Specificaties 7.2-kanaals met 150W versterker en 7x HDMI - Bekijk alle specificaties

Pioneer VSX-924-K Review

Dennis_88 24 juni 2015, laatste update op 21 juli 2015, 1.284 views

Pioneer VSX-924-K

Super product, geluidskwaliteit op en top, robuust en heeft alle functies die je als gemiddelde thuisgebruiker nodig zal hebben.

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Ondersteuning van geluidssporen
  • Voldoende HDMI aansluitingen

Minpunten

• Wifi dongel werkt niet optimaal
  • Behoorlijk gedoe met instellingen

Geluidskwaliteit Score: 5
Ik zag dat er op Tweakers nog geen review was geschreven voor de Pioneer VSX-924-K. Aangezien ik het product nu ruim 4 maanden in gebruik heb deel ik graag mijn ervaringen met jullie.

Voordat ik de VSX-924-K aangeschaft had, was ik in het bezit van een Harman&Kardon AVR139. Echter door de jaren heen voldeed deze niet meer naar wens. De AVR139 speelde geen geluid via HDMI, en hij ondersteunde géén DTS-HD/Master Dolby-True-HD etc.

Na veel wikken en wegen kwam ik de VSX-924-K op het spoor, en de prijs was aantrekkelijk: 369eu bij de Media Markt.

Inhoud van de doos:
  • Receiver
  • HDMI kabel
  • Wifi dongel incl utpkabel
  • Afstelmicrofoon ( voor geluidsafstelling )
  • Beknopte handleiding
  • CD met uitgebreide handleiding
Eenmaal uitgepakt stond ik even versteld van het apparaat... De vele aansluitingen aan de achterzijde en het design, het zag er op het eerste gezicht gewoon perfect uit.

Het aansluiten daar moet je even rustg de tijd voor nemen. Op de achterzijde staat netjes aangegeven op de HDMI ingangen welk apparaat waar aangesloten moet worden, thans de standaard apparaten zoals: Cable/Sat/BD/DVD en daarnaast nog overige HDMI aansluitingen. Je kunt maximaal 6 apparaten op invoer aansluiten middels HDMI, en 2 HDMI uit. Daarnaast heb je nog de mogelijkheid om analoog iets aan te sluiten ( 2x video en 1x component )

Mijn surround opstelling is 5.1 maar ik ben nog in overweging om naar de 7.2 te gaan. Ik gebruik JBL SCS 200.5 Simply Cinema system speakers ( van mijn vorige H&K receiver ) zijn niet de allerbeste speakers maar het geluid op de VSX vind ik spatzuiver en véél mooier klinken dan voorheen.

Ik heb al mijn media-apparaten aangesloten op de VSX, en vanuit de VSX gaat er 1 HDMI kabel naar de televisie. Dit voor het gemak. Nadeel voor sommige is dat je VSX altijd moet aanstaan wil je beeld hebben, mits je de HDMI 1 ( Cable/Sat ) insteld om beeld door te voeren als de VSX uit staan, die mogelijkheid is er ook.

Ik adviseer de VSX te verbinden middels een UTP en niet via de wifi, via de wifi is het echt een heel gedoe om dat in te stellen. Je moet je dongel dan eerst via de PC programmeren alvorens je hem aansluit op de VSX en die wizard is erg beknopt en onduidelijk. Daarbij is de VSX heel traag met de bediening van de app als hij op het wifi aangesloten is.

Nadat alles is aangesloten kun je op 2 manieren de VSX instellen, handmatig of dmv een network wizard. Ik heb voor het 2e gekozen want dat scheelt een boel. Volg gerust de stappen want alles wordt haarfijn uitgelegd en gevraagd.

Aan het einde van de installatie is de VSX klaar voor gebruik.

Over het gebruik in het algemeen kan ik zeggen dat veelal automatisch gaat, geluidsspoor wordt automatisch herkend en schakeld dan zelf naar bijv Dolby Digital/DTS/DTS-HD etc etc, uiteraard kun je ook zelf nog het eea qwa geluidsinstellingen aanpassen.

