Scythe Zipang CPU Cooler Review

Rob Coops 28 april 2009, laatste update op 28 april 2009, 1.188 views

Scythe Zipang CPU Cooler

Pluspunten

• Topdown koeling, en dus een laag profiel (14cm)
  • Een 140mm fan en dus een laag aantal rpm (1000rpm)
  • Erg stil met maar 21dBA

Minpunten

• De bevestiging op het moederbord is wat lastig door het topdown ontwerp.
  • Niet de beste koeler (E8400 load @56C)

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 4
Ik maak nu iets minder dan een jaar gebruik van deze koeler die als grootste plus punt heeft dat hij in gebruik eigenlijk niet hoorbaar (21dBA) is. Dit komt natuurlijk door de enorme 140mm fan die Scyte er op heeft gehangen die met zijn 1000rpm toch nog net even meer dan 88m3 lucht per uur weet te verplaatsen.

Het is geen top koeler wat betreft het laag houden van de temeratuur van een CPU, mijn stock E8400 wordt niet warmer dan 56 graden onder load (24 uur peak temp) en dat is nu ook weer niet echt slecht te noemen. Het is zo lang je niet van plan bent een extreme overclock te berijken niet echt een min punt te noemen.
Het voordeel van de topdown cooling (lucht wordt op het moederbord geblazen) is dat de koeler ook helpt de onderdelen direct rond de CPU te koelen iets wat helemaal geen kwaad kan natuurlijk. Het ontwerp maakt ook dat de koeler niet enorm hoog is (net geen 14cm hoog) waardoor hij ook goed in veel HTPC kasten past zeker als je bedenkt dat het een erg stille koeler is.

Met een gewicht van even meer dan 800 gram is het geen licht gewicht dus mischien niet echt handig voor een PC die je veel op en neer moet slepen.

Het enige puntje van kritiek is het bevestigings mechanisme, in princiepe is er niks mis met het mechanisme op zich heel veel koelers gebruiken deze bevestigings methode, het probleem is alleen dat de koeler door het topdown ontwerp en de hele grote fan de toegang tot het bevestigings mechanisme blokeerd waardoor het eigenlijk alleen te bevestigen is op een moederbord dat op een uitneembare tray bevestigt is dan wel nog niet in een kast bevestigt is. Natuurlijk is dat iets dat voor maar heel erg weinig mensen echt een probleem zal zijn, hoe vaak haal je je koeler van de CPU af en plaats je hem er weer op, maar toch het was iets waar volgens mij heus wel een betere oplossing voor te vinden moet zijn.

Heb jij ook een Scythe Zipang CPU Cooler?

De temperaturen van de stock-cooler zijn dan ook wel erg interessant als vergelijkingsmateriaal!
He man, vraag me af in welke kast je dit hebt zitten, en met wat voor airlfow erdoorheen..?
In deze review op Frostytech komen ze nog geen 24.7 graden boven kamertemperatuur, bij een 150watt hittetest. Bij 85 watt 15.2 graden erboven.

Een E8400 komt niet eens in de buurt van de 85watt verbruik, dus met een beetje normale airflow zou je load temps van max. 40 graden moeten kunnen halen... :P
Zit de koeler wel goed gemount op de cpu....of heb je bv. geen outtake fan ...?
Goed jaren later...

De kast is een oude CM690 (eerste revisie), en in middels inderdaad twee out take fans extra geplaatst en de bestaande Coler master fans allemaal vervangen door Scyte fans omdat over de jaren de oude CM fans allemaal nog al wat herrie begonnen te maken.

Daar naast ook mijn grafische kaart van een betere koeler voorzien wat nog al wat scheelt (de kaart is onder load bijna 15 graden in temperatuur gezakt en dus wordt de kast simpel weg minder warm van binne)

Een van de andere bronnen van hitte in de kast zijn de harde schijven (er huizen er maar liefst 6 in deze relatief kleine kast en die dingen worden nog aardig warm).

Mijn oplossing was simpel ik heb de twee ventilator mounts tegen over de CPU en GPU gebruikt om bij de CPU lucht van buiten de kast in te blazen en bij de GPU deze er weer uit te trekken. Daar door is veel van de hitte die de GPU wist te produceren meteen naar buiten geblazen en de CPU heeft een prive luchtstroom van buiten de kast. Het is niet veel maar de temperatuur onder load is in middels wel een stuk beter. Nog geen 40 graden (~47 graden) maar dat geeft niets. Uiteindelijk draait het systeem na al die tijd nog steeds goed en omdat ik toch de moeite niet neem om de processor over te klokken is een paar graden extra helemaal zo'n probleem nog niet.