Specificaties 10" (1024x600), 160GB - Bekijk alle specificaties

MSI Wind U100-049EU Review

djunicron 7 mei 2009, 3.325 views

MSI Wind U100-049EU

Pluspunten

• Keyboard (werkt goed om blind op te typen)
  • Scherm (bijzonder helder en scherp)
  • Batterij (zo'n 5 uur)
  • Werkt erg goed met zowel XP als Windows 7 (beta)
  • Ruim voldoende power voor office, ook bij b.v. serieus rekenwerk in excel.

Minpunten

• Speakers klinken goedkoop
  • wifi / bleutooth onder één fn-toets.
  • batterij (steekt uit, valt er soms door om)

Recentelijk een MSI Wind u100 black gekocht als laptopje voor onderweg in de trein of het vliegtuig.

Aanschaf reden / algemeen
Belangrijkste is dat het ding een uur of 4 mee moest kunnen gaan en dat er goed mee in office / dataminings programma's mee te werken is.
Na wat vergelijken tussen deze MSI en de nieuwere Asus 1000HE, ben ik vanwege de prijs toch voor de MSI gegaan; 300 euro met 2GB geheugen en 4400mA batterij en de N270 versus 389,- met 1GB (moet helemaal vervangen worden voor één 2GB module) en een 5900mA batterij met de N280.

Daarbij kwam dat de Asus toch nog wel wat groter / zwaarder was. 1,48KG totaal voor de MSI met adapter tegen 1,69KG voor de Asus.

Batterij
Ik haal bij normaal werken op 20% schermhelderheid (is ruim voldoende!) zo'n 5 uur op een vrijwel volle batterij. Indien de leversduur van de batterij belangrijk voor je is, zijn er betere opties.
Gemiddeld zit ik op 4:12 op een volle batterij bij normaal gebruik.

Ergonomie
Het keyboard is voor mij prima, maar ook hierin scoort de MSI voor mij slechts voldoende. Er zijn beter keyboards beschikbaar. Het touchpad heeft daarnaast geen scroll functie (erg jammer, want scollen zul je met een netbook) en kan niet uitgeschakeld worden. Update: met bios 1.0B (standaard sinds januari, maar ik had vreemd genoeg nog 1.0A) kan je wél scrollen: Vinger in de rechts boven / onderhoek houden scrollt zo'n 3 regels per halve seconden. De touchpad kan gelukkig zonder veel moeite met FN+F3 uitgeschakeld worden. Liever had ik echter een losse directe knop hiervoor gezien: Ik heb zelf regelmatig dat ik tijdens het typen het ding zeer licht aantik, waardoor ik spontaan ergens anders aan het typen ben.

De afmetingen van het apparaat zijn prima. Hij past in iedere tas en voelt ook na wat gooi werk nog stevig aan. Het is jammer dat de 6 cel batterij wat uitsteek aan de achterkant. Dit is niet in iedere tas even praktisch. Update: Indien je het scherm maximaal naar achteren klapt, b.v. op een tafel, heb je met de 6cell batterij erin nogal snel last van het feit dat de notebook achterover neigt te slaan. Dit komt vooral doordat het ding zo licht is en de batterij relatief zwaar.

