Specificaties 27" @ 1920x1080 (TN, 1ms) - Bekijk alle specificaties

BenQ RL2755HM Zwart Review

BarSpideR 19 juni 2015, laatste update op 22 juni 2015, 1.183 views

BenQ RL2755HM Zwart

Heerlijke monitor om mee te gamen, films kijken. Hij is ook heel erg mooi om te zien staan!

Pluspunten

• Meerdere aansluitingen
  • Gaming settings standaard ingebouwd
  • Headset standaard + Controller standaard

Minpunten

• Voelt wel plastic aan
  • Speakers mogen wel beter
  • Software is langzaam

Inleiding:
Ik zocht een nieuwe monitor om mee te kunnen gamen middels mijn Xbox One. De vorige heeft na bijna 6 jaar trouwe dienst helaas het moeten begeven. Dit was een (zoals mooi vernoemt) een LG Tv-Monitor van 22 inch groot. Dit was een perfecte monitor, maar ik gebruikte nooit de Scart of de CI certificering ervan. Toen deze dus stopte met werken zocht ik naar een normale "monitor" met meerdere aansluitingen, aangezien ik wel erop wil gamen met laptop en Xbox.

Na wat uitzoek werk zat ik erover na te denken of ik een normale Full-HD scherm zou nemen of misschien een 21:9 scherm. Met een budget van max 250 euro ging ik op zoek naar een nieuwe monitor. Het scherm moest zicht namelijk voldoen aan eisen:
  • Speakers (Of mogelijkheid voor speakers aansluiten)
  • Groter dan 22 inch
  • Mogelijk om meerdere producten aan te sluiten
  • Max prijs ¤250,-
Met dit in gedachte op zoek met de perfecte Tweakers Pricewatch.

Uiteindelijk werd mijn intresse gewekt door de volgende monitoren:
LG 25UB55-B Zwart
LG 29UM55-P Zwart
Samsung T27D390EW Zwart

Na een hoop reviews lezen (met moeite, want niet alle zijn Engels of Nederlands) vond ik mezelf eigenlijk toch meer naar de Samsung getrokken worden. Door de mooie voet ervan en ook omdat hij wel voldeed aan alle eisen. Misschien wel weer een Scart maar ja, kon ik ook tenminste nog mijn oude 360 aansluiten als ik dat wilde.

Na een avond er goed over na te denken was ik zeker dat ik deze wilde.
Totdat ik nogmaals ging kijken op de Pricewatch zag ik ineens de BenQ er ook tussen staan. Deze was eigenlijk te perfect voor woorden door zijn grote, meerdere aansluitingen en ook omdat deze gemaakt zou zijn voor de "Console gamer".

Na een paar reviews te hebben gelezen was ik ervan overtuigd. Dit wordt hem echt! Na een avond erover slapen was ik nog steeds ervan zeker.

Bij MediaMarkt gekocht, wilde deze heel graag ophalen, maar meerdere filialen gebeld, maar niet één op locatie. Uiteindelijk hoorde ik via de filiaal Amsterdam Bijlmer Arena dat ze er één hadden in Maastricht. Dat vond ik iets te ver rijden. Besteld op de site en de volgende dag netjes geleverd. Top service!

Uitpakken:
Eenmaal het pakje binnen, natuurlijk zo snel mogelijk uitpakken! De doos was niet beschadigd en alle opties stonden er mooi op vermeld wat deze kan doen.
In de doos geleverd krijg je mee:
  • Monitor
  • Voet standaard A (arm naar monitor)
  • Voet standaard B (standaard voor de controller)
  • Audio kabel
  • Stroomkabel
  • HDMI 1.4 kabel
De opbouw van het scherm is makkelijk en snel. Voetstuk A verbind je met voetstuk B met een ingebouwde schroef en zit ook echt stevig in elkaar vast. Dan voetstuk A vastzetten op het scherm zelf gaat ook door eerst vast te "klikken" en dan te draaien. Eenmaal in elkaar gezet mijn enigste reactie: WOW!

