Lenovo ThinkPad Advanced Mini Dock Review

The Zep Man 27 april 2009, laatste update op 27 april 2009, 2.966 views

Lenovo ThinkPad Advanced Mini Dock

Pluspunten

• Maakt van een ThinkPad in een handomdraai een werkstationMakkelijk in gebruikVeel extra en nieuwe aansluitmogelijkheden

Minpunten

• Geen.

Kwaliteit Score: 5
Lenovo heeft voor zijn ThinkPad T6x/T400/T500, R6x/R400, Z6x en W500 notebook-series een serie docking stations (kortweg 'docks') ontwikkeld. Deze totale serie beslaat:Deze review behandeld het ThinkPad Advanced Mini-Dock (hierna TAMD genoemd). Kijk hier voor een actuele lijst met ThinkPads die ondersteund worden.

Het TAMD is een klassieke vorm van een docking station. Door de ThinkPad erop te plaatsen, wordt deze voorzien van extra of vervangende aansluitingen. Een groot voordeel hiervan is dat bij een werkplek het niet meer nodig is om randapparatuur met tig stekkers aan te sluiten op de ThinkPad. Eén centrale aansluiting wordt gebruikt voor al het verkeer tussen notebook en docking station. De randapparatuur wordt aan het TAMD verbonden en hoeft niet ontkoppeld te worden wanneer de notebook wordt ontkoppeld. Het TAMD voegt naast een aantal extra of vervangende aansluitingen ook nieuwe aansluitingen toe. Het totaaloverzicht aan aansluitingen is als volgt:* = De DVI-D aansluiting is dual link wanneer de ThinkPad voorzien is van een dedicated (Nvidia/ATI) videochip. In andere gevallen (Intel Integrated Graphics) is de poort single link, enkele uitzonderingen daar gelaten. Kijk hier voor meer informatie over de compatibiliteit tussen de door het TAMD ondersteunde ThinkPads en de DVI-D aansluiting.

Bijna alle poorten op en de interne apparaten van de ThinkPad blijven bruikbaar. Uitzonderingen hierop zijn de aansluitingen voor VGA, Ethernet en modem op de ThinkPad zelf, welke 'dood' zijn totdat de ThinkPad uit het TAMD wordt gehaald. Natuurlijk zijn deze betreffende poorten op het TAMD wel bruikbaar. De line out en microfoon in-aansluitingen op de ThinkPad en op het TAMD kunnen tegelijkertijd gebruikt worden. Wanneer geen van beide line out-poorten zijn aangesloten, worden de interne speakers van de ThinkPad gebruikt. De stroomaansluiting op de ThinkPad is ook niet bruikbaar, omdat deze wordt afgesloten door de vorm van het docking station. Dit is ook de bedoeling, want het docking station verzorgt de energie voor een aangesloten ThinkPad. Als er geen stroom staat op het TAMD maar er zat wel op het moment dat de stroom eraf ging een ThinkPad op aangesloten, dan neemt de ThinkPad aan dat het systeem ge-undocked is. De ThinkPad kan namelijk zelf niet het docking station van stroom voorzien.

Een ander voordeel van het TAMD is dat er een Kensington veiligheidskabel mee verbonden kan worden. Deze kabel hoeft nooit los gemaakt te worden, tenzij het docking station zelf verhuisd moet worden. Op het TAMD zit een slot waarmee (met één van de twee bijgeleverde gelijke sleutels) de ThinkPad vastgezet kan worden aan het docking station. De sleutel is te verwijderen wanneer het TAMD op slot staat of van het slot af is.

