Samsung UE40H6200AW Zwart Review

Deroderidder 21 juni 2015, laatste update op 23 januari 2016, 1.990 views

Samsung UE40H6200AW Zwart

Dit is prijskwaliteit waarschijnlijk een van de beste tv's die je gaat vinden. veel features( zoals goedwerkende smart-tv,3d) en een goed paneel. enkel waren er wel wat problemen met de DLNA. sommige servers werkten niet en anderen dan weer wel. Als conclusie zou ik deze TV zeker aanraden!

Pluspunten

• vlotte werkende smart tv
  • uitgebreid aanbod apps
  • prijs/ prestatie

Minpunten

• problemen met de mediaspeler over DLNA (afhankelijk van de server)

Nadat de oude CRT-tv het na 12 jaar begeven had, werd het tijd voor onze eerste LCD-tv. er waren verschillende eisen: hij mocht max 40" zijn, omdat hij anders niet meer op de kast past. Ook werd er van men ouders een budget opgelegd van ongeveer 500 Euro.

Daarbij kwam ik bij deze UE40H6200AW, die voor 499 ¤ geprijsd stond in de Mediamarkt. Hij werd vooral geprijsd voor zijn goede paneel. Omdat ik zelf niet echt veel ervaring (en andere schermen) heb om dit te vergelijken, zal ik dit ook niet doen. Het beeld is echter wel beter dan van een B-merk 22" inch FHD scherm, maar dit zegt uiteraard weinig.

Daarnaast heb ik hem gekozen voor de goede Smart-tv software.
De software werkt zeer goed en vlot. ook is er een uitgebreid app-aanbod. ik heb zowel plex als de youtube-app getest en dit werkt vlot en zonder problemen. De mediaspeler is echter een ander verhaal. ik gebruik normaal gezien een plex-server om m'n films over het huis te kunnen afspelen. gewoon via de DLNA-instelling van Plex werkt de Samsung niet, net als met windows media servers. de Serviio-server die ik dan geinstalleerd had werkt wel vlekkeloos, net zoals streamen via Popcorn time. Het is dus gewoon wat proberen en aan de instellingen prutsen tot het goed werkt.

De tv start op na een second of 3 ( wat door mijn ouders als traag omschreven wordt, maar ik vrij snel vind). Daarnaast is er ook nog 3D aanwezig, maar de brillen moeten apart bijgekocht worden. omdat ik dit niet zal gebruiken, heb ik dat dan ook niet getest.

CEC heb ik met mijn Telenet digicorder nog niet aan de praat gekregen, maar met de IR-receiver kan je via de instellingen de afstandsbediening gewoon instellen voor zowel de Digicorder als de TV. het enige dat niet werkt op dit moment is het extra menu om Films te huren & opgenomen films af te spelen.

Al bij al is dit rijk gevulde TV, voor een aardig prijsje!

UPDATE: De mediaspeler

Omdat MBI nog wat vragen had over de mediaspeler, heb ik dit wat uitgebreider getest.
Algemeen
De mediaspeler is vrij basic, maar kan voor mij alles wat hij moet kunnen. De mediaspeler speelt een vrij grote range aan bestanden af, met ondertitels als ze hetzelfde genoemd zijn als de naam van de film. Doorspoelen kan via drie standen. De beeldverhouding kan aangepast worden( al staat er wel niet bij volgens welke aspect ratio. ze worden gewoon Bv: 'Modus 1' genoemd. daarnaast kunnen er ook bepaalde zaken rond de ondertitels aangepast worden.
Afgespeelde media
Ik heb via USB, Serviio en plex verschillende films en afleveringen van series afgespeeld. Het zijn meestal vrij sterk gecomprimeerde bestanden. daarom dat het laaste bestand vrij groot is, om te onderzoeken dat de mediaspeler geen problemen heeft met grote bestanden.
Harry Potter and the order of the phoenix.MP4
File size: 2,40 GB
Duration: 02:47:48
Video Bitrate: 1655 kilobits/sec
Resolutie:720:260
Sherlock New year special 2016.Mkv (H264)
File size: 1,60 GB
Duration: 01:28:30
Video Bitrate: 2592 kilobits/sec
Resolutie: 1280:720
How I met your mother (S1-6)
Full size: 174MB
Duration: 0:21:20
Video Bitrate: 1039 kilobits/sec
Resolutie: 640:352
Guardians of the galaxy.AVC(MPEG-4)
Full size: 8,74 GB
Duration:2:00:51
Video Bitrate: 8846 Kilobits/sec
Resolutie: 1920:800
Afspelen via USB
Via USB speelt hij gewoon vlot af, ondertitels inbegrepen. Ook een uitgebreide mappenstructuur is geen probleem. Na het selecteren van de film duurt het afhankelijk van de grote van de speelfilm tussen de 3 tot 10 seconden tegen dat de film opstart. daarna speelt hij alles vlotjes af, zonder hapering of stoten. Via USB heb ik The Hatefull Eight, Harry Potter en Sherlock afgespeeld.
Afspelen via een server
Afspelen via een server:Algemeen
De servers werden geinstalleerd op een pc met deze specs:

