Specificaties 128GB 2.5" (SATA-600) @ 520/300MB/s - Bekijk alle specificaties

Plextor M6S 128GB Review

Spavet 26 juni 2015, laatste update op 26 juni 2015, 796 views

Plextor M6S 128GB

Prima SSD voor diegenen die er nog geen hebben. Komt zijn beloofde specificaties na en heeft een goed prijs/prestatie verhouding

Pluspunten

• Prijs/prestatie
  • Design (hoge kwaliteit afwerking)
  • Betrouwbaarheid

Minpunten

• Geen accessoires
  • Geen hardware encryptie

Een SSD of solid state drive, wie heef er tegenwoordig geen? Ik deze review ga ik wat meer informatie geven over een specifieke SSD namelijk de Plextor M6S 128GB SSD die ik van Plextor in ontvangst heb mogen nemen voor mijn casemod. Hiervoor wil ik Plextor nogmaals bedanken.

Voor diegenen die al wat meer weten over het samenstellen of bouwen/repareren van computers of laptops weten dat een SSD een kleine upgrade is die veel prestatiewinst teweeg brengt. Door deze ‘grote’ prestatiewinst is een SSD tegenwoordig een must voor elke computer of laptop.

Plextor SSD’s? Plextor is een wereldleider op het gebied van het ontwikkelen van prijswinnende solid state drives en andere high-performance digitale opslagmedia voor professionals, consumenten en bedrijven.

Net zoals ik hierboven al vermeldde zegt ook Plextor dat de M6S SSD de ultieme upgrade is voor elk systeem. Bovendien is de M6S volgens Plextor een uiterst efficiŽnte SSD en heeft deze SSD in vergelijking met zijn vorige generatie een maar liefst 50% toegenomen schrijfsnelheid. De prestaties van de M6S blazen hierbij dan ook elke traditionele harde schijf mee omver. Deze prestaties zal je vooral voelen in bijvoorbeeld de opstarttijden, game-ervaringen en in het algemeen de reactiesnelheid van het systeem. De M6S is beschikbaar in een 128GB, 256GB en 512Gb uitvoering beschikbaar.

Terug naar inhoudsopgave

Zoals gewoonlijk kan Wikipedia hier een heel mooie uitleg voor geven: ‘Een solid state drive is een medium waarop digitaal gegevens bewaard kunnen worden met behulp van niet-vluchtig (zoals flash) of vluchtig geheugen (bijvoorbeeld SDRAM). SSD's staan bekend om hun korte zoek- en toegangstijd.‘

Omdat een solid state drive wordt gebruikt voor opslag van gegevens en andere data is er geheugen nodig. Men kan hier kiezen uit DRAM en flashgeheugen:
  • Dram
    Dram is hetzelfde soort geheugen als het geheugen dat in een computer gebruikt wordt (RAM). Een op DRAM gebaseerde SSD is daardoor ook relatief eenvoudig te upgraden. Dit doen de fabrikanten door er modules in te steken die een grotere capaciteit hebben.
    Het nadeel van een DRAM-SSD is dat ze ofwel een batterij ofwel een aparte stroomtoevoer nodig hebben, aangezien het geheugen vluchtig is. Zonder deze voorziening zou een DRAM-SSD bij het uitvallen van de stroom alle gegevens verliezen.
  • Flashgeheugen
    SSD's met flashgeheugen zijn doorgaans trager dan SSD's met DRAM, maar ze zijn wel goedkoper.
    Een SSD met flashgeheugen is opgebouwd uit:
    • het flashgeheugen zelf: dit is voor de opslag van gegevens
    • een geheugencontroller: deze zorgt ervoor dat de SSD gegevens kan wegschrijven in of verwijderen van het flashgeheugen
    • cache: een SSD gebruikt hiervoor een kleine hoeveelheid DRAM. Dit verhoogt de prestaties van de SSD: gegevens kunnen gebufferd worden vůůr ze door de geheugencontroller worden weggeschreven naar het flashgeheugen
    • een batterij: deze zorgt ervoor dat de SSD de gegevens die nog in de cache staan niet verliest als de computer per ongeluk uitvalt door een elektriciteitsstoring. De batterij zorgt er dan voor dat de data ofwel wordt weggeschreven ofwel wordt bewaard totdat er weer stroom is.
    Dit is de basisinformatie over een SSD. Wil je toch meer weten over een SSD, raadpleeg dan zeker betere bronnen.

