Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 8.200dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Ozone Argon Review

Foritain 16 september 2015, laatste update op 26 mei 2017, 1.581 views

Ozone Argon

De Ozone Argon is een goede muis die prettig aanvoelt en prettig in de hand ligt. Hij zit wel in een segment met heel veel vergelijkbare en goede alternatieven. maar speelt zich vervolgens weer in de kijker met een leuke LED-feature. Een prima muis die het overwegen waard is.

Pluspunten

• Avago ADNS-9800 Sensor met keurige all-round prestaties, lift-off-distance standaard <~2mm
  • Leuke uitstraling met o.a. RGB LED feature.
  • Ligt redelijk klassiek in de hand. Prima bruikbaar bij verschillende gripstijlen en zowel grote als kleine handen
  • Voor zowel rechts- als linkshandigen.
  • Software ietwat basic maar voldoet aan de meeste eisen en geeft voldoende instellingen zoals DPI, knop-functies e.d.
  • Materialen prima in orde, voelt prima degelijk aan.
  • 9 programmeerbare knoppen
  • Prijs-kwaliteitverhouding klopt

Minpunten

• Top optische sensor als een Avago 3310 had de voorkeur gehad ivm ultieme precisie.
  • Software pakket mist LOD aanpassing, en ook wat je met de LED verlichting kan doen is wat beperkt.
  • Muiswiel mag wat strakker afgesteld, vooral bij naar boven scrollen, voor wat preciezere en meer nadrukkelijke scroll 'kliks'
  • Doet weinig fout, maar speelt wel mee in de extreem volle categorie van 'degelijke game-muizen voor 60 euro'

Review: Ozone Argon (RGB)

- Inleiding
- In de Praktijk
- Sensor / Prestaties
- Conclusie

Productpagina @ ozonegaming.com

Een tijde geleden schreef ik een review van de Ozone Argon Ocelote World muis. De meest recente muis van het Spaanse Ozone welke van een specifiek Ocelote smaakje was voorzien. Ocelote, voor zij die de naam niets zegt, is een populaire Spaanse (ex) Pro League of Legends gamer. Naast de Argon Ocelote variant bracht Ozone ook de Argon uit in een RGB uitvoering, het onderwerp van vandaag.

De muizen zijn in praktisch elk opzicht gelijk met enkel de andere uitstraling, en dus de toevoeging van een aanpasbare RGB LED-verlichting, als noemenswaardig verschil. Het is dus onvermijdelijk dat grote delen van de review direct van toepassing zijn op beide modellen en hierdoor kunnen dus sommige delen van de tekst bekend voorkomen. Voor zij die de eerdere Argon review al hebben gelezen kan je dus praktisch door de review heen scrollen (niet te snel natuurlijk, dan mis je de gifjes). Om het wat gezelliger te houden (en het feit dat ik in de tijd van de Argon Ocelote ed. review dat product nog niet had) heb ik ook een stukje toegevoegd over de nieuwe Ozone aluminium muismat welke overigens wel in Ocelote stijl is uitgevoerd.

De Ozone Argon (en Argon Ocelote World) hebben een adviesprijs van 59,90. CaseKing.de is de exclusieve distributeur voor Ozone in Europa en de muizen zijn daar dan ook vanuit voorraad leverbaar. Enkele Nederlandse webshops voeren de Argon waarbij je normaliter ca 60 euro kwijt bent inclusief thuisbezorgen, of vanaf ca 54 euro ex verzenden.

De specificaties en features van de Ozone website:

De Argon maakt gebruik van de Avago ADNS-9800 laser sensor, deze hebben we in een flink aantal eerdere reviews gezien en uiteraard geeft dat een flauw vermoeden wat we mogen verwachten. De sensor heeft een maximale DPI van 8200 wat natuurlijk lekker hapt, al is het praktisch totaal overdreven. Deze sensor staat bekend om degelijke prestaties en flinke aanpasbaarheid via software.