Wat positief opvalt is dat het TAMD de ThinkPad voorziet van een S/PDIF aansluiting. Deze aansluiting is bruikbaar voor PCM stereo, maar kan ook gebruikt worden voor AC3/DTS passthrough. Dit houdt in dat als je een DVD afspeelt dat je het 5.1 geluid kan doorversturen naar een externe versterker/decoder, die het signaal decodeert tot 'echt' 5.1 geluid. Wat je hiermee echter ook kan doen is iets als ffdshow gebruiken om voor films en muziek softwarematig het geluid 'live' te encoderen naar een AC3 5.1 signaal, zelfs als de geluidskaart op het ThinkPad alleen maar stereo ondersteund. De werking hiervan is dan hetzelfde als Dolby Digital Live. Weliswaar is de uitgang RCA ('coax'), maar er zijn zat apparaten te koop voor een zeer zachte prijs (20-30 euro) die hier zo één-op-één TOSLINK ('glas') van kunnen maken wanneer de versterker geen RCA aansluitingen (vrij) heeft.

De VGA en DVI-D aansluitingen op het TAMD kunnen gebruikt worden om een dual-monitor configuratie op te zetten (1 scherm analoog aangesloten, 1 digitaal aangesloten). Nadeel is dat in deze configuratie het scherm van de ThinkPad niet bruikbaar is. Het interne scherm is wel bruikbaar wanneer maar één externe monitor (via VGA of DVI-D) is aangesloten.

Bij het docking station wordt een aan het TAMD klikbare adapter meegeleverd. Deze adapter is nodig wanneer een brede (meestal 15.4") ThinkPad gebruikt wordt op het apparaat en zorgt voor extra ondersteuning. Hiernaast wordt een extra voeding meegeleverd (90W, dus ook voor de veelverbruikende ThinkPad).

Algemene beoordeling
Ik kocht het TAMD voornamelijk omdat ik mijn monitor digitaal (DVI-D) wilde aansluiten. Mijn ThinkPad had alleen een VGA aansluiting en op een 22" monitor of groter is dat het 'net niet'. Ook gebruik ik mijn ThinkPad als werkstation en leek het mij handig om eens en voor altijd met die eeuwige wirwar van kabels af te rekenen (monitor, toetsenbord, muis, speakers, netwerk...). Aan beide eisen voldoet het docking station ruimschoots. Wat mij ook positief is bevallen is het gemak in gebruik. Voor Windows zijn er geen extra drivers nodig voor het gebruik van het TAMD. Zodra het apparaat in het docking station zit, verschijnt er in het Start-menu de optie "Undock Computer", waarmee het 'veilig' undocken gestart kan worden.

Het voldoet aan mijn eisen en de gebruiksvriendelijkheid is zeer hoog. Hierom ook de hoogste score in de algemene beoordeling.

Vormgeving
Net als bij de ondersteunde ThinkPads is het TAMD tijdloos. Mooie, zwarte rechthoekige vormen met korte, afgeronde hoeken. Hierdoor past het ook goed bij de ThinkPads die met het product gebruikt kunnen worden.

Op functioneel vlak is de vormgeving van het TAMD ook effectief. Aan de linkerkant is een verhoging met daarop drie knoppen. De ronde knop aan de bovenkant werkt hetzelfde als de ronde power-knop op de ThinkPad zelf. De smalle, rechthoekige knop eronder is voor de eerste stap bij het undocken van de ThinkPad. Het doet hetzelfde als de 'Undock Computer' toets in Windows: het bereid de ThinkPad softwarematig en hardwarematig voor op de undock. De laatste knop daaronder undockt de ThinkPad en kan niet ingedrukt worden wanneer het TAMD op slot zit.

Doordat de lucht in- en uitvoer van de ondersteunde ThinkPads links achterop en op de zijkant van de notebook zitten, zijn er onder de verhoging met de knoppen uitsparingen gemaakt waardoor de lucht aan- en afgevoerd kan worden. Ook zijn er uitsparingen aanwezig voor het ventilatierooster aan de linkerachterkant aan de onderkant van de ThinkPad. De notebook kan hierdoor zonder problemen zijn warmte kwijt. Wanneer de ThinkPad voorzien is van een 9-cell batterij ('extended', steekt aan de achterkant uit) dan zal dit niet conflicteren met het TAMD omdat die ruimte achter de notebook is vrijgehouden. De notebook zelf staat onder een kleine hoek in plaats van dat hij vlak op het bureau staat, maar dit stoort niet tijdens het werken ermee, zelfs al wordt van het interne toetsenbord gebruik gemaakt.

