Specificaties 4-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

ZyXEL NAS540 Review

henkb123 30 juni 2015, 564 views

ZyXEL NAS540

Geweldig mooie NAS voor een scherpe prijs als je wilt streamen.

Pluspunten

• Stil
  • Goedkoop ivm concurenten
  • Snel

Minpunten

• Goedkope bay's
  • Wat traag uit slaapstand

Kwaliteit voeding Score: 4
Ik ben een beginner op NAS gebied.

Ik gebruikte eerst mijn standalone PC om content te streamen naar mijn Mediaset. Dat is lastig want telkens moet de PC worden aangezet. Wordt een film bijv uitgepakt dan hapert het streamen. Al met al reden voor mij om eens te gaan kijken naar een NAS.

Ik heb eerst op Marktplaats gezocht naar een 2e handsje. Daar schrik je van de prijzen die men nog vraagt voor een apparaat van 2 jaar oud met de bijbehorende oude specs.

Dus maar gaan kijken wat een nieuwe kost. Uiteindelijk kwam ik op Zyxel. Een leuke 4-bay NAS voor 200 eur0 (excl. Schijven). De schijven had ik al want had nog 3x1,5TB als raid in mijn PC. Op MP een gebruikte 4e erbij gekocht en dus voor 250 euro stond mijn NAS met 4x1,5TB in Raid 5 klaar.

Ik ben nieuw in de NAS wereld en heb geen grote ICT kennis dus zal geen technische aspecten benoemen.

Wat echter opvalt is het gebruiksgemak voor een leek als mij. Uit de doos snel ge´nstalleerd en met wat software onmiddellijk contact met het netwerk.

Daarna is het even zoeken naar de gewenste map structuur. Zyxel maakt zelf drie mappen aan: music, photo en video. Deze kunnen niet verwijdert worden. Ik heb gekozen om in de root naast de drie vaste mappen zelf een map aan te maken en daaronder mijn andere mappen te zetten. Deze hoofdmap heb ik in mijn netwerk als netwerkschijf en dit bevalt me prima.

Ik gebruik hem nu al meer dan een half jaar. Het bevalt me prima wat de Zyxel doet. Ik gebruik hem enkel voor streamen dus als netwerkschijf. Ik heb nooit problemen of haperingen. Ik stream naar verschillende netwerk apparaten zoals een minix X8-H met Kodi.

Ik krijg in tegenstelling wat ik eerder las wel regelmatig firmware updates. Deze worden automatisch aangeboden als je inlogt op de NAS en er updates beschikbaar zijn. In die half jaar heb ik al 3 firmware updates gehad en ook de apps die er op zitten zijn geupdate. Ik gebruik deze apps echter niet. Dat is voor de kenners onder ons.

Het enige wat opvalt en evt als minpunt zou kunnen worden gezien is het uit slaapstand komen. Dat kan wel 30 seconden duren. Kodi vraagt bijv een film waarbij ik driemaal deze film aan moet klikken voordat hij wakker is geworden en begint te streamen. Ik vind dat niet erg.

Al met al voor mij een super apparaat wat stil is, weinig energie verbruikt en budgettair zeer aantrekkelijk.

Heb jij ook een ZyXEL NAS540?