Gezien de sensor een oude bekende is komen een aantal andere specificaties natuurlijk ook bekend voor: een beetje ingebouwd geheugen voor je profielen en een aanpasbare polling rate ontbreken ook niet. De switches komen van Omron vandaan, wat een beetje de standaard game-muis switch fabrikant is. Helaas geen specificatie over de exacte gebruikte Omron switches (deze komen in verschillende kwaliteiten, 5, 10, of 20 miljoen clicks in de meeste gevallen), en deze muis lijkt zich niet uit elkaar te laten halen om het zelf te checken, althans niet zonder hem te beschadigen.

De muis is symmetrisch uitgevoerd, en dus bruikbaar voor zowel rechts- als linkshandigen. Hij heeft 9 programmeerbare knoppen, wat dus inhoudt dat aan de rechter en linkerkant twee duimknoppen aanwezig zijn, waarbij wel moet worden gezegd dat die functies aan elkaar gekoppeld zijn, je kan dus geen extra functies aan de ‘pinkknoppen’ binden. Verder is het een gangbaar afgemeten knaagdier met een redelijk gemiddeld gewicht van 125 gram. Het gewicht is eventueel wel aan te passen met de verwijderbare gewichtjes. De muis is aan beide zijkanten voorzien van een rubberen coating.

De Ozone Argon is compatible met alle Windows versies vanaf XP.

De verpakking komt natuurlijk ook bekend voor. Stevig karton, nette print, en hij klapt open om de muis te laten zien. Ozone is in Nederland niet een merk wat je in de schappen ziet (en dus vooral via webshops moet komen), maar in andere landen ligt dat anders en is Ozone wel een echt retail merk. Als je de verpakking openklapt zie je bij de Ocelote versie niet geheel onverwacht een mooi verhaal over Ozone en Ocelote en hoe zij samen helemaal knus en lief en gezellig bezig zijn geweest, maar bij de normale Argon ligt de focus geheel op de muis zelf.

Laten we eerst een rondje om de muis doen voor wat indrukken:

Een matte zwarte coating bedekt de bovenkant, en waar de Ozone editie oranje elementen had zien we hier een verder geheel zwart uitgevoerde muis. Het Ozone logo zie je nu nog wat vaag op de rug, maar deze verlicht later op. Aan de zijkanten treffen we een rubberen grippy coating. Ook het muiswiel heeft een wat grof patroon voor een beetje extra grip. Op de bovenkant zien we twee knoppen, standaard als DPI switch ingesteld, maar straks uiteraard naar wens aan te passen, en verder zitten er bij de duim en pink nog twee knoppen. De linker- en rechterkant zitten wat instellingen gekoppeld, oftewel de knoppen aan de rechter zijde zijn niet bedoeld als pink-knoppen, maar als duim-knoppen voor linkshandigen.

Aan de onderkant zien we de bekende Avago ADNS-9800 sensor, en iets wat andere muizen soms ook hebben: een uitneembaar stukje met optionele gewichtjes. Standaard zitten ze in de muis, maar je kan de muis dus maximaal 18 gram laten afvallen. Verder krijgen we de bekende gevlochten kabel en gold-plated USB aansluiting.

In de verpakking krijg je ook een klein cd’tje met de driver, al is het normaliter aan te raden de nieuwste driver van de website te downloaden. Installatie is zo gepiept, en na installatie krijgen we het volgende beeld:

Een beetje dertien-in-een-dozijn verhaal wat de software betreft. Een beetje, maar niet te veel ‘gamer-look’ poes-pas, en verder wat opties die we hadden kunnen verwachten. Zo kunnen we LED feature in- en uitschakelen, voluit laten branden of het pulsating/breathing effect geven, en natuurlijk de kleur aanpassen. Dat laatste is uiteraard specifiek voor de Argon (RGB), want de Ocelote versie komt enkel met Oranje LED verlichting. Standaard windows instellingen kunnen vanuit de software worden beheerd, zoals de dubbelklik snelheid, pointer snelheid (niet aan zitten, gewoon je DPI instellingen straks veranderen), en de scroll snelheid aanpassen.

