Specificaties LED printer (Kleur) met WiFi - Bekijk alle specificaties

Brother HL-3140CW Review

dreku88000 26 juni 2015, laatste update op 14 juli 2015, 8.472 views

Brother HL-3140CW

Pluspunten

• Snelle prints, goede kwaliteit
  • Veel gebruiksmogelijkheden
  • Gevulde papierlade kan helemaal dicht

Minpunten

• Nog geen gevonden

Afdruksnelheid Score: 4
Afdrukkwaliteit Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 5
26 juni - initiele review
29 juni - plaatjes aangepast
1 juli - links naar energiegebruik toegevoegd
14 juli - link toegevoegd naar CSV bestand met verbruiksdata

Na jaren aan te sukkelen met een Canon Pixma MP640, wegens weinig gebruik en daardoor gehannes met de inkt cartridges, werd het tijd om toch weer te kunnen printen. Op zoek dus naar een nieuwe printer.
Wat zijn de eisen?
  • Het moet een laserprinter zijn, uitdrogende en lekkende inkt zijn verleden tijd
  • Kleurenprinter
  • Netwerk aansluiting
    We hebben geen desktop pc in huis, dus geen ‘vaste’ werkplek. Daarentegen hebben we 2 laptops, 2 smartphones en een tablet
  • Wi-Fi aan boord, de plaats waar hij komt biedt geen toegang tot bekabeld netwerk
We hebben er bewust voor gekozen om voor een printer te gaan en geen All-in-One te nemen, aangezien wij bijna nooit scannen of kopiŰren. In het geval dat dat wel aan de hand is, bestaan er handige apps op je telefoon om te kunnen scannen en is het dus voldoende om vanaf je telefoon (of tablet) te kunnen printen. Het zou dus mooi zijn als de printer hiervoor iets handigs biedt.
Het niet hoeven hebben van die extra (scan) functionaliteit biedt prijstechnisch wel een voordeel, aangezien kleurenlaser AIOs gemiddeld ongeveer Ą 100,- meer kosten dan een gelijksoortig apparaat dat enkel kan printen.
Laser vs LED
Voor mij was de term LED printer ook iets waar ik me even op moest inlezen. Zoals gezegd was mijn laatste printer de MP640, welke ik al weer ruim 5 jaar geleden heb aangeschaft. Inmiddels heeft de techniek niet stilgestaan en zijn er meer mogelijkheden dan ik van 5 jaar terug gewend was.
Maar wat is nu precies het verschil tussen een laser en een LED printer?

Kortgezegd komt er op neer dat een LED printer een soort geŰvolueerde laserprinter is. Het principe blijft gelijk; een drum wordt belicht, welke daarna toner overbrengt op het papier en daarna wordt de toner door een fuser op het papier gehecht. De wijze van belichten is dus anders. In het ene geval wordt door een laser en (bewegende) spiegels de drum belicht, in het andere geval wordt de drum belicht door een matrix van LED lampjes. E.e.a. wordt toegelicht in onderstaande plaatjes (van Xerox):
LEDvsLaser

Specificaties

Specificaties van de printer
Zoals vermeld op de Brother website.
Algemeen
Energy Star milieukeurmerk Ja
Nordic Swan milieukeurmerk Ja
TEC waarde 0,9 kWh / week
In de doos
Geleverd met Netsnoer, handleiding productveiligheid, softwaredisc, verbruiksartikelen, gebruikershandleiding, garantiekaart, installatiehandleiding
Specificaties media
Types en formaten Standaard papierlade - A4, Letter, B5 (JIS), A5, A5 (overdwars), A6, Executive, Legal, Folio. Handmatige invoeropening - breedte: 76,2 tot 216 mm x lengte: 116 tot 355,6 mm
Papiergewicht Standaard papierlade - normaal en kringlooppapier (tussen 60-105 g/m2). Handmatige invoeropening - normaal, gerecycled, glanzend & bond papier (tussen 60-163 g/m2).
Netwerk
Beveiligd afdrukken Ja
Papiercapaciteit
Papierinvoer Standaard papierlade voor 250 vel, handmatige invoeropening voor 1 vel
Papieruitvoer 100 vel voorkant naar beneden 1 vel voorkant naar boven (rechte doorvoer)
Afdrukken
Afdruksnelheid A4 18 pagina’s per minuut
Afdrukresolutie 600 x 2400 dpi
Emulaties GDI
Tijd eerste afdruk Minder dan 16 seconden
ID afdrukken Ja
Oplossingen
Ondersteuning van AirPrint, Dropbox, Evernote, Google Cloud Print, Google Docs, iPrint&Scan, Managed Print Services
Garantie
Garantie Standaardgarantie - 2 jaar, waarvan het eerste jaar On-Site en het tweede jaar Carry-In
Consumables
Beschikbaarheid en prijs van de consumables is wel een punt dat ik heb gecheckt voordat ik besloot tot aanschaf over te gaan. Anders denk je een ‘goedkope’ printer aan te schaffen en zodra je toner cartridge leeg is, kun je of niets meer bestellen, of betaal je penning 16 voor je consumables. De consumables voor deze printer zijn goed verkrijgbaar, in ieder geval op het moment van aanschaf van de printer en zijn prijstechnisch niet schrikbarend duur in vergelijking met die voor andere printers.

