingebakken features zwaar op batterijen, waardoor deze borden in draadloze variant korter mee zullen gaan dan typische draadloze kantoor-setjes. En iets met batterijen moeten wisselen op ongelukkige momenten ;)
ja idd, die verlichting en al gebruikt veel van je batterij :p
Zelf ben ik totaal geen hardcore gamer, heb een PS3 en op mijn Macbook speel ik soms Black ops 1 voor de fun, dus ja, het is voor mij het geld en de extra kabels niet waard :), bovendien is mijn HP schermpje met 10 ms ook niet erg snel, maar vaak ben ik gewoon sloom :p

[Reactie gewijzigd door OB1 op 30 juni 2015 21:34]

Er zijn wel modellen die wireless zijn met (Een beetje) backlighting, Logitech heeft er sowieso één. Maar uiteraard op een andere doelgroep (chic consumentenbordje).

Black Ops 1 is wel leuk overigens :D Moet ooit nog eens aan 2 beginnen...

Maar eerst nog Witcher 3 ;)

[Reactie gewijzigd door Foritain op 1 juli 2015 08:42]

ik heb de vorige versie hiervan al paar jaar, werkt perfect kost wat maar heb je ook wat :)
Welke heb je precies? Het kost zeker wat, maar ik denk wel dat de kwaliteit er naar is.
ROCCAT™ Isku Illuminated Gaming Keyboard heb ik toen gekocht voor 120 euro meen ik best veel voor een toetsenbord.
Cherry MX Black = Nom Nom! Lekker lineair duwen tot de bodem. :D Klinkt wat eigenaardig, maar wat een heerlijke review!
Lekker lineair duwen tot de bodem. :D
Dat klinkt wel enigszins eigenaardig ja.... :D

Zeker na die stokbroden van je...
Tu es nominé! (Ik ben heel slecht in frans, maar ik denk dat een linkje meer zegt dan 1000 woorden: http://gathering.tweakers...message/44506223#44506223)
Gewoon weer een goed en duidelijk review.
dit word mijn nieuwe tobo!!!!!
Dank je / graag gedaan / veel plezier alvast? :D
Wederom een zeer gave review ! zoals gewoonlijk :) +3
Hey :D Jij mist er ook geen hè. Tof hoor! En dank natuurlijk!
In het begin heb je een type fout gemaakt. Je schrijft: Review: ROCCAT Ryos TKL Pro
Maar ik neem aan dat dit Review: ROCCAT Ryos MK Pro. moet zijn.

Verder erg nette en lekker lezende review. Ik vind dit toch een van de mooiste toetsenborden die ik ooit heb gebruikt. (de TKL variant dan).
Ben nu eigenlijk wel benieuwd naar de FX variant, maar eigenlijk meer naar de Nyth...nog ff.

Heb je trouwens ROCCAT Talk zelf ook al uitgebreid geprobeerd? Ik wil hier binnenkort mee aan de slag. Ik verwacht namelijk dat je hier nogal wat mogelijkheden mee kunt hebben
Hey Melluk :D Heb deze reactie al die tijd gemist! Typfoutje kan omdat ik vermoedelijk de TKL review als template had gepakt ;) Ik ben ook erg benieuwd naar de FX, maar waar die blijft.....
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de black variant echt veel te zwaar vond typen. dus ben nu overgestapt op een red. deze is echt een heel stuk fijner met gamen en typen.

Wel vind ik het persoonlijk irritant dat de backlights flikkeren als deze niet op volledige brightness staan. meeste mensen zullen dit niet zien. maar als je naar het toetsenbord kijkt en je kunt het zien dan is het toetsenbord heel erg onrustig om naar te kijken. Dat vind ik persoonlijk wel een erg groot nadeel. Ook als het toetsenbord op je bureau ligt en je bent een film aan het kijken dan zie ik in mijn ooghoek constant het toetsenbord heel snel flikkeren. Het is jammer dat er nog altijd te vaak aan en uit schakelen van LEDs wordt gebruikt om de brightness te verlagen i.p.v. echt dimmen. Als je het niet kunt zien dan is er niks aan de hand. maar anders is het behoorlijk irritant. Gelukkig kan ik tijdens het gamen de toetsen uitschakelen die ik niet gebruik om dit effect te verminderen. Maar het blijft behoorlijk irritant. samsung smartphones zoals de S6 en achterlichten van vooral volvo hebben dit ook echt irritant erg.

[Reactie gewijzigd door sygys op 29 februari 2016 22:15]