Seagate Archive HDD v2 ST8000AS0002, 8TB Review

Bramzie 28 juni 2015, laatste update op 25 april 2016, 1.637 views

Seagate Archive HDD v2 ST8000AS0002, 8TB

Goede prijs/opslag verhouding *UPDATE: In zowel een DS1815 en een DS414 in 1,5 jaar tijd toch een aantal schijven die er zomaar mee op houden, inmiddels de 3e defecte schijf en besloten over te stappen naar WD reds van 6TB.

Pluspunten

• veel opslagcapaciteit
  • in RAID niet eens zo heel langzaam
  • 128MB cache
  • prijs in vergelijking met andere 8TB's

Minpunten

• binnen een week al één beschadigde schijf

Een goedkope BULK opslag harddisk, daar was ik naar op zoek. Zo dus bij deze harddisk uitgekomen.

We hebben er vier besteld, in een Synology gedrukt met SHR en 2 redundancy schijven. Het opbouwen en de paritetischeck van de RAID configuratie/schijven duurt erg lang, wellicht omdat deze schijven gewoon niet zo snel zijn.

In de eerste week helaas op schijf nummer 4 al 7891 beschadigde sectoren, die moet dus terug. Verder zijn de schijven lekker koel, zo'n 24 tot 26 graden tegenover mijn wd reds rond de 32 en 34 graden. (omgevingstemperatuur 18-20 graden)

Ik zou ze niet graag naast me op mijn bureau willen hebben staan, ze maken geen lawaai maar je hoort ze toch wel tokkelen..

*update, na veel van deze schijven uiteindelijjk te hebben gebruikt in NASSEN besloten over te stappen op WD reds, na enige tijd kregen we toch regelmatig uitval van de schijven en zijn we in 1,5 jaar tijd toch 3 x verrast door een schijf met problemen.

Heb jij ook een Seagate Archive HDD v2 ST8000AS0002, 8TB?

Dat er reeds een schijf faalt, is niet zo gek aangezien Seagate nadrukkelijk vermeld dat deze schijven bedoeld zijn in een 1-schijf systeem en dus niet in een RAID-opstelling.
Wat een onzin. Bij aanschaf van deze schijven heb ik Seagate gevraagd of de kwaliteit van de schijven achteruit gaan of er complicaties optreden op het moment dat er gebruik gemaakt wordt van een SHR, RAID0 of RAID5 opstelling. Seagate heeft nadrukkelijk aangegeven dat dit geen probleem moet vormen. Waarschijnlijk refereer je naar je Archive V1 versie van deze schijf, die veroorzaakt namelijk wel dergelijke problemen.

Heb tot zover geen beschadigde sectoren en complicaties gehad met mijn 40TB RAID5 opstelling.
Ik wilde er niet op reageren omdat ik geen zin had in een discussie maar het is inderdaad onzin. Ik heb inmiddels meerdere DS1815's staan met deze schijven en eigenlijk doen ze het erg goed. Waarschijnlijk pech gehad met die ene schijf, alle andere schijven (20) zijn probleemloos.
Inmiddels dus overgestapt op WD-red's gezien de schijven toch blijven crashen in onze Synology's..
Deze schijven gaan wel achteruit in een Synology. Ik heb de schijven geïnstalleerd, ze doen het prima. Echter, ze blijven klikken maken iedere halve minuut. Ik heb de LCC (Load Cycle Count) gecontroleerd en deze blijft redelijk snel op te lopen. De fabrikant garandeert een LCC van 300000. Ik had met een dag al een LCC van over de 100. Dit was tijdens het kopiëren van mijn oude schijf. Ik zet de NAS voorlopig maar uit als ik hem niet gebruik. Ik heb namelijk het idee dat iedere klik een LCC is.
Ik zit inmiddels op 3 defecte schijven in 1,5 jaar tijd, alle schijven die er mee ophouden vervangen we voor WD red's van 6TB. Mijn laatste NAS heeft 8 WD reds en die draait nu bijna 3 maanden zonder failures, de ARCHIVE schijven zijn dus niet echt goed geschikt. misschien dat het te maken heeft met dat de schijven niet horizontaal liggen maar verticaal?
Ik denk niet dat het te maken heeft met horizontaal of verticaal liggen van de schijven. De fabrikant probeert een laag energie verbruik na te streven door de HD in een idle mode te plaatsen. Hierbij wordt de leeskop in een parkeer stand geplaatst. Hier reageert de Synology op een of andere manier op en wordt de kop weer uit de idle mode gehaald. En dit gaat dan maar door totdat het aantal meer dan 300000 is. Ik heb een gelijksoortig probleem ook ooit gehad met WD schijven van 2 TB. WD is toen met een firmware update gekomen om dit probleem op te lossen. Een oplossing moet volgens mij voor de Seagate ook mogelijk zijn. Bij veel gebruikers van een NAS wordt vaak veel data eenmaal naar de disk geschreven, zoals video, on-gecomprimeerde audio en fotoś. Vervolgens wordt er zo af en toe op verschillende locaties van gelezen. Met dit gebruik moet ook deze archive harddisk jaren lang mee kunnen.
Het lijkt inderdaad een firmware probleem, de oude firmware (r15) heeft namelijk dit probleem niet en de meer recente (r17) wel. Ik heb nl een DS411+ met 3 schijven waarvan ik er 1 al een half jaar gebruikte als backup drive in een USB casing. De oude heeft een LCC van rond de 30. De nieuwe zitten nu al over de 3500 heen :(