Trust MI-2830Rp Review

• Vormgeving
  • Functioneel
  • Klein
  • Lichtgewicht en toch stevig

Minpunten

• Hard klikgeluid
  • Weinig standen voor DPI
  • Drivers

Aangezien ik een Samsung NC10 aangeschaft had, was het tevens tijd voor een makkelijke, kleine, niet te dure muis.
Mijn hele leven ben ik al tegendraads en vandaar dat ik onder het mom: "Don't trust Trust" toch een Trust muis heb aangeschaft.
Misschien om iedereen om me heen te pesten, maar vooral door de prijs en de ergonomie die ik erin zag.
Tevens had ik al reeds een Trust-muis, de GM-4600 die ik heb aangeschaft voor mijn pc zodra ik de review hier op tweakers.net erover had gelezen. Deze beviel mij zo goed, dat dit een snellere keus heeft doen ontstaan.
En daar kwam hij dan: Geheel ingepakt heb ik hem gister over de post toegezonden gekregen van dat o zo fijne Bol.com.

Eerste blik

Op het eerste gezicht is er weinig dat aan deze muis opvalt.
Vooral de vorm was iets waar ik toch wel even van opkeek, van de plaatjes leek hij heel anders.
Toch kan ik niet anders zeggen dan dat ik het er leuk uit vond zien, alhoewel het in de verpakking eruit zag als een vacuum getrokken aardappel
Vreemd genoeg nemen ze van die blisterverpakkingen die je alleen open krijgt door de hele verpakking aan stukken te scheuren.
Met veel gewriemel heb ik hem eruit gekregen en naast mijn laptop neer gezet.
Het lijkt in mijn ogen wel een perfect match! :D

Ergonomie

Volgens mij is het sleutelwoord bij Trust altijd al geweest om apparaten zo eenvoudig mogelijk neer te zetten en daar veel geld voor te vragen.
Toch kan ik aangeven dat bij dit muisje de prijs echt niet hoog is, maar wel geheel ergonomisch is!
Hij valt precies in mijn hand en ik houd aan geen van de kanten vingers over die over de tafel/bank heen schuiven als ik heen en weer "muis". Dit is eigenlijk knap, aangezien mijn handen en kolenschoppen vrij veel overeenkomsten vertonen.
Op het eerste gezicht leek de muis vrij klein, en sommige knoppen leken vreemd gepositioneerd te zijn (waaronder de DPI-knop, die onder het scrollwiel zit, waar logischerwijs eigenlijk je middelvinger bovenop ligt), maar dit bleek al gauw anders dan gedacht.
Ook zijn er voor de handigheid twee knoppen zijdelings aan de linkerkant toegevoegd (de welbekende Back en Forward knoppen) die logischerwijs precies andersom reageren als die op de GM-4600 met standaard driver. Deze knoppen laten precies genoeg ruimte voor mijn duim en zorgen ervoor dat ze makkelijk in te drukken zijn.

Functionaliteit

Voor zover een muis functioneel is (meeste doe ik toch met toetsenbord of eventueel in geval van nood met de touchpad) kan ik aangeven dat deze daar zeker goed op scoort.
Hij doet alles wat een muis moet doen, namelijk dingen aanwijzen, aanklikken enzovoorts.
Wat ik wel mis is een hogere DPI-stand, maar eigenlijk kan je deze muis ook moeilijk een game-muis noemen, waarbij nog eens komt dat je je af gaat vragen wie er precies op een Samsung NC10 spelletjes speelt.... Oke, ik beken, soms wel ja. :+
De muis doet wat hij moet doen, en dat doet hij precies genoeg naar mijn maatstaven.
Als ik meer DPI wil, zal ik naar mijn desktop toe lopen en daar gaan zitten muizen.
Om bovenstaande feiten geef ik de functionaliteit ook een goed.

