CUBOT X11 Wit Review

mmniet 26 juni 2015, 414 views

CUBOT X11 Wit

Prima toestel voor een leuke prijs. Vooral het feit dat de voor en achterkant krasbestendig is en de metalen behuizing maken het een solide smartphone. Dat hij daarnaast waterdicht is, is helemaal leuk meegenomen. Wel jammer van de mindere kwaliteit processor en dat de IR het bij mij niet deed

Pluspunten

• Waterbestendig
  • Krasbestendig
  • Zink-Alu rand

Minpunten

• Geen NFC
  • Processor niet erg krachtig

Cubot X11 – Dunste waterdichte smartphone
Ik heb van Cubot een wit exemplaar van het model X11 ontvangen om te reviewen, dus bij deze. Cubot is een merk dat ontwikkeld en gebouwd wordt in China. In AziŰ kent het merk al grote bekendheid en in Europa is het nu bezig met een opmars. In Engeland, Duitsland en Spanje kent het al enige bekendheid dankzij eBay, maar net als vele merken uit AziŰ gaat het niet eenvoudig om tussen de gevestigde namen te komen. Probleem is vooral doordat de toestellen niet in de Nederlandse winkels te koop zijn en je dus zelf moet importeren. Loont het de moeite om dit toestel te importeren? Een aantal aspecten van de Cubot en hopelijk krijg je zo een antwoord op die vraag.
Specificaties
Om een goede eerste indruk te kijken moeten we natuurlijk kijken naar de specificaties van het toestel. Het toestel beschikt over een Octacore van 1.4Ghz (mediatek MTK6592) en is daarmee geen snelle jongen in vergelijking met andere toestellen in deze prijscategorie. Het toestel beschikt over 2GB ROM en 16GB RAM wat gewoon prima is. Standaard is Android 4.4.2 ge´nstalleerd met een simpele Cubot launcher skin (hierover later meer). Op de achterkant zit een 16MP camera en de voorkant is voorzien van een 8MP camera. De camera is overigens gelijk een vreemd iets. Meerdere webshops geven aan dat er een 13MP en 5MP camera op zit. Volgens AnTuTu heeft mijn geleverde toestel de betere variant (later meer over de camera en waarom dit verschil). Het toestel is verder voorzien van een 5.5inch scherm met een resolutie van 1280Î720. Het scherm is van het type JDI en dat is een erg goed scherm. Het is hetzelfde scherm dat ook in iPhones geleverd wordt. Ik heb geprobeerd met een schaar krassen te maken op het scherm, dat is niet gelukt bij een eenvoudige test. Het toestel is stof en waterdicht (later in deze review meer hierover). Verder is het toestel eigenlijk voorzien van de standaard sensoren en eigenschappen zoals GPS, Wifi, Bluetooth 4 en een flitslicht. Het flitslicht is echter voorzien van 2 kleurenledjes, waardoor het licht iets natuurlijker oogt. Zeker een pluspunt. Daarnaast is het toestel voorzien van een infrarood lampje die aangestuurd kan worden met afstandbedieningapps, hierover later meer. Tot slot de opmerking dat het toestel niet beschikt over NFC en dat is wel jammer, omdat steeds meer draadloos betalen in begint te raken.
De Cubot X11 wordt geleverd in een mooi bruine doos en is netjes ingepakt. Alles zit erbij om het toestel te gebruiken. Wat opvalt is het ontbreken van een headset. Die van mij belandt vaak in een kastje, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die ze wel willen gebruiken en dan is het jammer dat die er niet bij zit.
Bouwkwaliteit
Het toestel is erg solide gebouwd. Zoals eerder gezegd is het toestel voorzien van versterkt glas en daarmee dus bestand tegen krassen. De achterkant van het toestel is voorzien van een extra transparant kunststof laag wel ook krasbestendig is. Erg mooi gedaan, hierdoor blijft je toestel dus netjes. De zijkant van het toestel is van metaal en mooi afgewerkt. Helaas geen top afwerking. Ze hebben het ontwerp zo gemaakt dat het metaal onderbroken wordt door kleine stukje kunststof. Helaas is juist hier de afwerking niet goed waardoor soms de kleur van het metaal is af gaan geven of het tussenstuk. Heb je een zwart toestel, dan zul je hier minder last van hebben. Tot slot valt over het metalen randje nog te zeggen dat het op sommige plekken nog wat ruw aanvoelt. Het toestel voelt door het metalen randje iets te hoekerig aan en dit is erg jammer, want juist het scherm hebben ze iets afgerond en die ervaring gaat door de metalen rand verloren.