I5-4460
Asrock B85 Pro4
Samsung Evo 850
500 Gb HDD
4GB ram
Asus Radeon HD 5770

De video moest van men Computer naar de Telenet-router, en dan werd hij draadloos naar men Tv gestuurd.
Afspelen via een server: Serviio
Na het installeren van de server moesten enkel de mappen geselecteerd worden. Daarna kon het kijken beginnen. bij het gebruiken van de worden de tumbnails altijd mooi getoond, en als er ondertitels aanwezig waren, worden ze ook mooi weergegeven. via de server werden alle opgelijste bestanden afgespeeld. Alle afleveringen van de eerste 6 seizoenen van How I met your mother werden vlot afgespeeld. Dit werd getest omdat er in de review van Tweakers zelf problemen waren dat sommige bestanden niet afgespeeld werden. Met de Serviio server was dit echter geen probleem. Ook afspelen van Films met een hogere bitrate is geen problem. Het openen van een film gaat vrij snel, en duurt zeker niet langer dan afspelen via USB.
Afspelen via een server: Plex
Afspelen via plex ging iets minder vlot dan via Serviio. Na het installeren en de locatie van de film aan te duiden speelden de bestanden ook allemaal goed af. Er waren echter wel problemen met de ondertitels. doordat Plex zelf ondertitels zoekt, en dan in een andere map bewaard, geeft hij ze niet meer weer. Ik heb er ook niet voor kunnen zorgen dat Plex zelfgezochte ondertitels op de TV laat afspelen. Dit gaat echter wel allemaal vlot via de Plex app van de TV zelf. die ik zeker aanraad boven de server gebruiken via DLNA. Het opstarten van de app gaat iets trager, maar het is mogelijk om de taal van de ondertitels te kiezen, en zelf een andere audio track. Het starten van het afspelen duurt even lang, en gaat ook vlot.

Ik ben ook de bug tegen gekomen dat een film niet meer startte met spelen. Dit was de Harry potter film. ook kon ik hem wel nog afspelen met Serviio. Al bij al is dit een redelijk omslachtige manier om het te gebruiken. ik zou het zeker niet in combinatie met deze server doen. Serviio is dan de betere optie, want ik heb eigenlijk geen probleem gehad ermee.
Ondertitels
Ondertitels spelen alleen af als ze dezelfde naam hebben als de film. Ik heb alleen srt bestanden gebruikt. De ondertitels worden vrij groot weergegeven. maar zeker niet overdreven groot. Ze kunnen in drie standen staan: 'Groot', 'Normaal' en 'Klein'. de kleinste stand is zeker nog groot genoeg om alles vlot te lezen. Ik vind het eigenlijk zelf de beste stand. Er wordt ook een lettertype gebruikt die niet echt standaard is, maar dit stoort niet. Er is zwarte omranding, maar dit had zeker nog een pixel meer mogen zijn. Je kan het in elk geval zonder probleem lezen op een witte achter grond.

Het enige probleem is dat hij problemen heeft met meerdere ondertitels voor één film. Hij herkent de ondertitel niet meer als er het format Filmnaam.EN.srt gebruikt wordt. je kan dus ook maar gebruik maken van 1 ondertitel.

Verschillende audiosporen heb ik niet geprobeerd, maar ik vermoed dat dit niet werkt.

Hierbij nog enkele foto's van het afspelen van een film met ondertitels. De ene foto is om te tonen hoe de ondertitels zich afgeven t.o.v een witte achtergrond. De andere foto is dan nog het menu van de server( dit is het zelfde als bij de USB-interface)

Heb jij ook een Samsung UE40H6200AW Zwart?

Idd een leuk apparaat voor redelijke prijs. Maar na onze panasonic plasma van 8 jr oud, die we wegdoen vanwege zeer hoge stroomgebruik, is het toch een kleine teleurstelling. 8)7
Vraagje over de mediaspeler van deze tv. De Tweakers review was hier flink negatief over. Jij lijkt er redelijk positief over te zijn. Ik heb zelf een synology ds214play in mijn (bekabeld) netwerk hangen, en ik zoek een tv met een nagenoeg perfect werkende mediaspeler. Wat zou jij aanraden?

[Reactie gewijzigd door MBI op 22 januari 2016 14:57]

Ik ben nu een week of 2 niet thuis geweest, maar zal morgen nog wat testen :) en dan een advies geven.
Voila, ik heb men review nog een beetje geupdatet. Ik heb zelf geen problemen gehad met het streamen van video. Met een vrij basic setupje. Met plex was natuurlijk een ander verhaal. het verdwijnen van de ondertitels kan ik niet oplossen. Ook dat er bij het opstarten een foutmelding komt kan ik niet oplossen.

Dat er geen tumbnails staan bij de plexserver komt denk ik door een instelling, en daar zal ik morgen nog eens gaan kijken.

Al bij al weet ik niet wat je er mee moet doen. Bij mij werkt het allemaal vlot via Serviio, maar ik kan dat natuurlijk niet garanderen bij jouw server.

Ik heb ook nog een filmpje gemaakt om te tonen hoe vlot het streamen gaat.

Als je nog vragen hebt, of wilt dat ik nog specifieke software test moet je het maar vragen.
Alvast superbedankt voor je moeite! Mijn server is een NASje die nou niet heel erg sterk is, ik draai de synology 'mediaserver' die ik nu gebruik i.c.m. een PS3.
De Plex app op de TV heeft wel de voorkeur dan, dat ziet er ook gewoon gelikt uit.
Ondertussen zit ik ook te kijken naar de Samsung UE40J6200AW, welke net een generatie verder is, en bijna even duur. Qua software zal er niet veel verschil zijn denk ik.
Bedankt nogmaals, vanavond duik ik er wat verder in.