Gevoeligheid kan worden aangepast, we kunnen 4 DPI settings per profiel opslaan variërend van 100 tot 8200 DPI (in stappen van 100). Die 8200 is natuurlijk leuk, maar ik ga zelf voor een iets meer bruikbare 800/1000/1200/1600, waarbij de laatste vooral voor desktop gebruik is, en de lagere voor gamen. Polling-rate kan worden aangepast als je wilt maar is in de regel niet nodig.

Zoals je op het muis-plaatje kan zien zijn de duim-knoppen gespiegeld, oftewel aan dezelfde functie gebonden. Wel kan je per knop de functie aanpassen, een aparte opdracht toewijzen, of via de macro-manager een macro toewijzen. Al je persoonlijke instellingen kan je onder één van de vijf profielen opslaan. Wat verder aardig is is de overlay, deze geeft aan wat je huidige CPI/DPI is in het hoekje rechtsonder, al werkt dat helaas niet in alle games.

Een redelijk standaard basis softwarepakketje dus, waarbij moet worden opgemerkt dat de software geen optie heeft om de lift-off-distance aan te passen, terwijl dat met de Avago ANDS-9800 sensor wel mogelijk moet zijn. Gemiste kans, al denk ik dat mensen die actief met LOD bezig zijn vermoedelijk een optische muis zullen overwegen.

Na het uitbrengen van de Ocelote editie van de Argon kwam Ozone ook met een Ocelote World muismat aan. Op dat moment had ik mijn review echter al gemaakt, dus combineer ik die mat met de review van de standaard Argon. Omdat deze mat toch een beetje bij de Argon Ocelote World uitvoering past, pak ik die muis er wel nog even bij. De mat komt in een nette verpakking, daar valt niets over te klagen.

De onderzijde heeft een duidelijk ‘grippy’ gevoel onder de vingers, en als gevolg ligt de muismat ook als een huis op tafel. Ook hier zeker geen klagen!

Een aluminium muismat is natuurlijk een harde plank, en het gebruik van een dergelijke mat is sterk afhankelijk van je smaak. De één prefereert een zachte mat, de andere juist een kunststof mat die snel glijdt, en weer iemand anders valt voor dergelijke aluminium modellen. Zoals hoort bij een dergelijke mat is de toplaag ook bewust hard gehouden, wat nog voor een best redelijke grip geeft. Niet heel gek dat voor een vrij grippy laag is gekozen, want hoewel het een iets bovengemiddeld groot model is is het zekergeen gigantische low-sense muismat voor CS:GO fanaten, oftewel de mat richt zich meer op gamers die voor mid- tot high-sense precisie zoeken. Ook dat komt niet als verrassing, Ocelote is tenslotte een League of Legends speler.

De uitstraling is all-round prima in orde, de prints zijn misschien ietwat schreeuwerig, maar ik verwacht dat de doelgroep maar al te graag de naam van Ocelote op hun muismat willen zien. Ik moet ook zeggen: In combininatie met de Ocelote muis is het ook zeker een mooi plaatje, al is er ook weinig mis met de combinatie met de RGB Argon met een oranje LED setting.

Een mooi matje is het zeker. En inhoudelijk valt er niet veel te klagen, een aluminium muismat is zeker niet voor iedereen, maar als je er één zoekt met een beetje ‘grippy’ top zit je hier prima. Wat kwaliteit en afwerking betreft is het zeker een leuk model, al is er wel één belangrijk punt om rekening mee te houden: een gebrek aan beschikbaarheid bij welke (web)shop dan ook maakt het daadwerkelijk aanschaffen van deze mat een serieuze uitdaging. Andere Ozone producten (inclusief muismatten) zijn vrij eenvoudig te vinden, maar dit model lijkt vooralsnog een unicorn.

