Specificaties Actief oppervlak van 224x140mm met 2.048 drukniveaus - Bekijk alle specificaties

Wacom Intuos4 M Review

DesertShooter 28 april 2009, laatste update op 1 mei 2009, 8.635 views

Wacom Intuos4 M

Pluspunten

• Creert perfecte digitale ‘potloodstrepen’
  • Pen ligt fijn in de hand en gaat niet irriteren
  • ExpressKeys zijn erg bruikbaar dankzij de oled’s
  • Erg mooi design
  • Veel instelmogelijkheden software
  • Touch ring is erg handig
  • Zowel door met linkse hand als met rechtse bruikbaar

Minpunten

• Instellen ExpressKeys aardig tijdrovend (presets zouden handig zijn)
  • Vingerafdrukken/krasjes op glanzende gedeelte

Het is mijn eerste (fatsoenlijke) tablet. Gekocht omdat ik veel grafisch werk (website's/foto/video) doe op de PC en omdat ik meer digitaal wil gaan tekenen. Ik heb altijd getekend met potlood en papier en verwachtte daarom ook dat de overstap gigantisch zou zijn. De aanschaf van het tablet heb ik wel een grote gok gevonden, gezien de hoge prijs en 0 ervaring hebben met digitaal tekenen. Mede door positieve verhalen van ander Intuos eigenaren heb ik de knoop door gehakt.

Ik heb jaren getwijfeld of ik er wel een zou aanschaffen. Ik heb hele slechte ervaringen gehad met goedkope tablets. Van die tablets waarmee je prachtige rechte lijn op het tablet werd geconverteerd in een een stel nog rechtere zaagtand parcours. Ik ben altijd bang geweest dat zelfs de Intuos tablets iets van deze eigenschappen hadden gerfd, dat je altijd zult blijven merken dat je beweging via eentjes en nulletjes naar de computer wordt gestuurd. Maar gelukkig, niets bleek minder waar. In deze review lees je waarom.

Waarom dan precies dit tablet? Door de hierboven beschreven gruwelverhalen wilde ik absoluut geen budget tablet. Ik had achteraf misschien ook voor de Wacom Bamboo of Graphire kunnen gaan, aangezien ik me op het moment alleen bezig houd met website's en dergelijke, maar qua tekenen is zijn die tablets een aardige stap terug ten opzichte van de Intuos serie. Waar ik helemaal geen zin in had was erachter komen dat ik toch voor de Intuos had moeten gaan en daardoor het tablet in de hoek zou schuiven en zelden zou gebruiken.

Ik heb een paar maanden geleden op het punt gestaan een Intuos3 A5 aan te schaffen, dit heb ik toen uitgesteld omdat ik het toch wel een hele investering vond. Toen de Intuos4 werd aangekondigd kon ik de prikkel niet meer weerstaan en heb ik het Medium model gekozen. Het small model miste de OLED schermpjes en had toch wel een erg klein tekenoppervlak. Ik heb dus maar het zekere voor het onzekere genomen en gegaan voor de Medium. Large was out of the question door de omvang (onhandig groot tablet op het bureau) en de prijs.

Specs

Zo, eerst even het technische gedeelte, zijn we daar vanaf:
Active area (W x D): 223.5x139.7mm
Tilt range (all pens): +/- 60 degrees;
Maximum reading height with pen: 10 mm
Maximum report rate 200 points per second

Installatie

Het up-and-running krijgen van het tablet is kinderlijk eenvoudig. Plug de usb-kabel erin en hij werkt al. Weliswaar touchpad manier, oplichten en ergens anders weer neer zetten geeft geen beweging. De CD toen maar gepakt en de software geinstalleerd. Ploep: de OLED'jes werken, de plek op het tablet correspondeert met een plek op het scherm en de ExpressKey's hebben een functie gekregen.

Met een aai over het touchpad leerde ik dat het niet alleen een handige functie is tijdens het tekenen, maar dat je er ook heerlijk mee kunt interneppen, dankzij de scrollfunctie.

Een van de voordelen van de Intuos4 ten opzichte van de intuos3 is dat je dit tablet zowel met links als met rechts kunt tekenen. Het tablet is over de lengte symetrisch. Er zitten zelfs 2 usb aansluitingen aan. Draai het tablet 180 graden, stop de usb-kabel in de andere aansluiting en zet de software op “linkshandig”. Het resultaat is een tablet dat lijkt gemaakt voor linkshandigen: De oled’s zijn mee gedraaid, net als de plaats van de knoppen (onder wordt boven, etc). Ik kan niet anders zeggen dan dat dit erg mooi is uitgevoerd.

