Honeywell EvoHome colour 8-zones vloerverwarming Review

r2504 26 juni 2015, laatste update op 26 juni 2015, 1.200 views

Honeywell EvoHome colour 8-zones vloerverwarming

Waar andere systemen beweren intelligent te zijn is het EvoHome systeem één van de weinigen dat in staat is een onafhankelijk kamer temperatuur in te stellen en dit met een eigen dag programmering (inclusief zelflerende optimalisatie en extra functies als open raam detectie).

Pluspunten

• Flexibele controle per zone (temp/schakelmomenten)
  • Eenvoudige bediening
  • Windows Phone app (wel niet van Honeywell zelf)

Minpunten

Kwaliteit Score: 4

Voor mij persoonlijk is dit één van de basis vereiste voor een intelligent maar vooral flexibel systeem dat er voor zorgt dat kamers niet nodeloos verwarmd worden, of net niet verwarmd worden vanwege één centrale thermostaat.

Het feit dat per kamer kan ingesteld worden wat minimum/maximum temperaturen zijn, en of je deze op de kraan zelf kan aanpassen maakt het vooral interessant als je kinderen hebt.

Iedere kraan bevat tevens een display waarop je bepaalde informatie kan uitlezen al was meer info hier welkom (bv. ook steeds de actuele temperatuur tonen naast de set-temperatuur), alsook eventueel goedkopere kranen zonder display (in onze badkamer is de kraan toch gemonteerd net boven de vloer).

Met ondersteuning voor IFTTT alsook een API (wel niet officieel maar bruikbaar) kan je tevens alles integreren en controleren naar eigen wens (ik log alzo iedere 5 minuten mijn temperaturen in een database).

De Windows Phone app ontwikkeld door iemand persoonlijk (niet officieel van Honeywell dus) werkt prima en de developer antwoord snel op iedere vraag en opmerking.

Op zich zou ik vier sterren geven aangezien er nog kleine verbeteringen mogelijk zijn, maar in vergelijking met andere systemen is het zeker vijf sterren waardig.

Heb jij ook een Honeywell EvoHome colour 8-zones vloerverwarming?

Nette review. Mogelijk kun jij m'n 3 vragen beantwoorden :
  • kun je handmatige input op de knop blokkeren of beperken?
  • heb je al ervaring met de batterijduur van de knoppen?
  • Weet jij meer over de openraam functie? (Ik kan niets vinden)
Overigens wbt je opmerking mbt het tonen van de actuele temperatuur op de knop zou dit in te stellen zijn op de knop zelf.
Enkele antwoorden...

- Ja, je kan per knop configureren of een handmatige temperatuurinstelling mogelijk is (bijvoorbeeld verhinderen dat je kinderen zelf ermee spelen op hun kamer).
- Nee, heb het systeem pas sinds juni
- Zodra een knop een temperatuur daling detecteert gaat hij ervan uit dat er een raam (of deur) open staat en schakelt hij de verwarming dus uit voor die zone (hoelang is in te stellen zoals je in je filmpje kan zien).

Hopelijk is dat een antwoord op je vragen.
Begrijp ik het goed dat dit systeem een functie heeft die afhankelijk van hoe ver weg je van huis bent de temperatuur omhoog en omlaag kan instellen voor het systeem, dus een soort geo-fencing?

Kan je nu het kouder wordt al iets zeggen over het comfort dat dit systeem je levert?
Nee... toch niet standaard al kan je het systeem wel koppelen met IFTTT waarbij dergelijk dingen wel mogelijk worden (en nog veel meer).

Ondertussen geniet ik volop van m'n EvoHome... 's morgens netjes de badkamer op temperatuur (waar ik vroeger beneden moest verwarmen waar m'n thermostaat stond), m'n beneden verdieping niet langer helemaal verwarmen (maar enkel de keuken waar we ontbijten), niet meer wakker liggen wanneer ik de verwarming moet starten (als je 23 graden vraagt om 6u in de badkamer weet hij wel wanneer hij al moet beginnen), m'n bureau verwarmen wanneer ik er nood aan heb (en wederom niet wanneer de thermostaat beneden per ongeluk op springt), ...

Het enige probleem dat ik momenteel heb is dat m'n kranen soms fluiten... moet nog eens kijken naar een setting die ik ergens in een filmpje heb gezien (ik denk dat hij nu te kleine stapjes neemt zodat de kraan soms een heel klein beetje open staat of zo).
Mooie review.
Hoe heet de windows phone app waar je over schrijft? Is dat 'Evohome Remote'?

Heb je het systeem zelf geinstalleerd? Wat kun je hier over vertellen? Was het simpelweg kraan vervangen en klaar?

[Reactie gewijzigd door MrTre op 4 november 2015 16:11]

Wat betreft je vraag over simpelweg kraan vervangen klaar hangt heel erg af of je al een thermostaat kraan hebt of niet. Een thermostaat kraan kun je de temperatuur mee regelen op graden. In principe levert evohome allemaal hulp stukken voor de meest gebruikte thermostaat kranen
Zie https://www.kijkvoelbelee...79-4f52-97f4-774f7e31925e
De Windows Phone app noemt inderdaad "EvoHome remote".

De configuratie van de zones en instellingen heb ik zelf gedaan alsook de plaatsing van de kranen (is gewoon de bestaande eraf draaien en de nieuwe erop). Het enige wat de installateur heeft gedaan is de OpenTherm module aangesloten (al was dat gewoon twee draadjes verbinden).