• Drum (set van 4 stuks, 15k prints),
• Toner opvangbak (50k prints @ 5% dekking) en
• Belt unit (50k prints),
• Toners voor deze printer in 2 smaken te verkrijgen:
- Standaard TN-241_ toner
1.400 prints kleur
2.500 prints zwart
- High capacity TN-245_ (alleen kleur)
2.200 prints kleur

Waar van toepassing gaat het bij het genoemde aantal prints om: circa aantal pagina's A4 conform ISO/IEC 19798.

*update*
Na 2 weken gebruik een kijkje genomen op de webinterface onder het kopje 'Onderhoudsinformatie'. Middels een knop onderaan de pagina kan alle info als CSV bestand worden gedownload. Een voorbeeld van dit bestand is hier te vinden.

Na 59 pagina's (gerekend als 203 'beelden') geeft hij nog steeds aan dat er 100% over is. Daardoor zou het er op lijken dat er gewone standaard toners zijn bijgeleverd.
Printkosten
Als je de kosten in acht neemt voor bovengenoemde consumables van Brother en bij de aangegeven levensduur, zien de kosten van een kleurenprintje er als volgt uit (exclusief papier):

PrintKosten1
PrintKosten2
PrintKosten3
PrintKosten4

De totale gemiddelde kosten voor een standaard A4 kleurenprint met originele consumables komen dus uit rond de 15 eurocent. Dit is op basis van originele artikelen en standaard toners. In geval van high capacty toners van Brother zakt de totaalprijs per print naar Ą 0,1405. Scheelt dus net geen cent per printje. Mocht je voor een compatible toner gaan, dan kun je kosten ruimschoots halveren en al een kleurenprintje uit de Brother halen voor Ą 0,0587 oftewel een kleine 6 cent.

Dat is minder dan de geadverteerde kosten voor een kleurenprint uit de Pixma MP640 van Ą 0,0776 (met originele inkt), welke ik eerder in gebruik had. Daarentegen gebruikt de Pixma ook kleureninkt bij het afdrukken van zwart-wit prints en zijn de printkosten op zijn minst discutabel en zullen waarschijnlijk hoger uitvallen. Ik heb het zelf nooit voor elkaar gekregen om het precies bij te houden hoe lang de cartridges van de Pixma meegaan. Het waren er in ieder geval wel minder dan de 505 die bij de kleurencartridges worden genoemd.
Installatie
Inhoud van de doos
Bij de printer wordt geen USB kabel geleverd. Dit is op zich niet erg, want dit staat netjes aangegeven op de website, maar je moet er wel even rekening mee houden, mocht je de printer aan USB willen hangen. Als je hem enkel via WiFi gebruikt, heb je geen USB kabel nodig. De netwerkinstellingen kunnen op de printer zelf ingesteld worden en als hij eenmaal verbinding heeft met je draadloze netwerk, is de rest een fluitje van een cent.
Aan de slag
Uitpakken en in gebruik nemen is recht toe, recht aan. Doos open, printer eruit halen, in gebruikname-handleiding zit bovenop de printer geplakt en kun je dus niet missen. Daarna plakbandjes verwijderen, toners eruit halen om een stuk verpakkingsmateriaal van de transportband te verwijderen, toner schudden en terugplaatsen. Dan stekker (netsnoer) erin en draadloos netwerk instellen. Dan is de printer eigenlijk al klaar voor gebruik.
Software
Ondersteund, niet in gebruik
Linux: (geen versies genoemd op de Brother website)
OSX: vanaf versie 10.6
Smartphones: Windows Phone
Momenteel heb ik geen van bovengenoemde besturingssystemen in gebruik. Installatie en gebruikservaringen onder deze besturingssystemen kan ik dus niet toelichten. Systemen die ik wel in gebruik heb, zal ik hierna toelichten.
Laptops (Windows)
Momenteel heb ik enkel Windows laptops in gebruik. De printer ondersteunt de volgende Windows versies: XP, Vista, 7, 8, 8.1, Server 2003, 2008, 2008R2, 2012, 2012R2 (zowel 32 als 64 bits versies). In gebruik: Windows 7 Home Premium x64 en Professional x64.
De bijgeleverde CD met software heb ik niet gebruikt. Ik heb voor de 2 Windows de volgende 2 opties gebruikt: Op de ene laptop (Windows 7 Professional x64) heb ik de printer toegevoegd via het ‘apparaten en printers’ scherm. Na een bezoekje aan de Windows-Update site was de printer zo toegevoegd.