De VSX is ook middels een super handige app te bedienen, voor zowel IOS als Android. Vereiste is wel dat de VSX dan op het netwerk aangesloten moet zijn. De app heet iControl V5, en ik gebruik het veel.

Het geluid is verbluffend mooi, ik ben géén audiofiel maar ik hoor een spatzuiver en helder surround sound met een heerlijke bass, film kijken is echt anders geworden. Ook met muziek afspelen is het strak geluid, naarmate je de VSX harder zet blijft het geluid spatzuiver. Wat ook een top functie is, is Spotify Connect. Middels je telefoon/tab kun je Spotify conencten met je VSX, heel simpel en de VSX detecteerd automatisch als hij gelinkt wordt want binnen no-time hoor je het geluids al door je speakers klinken. Let op je dient wel een Spotify Premium account te hebben, anders werkt de streamfunctie niet.

Ben je géén audiofiel maar wil je wel een super surround ervaring? Dan raad ik de VSX ten zeerste aan! Let wel, dat het begin erg wennen is met instellen, trek daar gerust maar wat uren voor uit, en ga er op je gemak voor zitten.

Hebben jullie nog vragen n.a.v. deze review? Stel ze gerust, als ik ze kan beantwoorden doe ik dat.

Heb jij ook een Pioneer VSX-924-K?

Ben zelf in de race voor een andere receiver dus bedankt voor je review
Gebruik nu nog een Pioneer VSX-AX5I en als de afstand bediening niet aan het overlijden was zou ik deze voorlopig nog blijven gebruiken (kan ook nergens een andere vinden helaas)
Zet deze op mijn lijstje erbij
Succes met je overweging, je zal er geen spijt van krijgen want tot op de dag van vandaag is het nog steeds een TOP product
Nou een kleine update over mijn aanschaf
Ik heb gekocht een VSX-930 K (Pioneer)
Het apparaat heeft hier zo'n 6 uur aangestaan maar staat inmiddels weer ingepakt om retour te gaan
Het geluid via HDMI klonk of het uit 2 melkpakjes kwam
Geluid en beeld tegelijk wilde niet werken
De toslink ingang toewijzen om daar maar geluid van te trekken lukte ook niet (alleen zonder beeld)
Tevens waren er problemen met de software van de versterker leek het , zodra ik het menu opriep via een hdmi signaal om wat instellingen te wijzigen
Als je soms (meestal gebeurde er helemaal niets) het menu eindelijk in beeld kreeg en wat aanpassingen maakte bleek het onmogelijk om ooit nog een keer dat menu op te halen
Dit kon ik alleen doen door de stekker van de receiver uit het contact te halen en vervolgens na het opstarten kon ik er weer 1x inkomen
Het is mij 1x gelukt het menu voor de 2e keer te krijgen en dat kwam op een wachttijd van 13 minuten

Voorlopig ben ik nu in de race voor een harmony touch om mijn trouwe AX5I aan de praat te houden

Mvg.
Mooie review. Dank.
Wat ik jammer vindt dat je geen phono aansluiting meer hebt. Als je de aux benut mis ik de GND aansluitmogelijkheid of weet iemand hier oplossing voor. Ik heb nu een geïmproviseerde oplossing door een aansluiting op massa van mijn wandmeubel te maken.
Geluid via optische kabel vanaf 4K Philips 8909 en Canton speakers 5.1 subliem! :)
Ik heb deze surround set ook thuis staan. Het is volgensmij niet mogelijk om de set automatisch in te laten schakelen wanneer de tv inschakeld of wel?
jazeker dat kun je doen alleen via het HDMI kanaal 1, en in je instellingen moet je dan een optie instellen ( ik geloof HDMI remote ) op aan...

Zorg er ook voor dat je de laatste firmware update erop heb staan