Specificaties 15,6" (1920x1080 IPS), 1,024TB (ssd+hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus N551JQ-CN073H Review

eppo16 29 juni 2015, laatste update op 30 juni 2015, 802 views

Asus N551JQ-CN073H

Een goede krachtpatser met een niet fijne touchpad, een langzame harddisk maar verder top prestaties.

Pluspunten

• Goede hardware voor een redelijke prijs
  • Accuduur
  • Externe box

Minpunten

• Touchpad

[Voor geschiedenis]
Met een schuin oog keek ik naar een andere laptop. Iets snellers, meer geheugen en misschien een betre videokaart? Dit was voor mij een reden om eens rond te kijken. Mijn oude laptop [ N56VB-S4016H] voldeed goed, weliswaar met een SSD ipv de originele harddisk.

[Zoektocht]
De zoektocht begon en mede door de Pricewatch van Tweakers stuitte ik al direct op de MSI Leopard editie. Een mooie en stabiele behuizing, goede hardware voor een betaalbare prijs. Het enige puntje waar ik rekening mee wilde houden was mijn budget van 1000,00. Met in het achterhoofd dat de laptop dagelijks wordt gebruikt voor allerlei toepassingen zoals vmware, nieuwsgroepen a 12 mb/ps en natuurlijk af en toe een spelletje.

De MSI Leopard editie vond ik iets aan de hoge kant waarbij mijn ogen viel op Asus. Natuurlijk was dit merk bekend voor mij en zou dat mijn 3e Asus worden of toch voor MSI gaan? Uiteindelijk naar de plaatselijke Mediamarkt en een computer verkoper gegaan die 2 show modellen had staan. Allebei even mee gespeeld en de meerprijs van toen 170,00 was enkel de videokaart waarbij de rest hetzelfde was.

[En daar kwam de laptop...]
De laptop heb ik zaterdag avond 21:00 besteld waarna zondag middag de bevestiging kwam dat de laptop werd verstuurd, maandag ochtend 10 uur belde de postbode aan. Ik was toch wel teleurgesteld in de verpakking (zie foto). Uiteindelijk de laptop uitgepakt en toen werd ik toch wel blij. Alles in keurige vakjes wat er niet uit kon vallen.

De laptop omgedraaid en meteen de harddisk vervangen voor een Samsung Evo 840 1tb, daarna windows 7 en 8 geinstalleerd.

[Mindere puntjes...]
De touchpad is toch wel op bezuinigd wat bij mijn andere Asus laptop totaal anders aan voelde. Als je op het touchpad gedeelte drukt heb je het gevoel dat dit heel goedkoop aan voelt. De chromen randjes zijn leuk maar niet echt functioneel. Het komt goedkoop over net alsof ze geen tijd hadden om een fatsoenlijke touchpad te maken. Als je erop drukt, duw je hem dwars door de laptop heen (zo voelt het).

[Prestaties]
De standaard harddisk is te langzaam en had ik wel meer van verwacht ook in combinatie met de prijs wat ze voor de laptop vragen. Uiteindelijk heb ik een ssd dus daar geen last van. Verder is de laptop snel, draait alles tegelijk (nieuwsgroepen, branden, spelletje spelen en nog internet.

Heb jij ook een Asus N551JQ-CN073H?

Waarop had je het gebasseerd dat de harde schijf te langzaam was? Omdat het 5400rpm is? Merkte je dat in programma's e.d. of?
Mag ik vragen waarom je voor deze variant bent gegaan? Deze heeft een 24GB SSD voor een behoorlijke meerprijs, vervolgens zet je er een Samsung EVO 840 van 1TB in, lijkt ne niet logisch?
@Jumpman:
Op het moment van bestellen was deze laptop 880,00. Als ik kijk naar de goedkoopste Asus N55 Series N551JQ kom ik uit bij de Asus N551JQ-CN072H. Deze laptop is 30,00 goedkoper dan wat ik ervoor heb betaald en heeft geen msata 24gb. Overigens, als ik vooraf had geweten wat je hebt aan die msata 24gb harddisk, dan zou ik voor een andere zijn gegaan. Ik had stiekem gehoopt dat er 2x 2.,5 inch harde schijven in konden. Op hardware.info stond aangegeven: 1x hdd, 1x ssd. Toen ik hem openmaakte aan de onderkant bleek dit een msata te zijn.

Ik had 1x 1tb ssd in gedachten (windows, programma's enzovoort en de andere (standaard) harddisk van 1 tb als opslag te gebruiken.