Op de andere laptop (Home Premium x64) heb ik na enkele foutmeldingen eerst de drivers gedownload van de Brother website en vervolgens die ge´nstalleerd. Tijdens installatie stuitte ik nog steeds op error 0x000005b3 waardoor de printer niet werd toegevoegd.

Na wat speurwerk op internet, bleek dit een UAC issue te zijn. Vervolgens aangemeld als administrator op die laptop en installatie herhaald. Geen probleem, printer zo ge´nstalleerd en klaar voor gebruik. Wat me later pas opviel (aan de hand van de test-pagina’s) was dat de gedownloade driver versie 1.11 was en dat op de andere laptop, middels Windows Update, versie 1.15 van de printerdriver werd ge´nstalleerd.
Smartphones en tablets (Android & iOS)
Beschikbare apps: Brother iPrint&Scan, Apple Airprint, Google Cloud Print
iPrint&Scan
Op zowel de iPhone 4S, als mijn Nexus 5 hebben we eerst de Brother iPrint&Scan app ge´nstalleerd. Dit was vrij snel geregeld en de app was in staat om direct de printer te vinden op ons draadloze netwerk. Deze app biedt verschillende mogelijkheden om te printen vanaf je smartphone of tablet. Ter info: de screenshots zijn van mijn Nexus (Android), maar de app ziet er op de iPhone 4S (iOS) hetzelfde uit en biedt daar (voor zover ik gezien heb) dezelfde functionaliteit.

Na openen van de app zie je onderin de geselecteerde printer en midden in het scherm de beschikbare functies van het geselecteerde apparaat. Als je op de printer onderin drukt, krijg je een lijst met beschikbare printers, in mijn geval slechts 1.
iPrintScan1 iPrintScan2

Via het vermelde IP adres is de web interface van de printer te benaderen. Hierover later meer.

Met de standaard functionaliteit van de iPrint&Scan app, heb je WiFi verbinding nodig met hetzelfde draadloze netwerk waarin ook de printer verbonden is. Mocht je een cloud service ingesteld hebben op de printer zoals bijvoorbeeld Google Cloudprint (later meer hierover), dan kun je in de app ook de printer via die cloud service selecteren en kun je dus overal waar je internetverbinding hebt, een printopdracht versturen naar je printer.
iPrintScan3

Lijkt me onder andere handig voor mensen die haast hebben, printen terwijl je nog onderweg bent en als je thuiskomt, liggen al je printjes netjes klaar.

