Specificaties 23,5" @ 1920x1080 (VA, 1ms) - Bekijk alle specificaties

Eizo Foris FG2421 Zwart Review

S13 22 juni 2015, 325 views

Eizo Foris FG2421 Zwart

Slechte kleuruniformiteit met name naar de randen toe. De Eizo schiet echt tekort en presteert slechter dan een TN paneel.

Pluspunten

• Donkerwaarden en contrast super
  • Geen backlight bleeding
  • Voldoende user profiles

Minpunten

• Kleurweergave uniformiteit ondermaats
  • Inkijkhoek beperkt

Deze monitor gekocht ter upgrade van mijn 8 jaar oude Samsung 226BW. Het idee was een monitor te kopen met betere kleurweergave, betere zwartwaardes, en hogere refreshrate. De Eizo Foris FG2421 wordt aangeprezen om zijn goede kleurweergave, contrast en gebruik als gamingmonitor. Perfect dus!?

Wel, ik kan niet anders zeggen dan dat ik in shock was toen ik de Eizo binnenkreeg. De kleuren zagen er bleek uit, zonder enige levendigheid. Opzich viel dat wel enigzins bij te stellen, maar wat ik ook deed, de zijkanten en onderkanten van het scherm bleven achter bij het midden van het scherm. Het is alsof er een soort grijze waas ontstaat in kleurweergave naar de zijkanten toe. Tijdens het spelen van The Witcher 3 had ik het idee door een soort smerige lens te kijken, of door de mist te lopen. Daar waar mijn oude monitor een zonnige kleurrijke en vooral uniforme weergave van de wereld liet zien. Met name de uniformiteit van de kleurweergave over het scherm is waar de Eizo enorm tekort schiet.

Dit had ik absoluut niet verwacht van een VA monitor. Vooral omdat mijn oude Samsung monitor slechts een TN paneel is, maar gek genoeg beter presteert op deze punten.

Het aparte is dat de Eizo wel prima zwartwaardes laat zien, zonder opmerkelijke backlight bleeding. Ook is de hogere refreshrate een genot om naar te kijken, en ghosting heb ik niet kunnen detecteren. De oude 226BW had een vrij agressieve overshoot (response time acceleration), waardoor contrastrijke verticale lijnen wat vervorming opleverde. De Eizo scoort hier dus wel perfect.

Misschien heb ik net een verkeerd productiemodel ontvangen, wie zal het zeggen? Voor mij in ieder geval geen Eizo meer. De Foris FG2421 is direct retour gegaan. Je betaald premium voor een VA paneel met zogenaamd betere kleurweergave, dus als je dat niet krijgt is hij het geld niet waard.

Heb jij ook een Eizo Foris FG2421 Zwart?

Volgens mij scoort VA goed op zwartwaarden, en dus contrast en juist niet op kijkhoek.
IPS moet je dan hebben, maar dan zijn de zwartwaarden weer wat minder.
Ik heb hem zelf ook maar de kleuren die dit VA paneel heeft zijn echt veel beter als welk TN paneel ik ooit heb gehad :)
Oke IPS heeft nog betere kleuren maar daarbij heb je weer veel last van backlight bleeding en een trage response tijd.