Specificaties Rad. HD4850 (625MHz), 512MB GDDR3 - Bekijk alle specificaties

Sapphire HD 4850 512MB GDDR3 PCI-E Review

citomaster 29 april 2009, laatste update op 8 december 2009, 1.102 views

Sapphire HD 4850 512MB GDDR3 PCI-E

Pluspunten

• Snel;
  • goedkoop;
  • dualslot koeling;
  • goede overklokresultaten.

Minpunten

• Fan kan lawaaierig worden als hij op volle toeren draait;
  • webshops verkopen twee versies van deze kaart door elkaar.

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Voordat ik aan deze review begin moet ik even zeggen dat de betreffende kaart de dualslot variant is. Bij de ene webshop verkopen ze de Sapphire met het reference design, bij de andere die met de dualslot koeler. Dus let op welke je koopt!

Featureset
De kaart komt in een kleine doos, zoals je van sapphire (meestal) gewend bent. Bij de kaart zitten een paar kabeltjes, s-video, enz. Ook is er de bekende ATi DVI > HDMI adapater bijgeleverd, waarmee je ook geluid over de poort kunt sturen. Voor de rest is er niet veel extra's, maar dat hoeft ook niet voor de prijs.

Prestaties
BEZIG MET BENCHMARKS

Overklokbaarheid
De kaart klokt naar mijn mening goed over. Ik kan hem op standaard voltage naar ~690mHz core en ~1000mHz geheugen tillen. Als ik het voltage d.m.v. een profile-editor n stap verhoog, dan krijg ik hem stabiel op 725mHz core en 1025mHz geheugen. Dat vind ik best netjes. Je kunt overigens wel mooi zien dat Crysis de perfecte stabilitytest is. Drie uur met Furmark en hij blijft zonder artifacts draaien, vijf minuten met Crysis en mijn scherm stond vol met artifacts. :P

Beeldkwaliteit
Hier kan ik niet veel over zeggen, ik werk met een verouderd tft schermpje, dus ik zal sowieso niet al te veel verbetering zien. Ik ben van een X1950Pro overgestapt, en ik vind niet dat de beeldkwaliteit verbeterd is.

Modbaarheid
Ik heb (nog) niets gemod aan deze kaart.

Driverondersteuning en compatibiliteit
Ik heb bijna nooit last gehad van de Catalyst drivers, maar soms heb ik het gevoel dat ze net wat buggier zijn, dan die van Nvidia. Toch verkies ik de Catalyst drivers, aangezien ik veel waarde hecht aan bijv. de Overdrive functie. Ik raad wel aan om de automatische overclockfunctie niet te gebruiken, voor zover die met de Overdrive update in drivers 9.4 niet veel is verbeterd.

Warmte- en geluidsproductie
De koeler op deze dualslot kaart is relatief stil, ik had eerst een X1950Pro met een non-reference koeling, maar die kon toch redelijk tekeer gaan tijdens intensief gamen. Deze kaart blijft redelijk koel, zo'n 70 graden Celsius met crysis + overklok. En 45 graden Celsius in idle toestand. Over het geluid kan ik redelijk kort blijven, als de fan lager dan ~70% van zijn kunnen loopt is hij naar mijn mening stil Draait hij echter op volle toeren, dan is hij een stuk lawaaieriger. Ik moet er wl bij vermelden dat de koeler de warme lucht richting het zijpaneel blaast en niet richting de achterkant.

Hier ben ik meer dan tevreden over, toen ik mijn kaart kocht ~september 2008 kostte zijn directe tegenhanger zo'n 60 meer. Ik heb hem voor 135 gekocht, op het moment van schrijven is hij verkrijgbaar voor 115, de 9800GTX+ is ook flink in prijs gedaald en de HD4770 is in aantocht, dus ik weet niet wat een verstandigere keuze is.

~[De review is nog niet af, er komen nog foto's en benchmarkresultaten bij.]

Heb jij ook een Sapphire HD 4850 512MB GDDR3 PCI-E?

webshops verkopen twee versies van deze kaart door elkaar.
Wat heeft dat met de kaart zelf te maken ?
Ik geloof dat je twee Sapphire HD4850's hebt met allebei een andere koeler, en die twee versies worden dus door elkaar verkocht als ik het goed heb.
Referentie design zijn nauwlijks meer te krijgen, je kan er zo goed als van uit gaan dat je bij de grotere shops gewoon de dual slot krijgt.
Neem aan dat hij bedoeld dat je gewoon goed moet kijken bij de shops welke kaart je meekrijgt. ;)
Nog een nadeel:
Ram is bloot.
Er is geen directe koeling voor het geheugen, het koelblok (bestaande uit een kopere kern) koelt alleen de gpu en de rammetjes worden overgeslagen. Dit is op te lossen door zelf een paar heatsinks te plaatsen, maar netjes is het niet. Vandaar ook die artifacts in crysis.
jahoor tuurlijk die dingen worden wel heet maar dat worden alle gddr3 geheugens.
als ze echt koeling nodig zouden hebben zat het er echt wel op 8)7