Op vormgeving krijgt het TAMD ook het maximum aan punten, omdat deze de stijlpunten scoort en functioneel is.

Kwaliteit
Net als de ondersteunde ThinkPads zit het met de kwaliteit van het TAMD wel goed. Het voelt stevig aan terwijl het niet eens echt zwaar is (zonder aangesloten ThinkPad, natuurlijk). Over de meegeleverde plastic adapter voor brede ThinkPads had ik eerst mijn twijfels, maar blijft toch goed zitten en doet zijn werk. De onderdelen welke helpen om de ThinkPad op zijn plek te houden zien en voelen robuust en gaan nu al een lange tijd mee zonder slijtage te tonen.

Op kwaliteit krijgt het TAMD ook de maximale score.

De prijs van het TAMD lijkt erg hoog. Vergeet echter niet dat hier ook een extra 90W voeding bij zit inbegrepen, zodat je niet alsnog met voedingen zit te wisselen. Een universele voeding welke de ThinkPad ondersteund kost zo'n 50 euro. Dit bedrag kan dus van het bedrag van het TAMD afgetrokken worden om op het werkelijke bedrag van het docking station zelf te komen. Het totaalbedrag van het docking station ligt rond de 200 euro, wat zeker het geld waard is voor de extra functionaliteit die het aan een ThinkPad toevoegt.

De beoordeling van prijs krijgt een 'goed'. Het is een redelijk hoog bedrag, maar je krijgt er ook heel wat voor terug.

Heb je een werkplek waar je vaak zit met je ThinkPad en heb je behoefte aan de extra en nieuwe aansluitingen en het makkelijk koppelen/ontkoppelen van je notebook aan deze aansluitingen, dan is dit de beste uitbreiding welke je kan vinden.

• IBM ThinkPad T60
  • Lenovo ThinkPad T61p
  • Lenovo ThinkPad T500

Heb jij ook een Lenovo ThinkPad Advanced Mini Dock?

Negatieve eigenschap; de prijs wellicht? ;) Verder een erg nette review!
Op me werk ook wel eens dit docking station in me handen gehad. Wat me opviel was dat het heel erg 'plastic fantastic' aanvoelde. Iets wat ik zeker niet gewend ben van Lenovo / Thinkpad. Gezien de prijs van bijna 200 euro vind ik dit toch zeker wel een negatief puntje.

Wel apart dat jij dat toch heel anders ervaart. Misschien dat ze dit ondertussen verbeterd hebben. :?

Goede review verder, 4 sterren :)
@Deismya: Ik heb er een in gebruik sinds een maand of twee. Je hebt gelijk dat 'ie een beetje plastic aanvoelt, maar in het gebruik (dock/undock, knoppen, slot enzo) merk je dat het een degelijk ontwerp is.

Als je dan toch een Lenovo hebt/koopt, meteen zo'n dock bijbestellen. Nooit meer klooien met losse voeding, Wireless netwerk die het "even" niet doet (want je gebruikt de vaste ethernet aansluiting natuurlijk) maar wel DVI-D en dubbel scherm (tenminste als je de laptop openklapt in de dock)!

Kwalitatief een zeer goede review: 5 sterren!
Mede n.a.v. deze review heb ik toch dit dock aangeschaft. Mijn ervaringen komen erg overeen en ik kan toevoegen dat de support voor het dock in Linux (ik draai Ubuntu 9.04) ook goed zit. Werkelijk alle functionaliteit is goed werkend, plug&play. :)
Wat ik wel jammer vind:
  • positie S/PDIF uitgang (rechterkant) als enige uitzondering op alle andere aansluitingen;
  • de 4 USB poorten zitten achter een hub en zijn dus niet direct verbonden met de reeds aanwezige USB 'root hubs' op de notebook;
  • lelijk indien geen notebook in de dock aanwezig.
Als ik die gebruik i.c.m. mijn T61p widescreen dan wankelt hij doordat dan slechts aan de linkerkant het rubberen voetje de 'adapter' raakt. Zonder de 'adapter' is het geheel wel stabiel.