Ik heb nu enige tijd de Rapoo VPRO V900 naast mijn test-bench liggen, en de Ozone Argon geeft praktisch dezelfde gebruikservaring en vertoont zelfs vele fysieke gelijkenissen. Natuurlijk gebruiken ze ook dezelfde sensor, maar ook in de vorm lijken ze haast familie. Dat zorgt ervoor dat mijn woorden over de V900 bijna 1:1 hergebruikt kunnen worden. Ook de Ozone Argon is namelijk weinig opvallend in gebruik. Hij is niet te klein voor grote handen; ik (stevige maar niet overdreven grote klauwen) kan hem eenvoudig palm-grippen, claw-grippen, of met mijn vingertoppen bedienen, en de iets kleinere handen van mijn dame gaan prima samen met zowel een palm-grip als claw-grip (bekijk dit stukje even voor meer informatie over grips). In de standaard vorm, met extra gewichtjes, is de Argon al niet zwaar en best beschreven als ‘gemiddeld’, zonder gewichtjes valt echter op hoe licht het frame van de Argon daadwerkelijk is. Niet de aller lichtste muis ooit, maar zeker beneden gemiddeld wat gewicht betreft.

De primaire switches komen van Omron, en geven ook het bekende gevoel. Niet te licht dat je per abuis klikt, en ze geven een prettige (Hoorbare) click en feedback. Van de andere knoppen is mij niet bekend welke switches er achter zitten, maar het zijn gewoon gemiddelde knoppen die in geen opzicht negatief of positief opvallen, gewoon prima. Het muiswiel is relatief licht met kleine en licht voelbare stappen, een groot verschil met bijvoorbeeld sommige Zowie’s die echt flinke stappen met duidelijke feedback hebben. Hij scrollt lekker weg, maar als je op zoek bent naar wat zwaarders zal dit niet de muis voor jou zijn. Wel valt op dat de muis soepeler ‘omlaag’ scrollt dan naar boven, waar een wat meer aanwezig tikje tussen de stappen zit en net wat losser voelt. Dit merkte ik in eerste instantie niet in gebruik, maar wel tijdens het nauwkeuriger beoordelen van het scrollwiel, dit zou wat mij betreft wat strakker mogen zodat het een wat meer degelijke indruk achter laat, maar of het veel over de werkelijke kwaliteit zegt weet ik niet.

De materialen zijn tevens prima, iets minder luxe dan bijvoorbeeld de (duurdere) ROCCAT Tyon of Kone XTD Optical, maar wel weer iets luxer van stof dan de goedkopere CM Storm Mizar, en eigenlijk zeer vergelijkbaar met de VPRO V900 of de tig andere muizen in deze prijsklasse. Ook de materialen van de Argon doen eigenlijk niets fout, weer lijkt hij een allemansvriend. Enkel mensen met een sterke voorkeur voor zwaar ergonomisch gevormde muizen zullen de Argon vorm misschien wat te neutraal vinden.

Gifje!]/i]

In mijn voorgaande reviews is de Avago ADNS-9800 sensor meerdere keren naar voren gekomen. Deze sensor is gewoon “goed”, is niet bijzonder gevoelig in de zin dat het uit maakt of je een muismat gebruikt of een willekeurig tafel oppervlak gebruikt, en vertoont ook geen hinderlijke afwijkingen zoals jitter of prediction. Sterker nog, als het op laser sensoren aan komt is het één van de betere, en tevens heel erg aanpasbaar. Ook hier toont hij dus zijn aard als allrounder en no-nonsense muis, gewoon een lekker praktisch beestje.

Toch zien we de aanpasbaarheid van de ADNS-9800 niet bij alle fabrikanten terug komen, zo ook hier waarbij de aanpasbare lift-off-distance (LOD) van de sensor bijvoorbeeld geen plekje heeft gekregen in de software, dat is jammer. De lift-off-distance uit de fabriek is gelukkig wel weer lekker laag. Hoewel het lastig tot op tiende van een millimeter te controleren zie ik geen tracking meer bij ~2mm wat een keurig resultaat is, veel minder en je loopt het risico dat sommige oppervlaktes niet even goed werken, en laag genoeg om voor low sense gamers het een prima ‘gooi en smijt’ muisje te maken.