Na alle plastic laagjes te verwijderd hebben van het scherm is het een hele mooie mat zwarte scherm.
Ik zette hem naast mijn oude scherm van 22 inch voor de vergelijking vroeg ik mezelf af: "Hoe kon ik hierop werken?" Bij het oude scherm waren de randen glossy en ik vond dat altijd wel irritant als het licht er net verkeerd op viel. Bij dit scherm is dat probleem echt niet meer ter spraken!

De monitor voet is speciaal bedoeld om je controller erop te laten "rusten". De Xbox controller kan daardoor niet verschuiven en je weet altijd waar die ligt. Zelf heb ik hier de centerspeaker van mijn 5.1 setje neergezet en past perfect!

Aan de achterkant van het scherm zit een grote glasplaat met daarin BenQ, ziet er heel mooi uit, maar die staat tegen de muur. Zelf vind ik dat wel zonde, want niemand zal het ooit zien. Rechts van het glasplaat zit het headset standaard, deze zit standaard omhoog in de behuizing zelf vast geklikt. De kan je omlaag doen en hij kan best brede headsets aan. Ik heb de Logitech G430 erop kunnen hangen en kan dan ook bijna de Xbox One Stereo Headset erop hangen. Hele handige functie want nu hangen ze beide netjes.

Gebruik van Monitor
Eenmaal de monitor op zijn plek en aangesloten op mijn laptop komt de beste, hem aanzetten. Bij het opstarten wordt het hele scherm paars met het logo van BenQ. Na twee seconden even zwart scherm zag ik daar mijn achtergrond tevoorschijn komen.

Menu
Gelijk dan maar kijken bij de instellingen van deze monitor. De knoppen voor de menu zitten allemaal aan de rechterkant van het scherm in de hoogte. Wat me gelijk opvalt bij het selecteren van opties is dat het wel langzaam is de menu. Het aanpassen van de volume gebeurt ook in deze scherm en ik was blij dat hij eenmaal op 100% stond. Na elke verhoging (met een stap van 1) denkt hij er ook nog een seconde of 2 extra bij. Hierdoor duurt het wel wat langer voordat de volume op het niveau is dat je wilt. Dit is in elke menu en optie hetzelfde.

In het menu kan je ook de andere modus selecteren voor gamen speciaal. Die zijn er voor RTS games en Fighting games. Aangezien ik ze beide nog niet heb gespeeld kan ik niet melden of dit nou echt een verschil uit maakt. Wat wel jammer is dat als je van modus verandert dat de volume weer terug naar standaard gaat, mits je daar nog niet had ingesteld dat de volume 100% moet zijn.

Speakers
In deze monitor zitten 2x2w speakers, dat is ook wel te merken. Je kan er niet teveel van verwachten. Ik speel op mijn Xbox Battlefield Hardline en naast me ontplofte een handgranaat en het klonk als een plofje. Ik heb daarom ook maar besloten om de headset optie te gebruiken richting mijn speakers. Dit klonk gelijk natuurlijk beter en de interne speakers laat ik voor wat ze zijn. Ik denk dat de Windows standaard geluiden wel goed erop klinken, maar voor muziek, film of games raad ik aan om andere geluid opties te kiezen.

Misschien dat ze daarom ook een handige Headset hanger hebben gemaakt aan de achterkant.

Afsluiting
Al met al ben ik zeer tevreden over deze monitor, hij laat perfect het beeld zien en ik merk duidelijk verschil met me vorige 22 inch. Het feit dat ik natuurlijk meer ruimte heb tijdens gamen werkt prettig en dat merkte ik ook wel in Battlefield Hardline!

Of ik deze zou aanraden bij vrienden? Absoluut! Ik ga zelf kijken voor een mooie triple screen setup met deze monitor.

Heb jij ook een BenQ RL2755HM Zwart?

Ik heb dezelfde monitor (Benq RL2755HM), maar als ik Battlefield speel met het geluid op de monitor (2x2w) dan worden mijn oren eraf geblazen.
Is dat middels een console of middels PC? Want ik gebruik de interne speakers nooit! Altijd een andere set eraan gesloten. Zelf probleem niet.
Xbox One, het was de ideale monitor voor mij omdat ik geen speakers heb, alleen een headset voor mijn computer.
Nee deze doet er maar 75.
Ben voor de BenQ XL2411Z gegaan. Na kleuren calibratie is het echt een geweldig scherm _/-\o_