Specificaties HTPC, 2 interne bays - Bekijk alle specificaties

Xigmatek Eris Review

sliptara 21 juni 2015, 124 views

Xigmatek Eris

Ongelooflijk kleine kast waar alle onderdelen met VEEL pas en meetwerk inpassen. Wel moet erg opgelet worden bij het kiezen van aftermarket CPU cooling omdat dat in 90% van de gevallen niet past door de ATX voeding, de hoogte van de kast en een videokaart (met of zonder backplate).

Pluspunten

• Erg compact (<15l)
  • ruimte voor 30cm kaart
  • goedkoop

Minpunten

• jammer van de plastic voorkant, had dit liever als echt aluminium ervaren, maar voor de prijs mag ik niet klagen
  • plastic voorkant brak af bij de installatie
  • ERG compact, soms TE compact

Hierbij een review over mijn ervaringen met de Xigmatek Eris case.

Ik had deze case origineel gekocht omdat er geadverteerd werd dat een 30cm videokaart zou passen met een standaard ATX voeding in een kast van minder dan 15l. In de praktijk was dit toch veel minder het geval.

Bij de installatie werd het duidelijk dat, ook al is een modulaire voeding een enorm pluspunt in zo een kleine case, het niet handig is om in dit geval te hebben omdat de aansluitpunten dan tegen het pcb van het moederboard aanzitten waardoor er niks aangesloten kan worden. Dit zal dus omgekeerd ge´nstalleerd MOETEN worden, anders kan er niks aan de voeding worden aangesloten. Dit heeft als nadeel dat de fan die lucht inzuigt naar de voeding warme lucht uit de kast naar buiten zuigt, wat de voeding zelf niet ten goede komt. Ook is er bijna geen ruimte in de kast over voor kabel management (maar wat wil je ook met een 14,4l kast).

Dan is er het punt van het installeren van de videokaart. In principe kan er inderdaad een 30cm videokaart worden aangesloten, maar in de praktijk raad ik aan om dit te limiteren tot 29cm omdat je dan ten eerste de kaart Řberhaubt kan installeren en ten tweede omdat je dan de voeding kabel van de videokaart in de centimeter ruimte kwijt kan.
Over de installatie wil ik graag nog kwijt dat dat een kriem was. In mijn bezit is een Asus GTX780-DC2OC-3GD5 met een Asus ROG VII impact mobo. De installatie, na veel gepieker, ging als volgt:

- Eerst wordt de videokaart op zijn plek gebracht voordat elk ander onderdeel in de kast wordt gezet.
- Daarna wordt het moederboard op zijn plek gezet en vastgeschroefd terwijl de videokaart door een goede vriend op zijn plek wordt gehouden.
- Als het moederboard eenmaal goed vastzit wordt de videokaart voorzichtig op zijn plek gehezen in het PCI-e slot, terwijl aan de achterkant van de kast de aansluitingen die uit de videokaart steken naar binnen worden gedrukt aan de onderkant omdat er een klein en erg frusteren richeltje in de kast zit waardoor elke videokaart die wordt ge´nstalleerd normaliter eigenlijk niet past.

Dan is nog een groot struikelblok van deze kast de 5,25"bay. Die moet namelijk zijn beschikbare ruimte delen met de opslag media. Het is bijvoorbeeld in de originele kast niet mogelijk om een 5,25" fan controller, een 3,5" harddrive en een 2,5" SSD te installeren, dus let daar op. Het is alleen mogelijk (als de voeding het toelaat) om een 5,25" drive i.c.m. een 3,5" harddrive te gebruiken als de harddrive aan de onderkant van de bay wordt gemonteerd, vlak boven de fan van de voeding, maar dan is er nog steeds geen plek voor de 2,5" drive. Ook is het mogelijk om een 2,5" of 3,5" drive te monteren in een bijgeleverd rekje te monteren dat boven de CPU geschroefd kan worden. Let er wel op dat als je dan een grote videokaart hebt dat de kabels naar een 3,5" drive niet zullen passen.

Als derde punt wil ik graag opmerken dat er watercooling in de kast past, een 240mm blok zelfs, maar niet als er voor gekozen wordt om de 5,25" bay te gebruiken. Nog een minpunt is dat de watercooling aan de deksel van de kast gemonteerd moet worden, wat er voor zorgt dat je na installatie alleen nog in je kast kan kijken door het hele koelblok los te schroeven.

Als vierde punt wil ik graag vermelden dat er twee totaal overbodige roosters aan de onderkant van de behuizing zitten. ╔en daarvan is waarschijnlijk voor de voeding als je hem wel in de juiste positie kan monteren, maar dan is het tweede rooster nog niet verklaard. Ook hebben alle rooster in de case filters die met dubbelzijdig tape vastgemaakt zijn en binnen de eerste drie minuten van de installatie overal aanplakken, behalve op het rooster. Waardeloos dus. Dit kan overigens verholpen worden door een fan aan te sluiten en dan de schroeven door de filters heen te schroeven met brute kracht.

Als laatste punt wil ik het graag nog hebben over airflow binnen de kast en de mogelijkheid om aftermarket cooling te installeren voor de CPU. Ik heb het in deze review eerder al gehad over de mogelijkheid om een 240mm waterblock te installeren wat in principe waardeloos is, maar ik ben tot de conclusie gekomen dat airflow in het algemeen onvoldoende is.
De enige mogelijkheid tot een soort van flow door de kast is met de twee 120mm fan rooster op de bovenkant van de kast (waar overigens alleen 2x 120mm fans kunnen worden aangesloten als er niet gebruik wordt gemaakt van de 5,25"drive bay) en de 80mm fan aan de achterkant van de kast (een 80mm fan van xigmatek wordt overigens meegeleverd). Overigens zit er ook een rooster voor de fans van de videokaart, maar die reken ik niet meet voor airflow door de kast omdat die niet echt voor een flow zorgen, alleen voor een overdruk in de kast.

Mijn oplossing voor het airflow probleem was vrij radicaal. Afbeelding 1 geeft hier meer detail over. Ik heb de kast flink onder handen genomen met de multitool en heb fans met hoge lucht verplaatsing ge´nstalleerd:
pricewatch: Noctua NF-F12 industrialPPC-3000 PWM, 120mm
pricewatch: BitFenix Spectre Pro Led Blauw, 230mm
(het is dus mogelijk om een 120mm fan aan de achterkant aan te sluiten i.p.v. een 80mm fan, maar ik raad het niet aan i.v.m. buigen fan het metaal.)

De opties voor goede aftermarkt cooling in deze kast zijn erg gering omdat er maximaal een 140mm opstelling kan worden aangesloten wat alleen ruimte overlaat voor 92mm radiator opstellingen of platte opstellingen. Het is in ieder geval niet mogelijk om een 140mm platte radiator aan te sluiten omdat dan de ATX voeding of de videokaart in de weg zitten in deze kast (zonder de ATX voeding had dit mokkelijk gepast allemaal). Ik ben op het moment nog bezig om een geschikte opstelling te vinden en ik zie veel potentie in de Dark rock TF van Be quiet! (pricewatch: be quiet! Dark Rock TF)

Dus om het even samen te vatten: een geweldige kleine kast die het waard is door de prijs/kwaliteit, maar het is een gedoe om alles erin te zetten en er is geen ruimte voor verbeteringen als je niet bereid bent om in je kast te gaan snijden.

Ik ben vast nog wel een punt vergeten, maar ik beantwoord graag vragen ;)

Heb jij ook een Xigmatek Eris?