Prestaties
Zoals eerder gezegd valt de meegeleverde processor qua specs wat tegen. Er zit namelijk een 8-core 1.4Ghz processor in de telefoon waar dit bijna standaard is in de prijsrange waar dit toestel in zit. Niet ongebruikelijk is het om zelf 1.7 of 1.8Ghz tegen te komen. Wat betekend dit voor de prestaties? Als we een 3d Marks test uitvoeren dan krijgen we bij een IceStorm Extreme test een score van 4075. Dit is laag. Vooral vergeleken met de eerder door ons gereviewde Thl T11 die een score heeft gehaald van 4832 valt het wat tegen. Een tweede benchmark hebben we uitgevoerd met AnTuTu Benchmark. Hierbij haalden we een score van 26651 (bij de Thl T11 was dit 32406). Geen topscores.
De accu presteert verder prima. Na een dag wat spelen zien we dat de accu van 2850mAh nog voldoende accucapaciteit heeft. We hebben niet getest met een simkaart, maar op basis van ervaring met andere toestellen kunnen we gerust stellen dat het toestel 2 dagen mee moet kunnen gaan. Uiteraard afhankelijk van het gebruik van je toestel. Ben je een vervend gamer, dan zal het niet zo lang mee gaan. Kijk je veel games en luister je veel muziek dan zal dit ook veel tijd schelen, maar dat lijkt me logisch. Accuduur zegt wat dat betreft ook weinig en is erg gebruikerafhankelijk en instellingafhankelijk (bluetooth aan/uit, WIFI aan/uit, helderheid scherm, etc).
Tot slot hebben we het spel Asphalt 8 gedownload en gespeeld. Het spelen gaat soepel al merken we wel dat de beelden niet super vloeiend zijn. Vooral het intro filmpje voor een race heeft wat schokken. Het spelen gaat verder op zich gewoon goed.
Camera
De camera op de achterkant betreft een 16MP camera met een Sony Exmor RS IMX214 sensor. Een sensor die eigenlijk bedoeld is voor 13MP volgens de specificaties van Sony zelf, dus verwacht geen 16MP wonderen. De reden waarom er 16MP foto’s gemaakt kunnen worden met deze sensor is dat er interpolatie plaats vind. Dit is een methode waarbij omliggende pixels gebruikt worden om de missende extra pixels te berekenen. Veel winst en kwaliteit zul je er dus niet mee bereiken. Voor de camera op de voorkant geldt hetzelfde principe en heb je technisch gezien maximaal 5MP en niet de 8MP, want ook de 8 halen ze met interpolatie. De camera maakt gebruik van een flitser die is voorzien van 2 verschillende kleuren. Dit zorgt voor een natuurlijkere kleur flits en heeft een positief effect op foto’s in het donker. Hieronder een aantal foto’s gemaakt met het toestel. De foto’s van het mini-keukentje zijn de ene keer gemaakt met flitser en de andere keer zonder. Beide in een kamer welke door 1 lamp verlicht is (om een beeld te krijgen van de situatie).
(Foto 1) (Foto 2) (Foto 3)
Gebruik
De eerste keer opstarten vereist geen verdere installatie of instellen. Opladen, opstarten en je kunt aan de slag. Uiteraard moet je voor je gaat bellen wel een simkaart geplaatst hebben. Het OS (Operating system of Android in dit geval) wordt geleverd met een Cubot launcher (dat is eigenlijk de skin die bepaald hoe alle knopjes en animaties eruit zien op je homescreen en de menu’s). Deze launcher is vrij kaal en instellingloos. Prettig dat hij erg kaal geleverd wordt, maar wel jammer dat je weinig kunt instellen. Je kunt natuurlijk het achtergrondje aanpassen en je kunt widgets en iconen plaatsen, maar