Het tekenen

De ExpressKeys zijn leuk, maar hij ligt hier op mijn bureau omdat het een tablet is en geen fancy toetsenbord.

Na de installatie die nog geen paar minuten in beslag nam was het tijd voor wat creativiteit. Ik gebruik mijn nieuwe aanwinst in Photoshop CS4, meer dan het programma opstarten was niet nodig, ik kon gelijk aan de gang met de brushes. De hellings- en druksensor werken meteen, mijn eerste krabbel was echt een verademing. Na alle slechte ervaringen in het verleden was dit waar ik op heb gewacht. Het is gewoon net alsof je op afstand op papier tekent. Alles verschijnt precies zo op het scherm als hoe jij dat wilt. Binnen no-time ben je gewend aan het feit dat je niet direct op papier tekent, maar op je scherm. Ik denk dat ik wel kan stellen dat het tekenen met 1'tjes en 0'letjes me net zo goed af gaat als het tekenen op papier. En dan binnen een paar dagen.

Je schetst even makkelijk op de PC als dat je zou doen op papier. Waar je bij het schetsen op papier ook gaandeweg je beste lijn kiest, doe je dit op de pc ook. Ik kan er in iedergeval erg snel aan wennen.

Verschillende soorten brushes in Photoshop CS4

Webdesign

Zoals eerder vermeld wilde ik dit tablet ook gebruiken voor webdesign en video editing. Van de paar uur dat ik nu gebruik heb kunnen maken van mijn nieuwste aanwinst heb ik een groot deel besteed in Dreamweaver. Een erg groot voordeel vind ik het gebruik van de Intuos daarbij niet, maar dat ligt waarschijnlijk aan het werk: coding. Bij het echte ‘designen’ in Photoshop zal het waarschijnlijk wel fijner werken. Maar ook tijdens het coden zijn er voordelen, zo kun je met de pen in de hand nog makkelijk regels code typen.

Video editing heb ik nog niet geprobeerd, wel kan ik me voorstellen dat daar de touchring van pas zal komen bij het scannen door het videomateriaal.

De pen/penhouder

Over de pen kan ik kort zijn, hij ligt goed in de hand en wordt niet irritant na verloop van tijd. Je kunt er uren achter elkaar mee tekenen. Wel druk ik soms nog de knoppen in die op de pen zitten, dat is waarschijnlijk een kwestie van wennen.

De penhouder is ook door wacom onder handen genomen. Zo is hij niet alleen mooier, je kunt er ook je pen-punten in kwijt. Standaard levert Wacom 11 pen punten mee die, als we wacom mogen geloven, ‘20 million strokes’ mee gaan. Er worden verschillende soorten punten mee geleverd: De standaard punt (plastic), een flexibele (zodat de pressure-curve veranderd), een stift achtige en een penseelpunt.

De penhouder met penpunten

De expresskeys

Een mooie bijkomstigheid zijn de ExpressKeys. De voorgaande Intuos tablets hadden ze ook al maar veel gebruikers moesten bekennen ze nooit te gebruiken. Je wist niet blind op welke knop je zat, je wist niet wat die knop betekende en ze zaten soms aan de verkeerde kant.

Over de nieuwe ExpressKeys heeft Wacom erg goed nagedacht. Om het “je weet niet wat er achter de knop zit”-probleem aan te pakken heeft het tablet kleine OLED-Schermpjes die weergeven welke functie de corresponderende knop heeft. Zo kun je er voor kiezen om een knop in te stellen als brush in Photoshop, als een nieuw tabblad in Firefox of als launcher voor een programma. Alles is mogelijk en het is handig in gebruik.

De Expresskeys met OLED's

De software

Zoals eerder vermeld is de installatie zo gedaan. Het is allemaal redelijk overzichtelijk hoewel je soms wel even aan het zoeken bent naar de juiste optie. De software stelt standaard de expresskeys in als bijvoorbeeld command, control en display toggle (tablet op een ander scherm gebruiken).

Het naar je eigen smaak aanpassen van de ExpressKeys is relatief simpel maar kan (wanneer je meerdere programma’s wilt instellen) aardig tijdrovend zijn. Als alles eenmaal is ingesteld werken ze heerlijk. Je hoeft het toetsenbord tijdens het tekenen bijna niet meer aan te raken.

http://desertshooter.nl/touch_instellingen.jpgDe wacom software met talloze instellingen

Radial Menu

Het radial menu

Naast de handige knoppen op het tablet heb je het “radial menu” (Nederlands: taart menu :D ). Dit is zoals de naam al aangeeft een soort taart met functies. Je tovert hem tevoorschijn met een druk op een expresskey. Als je met je muis op een van deze taart-punten klikt kun je acties ongedaan maken, programma’s starten of een zelf gedefinieerde actie laten verlopen. Dus als je ExpressKey’s tekort komt kun je met deze handige taart een aantal andere functies aanroepen.

