Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 6.400dpi sensor - Bekijk alle specificaties

EVGA TORQ X5 Review

Chiyeko 19 juni 2015, 305 views

EVGA TORQ X5

EVGA muisje kan hij het opboxen tegen de rest?

Pluspunten

• Licht
  • Accuraat
  • Design
  • Zoals voor rechts and links

Minpunten

• Of center draad
  • slecht paar kleur keuzes
  • Muis wiel klik iets te gevoelig

Introductie

De EVGA Torq X5 trok mij vooral vanwege zijn design en eigenlijk heb ik hem puur op dat punt gekocht en ging ik er niet van uit dat ik er echt wat aan zou hebben. Nu 4 maanden later en ik zou hem voor geen goud meer wegdoen.

Ik ben een finger tip grip houder met mijn muizen gezien ik lange vingers heb en dus allen met mijn finger toppen de muis aanraak en bestuur. Met een grote muis zoals de voorganger een Roccat Kone XTD zat ik tussen finger en claw grip in.

Zoals altijd excuses voor spel en gramatica fouten ivm met dyslexie.

De muis

De EVGA Torq X5 komt in twee varianten, de optical zoals hier besproken en de Laser variant. Er zijn plus en min punten volgens bijde kampen en daar ga ik hier niet op in, de rede dat ik de optical variant heb is omdat deze wit was en de laser is grijs wat ik toch minder mooi vind.

Om even verder op het design in te gaan het is weer echt een EVGA product, simpel, elegant en to the point. Maar om niet te veel in de heerhaling te vallen, het belangrijkste punt voor toch een groote groep gebruikers is dat de muis symetrish is en dus zowel links als rechts gebruikt kan worden. Het design is zelfs zo goed dat je nooit last hebt van de 2 side buttons aan de anderre kant die trouwens ook gewoon uit gezet zijn in de drivers.

De verlichtings opties zijn basic met 7 kleuren om uit te kiezen, in het RGB tijdperk is dat toch een min puntje, al valt hij met een prijs van 50,- EUR een beetje net in of net onder de categorie waar we RGB echt verwachten.

Verder is de muis erg licht met een gewicht van 85gram is het verwaarloosbaar en dat was een punt waarover ik mij toch veel zorchen maakte tijdens de aankoop, ik was tenslotte grote en zware muisen gewend. Kan alleen maar zeggen dat ik niet meer terug wil , dit kleine zeer goed handelbare en lichtje muisje werkt gewoon perfect en zorgt ook voor minder vermoeing in mijn pols.

Er is echter wel een min punt in het design en dat is de kabel, deze zit aan de linker boven kant en dit merk je vaker als je lief is. Zeker een min punt in mijn ogen en een keuze die ik niet snap. Een ander kleine min punt is de single DPI switch, de 4 zettings zijn er eigenlijk maar 2 want je wil niet steeds door 4 settings heen gaan om de juiste te vinden, daarom maak je eigenlijk duplicates en hou je 2 DPI settings over.

Een kleine pet peave is de scroll wheel knop functie, deze is naar mijn smaak net iets te gevoelig en zeker in het begin drukte ik hem vaak onbedoelt in tijdens het scrollen. Echter merk ik dat na wat langer gebruik je hier gewend aan raakt en het vlat onder tussen niet meer op.

Drivers

De drivers zijn bare bone, het is duidelijk dat EVGA nog niet de lineage heeft als een Logitech of Roccat als het om hun drivers gaat. De driver werkt, maar hij is niet makkelijk om te gebruiken en macros zijn nogal lastig en niet heel goed geimplementeerd. Ik hoop dat EVGA hier nog zeker wat aan gaat werken wat drivers zijn toch een zeer belangrijk onderdeel in het gebruik van een gaming muis.

De algemene ervaring en lastige en niet echt afdoende macro opties zijn 2 min punten die je zeker moet menemen bij de aanschaf van deze muis en alle andere Torq X3 en X5 modellen (gebruiken 1 de zelfde driver).

Gezien dit hun tweede mice line up is is de EVGA Torq X5 zeker een geslaagde zet. De min punten zijn na de initieele settup grotendeels verdwenen en in gebruik is hij snel, accuraat en betrouwbaar. De prijs van 50,- EUR is niet goedkoop, maar hij is dit zeker waard want ondanks het lage gweicht voelt hij solidie aan en in 4 maanden gebruik heeft hij nooit problemen gehad.

Het is echter geen muis voor iedereen, ja je kan de 2 side bottons aan je blinde kant ook gebruiken, maar fijn is dat zeker niet. Dus je hebt een muis met 4 knoppen en een DPI switch. Voor velen is dat genoeg, maar voor vele anderren is dit niet afdoende. Heb jij genoeg aan de buttons en geen belang bij heel macro gebruik dan kan ik deze muis zeker aanbevelen.

Heb jij ook een EVGA TORQ X5?