Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 12.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech G502 Proteus Core Tunable Gaming Mouse Review

pcman500 23 juni 2015, 454 views

Logitech G502 Proteus Core Tunable Gaming Mouse

Zeer fijne muis maar niet perfect. Zeer nauwkeurige sensor en fijne muisknoppen maar DPI knoppen zijn zwaar irritant en slecht geplaatst. De muis is extreem lastig schoon te maken en het muiswieltje begint te roesten. De bouwkwaliteit is wel degelijk.

Pluspunten

• Fijne rubberen grepen
  • Fijne aanpasbare software
  • Scrollwieltje te "unlocken"
  • Veel knoppen
  • Hoge DPI en naukeurigheid
  • Sniper knop voor tijdelijke DPI verlaging
  • Werkt bijna op elk ondergrond
  • Geen drivers nodig om de muis te laten werken

Minpunten

• Roestende scrollwieltje
  • Plaatsing van DPI switch knopjes
  • Muis is redelijk zwaar (zelfs zonder gewichtjes)
  • Muis is nauwelijks schoon te maken door het profiel
  • kwaliteit van het vlechtwerk is zwaar ondermaats

[bOntwerp][/b]

De muis ziet er goed uit. Helaas komt dit wel ten koste van de gebruikservaring. Ik heb deze muis nu bijna een jaar en ik blijf steeds het DPI omhoog-knopje raken. Dit komt omdat de linkermuisknop wat naar rechts staat en best smal is. Verder vind ik de muis vrij smal en kun je je pink niet comfortabel laten rusten. De ringvinger leg ik op het stukje naar de rechtermuisknop.

Nauwkeurigheid

De lasersensor is waar ik nog het meest enthousiast over ben. Deze is namelijk zeer nauwkeurig en dat merk je. Mijn vrienden willen geen potje ut2004 instagib meer met mij doen want ik ben ze te snel. Deze muis is ook erg goed voor rts of moba.

Kwaliteit

De muis is van zeer degelijke kwaliteit. Hij is robuust en er zijn geen sporen van langdurig gebruik te zien, op een ding na: Het scrollwieltje is aan het roesten. De muis is toch kapotgegaan doordat ik hem in mijn laptoptas had gesmeten en het linkermuisknopje is opengesprongen. Hierdoor is er iets afgebroken en is het fijn er af.

Tip

Je kunt het G logo van kleur veranderen door het ledje te modden. Op de onderstaander website staat een tutorial over hoe je dat moet doen. (Ik heb deze tutorial niet gemaakt en ben dan ook niet verantwoordelijk voor gesloopte muizen.)

p.s. Please be gentle, dit is mijn eerste review

Heb jij ook een Logitech G502 Proteus Core Tunable Gaming Mouse?

Een muiswiel die roest? Is die niet gewoon van plastic?
Een muis is een redelijk delicaat aparaatje met sensoren en lichtgevoelige switches. Als ik een (dure) muis moet inpakken rol ik het eerst in een handdoek / t-shirt / washandje oid. Ik smijt het iig niet zo in een tas, dan vraag je er ook wel om dat die kapot gaat.
De duurdere logitech muizen hebben een chromen (chroom look) randje om hun plastic scroll wiel zitten. Als daar van het chroom versleten is, komt er de botte onderlaag tevoorschijn en ja, die kan roesten. Een en ander heeft ook te maken hoe je er mee om gaat en hoeveel zweet op je vingers zit (als je fanatiek aan het gamen bent, dan kan het bij sommige mensen inderdaad gebeuren). Overigens dient dit door Logitech vervangen te worden.