Voor meer info check: http://www.goplextor.com/...sata3-SSD/25qsata-SSD/m6s

Terug naar inhoudsopgave

Wat is er nu leuker dan na het bestellen van een component/product, het product uit te pakken en kijken of het wel degelijk jouw geld waard is. Hopelijk kan ik bij dezen, deze euforie met jullie delen. Nu, wat zit er in doos. Hm eens kijken, er zit een SSD in en .... dat was het eigenlijk. In tegenstelling tot mijn Samsung 840 EVO zitten er bij de deze SSD geen accessoires in. Zijn deze tegenwoordig nog nodig? Ik vind persoonlijk van niet, al zou ik een adapter voor het aansluiten van een SSD via USB wel geapprecieerd hebben.

Terug naar inhoudsopgave

Plextor maakt (in deze SSD) gebruik van het hoogste niveau NAND flash van Toshiba en in combinatie met de nieuwste Marvell 88SS9188 dual-core server-grade controller chip, biedt het onovertroffen prestaties. Met betrouwbaarheid als een van de belangrijkste pijlers van Plextor, kan je er zeker van zijn dat deze SSD langer zal werken als dat jij de tijd kan bijhouden. Bovendien zijn de SSD’s vervaardigd met de meest geavanceerde testmethoden en voldoen ze aan zeer strenge protocollen en is de M6S dus ontworpen om de beste kwaliteit te leveren. Daarom geven ze ook standaard 3 jaar garantie over dit model.

Plextor SSD’s moeten eerst een reeks van strenge betrouwbaarheidstesten doorstaan vooraleer ze in massaproductie zullen gaan. 465 pre-productie-eenheden van het model zullen gelijktijdig getest worden in een 576 durende continue test. Door deze uitgebreide grootschalige testen zorgt Plextor voor een hoge betrouwbaarheid in lees- en schrijfbewerkingen voor de consument.

Plextor gebruikt FLEXSTARģ testsystemen, volgens Plextor de beste van de industriŽle testkamers, om verschillende werkelijke werkomgevingen te simuleren zodat Plextor SSD’s de hoogste kwaliteit, werking en stabiliteit kunnen blijven handhaven zelfs onder allerlei zware omgevingen en werkomstandigheden.

Terug naar inhoudsopgave

Omdat dit mijn eerste review is, weet ik nog niet wat de meest gebruikte of belangrijkste testen zijn. Graag hoor ik hier jouw oordeel over in de comments. De testen zullen uitgevoerd worden met mijn huidig systeem:
  • Moederbord: Asus X99 Deluxe
  • Processor: Intel core I7 5930K @4.4 Ghz
  • Geheugen: Team dark elite 16Gb @2400 Mhz
  • Videokaart: Msi GTX 780 Ti
  • Harde schijven: Samsung EVO 840 (besturingssysteem), Seagate Barracuda 2TB HDD
  • Voeding: Corsair AX760i
  • Besturingssysteem: Windows 7 Pro 64-bit
Nadat ik wat andere reviews heb gelezen/onderzocht, heb ik voor de volgende programma’s gekozen: (Omdat ik niet zo veel van deze programma’s ken, zal ik voor deze review op de steun van hardware info moeten rekenen)
  • AS SSD
    Deze test is intern gebaseerd op de prestaties bij 4k datablokken (QD1 en QD64) en sequentiŽle lees en schrijfprestaties. AS SSD heeft twee voordelen: allereerst worden de scores netjes omgezet in een duidelijke totaalscore die goede eerste indruk van de prestaties van een SSD geeft.

Zoals je al in de grafieken kunt zien, 'wint' de Plextor SSD met de Plexturbo bijna iedere keer. De standaard M6S presteert net iets minder in de schrijfsnelheden dan de Samsung 840 evo wat ook eigenlijk was te verwachten aangezien de specificaties lager liggen.
  • PcMark 7 en 8
    Voor consumententoepassingen zijn real-world benchmarks PCMark7 en PCMar8 veel belangrijker. PCMark7 simuleert de hardeschijftoegang van echte programma's en geeft aan wat de prestaties van de drive zijn in verschillende scenario’s. De totaalscore geeft een maat voor algemeen gebruik, de deelscores geven een indicatie van de snelheid bij verschillende gebruiksmodellen.

Daarnaast draaien we PCMark8, de nieuwste versie van de benchmark. Ook deze benchmark heeft weer een harde schijf/SSD test, opnieuw gebaseerd op traces, maar nu van moderne software. PCMark 8 bevat traces van Adobe Photoshop, Adobe Illustrator, Adobe Indesign, Adobe After Effects, Microsoft Word, Microsoft Excel, Microsoft PowerPoint, World of Warcraft en Battlefield 3.