Het enige wat deze sensor inherent zou moeten hebben is een beetje positieve acceleratie, oftewel je muis legt iets meer pixels af als je hem snel een haal geeft dan wanneer je hem rustig beweegt. Toch wisselt die ervaring wel tussen verschillende muizen met de ADNS-9800 sensor, dit komt door de firmware en de implementatie van de sensor door de fabrikant, waar ook weer verschillen in zitten. Vanuit Avago zelf lijkt er in elk geval enige tijd geleden een aanpassing geweest te zijn waardoor echt opvallende acceleratie is weggenomen, of althans goed is afgenomen, in mijn recente ervaringen kwam dat ook duidelijk naar voren.

Net als enkele andere recente ADNS-9800 muizen lijkt ook de Ozone Argon slechts een beperkte inherente acceleratie te hebben. Vanuit een praktisch perspectief vind ik het zelf niet zo spannend, al had ik laatst een gesprek met iemand die aangaf dat hij echt niet met laser sensoren overweg kan, en zelfs een beetje acceleratie al hinderlijk is. Ik moet hierbij toevoegen dat dit net als ik iemand is die veel verschillende sensoren naast elkaar heeft kunnen ervaren.

Het maakt het lastig te beoordelen. Ik blijf erbij dat voor de massa, en zelfs de meeste mensen die deze reviews lezen en geen idee hebben of ze een laser of optische sensor willen, of ook maar een idee hebben op welke DPI ze spelen, de Avago ADNS-9800 sensor een uitstekende keuze en een vriendelijke sensor is. De betere optische sensoren (3090, 3310) geven ook voor mij een iets ander, nipt prettiger gevoel, maar ook dat is een mening, geen feit dat iets beter of slechter is in de meeste opzichten. Één ding blijft echter wel een overweging, en dat is dat mensen die op (super) low-sense (<<<800 in elk geval) FPS games zoals CS:GO spelen toch beter een betere optische sensor kunnen overwegen. Voor MOBA games als League of Legends, of de meeste games eigenlijk, is een laser sensor als deze best interessant o.a. vanwege het feit dat ze minder gevoelig zijn voor matige oppervlaktes / gebruik zonder muismat.

Vanuit een praktisch perspectief, en toch ook het feit dat de doelgroep de massa is die geen besef heeft van de nuanceverschillen tussen de vele sensoren, is er in elk geval weinig op aan te merken en doet de sensor het gewoon goed. De Avago ADNS-9800 is een veilige keuze.

[i\En nog één gifje!

Wederom heb ik absoluut een prima muisje in mijn handen. Er is inhoudelijk in elk geval niet veel op aan te merken. Echte die-hard muis-pro’s, en serieuse CS:GO gamers zullen afhaken bij het lezen van ‘laser-sensor’, maar de sensor zet wel goede all-round prestaties neer. Omron switches zijn ook bedoeld om de massa aan te spreken met een gemiddeld gewicht van activatie, en zo ook de vorm en het lage gewicht van de muis zelf. Zeker wanneer je de gewichtjes gebruikt om de muis naar wens te laten afslanken zal er voor de meerderheid een prettige ervaring mee te behalen vallen. De combinatie van een mat, vlak kunststof bovenop en grips aan de zijkanten is ook veilig, en bevalt mij (en de anderen direct om mij heen) in de praktijk uitstekend. Daarnaast is het software pakket voldoende, de lift-off distance aanpassing ontbreekt, maar die is standaard keurig met <=2mm.

De grote uitdaging van de Ozone Argon is dat er een gigantische hoeveelheid Avago ADNS-9800 muizen op de markt zijn, en het als gevolg ontzettend lastig is om ‘jouw’ muis uit die selectie te laten springen, zeker wanneer je de muis voor 60 euro op de markt zet wat een ADNS-9800 (en andere goede/uitstekende sensoren) overspoelde klasse is. Er zijn goedkopere alternatieven die net een beetje minder luxe voelen, er zijn duurdere alternatieven die luxer voelen, en er zijn tal van geheel vergelijkbare muizen met vrijwel dezelfde prijs. De onderlinge verschillen die er zijn zijn lastig om eenzijdig samen te vatten en in gebruik vaak niet of nauwelijks waar te nemen, dus als je bij een dergelijke muis uit komt kan je eigenlijk je gevoel volgen en kiezen welk model jou het meest aanspreekt.

