Tweakers zegt: 7,5

Huawei P8 16GB Grijs Review

Drwho1 28 juni 2015, laatste update op 10 juli 2015, 1.309 views

Huawei P8 16GB Grijs

Huawei heeft met de P8 een strak uitziend en krachtig vlaggenschip in de markt gezet. Ze hebben de kennis, het budget en de techniek in huis om te concurreren met de grootste spelers, enkel het merk moet nog aan bekendheid winnen.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Moderne eigen grafische schil (emui) over Android
  • Formaat & uiterlijk
  • Uitstekend scherm
  • 3gb ram

Minpunten

• Slechts 9,3gb vrij van de geadverteerde 16gb
  • Geen vingerafdrukscanner
  • Glad toestel in gebruik
  • Eigen Kirin soc weinig ondersteund bij custom roms

Mijn huidige smartphone is sinds ongeveer een jaar een OnePlus One. Ik ben ondertussen alweer uit aan het kijken naar iets nieuws en daarom was het fijn om deel te kunnen nemen aan het testpanel van de Huawei P8. Dit merk zat al even op mijn radar, ik heb me onlangs nog verdiept in de Mate 7 maar uiteindelijk niet tot aankoop overgegaan met de sterke geruchten rond zijn nakende opvolger.
Voor wat bijkomende achtergrond: mijn vorig toestel was een LG Nexus 5. Daarvoor ook nog HTC gehad.

Ik heb geen ervaring met het merk Huawei en heb me dus nog maar vrij recent verdiept in hun toestellen, de P8 was een ideale gelegenheid om wat uitgebreider kennis te maken.
Geen benchmarks, daarover is genoeg te vinden op gespecialiseerde sites.

Mijn kleine week testen met de Huawei P8 heeft een goede indruk op me nagelaten. Persoonlijk heb ik ook weer gemerkt hoe fijn zo'n 5,2" scherm toch in de hand ligt. Het is net allemaal wat beter bereikbaar als op mijn huidig 5,5" toestel.

Huawei heeft de P8 wel in een zeer strak jasje gestoken, stijlvol en modern. Wel heb je het gevoel het metalen frame aan de zijkant al eens eerder gezien te hebben. Beetje jammer ook van de 'two-tone' uitvoering achteraan, het bovenstuk is van ander materiaal en kleur omdat hier vermoedelijk de antennes huizen. Het toestel voelt erg degelijk aan en de knoppen geven aangename tactiele feedback.
Opletten geblazen, het slanke frame en het gebruikte materiaal maakt de P8 een glad toestel waarvoor ik meteen een case zou kopen. Zeker in de zomer met wat zweterige handen is een ongeluk snel gebeurd.

Na het opstarten kom je terecht in het volledig door Huawei aangepaste Android 5.0 met de EMUI 3.1 schil erover. Hoewel ik nu al enkele jaren Android 'puur' gewoon ben, valt op dat Huawei werk gemaakt heeft van een gepolijste eigen schil. Het ziet er allemaal strak en doordacht uit, ik vond er vrij snel mijn weg in.
Kenmerkend voor Huawei: geen verzamelscherm (appdrawer) voor je apps. Neen, alles op verschillende homescreens en dan heb je de keuze om het in mappen te groeperen. Uiteindelijk komt het nagenoeg op hetzelfde neer en heeft het te maken met organisatie: als je veel apps hebt dan zal je moeten 'vegen' tussen je homescreens of in je appdrawer. Kwestie van gewoonte denk ik dan.
Vraag is wel hoelang Huawei updates blijft leveren, elke nieuwe versie van Android wil zeggen EMUI updaten. Hopelijk willen zij zich onderscheiden door voldoende ondersteuning te blijven bieden.
Door het gebruik van een snelle eigen Kirin 930 soc is de community voor custom roms erg klein, niet onbelangrijk voor wie graag zelf aan de slag gaat met software.
De moderne Kirin soc en de 3gb ram maken dat je aan kracht geen gebrek hebt, de gebruikservaring is vloeiend.
Ik heb niets te vertellen over de redelijk unieke -in dit segment- dual sim. Handig, maar ik heb er zelf geen nood aan en ook niet getest.

Als ik enkele mindere kanten moet aanduiden na deze korte kennismaking , dan zijn het volgende:

Huawei heeft misschien één van de beste vingerafdrukscanners op de plank liggen (Mate 7), maar heeft deze helaas niet geïmplementeerd op de P8. Een prijsbewuste keuze, technische beperking of exclusief voorbehouden voor de grote broer? Jammer, dat had een echte onderscheidende feature geweest in deze prijsklasse.

Van de geadverteerde 16 gb blijft er amper 9.3gb over voor de gebruiker, dat is wel erg weinig. Het doet vermoeden dat de EMUI schil erg veel ruimte inneemt, aangezien android 5.0 puur niet zo groot is.
Gelukkig is er uitbreidbaar geheugen voorzien en levert Huawei erg weinig bloatware mee.
Toch is een 16 gb model niet meer van deze tijd en dat is een opmerking ongeacht het merk.

De Huawei P8 heeft een erg goede indruk op mij nagelaten, je krijgt een goed beeld van wat ze in huis hebben en het laat het beste vermoeden voor komende modellen. Ik ga hen in elk geval beter volgen en het is goed mogelijk dat de opvolger van mijn Oneplus uit hun gamma komt.
Met spijt stuur ik mijn P8 terug maar ik ben blij de kans gekregen te hebben om kennis te maken met het toestel! :)

Heb jij ook een Huawei P8 16GB Grijs?

Interessant verhaal, mis alleen je mening over de accuduur
Interessant verhaal, mis alleen je mening over de accuduur
Sorry geen relevante ervaring mee. Heb het toestel niet als 'daily driver' gebruikt omdat ik het ook weer moest retourneren. Aangezien ik mijn eigen toestellen meteen in een case steek, had ik bij dit -geleende- toestel teveel vrees voor beschadigingen in de buitenwereld. Dus enkel in en rond huis heb ik met het toestel gewerkt.

Mijn review is beperkt en ik kan slechts enkele punten belichten, hopelijk helpt het mee een beeld te vormen van het toestel.