Standaard Plextor SSD

Plextor SSD met Plexturbo

Plextor SSD's in raid 0
Ook hier geeft de Plexturbo software een relatief grote prestatiewinst maar kan hij net niet tippen aan de prestaties van de Raid-setup. Verder vind ik dat de M6S uitstekende resultaten levert aangezien zijn kostprijs t.o.v bijvoorbeeld de Samsung 840 Evo lager ligt

PlexTurbo 2.0

PlexTurbo is Plextors exclusieve ontwikkeling van SSD Smart Cache Technology. Hierbij wordt het systeemgeheugen ingezet als cache voor de SSD, om zo de prestaties van de SSD te verhogen. Plexturbo gebruikt een kwart tot maximaal 4GB van het RAM in je systeem.
Enkele screenshots van de software.

Aan de hand van de volgende foto, ga ik de werking van Plexturbo proberen uit te leggen. PlexTurbo heeft 4 exclusieve innovaties: LEM, RMU, WTP, en de IBE. Eerst zal ik deze termen verder uitleggen.
  • LEM of Life Extension Mechanism is PlexTurbo’s belangrijkste technologie die wordt gebruikt om de levensduur van de SSD te verlengen, door middel van intelligente berekeningen en data alignement. Bovendien vermindert het ook onnodig schrijfbewerkingen om zo de levensduur van het SSD flash geheugen te verlengen,
  • RMU of Reduced Memory Usage en WTP of Write Through Plus zijn PlexTurbo’s belangrijkste technologieŽn voor de schrijf acceleratie van de SSD,
  • en dan hebben we nog de IBE of Intelligent Boost Engine die wordt gebruikt om automatisch data gebruik te detecteren. De data worden verdeeld in ‘vaker gebruikt’ en ‘minder gebruikt’, voor een optimale cache configuratie en het efficiŽnt gebruik van het systeemgeheugen als cacheruimte.

Maar wat doet Plexturbo nu eigenlijk? Plexturbo zorgt ervoor dat schrijfacties zowel naar de buffer in het RAM als naar de SSD worden geschreven. De software berekent welke data aangepast moet worden en welke data identiek is gebleven. Dit versterkt het Life Extension Mechanism van Plextor. De data die vaker wordt gebruikt blijft dus gebufferd in het RAM, zodat deze ook veel sneller gelezen kan worden.
a) De data wordt voor de eerste keer naar het RAM en naar het LEM geschreven.
b) Als op een gegeven moment de data in het LEM niet overeenkomt met de data die zich in het RAM bevindt zal het naar de SSD worden geschreven.
c1) Als de data die het LEM naar de SSD wilt schrijven overeenkomt met eerder geschreven data zal het RMU deze bundelen en dan in ťťn keer op de SSD schrijven.
c2) Komt de data niet overeen met eerder geschreven data dan zal het WTP een schrijfopdracht creŽren

Terug naar inhoudsopgave

Dit is de eerste Plextor SSD die ik ooit heb gehad en moet zeggen (hoewel ik hem nog niet zo lang in mijn bezit heb) dat ik er zeer tevreden over ben. Op het moment van schrijven is de SSD beschikbaar voor (gemiddeld) § 78,45 wat dus neerkomt op § 0,613/GB. Persoonlijk vind ik dit een mooie prijs voor de prestaties die de SSD kan leveren. Daarom zou ik hem ook zeker aanraden aan mensen die nog geen SSD in hun bezit hebben, een goede prijs/prestatie-SSD dus. Bovendien geeft de meegeleverde software (Plexturbo) een extra ‘gratis’ prestatiewinst waardoor deze SSD zich kan evenaarden met de high-end SSD’s (in de benchmarks toch). En dan heb ik nog niet gesproken over hoe prachtig deze SSD wel niet is, in mijn opzicht is deze SSD ťťn v/d mooiste. Dingen die ik minder vind: bij de SSD met een lagere capaciteit, vooral 128GB versie, ligt de schrijfsnelheid lager dan de overige SSD’s uit deze reeks (waardoor ik ook de 256GB of hoger zou aanraden). Ook werkt de Plexturbo software niet in een Raid-setup, maar ik hoop dat ze dit in een van de volgende updates mogelijk kunnen maken.

Dit is de eerste review die ik ooit heb geschreven dus mocht je nog wat tips of opmerkingen hebben hoor ik deze graag,

Bart

Terug naar inhoudsopgave

Heb jij ook een Plextor M6S 128GB?

Moderatie-faq Wijzig weergave

Ik zie net dat de foto's een te hoge resolutie hebben, is hier misschien een simpele oplossing voor zodat ik niet alle grafieken opnieuw zou moeten maken?

Nintendo Switch Samsung Galaxy S8+ LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One (Scorpio) Apple iPhone 8