Precisie

Zoals al eerder vermeld: De muis heeft slechts twee DPI-standen.
Deze standen zijn 500 en 1000.
Precisie ligt in mijn ogen echter meer aan de gebruiker dan de muis zelf, ik kan aangeven dat voor hoe ik de muis gebruik de laser precies genoeg is.
De DPI-switch doet ook goed (precies ;) ) zijn werk en zorgt ervoor dat je "on-the-fly" naar 1000 DPI kan switchen indien mogelijk.
Bij mij staat hij hier echter altijd al op en ik moet zeggen dat ik dan alles goed aan kan wijzen.
Echter, dat kan mijn touchpad ook, dus ik geef hier slechts een voldoende voor.
Waarschijnlijk ben ik "spoiled" door mijn Desktop-muis die 6 verschillende standen heeft.

Vormgeving

Dan ben ik nu aanbeland bij wat voor mij het lastigste onderdeel is.
Ik vind dat een muis er niet slecht uit hoeft te zien, een beetje schoonheid naast je pc/laptop is best gewenst.
Echter, de meeste muizen in zijn prijscategorie laat ik zelfs op school nog niet rondzwerven, zo erg kunnen die zijn.
Deze muis sprong eruit toen ik hem in de winkel zag en ik moet zeggen dat hij/zij netjes naast mijn netbookje staat.
De vorm is goed voor mij, ik vind hem er leuk uitzien, en ik vind het dan ook grappig dat ze er heel groot "Trust" op hebben gedrukt, aangezien ik daarmee mensen kan pesten :Y)
Er zijn echter ook wat minpunten.
Ik moet toegeven dat op foto's dit slecht te zien is, en zelfs al ben ik een klein beetje tweakert, toch heb ik eroverheen gekeken: De linker muisknop ligt lager dan het linkergedeelte dat de "normale" muisknoppen en de Back/Forward-knoppen scheidt.
Dit zorgt voor wat lastige situaties mocht je een zenuwtrek hebben waardoor je over je muis heen "aait" zoals mijn vader.
Voor mijzelf is dit echter geen probleem.
Tweede probleem is dat de linkerkant pakweg 1 cm hoger ligt dan de rechterkant.
Opzich is dat logisch, het is een rechtshandige muis dus hoort dit zo voor de ergonomie.
Voor mij is dit echter een minpunt, aangezien ik liever een wat "rechtere" muis heb, zodat het toch nog wat makkelijker wordt voor mijn vriendin (die links is), wadoor zij haar rechterhand niet hoeft te gebruiken.
Al met al kan ik op dit punt "slechts" een goed geven, aangezien de minpunten voor mijzelf best zwaar wegen.

Bouwkwaliteit

Tja.... Er rammelt niets aan.
Maar om wat preciezer te zijn: De muis voelt goed aan.
Hij is licht, wat ik wel fijn vind, alhoewel hij op de muisknoppen wel wat "losjes" voelt.
De muisknoppen hebben aan weerszijden wat speling, om het zo maar te noemen.
Toch kan ik niet anders zeggen dan dat hij lekker in de hand ligt en je niet het gevoel hebt dat je hem zo maar fijn knijpt.
Als de tweakert die ik ben kon ik het niet laten, ik moest even frutselen.
Heb dus de muis opengemaakt en kan niet anders zeggen dan dat ik verbaasd was.
De binnenkant is qua bouwkwaliteit echt uitmuntend, wat het weer opweegt tegen een aantal andere factoren.
Wat mij wel opvalt is dat als je een knop indrukt, deze veel lawaai maakt.
Hier ben ik persoonlijk in het begin wat gevoelig voor, maar lawaai went en uiteindelijk is het na een tijdje geen probleem meer.
Ook het scrollwieltje is qua indrukken heel luid, maar qua scrollen weer niet.
Door bovenstaande kan ik geen Zeer goed, maar alleen een "goed" geven, aangezien we ook nog in gedachten moeten houden: Het is een Trust.
Voor de zekerheid dus niet te overmoedig zijn, en dus slechts een goed.