Instellingen radial menu

Ik moet eerlijk bekennen geen gebruik te maken van dit menu, mede omdat ik het nog niet goed heb ingesteld. Wanneer ik dit wel heb gedaan zal het gebruik ervan waarschijnlijk ook aantrekkelijker zijn.

In krap een week ben ik al aardig verkocht aan dit mooie stukje perfectie van Wacom. Het tekenen gaat me goed af, de pen reageert precies zoals ik graag zou willen. De ExpressKey’s zijn handig, ik gebruik ze volop voor dingen als het selecteren van de brush, het veranderen van de brushgrootte, rotatie en zoom-level. Daarnaast wil het oog ook wat: Ik zal het tablet in tegenstelling tot andere accesoires niet snel aan de kant schuiven, alleen al vanwege de looks. De heldere oled’s, het sjieke glanzende deel rond de expresskeys en het stoere matzwarte rechter-gedeelte dat mooi richting de tafel afbuigt.

Hij mag er wezen

Geen glitches, bugs, irritante eigenschappen, uit elkaar vallende onderdelen of niet werkende functies. Ik kan na deze korte periode natuurlijk weinig zeggen over de duurzaamheid, maar afgaande op de afwerking zal het tablet het nog zeker een paar jaar volhouden.

Het enige waar ik me zorgen over maak is de krasbaarheid van het harde plastic rond de expresskeys. Er zitten namelijk al wat krasjes in. Ook vingerafdrukken blijven helaas perfect zichtbaar.

Is het de 349 euro waard geweest? Absoluut. Ik weet natuurlijk niet hoe de goedkopere tablets presteren maar dit tablet is in alle opzichten gefinetuned en is daarom ook niet snel aan vervanging toe. Ik zou het tablet nu voor geen goud willen missen.

En het resultaat van een uurtje of twee met het tablet:

PS. Dit was mijn eerste review, ik hoop dat jullie hem kunnen waarderen.

Heb jij ook een Wacom Intuos4 M?

Leuke review, het is maar goed dat je niet voor de Bamboo bent gegaan want dat is naar mijn mening niet veel beter dan een budget tablet van merk X of Y hij geeft bij mij na een half jaartje redelijk gebruik al kuren en rechte lijnen trekken is ook niet geweldig.
Mooie review en ik denk dat ik er zelf ook een ga kopen.
Prachtige review. Hulde :D
Meer moet ik niet zeggen ;)
Misschien toch een ding, is dat osx86?
Yup, Mac-hardware is me te duur. Je kunt redelijk easy osx op je huis, tuin en keuken PC installeren. :)
de mevrouw op de foto is niet symmetrisch ;)
Hoe werk je in photoshop in combinatie met layers, als je tekent? Niet alles in n layer, maar ook niet alles in een eigen layer neem ik aan?
Ik hoopte al dat niemand het zou zien :P.
Over de layers: Ik heb bij deze tekening 3 layers gebruikt. Een witte achtergrond, een layer met kleur daarboven en de 'schets' daar weer boven.
Mensen zijn ook niet symmetrisch :P

Mooie review!
Ik zit al een hele tijd te kijken en moet toegeven dat dit een goede stap in de juiste richting is in mijn keuze.
Bedankt daarvoor! :)

Succes met je Wacom!
OSX op een Windows bakkie :P

Maarja, leuke review.

Ik heb mijn intuos3 A5 wide een tijdje terug na een maand alweer weg gedaan (eigenlijk met tegenzin), omdat ik ook veel aan coding doe. En het is idd niet erg handig dan, want je toetsenbord staat meestal boven je tablet. (En probeer zo maar eens te typen.) Daarnaast kan ik niet echt tekenen, ik retoucheer wel veel.

Nu wil ik een intuos4 A6 (small) halen, maar ik ben toch echt bang dat hij te klein gaat zijn. Maar als ik een intuos4 a5 (medium) haal, heb ik eigenlijk hetzelfde probleem als voorheen. Lastige keuze.

Maar ze zien er wel prachtig uit.
Prachtige review. Ik ben zelf niet op zoek naar een tablet, maar zou aan de hand van jouw review beslist deze kopen. Mooie tekening ook trouwens.