Als je in het startscherm van de app op de afdrukken-knop drukt, komen de opties tevoorschijn om zaken te kunnen afdrukken.
iPrintScan4

Je kunt dus vrij eenvoudig vanuit je telefoon of tablet foto’s, webpagina’s, e-mail of andere documenten afdrukken. De Cloud optie geeft een volgend submenu, waarin het gewenste Cloud account gekozen kan worden, waaruit iets geprint moet worden.
iPrintScan5

Ik heb mijn Google Drive account ingesteld, van waaruit ik een PDF van 2 pagina’s wil printen. Als je het document selecteert, krijg je netjes een afdrukvoorbeeld en kun je nog kiezen of je alle pagina’s (standaard selectie) of een selectie aan pagina’s wilt printen. De groene knop onderin zorgt ervoor dat de print uit de printer rolt.
iPrintScan6
Google Cloudprint
Via de handleidingen-sectie op de Brother website is de manual te vinden om Google Cloudprint in te stellen op de printer. De manual is ook hier te vinden. Na het instellen van de Cloudprint functie is de printer te gebruiken in alle gebruikelijke Google apps en software:
GoogleCloudprint1
GoogleCloudprint2
Apple Airprint
Via dezelfde manuals-sectie op de Brother website is ook de Apple Airprint handleiding te vinden.
Web interface
Vanuit bijvoorbeeld de iPrint&Scan app is het IP adres van de printer te achterhalen. Dit adres is ook te zien op het rapport dat automatisch geprint wordt als de printer succesvol verbinding heeft gemaakt met je WLAN. Door in een webbrowser naar dit IP adres te gaan, komt je op de user interface van de printer terecht.
WebInterface1
WebInterface2

Via de webinterface is onder andere te zien wat de status van de printer, firmware, geheugen, allerhande tellers, etc. is. Daarnaast is ongeveer alles wat in te stellen valt aan de printer, via deze interface in te stellen.
Printen
Snelheid
Vanuit diepe slaap naar een eerste print duurde ongeveer 20 - 25 seconden. Iets langer dan de geadverteerde 16 seconden, maar in mijn ogen ruim acceptabel. Als de printer eenmaal aan staat, komt de print er iets vlotter uit.
Kwaliteit
Ter vergelijking heb ik de Canon ImageRUNNER C5030i op mijn werk een print laten maken die ik op mijn Brother printer ook heb geprint. Hieronder een foto van de 2 demo prints (klik voor groot formaat)
PrintVergelijk

De linker print komt uit de Brother, de rechter print uit de Canon. Zoals op de foto te zien is, is de rechter print (Canon) iets geliger en de linker (Brother) iets koeler qua kleur. Verder is de kwaliteit gelijkwaardig. Ik ben geen foto-enthousiasteling en hoef ook geen hoge kwaliteit kleuren prints te maken. Daarvoor heb ik deze printer ook niet aangeschaft. De kleurenprints die deze printer produceert voldoen ruimschoots aan mijn verwachtingen.
Energiegebruik
Ik heb dit zelf nog niet kunnen testen, maar hieronder enkele links naar testresultaten / info over het energiegbruik van deze printer:

Hardware.info
Brother folder HL-3140CW
Ingebruikname van de printer was echt een fluitje van een cent. Daarnaast is de printer gemakkeljk in gebruik en biedt hij zeer veel mogelijkheden om met laptop, smartphone en tablet werkelijk vanalles te kunnen printen. De prints komen er vlot uit en zijn van goede kwaliteit. De printer voelt degelijk aan, al kan ik over de levensduur nog geen uitspraken doen, aangezien ik hem pas enkele dagen in gebruik heb. En dat voor een aanschafprijs van Ą 129,- maakt het voor mij nu al een geweldige printer.

Heb jij ook een Brother HL-3140CW?

Grappig, komt er net een folder binnen waarin deze printer op de voorpagina staat. voor 119 euro.
Naar Tweakers om ff te kijken of er reviews zijn. Heb jij net deze geplaatst.

Goede review, al ben ik wel benieuwd naar hoe het gaat met AirPrint. Mijn HP printer HP P1102W gaan na verloop van tijd in slaapstand en worden dan moeizaam of niet gevonden door de iPad of iPhones (en ja ik ingesteld dat ie nooit moet gaan slapen).

Hoe gaat dit met de brother?

Wat is verder nog mis in je review hoe het zit met de energie verbruik. In standby en in gebruik en in vergelijking.

Het printkosten plaatje staat er 2x op en is erg klein.
Dat is inderdaad toevallig. Dankje voor je reactie :)

Ik zal je punt mbt airprint nog uitproberen vanavond, zal ik met de iPhone van mijn vrouw moeten proberen. Zij gebruikt dit vooralsnog niet, omdat de iPrint&Scan app als printer ook beschikbaar is op haar telefoon. Dit heeft ze al enkele keren gebruikt en werkt prima, ook als de printer in slaap is.