Drivers en Ondersteuning

Iedereen heeft wel een keer in zijn leven te maken gehad met Trust (uitzonderingen daar gelaten ;) ) en kan meepraten over de onvolledigheid van sommige drivers.
Van mijn GM-4600 werken de drivers bijvoorbeeld niet onder Vista Ultimate (32-bit en 64-bit) en Windows 7 Beta, voor zover ik heb kunnen merken.
Dus gebruik ik daarbij de standaard driver van Windows.
Echter, deze muis komt ook met drivers op een cdtje.
Nadeel: Een netbook heeft geen cd-/dvd-drive.
Voordeel: Ze staan ook op internet!
Na het downloaden van de drivers kon ik niet anders zeggen dan: Goh, dit was de Windows XP standaard driver ongeveer.
Weinig extra's kunnen er toegevoegd worden door de driver van Trust zelf, op de functionaliteit van de knoppen na, welke ingesteld kunnen worden naar eigen zin.
Ik heb alles zo gelaten als het is, aangezien ik niets anders gebruik en veelal met het toetsenbord werk met schortcuts.
Vanwege de gebrekkige drivers ( ik had gehoopt dat je de knoppen zelf zou kunnen wijzen naar een bestandje dat dan wordt geopend o.i.d. ) kan ik niet anders dan een voldoende geven.
Waarom een voldoende? Omdat het voor mij voldoet.

Hier kunnen we kort over zijn.
Iedereen kan de pricewatch nakijken en ik kan alleen maar aangeven dat bij Bol.com het muisje incl. verzendkosten nog net geen 15,00 euro heeft gekost.
Hierdoor vind ik het persoonlijk een goede aankoop, alhoewel met dit soort apparaten de kuren pas wat later komen.
Edoch, alhoewel de kuren wat later komen, maakt dit mij niets uit.
Aangezien de prijs z laag is, kan ik gewoon een nieuwe kopen wanneer deze kapot is, en persoonlijk maakt het mij niet uit of hij nu een jaar (dat is wel het minimum :P) of 60 jaar meegaat, zolang ik maar een functionele muis heb die niet teveel ruimte inneemt.

Algemene Beoordeling

Kortweg kan ik hierover zeggen dat ik er gewoon heel tevreden mee ben hoe het apparaat eruit ziet, het functioneerd en vooral hoe klein het is (vooral voor het toekomstige reizen tussen huis en universiteit).
Als ik iets uitgebreider moet zijn: Het muisje kwispelt niet, want de draad die eraan zit is vrij kort.
Dit waarschijnlijk om het totaal wat minder massief te maken.
Eigenlijk geen probleem, ik heb een USB-poort aan de zijkant van mijn laptop waarmee ik genoeg ruimte heb de muis goed te kunnen plaatsen.

Een fijnere muis voor dit geld heb ik niet kunnen vinden.
In ieder geval niet n die volledig aan mijn wensen voldeed.
Hij/zij ziet goed uit in mijn ogen, en is functioneel genoeg voor naast mijn laptop.
Ik heb al vele muizen in handen gehad, maar voor deze prijs moet ik toegeven dat in die categorie deze in mijn top 3 staat.

So whatever you do: Sometimes, you can trust Trust ;)

P.s. Dit is mijn eerste review, ik zou graag horen wat er beter kan en dan doe ik dat zo snel mogelijk ;)

Heb jij ook een Trust MI-2830Rp?

Ik heb ze ook gehad, zeer goede muis, maar spijtig genoeg is het scrollwieltje na iets meer dan een jaar afgebroken. dus ik heb de grote broer maar juist gekocht.
Je negatieve punten vind ik verwaarloosbaar. Drivers voor een muis heb je niet echt nodig.
Het effect van drivers ligt niet alleen bij dit apparaat, maar ook bij Trust zelf.
Ook daarom heb ik dus dit als negatief punt genomen.

Echter, ik vind het harde klikgeluid in het begin heel erg wennen, en als je zoveel moet wennen vind ik dat het een negatief punt is.
Afgebroken scrollwieltje... Ik zal eens kijken wat er met de mijne gebeurt ;)
Je hebt het over een kleine muis. Wat zijn dan ongeveer de afmetingen? Want ik haat grote muizen voor bij de laptop.