Gebruik
Kwa performance valt het me alles mee. Eigenlijk is de U100 alleen voor video niet zo geschikt. (en games natuurlijk) SPSS werkt redelijk, excel heeft geen problemen, powerpoint werkt naar behoren. Winrar is zowaar niet eens heel traag. (je moet natuurlijk alleen geen bluray iso's hiermee gaan rarren)
Windows XP werkt zoals verwacht prima.
Update: De fillrate van de grafische kaart is veelal de boosdoener van de vertraging. Dit komt omdat MSI de kaart standaard op 133mhz zet. Andere netbooks met 166mhz kaartjes hebben dit al wat minder. GMAbooster biedt hiervoor een gemakkelijke oplossing. Eénmalig draaien en van 200mhz weer terug naar 166mhz zetten geeft zelfs bij het verwijderen van de app voortaan een 166mhz snelheid aan de kaart.
Op deze snelheid is met de juiste decoder het afspelen van 720p materiaal met mediaplayer classic goed te doen.
Speakers in dit apparaat zijn redelijk slecht. Prima voor uitzending gemist, of online radio bij lagere volumes. Maar om nou te zeggen dat je er lekker muziek op kunt luisteren... Het klinkt net even te kil / blikkerig.
Een ander vreemd iets aan deze netbook is de wireless connectiviteit: Er is zowel wireless als bleutooth, maar deze worden met één fn toetst bediend: uit-> wifi aan -> wifi & BT -> BT, wifi uit -> uit. Als je dus wifi en bleutooth tegelijk gebruikt hebt en je bleutooth weer uit wil zetten, moet je dus drie keer drukken en gooi je dus je wireless verbinding er eerst uit. Dit kan soms bijzonder hinderlijk zijn.

Future proof?

Echter wilde ik wat meer proberen en heb ik de beta van Windows 7 er eens op gegooid. XP is daarna nooit meer gestart. Om één of andere reden start Windows 7 binnen 20 seconden op: Terwijl XP na optimalizatie er nog altijd 48 seconden over doet. Daarnaast heb ik meer werkgeheugen vrij onder Win 7 dan onder XP, naast dat Windows 7 ook wat netter omgaat met de toch al lage schermresolutie.

Beeldscherm
Het scherm is daarnaast bijzonder helder en scherp. Ik had gedacht hier problemen mee te krijgen maar tot op heden is het als ik full screen modi van programma's gebruik de resolutie nog nooit een belemering geweest op deze netbook.

Prestaties / limitaties
Filmpje (DVD iso) kijken gaat nog prima. Office (word, excel, powerpoint) tegelijk open met meidaplayer op de achtergrond en een browser open is ook geen probleem. Performance is niet "snappy" maar wel redelijk, als je tegen af en toe een seconde wachten kan.
Het afspelen van HD materiaal is helaas echt uit den boze: Youtube in HD stotterd of speelt helemaal niet af. Ook WMV-HD is niet goed te doen.

Voor de prijs haal je een heel degelijke netbook in huis. Het is niet (meer) de topper in dit segment, echter zijn de echte toppers wel wat prijziger. Wil je een redelijke accuduur een redelijk compact apparaat, een redelijk goed keyboard voor een bijzonder schappelijke prijs en maken games / HD video je niet al teveel uit? Dan zou ik zeker voor dit kleine prijsje deze netbook kunnen aanraden.

• logitech n200 wireless mouse
  • logitech nano vx wireless laser mouse
  • kingston 4GB hyperX usb drive
  • kingston datatraveler 2.0
  • Belkin Wireless router
  • Windows 7

Heb jij ook een MSI Wind U100-049EU?

Kapiteinboterham, misschien dat dit behulpzaam is voor het Ctrl / FN probleem:

Djunicron, het zou wel degelijk mogelijk moeten zijn om het touchpad uit te zetten. Probeer FN + F3. Daarnaast zijn er ook nog drivers die je kunt installeren voor extra opties:
Ik heb ook een U100, hij heeft in het touchpad aan de rechterkant en onderkant een scrollfunctie ook al staat die niet aangegeven.
Het touchpad kan in principe uit met F3 (iig de knop naast die van het externe scherm), een vierkantje met een kruisje er in is het logo.

edit: het schijnt dat er synaptics en sentelic touchpads zijn met verschillende functies...

[Reactie gewijzigd door Zanthr op 29 april 2009 17:09]

Bedankt voor alle reacties tot zo ver.

Ik denk dat ik het verhaal binnenkort al weer even moet gaan herzien.

Fn F3 voor het touchpad werkt helaas (nog) niet onder Win 7, maar ik zag dat er wel een nieuwe (beta) driver voor was.