Ik heb als het goed is nog ergens een energiemeter liggen, die zal ik er komende week eens aanhangen om na te gaan hoe het inderdaad met het energieverbruik zit en of de TEC waarde ergens op slaat.

De printkostenplaatjes staan er bij mij weten allemaal maar 1x op, het zijn plaatjes per optie, dus 4 plaatjes: kosten met standaard Brother toner, High Capacity Brother toner, Compatible toner en ook de printkosten met de Canon Pixma MP640. Als je op de thumbnails klikt, zijn de plaatjes toch goed leesbaar? Of heb ik het mis?
Plaatjes zijn aangepast.

[Reactie gewijzigd door dreku88000 op 29 juni 2015 10:35]

╠k heb mijn energiemeter nog niet kunnen vinden, maar de mensen van Hardware.info hebben dit ook getest. Hun bevindingen zijn hier te vinden. Ik zal deze link ook in de review opnemen.

[Reactie gewijzigd door dreku88000 op 1 juli 2015 20:36]

Ik weet niet waarom je review maar een ÚÚn krijgt? Maar afgezien van de wat kleine plaatjes vind ik hem erg netjes, goed bezig geweest!
Dankje voor je compiment! Erg motiverend!
De eerste beoordelingen waren ook +2, waardoor ik ook 2 dagen heb mogen genieten van een karmabadge :) Nu de review op +1 staat is dat ook verdwenen.
Btw kun je me misschien wijzen op de plaats waar ik uitleg kan vinden om de plaatjes beter te krijgen? Thanks!

[Reactie gewijzigd door dreku88000 op 28 juni 2015 21:47]

Dankje voor de tips. Heb de plaatjes nu aangepast. Hopelijk leest het zo beter.
zeker, goed gedaan zo met de grotere thumbnails.
Mooie review, hier ook een Canon MP640, die voor de 2e keer (nu finaal lijkt het) de geest heeft gegeven met error B200. Tijd voor een nieuwe printer en ik kwam heel toevallig deze als eerste tegen, dit review is dus voor mij heel goed getimed.

Ik heb alleen wel een vraagje en dat kan ik niet uit je review halen; kan je zien hoeveel prints de standaard meegeleverde toners aankunnen?

edit: Vandaag ook de HL-3140CW aangeschafd!

De init´ele toner is goed voor 1000 printjes (zowel zwart als kleur, ga hierbij uit van 3% dekking).

[Reactie gewijzigd door Lord_Dain op 13 juli 2015 19:34]

Dankje,

Leuk dat ik je heb kunnen helpen met bovenstaande info. Ik heb inmiddels een stukje toegevoegd met gebruiksinfo. Hierbij heb ik ook een link opgenomen naar een CSV bestand met de info die je uit de printer kunt halen. Deze laat ook zien dat hij na 59 printjes nog steeds 100% toner resterend aangeeft. Ik zal het in de gaten houden of het er inderdaad 1000 of meer zijn.

Veel plezier met jouw 3140CW!
Mooie review! Naar aanleiding hiervan, en mijn onvrede over de Canon inktjet printer die kapot ging, ook deze Brother printer gekocht. Tot nu toe dik tevreden.

Ik vond overigens dit filmpje op Youtube waar een truc staat om wat langer met de standard meegeleverde toners te kunnen werken:

Nog niet nodig gehad maar de moeite waard om t.z.t te proberen
Heb hem ook net gehaald naar aanleiding van jouw beknopte 5-ster review.

Zie nu pas hoeveel werk je er werkelijk aan hebt gehad toen ik de rest van de review liet tonen. 8)7
Plusjes voor de review iig!
Ik heb na het kopen veel last dat hij niet uit zijn 'deep sleep' komt.
- Mijn router geeft de printer netjes aan.
- Alle apparaten op het netwerk vinden de printer.
Maar als ik print gebeurd er niks, hij blijft in slaapstand.

Pas als ik de printer via het netwerk (browser) benader springt hij uit slaapstand. En gaat alle opdrachten in de qeue printen.

Enig idee? Ik heb Brother ook gemaild met deze vraag, maar natuurlijk 2 maand later nog geen antwoord.