De Argon zal je dus eigenlijk moeten overtuigen met zijn uitstraling, of bijvoorbeeld met zijn leuke RGB verlichting. Misschien nog dat het aanpasbare gewicht net de doorslag geeft, dat de vorm of lage basis gewicht je aan spreekt, of dat jij als linkshandige minder alternatieven hebt, maar ook dat zijn geen features die waar helemaal geen alternatieven voor aan te wijzen zijn. Hoewel de muis inhoudelijk goed presteert zal de overtuiging om0 hem te kopen vermoedelijk toch uit de eerste drie zaken moeten komen, maar dat is geen schande en hetzelfde kan worden gezegd voor veel andere muizen. De RGB Argon is natuurlijk breed inzetbaar en eenvoudig te combineren met andere hardware, en de verlichting is op zich ook gewoon een hele leuke feature. Wil je richting een oranje kleurstelling dan is de Ocelote edition natuurlijk ook nog een overweging, het blijven tenslotte verder praktisch dezelfde muizen.

De Ozone Argon is dus een goede muis die prima voelt en prettig in de meeste (inclusief linker-)handen ligt. Hij staat wel in een lange lijst met grotendeels vergelijkbare modellen, maar speelt zich vervolgens weer in de kijker met een eigenwijze uitstraling en een leuke kleur-aanpasbare LED feature. Al met al een prima muis die best je overweging waard mag zijn.

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een Ozone Argon?

En erg mooie review, goed gedaan. :)
Is de muis ook geschikt voor mensen met grote handen?
Dank je :D

Maar wat is 'geschikt'. Het is maar net hoe je je muis vast houdt hè ;) Deze zit wat afmetingen betreft een beetje in de middenmoot van de gaming muizen. Met grotere handen wil dat vaak zeggen dat je hem niet in een full-palm-grip zal vasthouden, al is dat iets wat gewoon lastig te vinden is. Claw-grip / fingertip-grip kan je met grote handen met praktisch elke muis wel doen, dus wat geschikt is is maar net wat je zoekt. Als je per se een echt grote muis wilt dan zou je bij Zowie kunnen kijken (Die hebben een paar modellen in meerdere maatvoeringen, waarbij de grote ook echt groot zijn), ROCCAT (Tyon/Nyth/Kone zijn bovengemiddeld) of als je goedkoper wilt bij Sharkoon (Fireglider, Drakonia, M51+).

Deze Ozone ligt meer in lijn met bijvoorbeeld de Logitech G400 of de Rapoo V900, om maar twee modellen te noemen die je bijv bij een Media Markt zou kunnen voelen ;)
Ah oke dankje wel. Heel erg bedankt voor je info/tips.

Even terzijde hoe typ jij z'n lap tekst in ~6 minuten _/-\o_
Eerder 30 seconden :p Als één alinea minuten moet duren dan zou het nooooit lukken zo veel reviews te tikken he :D
Maar goed, als je nog vragen hebt laat maar horen hè :)

Misschien dat je hier nog wat aan hebt voor het geval dat je hem hebt gemist:
Foritain's Wall-of-Text: Muizen en Grip-stijlen
mooi gedaan man
hoeveel stikkers wil je ???
ze bestaan in alle kleuren
+ Voor zowel rechts- als linkshandigen. *O*

Verder top review :)
Eindelijk weer een linkspoot inderdaad :D En dank je :D
Wederom een erg uitgebreide review, zeer netjes!

Goed bezig :)

ps: wanneer ga je de redactie joinen? :9
Dank je wel :D

En geen idee, vooralsnog lekker zelf aan het prutsen :D