Daarnaast kan je inderdaad scrollen aan de rechterkant, maar dit werkt bij mij niet zo goed. Bios update schijnt te helpen las ik op MSI's forums (sorry linkje kwijt)

Waardering zal dus spoedig wat stijgen.
Eigenlijk ben ik enorm benieuwd naar de Windows 7 mogelijkheden. Draait het met 1Gb ook nog goed of is dat vragen om problemen?

Overigens, goede review (als ik het vergelijk met mijn eigen U100 zie ik veel overeenkomsten)!
Windows 7 heeft wisselend bij mij tussen de 200 mb (was nog voor installatie van nod32 antivir + firewall) / office (one note) ) en de 678mb in gebruik. Reken er wel op dat je 1024 minus vga kaart mem tot je beschikking heb, maar ik denk dat je met 1 GB geen problemen zal ondervinden.

Mijn vol geladen x64 installatie van win 7 gebruikt ter vergelijking 832mb: Lijkt veel zwaarder, maar daarvan is 256mb nvidia drivers.
Ik heb ook deze laptop in gebruik ik ben er verder ook tevreden mee! Heb alleen wanneer ik bijvoorbeeld ctrl+v wilt gebruiken dat ik de fn toets aanraak. Ctrl zit bij mij 2e van links onderaan toetsenbord, meestal is dit omgedraaid.
Ik ken het probleem...

Alleen ik heb het andersom. Ik ben gewend aan deze plaatsing. Mijn HP / Compaq laptop hebben dit ook bijde zo. De asus van mijn vriendin heeft ze echter andersom zitten, waardoor ik dus telkens de mist in ga.

Nog tips / toevoegingen / problemen geconstateerd met je MSI wind?
Is dat bij jou ook zo dat wanneer je op fn + batterij toets combo maakt en je zit aangesloten op netstroom dat hij in turboperformancemode gaat, lampje blauw -> rood of ander blauw -> groen voor duurzaam. Mac os werkt er ook op alleen dat er op krijgen heb ik even voor moeten zweten, kwam doordat de partitie niet naar extensie ging wat door Mac wordt gebruikt
Ben nog wel benieuwd naar het gewicht zonder de adapter.
720p HD Video kan wel, met Core AVC.
Heb m'n preciese weegschaal even niet bij de hand, maar ik meen 1,34Kg.
(Elders gelezen)
Het is trouwens zo dat bij veel U100 Wind's lastig is om HD-materiaal te proberen, 720P draait vaak nét niet soepel.
Dit komt omdat de U100 meestal op 133 MHz is geklokt qua videokaart, terwijl deze kan worden geklokt op 400 Mhz om het wél goed te laten lopen.

Probeer het anders eens ;)

Succes met je U100, mooie review waarin het goed wordt uitgelegd! :)
Nette review.

Bedankt voor de tip, die gmabooster werkt super, echt bizar! _/-\o_

Ik heb dezelfde netbook, de versie met 2GB en ben er zeer tevreden over.
Dat met die de fn knop op de plaats van de control knop dat is inderdaad als je hem net hebt wel irritant maar, daar wen je vrij snel aan.

[Reactie gewijzigd door DipmaN op 1 mei 2009 20:59]

En hoelang gaat de 6Cell (dus niet de 3Cell) Accu in normale modus mee (met internet en mail binnenhalen ed.) en in Zuinige modus (alleen voor tekstverwerking oid)?
Bij normaal gebruik incl. wifi gaat hij bij mij gemiddeld 4u mee. (zonder het op te meten, zal dus wel ietsjes langer zijn)

Bij heel licht gebruik, zonder internet met alleen zo nu en dan data invoer rond de 4:30. Ook dit heb ik niet heel precies geklokt, maar voor m'n gevoel scheelt het niet heel erg veel met normaal gebruik.

Full speed internet / netwerk streamen brengt m'n accuduur tot 3:22. Dit weet ik wel precies, wat er stond 3:51 op de klok, wat hij dus niet haalde...

Full CPU / vga use doet ongeveer hetzelfde met het ding, bijvoorbeeld met lichte games.