[Reactie gewijzigd door Dizzy1 op 30 april 2009 10:27]

Dank voor de heldere review :) Ik heb lang gewacht met de aanschaf, ik ben daar achteraf blij mee want nu is er dan de intuos4. Mijn lokale Mac store kon me bar slecht voorlichten (die gasten weten alles over iPods en iPhones, maar daar blijft het bij). Heb mede dankzij deze voortreffelijke review het tablet gekocht (mijn eerste), hoofdzakelijk voor Final Cut Pro.
Ik heb ook gekozen voor de medium. Large leek me veels te groot voor wat ik er mee doe, small te klein. Al na n dag is het een zegen. Ik werk met 2 schermen wat voor het oog fijn en de media management fijn is, maar voor de muis wat minder. Je moet letterlijk de muis over het buro duwen eer de cursor is waar die moet zijn. Ik heb weliswaar niet met een stopwatch getimed, maar het editen gaat met de pen-als-muis gaat absoluut beduidend sneller.

De touchring is niet echt handig voor het scannen van materiaal, noch voor het scrollen door de edit. Het kan wel, maar het voelt onnauwkeurig en wint het niet van keyboard shortcuts (of van een JL Cooper controller, of zelfs een contour shuttle pro, maar dat is ook een oneerlijke vergelijking die ik hier maak).

De ideale manier blijft voor mij vooralsnog: pen in plaats van de muis, en verder gewoon de keyboard shortcuts gebruiken. De express keys gebruik ik dan ook niet. Misschien dat dat nog wel komt, is het niet in FCP dan wellicht toch in een andere applicatie waar je met 8 shortcuts uit komt en heel het toetsenbord kunt vergeten.
Nog een ding over de express keys: ze lijken niet echt gevoelig. Ze voelen meer als tiptoetsen die je net iets te hard moet indrukken, wat ik persoonlijk onprettig vind.

Misschien is dit standaard voor alle tablets, dat weet ik niet, maar wat ik super vind is dat je het tablet ook schermen kunt 'partitioneren'. Stel je hebt een dual screen set-up, dan kun je naar keuze de pen bijvoorbeeld 1 heel scherm laten bedekken, plus nog een gedeelte van het 2e scherm. Dat is erg prettig bij programma's zoals photoshop: je zet je canvas op 1 scherm, en maakt een kleine ruimte op 't tweede scherm voor je tools etc. Om het beste uit de resolutie van het tablet te halen scheelt dit enorm, je resolutie wordt niet verkwist aan plekken die je toch niet gebruikt. Ook voor kleinere (bijv. 15" laptop) schermen een uitkomst: gewoon het tablet wat ' kleiner maken', dan hoef je niet met heel je arm over het tablet te bewegen.

Dat zijn mijn aanvullingen, voor wie er waarde aan hecht. Het is geen koopje. Ik heb de mijne opgehaald bij de goedkoopste aanbieder uit de price watch, scheelt 30 euro, toch bijna 10%. Maar goed, geen koopje dus, maar al na 1 dag had ik door dat dit een goede keus was. Dag 2 was het vooral finetunen (gevoeligheid van de pen tip) en nog een beetje aanmodderen. Op dag 3 wist ik niet beter.

[Reactie gewijzigd door uomo op 3 juli 2009 03:40]

Hoi uomo,

Ik kwam de tekst hieronder tegen op een andere site tegen. Als je met twee schermen werkt dan middels een Expresskey van scherm wisselen. Lijkt mij een handige functie.

Scherm Wisselen
Als u meerdere monitoren gebruikt kunt u ervoor kiezen om alle monitoren op uw tablet een plekje te geven, maar dan wordt het oppervlak per tablet uiteraard kleiner. U kunt er ook voor kiezen om het hele tablet naar een hele monitor te laten verwijzen. U kunt dan eenvoudig via een ExpressKey van scherm wisselen
goede review! ik ben van plan ook een wacom aan te schaffen, jammer van die prijs, maar je krijgt er wel wat voor zo te zien! keep up the good job!
Beste reviewer. Ik hoop dat je dit nog leest. Ben jij, als ervaren Wacom Intuos gebruiker, het probleem van "the nibs" tegengekomen?

Op wikipedia staat namelijk het volgende:
The latest flag product by Wacom, the Intuos4, has been greatly criticized by the Wacom users community to have an extremely high rate of nib wear. This problem caused many users not to upgrade from the Intuos3 model. Contrary to previous models that could use the same nib for years, the Intuos4 model is known to wear a nib after less than a week's use due to the new paper like surface texture. Similar criticism shows that the paper like surface tends to get scratched and wear down quicker than previous models. Wacom has yet to respond with an official solution to solve this issue.

Bovenstaande is gebaseerd op: http://forum.wacom.eu/vie...f=2&t=1438&st=0&sk=t&sd=a

P.s. goeie review.
P.s. 2 Ik ben van plan om een Intuos 4 tablet te kopen mede dankzij de goede reacties/ervaringen van Tweaker gebruikers.
Top review, thnx! (Y)