@pcman500; heb je dit bij Logitech aanhangig gemaakt? Mijn ervaringen met de service van Logitech zelf zijn verbijsterend goed.
Het komt erop neer dat de beschermende coating is versleten. Deze muis heeft niet een plastic wieltje met een chromen look, maar een daadwerkelijk metalen wiel. Ik ben aan mijn computer vastgeketend vanwege mijn ICT affiniteit. hierdoor wil bij mij nog wel eens iets wat sneller slijten. Met de service van Logitech is niets mis en ze zouden vast wel het wieltje op de garantie willen gooien. Maar doordat de linkermuisknop is gesneuveld in mijn laptoptas, zal dit waarschijnlijk niet gebeuren en ook niet nodig zijn. Ik heb al een nieuwe muis besteld. Ik wilde de Razer deathadder chroma eens proberen vanwege zijn uitstekende reviews. Bedankt voor het reageren trouwens.

[Reactie gewijzigd door pcman500 op 24 juni 2015 00:30]

Ben het eigenlijk met alle minpunten oneens:

Roestend scrollwheel? wat doe je met dat ding? Heb hier eentje van dag 1 staan die ik constant gebruik, totaal geen last van loslatende coating of wat dan ook.

DPI switchknopjes plaatsing, die zijn allemaal slecht. Of goed. Het is een kwestie van wennen. Nu zitten ze in ieder geval nooit in de weg van normaal gebruik, en persoonlijk heb ik van het knopje onder het scrollwiel/vliegwiel toggle een DPI rotate knopje gemaakt.

Als je deze muis zwaar vindt dan had je beter moeten rondkijken voor dat je ging kopen. Er zijn namelijk ook specifieke lichtgewicht muizen maar dan raak je juist alle features kwijt waarom deze Proteus Core is gebouwd.

Nauwelijks schoon te maken is een kwestie van kunde, met een kwastje is het zo gepiept, vraag maar eens aan moeders. Of gewoon niet met die smerige tengels aan dat ding zitten?

Kwaliteit vlechtwerk is juist niet ondermaats, deze is juist duurzamer dan de vorige versies en door de flexibiliteit van de interne kabel gaat het tenzij je er galgje mee gaat spelen echt niet stuk.
De muis is heel normaal gebruikt. Ook ik heb dat ding vanaf dag 1.

Dit is niet helemaal waar. De razer mamba heeft de knopjes ook bij de linkermuisknop maar deze zijn kleiner en verder naar links geplaatst. Bij de logitech is het zo wanneer je je vinger rechtuit houdt, dat je de dpi-switch en de linkermuisknop indrukt.

Dat de muis redelijk zwaar is betekend niet dat hij TE zwaar is. Hij is dermate zwaar dat de gewichtjes praktisch nutteloos zijn. Ik heb deze muis niet heel goed kunnen testen op Gamescom maar ik heb wel het gewicht kunnen voelen.

Probeer jij maar eens met een borsteltje tussen al die inkepingen en dat profiel te porren. Heb het al geprobeerd met een Scheermesborsteltje en met andere verschillende middelen, maar het blijft lastig. Ik was mijn handen regelmatig, muizen worden nu eenmaal vies na dagen gebruik.

Vlechtwerk was op dag 1 al aan de slechte kant. Bij de verpakking zit de kabel geklemd met een klittebandje, en het vlechtwerk is in een bocht blijven zitten. Ook gaat het rafelen bij een hardere muismat.
Logitech heeft idd super goede service. Maat van mij heeft een nieuwe headset gekregen toen hier iets van af was gebroken. Deze was toen bijna 2 jaar oud. Dat is natuurlijk wel heel netjes. Dus wellicht dat dat ook lukt met je muis. Succes.
Sluit me helemaal aan bij je review! Heb 'm zelf ook een paar dagen gehad, hield erg lekker vast vond ik. Wat ik jammer vond was de hoeveelheid knoppen, de posities van de knoppen (met name de DPI-knoppen en de duimknop) Ik drukte continu met m'n duim op de duimknop en tijdens het klikken ook vaak verongeluk op de DPI knoppen. Vind de prijs wel te hoog voor deze muis, ziet er namelijk erg goedkoop uit... Maar goed, dat is mijn mening! Heb deze muis terug gestuurd, nu opzoek naar wat anders :D