Specificaties Rad. HD4870 (750MHz), 512MB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Sapphire HD 4870 512MB GDDR5 PCI-E Review

Sjappo 29 april 2009, 1.634 views

Sapphire HD 4870 512MB GDDR5 PCI-E

Pluspunten

• Goede verpakking
  • Goede prijs/kwaliteit/prestatie

Minpunten

• Luid!
  • Groot!

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Ik heb recent een nieuwe PC samengesteld en mijn oog is op deze kaart gevallen. Qua prijs/prestatie komt hij in veel reviews (we spreken april 2009) als beste naar voren en PIXmania had een mooi aanbod. Sapphire heeft echter wel het uiterlijk van de kaart gewijzigd en is van het reference design van ATI afgestapt. Zie de plaatjes onderaan.

De kaart zat goed verpakt. Kartonnen doos (uiteraard) gevoerd met schuim. En de kaart zelf in een antistatische bubble-envelop. Allerhande kabeltjes en verloopjes zijn bijgeleverd.

Installatie ging niet helemaal zonder problemen. De kaart is een full length kaart. De plastic afdekking van de heatsink steekt zelfs nog iets achter de kaart uit. Als je, net als ik, een redelijk ondiepe kast hebt dan wordt het allemaal wat krap. Het plastic kwam net niet tegen de drivecage aan. Het paste wel maar dat kostte me wel 2 slots voor drives.

Ook zitten de powerconnectors aan die kant van kaart. Die moest ik dus allebei tussen de drivecage en de kaart door frunniken. Het is gelukt maar handig ging het niet.

Daarnaast zitten op mijn mobo (MSI K9A2VM-FD ) de sata aansluitingen in het verlengde van het PCI-E x16 slot. Die worden dus door de kaart afgedekt. Het lukte me, door de het plastic van de kaart iets te verbuigen, één sata connector te bereiken. Nu heb ik maar 1 HD dus was dat geen probleem. Wil je echter 2 of meer drives aansluiten dan heb je een uitdaging.

De kaart zelf presteert naar behoren. Ik kwam van een X1950 GT af en dan is dit een wereld van verschil. Ik kon mijn favorite spel, Dawn of War 2, ineens van Low naar Ultra settings zetten. En dat zie je. Ik kan daar verder niet goed over oordelen want ik heb geen vergelijking met kaarten in dezelfde prijsklasse.

Het ding is wel luid! Ondanks dat van het reference design voor de fan is afgeweken door Sapphire klinkt dit ding als een stofzuiger zodra hij iets 3D moet gaan doen. Ik weet dat je daar met het commande centre van ATI iets aan kunt doen. Maar ik heb geïnvesteerd in een andere koeler. Een Thermalright HR-3 GT. Ik heb die nog niet geïnstalleerd overigens.

Nu, na een kleine maand, ben ik nog steeds tevreden over de kaart.

Heb jij ook een Sapphire HD 4870 512MB GDDR5 PCI-E?

Nette review en het klopt dat de standaard koeler wat veel lawaai maakt. Heb zelf de standaard koeler vervangen door een Zalman VF1000 aangestuurd met speedfan. Scheelt een hoop geluid en de kaart blijft een stuk koeler. Waar de kaart met de standaard koeler idle ruim boven de 60 graden zat komt deze met de nieuwe koeler amper boven de 35 graden uit.
Misschien ietwat off/topic, maar hoeveel fps heb je in DoW2? Op het moment draait DoW2 gewoon niet snel genoeg op m'n systeem om het acceptabel te noemen, denk aan minder dan 20fps op low settings. Ik wil even wat vergelijkingsmateriaal aangezien ik binnenkort een nieuw systeem aan zal schaffen met een HD 4870 erin en vooral games zoals DoW2 zal spelen. Alvast bedankt! :)

[Reactie gewijzigd door Gojira op 29 april 2009 12:07]

Mag ik vragen welke kast je hebt? (Of kun je de lengte opmeten ?)

Ik ben namelijk zelf ook aan het zoeken voor een vevolg kaart en mijn 7800GTX neemt al redelijk wat ruimte in beslag.
Verder nette review :D

Wil ik even op inhaken:
De maten van de kaart staan vermeld op de website, dit had je kunnen weten. Zoals het er nu staat lijkt het alsof jij het een minpunt aan de kaart vind dat deze zo groot is, terwijl je eigenlijk gewoon een te kleine kast hebt.

De opmerking over de s-ata poorten hoort meer thuis in de review van het moederbord, dat is immers zo vormgegeven dat een high-end videokaart het aansluiten van meerdere s-ata drives onmogelijk maakt. Ook dit lijkt nu alsof het een minpunt aan de kaart is.

Zou je meer in kunnen gaan op de temperaturen, en de prestaties? Hoe klokt het kaartje over? Kun je een paar plaatjes schieten van hoe de kaart in jouw case zit ipv de plaatjes van de fabrikant te linken? Meestal zijn de foto's uit het systeem net even iets realistischer dan gesoepte images van de fabrikanten.

Ik probeer dit weekend mijn 4890 te reviewen, heb er ook een HR-03GTR op geplaatst, kunnen we iets vergelijken misschien?