diverse launchers bieden zoveel meer, dat je snel geneigd bent voor een andere optie te gaan. Een ander nadeel is het lockscreen. Hier is heel leuk Cubot als merknaam in gebrand, maar erg jammer dat je niet de unlockopties kunt instellen. Soms wil je bijvoorbeeld dat je een snelkeuze hebt naar je camera (wat vrij gebruikelijk is), maar dat is helaas niet mogelijk. Een instelling hiervoor was prettig geweest. Het OS is verder kaal ge´nstalleerd. Dat wil zeggen dat er geen allerhande software mee komt die je niet nodig hebt en dat is prettig. Geen app’s waarbij je de Chinese taal moet beheersen of apps welke je nooit zult gebruiken en welke toch resources van je telefoon gebruiken. Lekker kaal ge´nstalleerd en zo hoort het te zijn.
Het gebruik van het toestel verder is zeer prettig. Handig vooral dat hij stof- en waterdicht is volgens de IP65 norm. Je zult er niet mee kunnen diepzee duiken, maar als het regent hoef je niet bang te zijn dat hij nat wordt. We hebben dit zelf even getest en het toestel onder water gedompeld. Het toestel bleef werken en had na het drogen geen waterschade. Wat wel opvalt is dat het toestel niet meer te bedienen is als hij onder water is. Is dit erg? Nee, maar wel handig om te weten. Ook handig om te weten is dat het touchscreen het water als een aanraking kan registreren. Mocht je telefoon mee gaan in bad, dan het is het handig als je scherm dus uit staat, anders ben je per ongeluk onder water foto’s aan het maken en die tegelijk op je Facebook aan het posten, dat zou gŕnant kunnen zijn.
Tot slot bij het gebruik nog het infraroodlampje. Ik heb diverse apps ge´nstalleerd, maar meerdere apps geven niets aan. Een aantal geven aan dat er geen infrarood lamp aanwezig is in het toestel. Jammer, want deze lijkt aanwezig te zijn, maar blijkbaar werkt deze toch niet.
We hebben nu diverse punten van de Cubot X11 besproken en moeten concluderen dat het een prima toestel is. Gezien de prijs van gemiddeld 185 dollar krijg je een interessant toestel, maar is het de vraag of het wel het geld waard is. De CPU-prestaties zijn voor deze prijs niet fantastisch en voor dit geld kan je betere alternatieven vinden. Het ontbreken van NFC is gezien de ontwikkelingen op het gebied van mobiel betalen ook een minpuntje, maar nog geen heet hangijzer. Dat de infraroodlamp niet werkend te krijgen is, is ook een klein minpuntje, vooral omdat hij verkocht wordt met infrarood functionaliteit. Sowieso had daar wel standaard een app voor aanwezig mogen zijn. Kijken we verder naar de bouw van het toestel dan rechtvaardigt dit wel weer de prijs. De metalen rand en de stof- en waterdichte behuizing zijn absoluut een pluspunt. Het toestel ziet er verder ook gewoon goed uit, maar is wel een zwaargewicht met zijn 181 gram (zelf gewogen). Het toestel werkt goed en soepel en de bediening van het toestel werkt zonder schokken. Apps werken goed, dus de vraag is natuurlijk of je meer prestaties nodig hebt.
Voor wie zou is het toestel een aanrader? In ieder geval voor mensen die veel werken met water. Die kunnen onbevreesd hun toestel in de buurt houden en hebben zo een goedkope waterdichte toestel in handen die qua bouwkwaliteit gewoon prima is. Zoek je een toestel waar je super foto’s wilt maken? Dan moet je sowieso gaat shoppen in het duurdere segment en voor de gamers geldt hetzelfde. Het toestel hoeft zich binnen dit prijssegment niet te onderscheiden in prestaties. Het moet gewoon goed en stabiel werken en dat is het geval. Daarnaast moet het scherm goed zijn en dat is ook gewoon dik in orde. Mooie toestel in dit prijssegment met een waterdichte eigenschap.

Heb jij ook een CUBOT X11 Wit?

Goeie review! Het infraroodlampje doet het bij mij wel met de app ZaZaremote ;)