ZTE Nubia Z9 max Zwart Review

TeQview 20 juni 2015, laatste update op 6 april 2016, 4.205 views

ZTE Nubia Z9 max Zwart

De ZTE Z9 max is een prima telefoon. Het scherm ziet er goed uit en ook fotokwaliteit en geluidskwaliteit zijn in orde. De S810 zorgt voor een snelle respons en het toestel wordt niet bijzonder warm. De accuduur is middelmatig, maar het eind van de dag is ermee te halen.

Pluspunten

• Groot full hd scherm
  • Premium bouwkwaliteit
  • Goede camera's
  • Dual-sim
  • Micro-SD slot
  • Vertraging/lag niet aanwezig
  • Mooi, vol en helder geluid
  • Goede ondersteuning door ZTE Nubia team

Minpunten

• Opladen duurt lang/telefoon ondersteunt geen Quick Charge
  • Vertaling niet altijd juist/aanwezig
  • Play Store niet voorgeïnstalleerd
  • Niet alle Play Store apps werken out of the box
  • Niet verkrijgbaar in de EU
  • WiFi bereik erg slecht (waarschijnlijk bug)
  • Middelmatige accuduur

Inleiding:

Al 3 jaar koop ik mijn smartphones in het oosten, omdat daar dezelfde kwaliteit voor een lagere prijs te halen is. Na de OPPO Find 5 en de Xiaomi Mi 3, ben ik nu aangekomen bij de ZTE Z9 MAX. De reden dat ik deze wilde hebben was het grote scherm en de, relatief, lage prijs. Wel had ik mijn twijfels over de support, wat bij Xiaomi erg goed was, met wekelijkse updates en een Engelse community.

Uiteindelijk toch besloten het risico te nemen en voor 470 euro, inclusief verzendkosten, besteld op Ibuygou.com.

In deze review ga ik in op de belangrijke aspecten van het toestel en beantwoord ik de vraag of het zijn prijs waard is.

Specificaties:

Hardware:

• CPU: Qualcomm Snapdragon 810 – 4 x 2,0GHZ + 4 x 1,5GHZ
• RAM: 3GB lpddr4
• Opslag: 16GB
• Scherm: 5.5” Full-HD LCD (1920 x 1080 pixels)
• Externe Opslag: MicroSD (ondersteuning tot 128GB)
• Camera: 16 MP Sony-camera (IMX234)
• Front camera: 8MP
• Accu: 2900mAh (niet verwisselbaar)
• Android: 5.0.2 Lollipop, met Nubia UI 2.8.1

Verbindingen:

• Mobiel netwerk: GSM: 850/900/1800/1900MHz , WCDMA: Bands: 850/900/1900/2100MHz, LTE FDD: Bands: 1800/2100/2600MHz
• Wifi: 802.11b/g/n/ac; 2.4 GHz/ 5 GHz
• Bluetooth 4.1
• GPS
• NFC

Positieve opvallers uit het lijstje zijn de Snapdragon 810, de camera en de ondersteuning voor Micro SD-kaartjes; die je bij veel westerse merken steeds minder tegenkomt. Het Full HD-scherm en de, toch wat lage, accucapaciteit, plus 16GB ingebouwd opslaggeheugen, zijn een stuk minder in het oog springend. ZTE heeft er voor gekozen dit toestel in de midrange klas te positioneren, wat de specificaties lijkt te bevestigen.

4G/LTE:
De Z9 MAX ondersteund 4G op de 1800/2100/2600MHZ frequentie en deze worden in Nederland maar beperkt ondersteunt. In de drukkere gebieden/steden kan het voorkomen dat het toestel wel verbinding maakt met het 4g netwerk.

Het toestel:
Het scherm is 5.5” en daardoor is het toestel net wat groter dan 5” modellen. Qua formaat ligt het dicht in de buurt van de Samsung Note 4, alhoewel dit nog iets groter is. Wanneer je het toestel oppakt, valt meteen op dat je duim op de powerknop rust en de volumeknoppen met en makkelijke beweging te bereiken zijn.

De telefoon lijkt op een mix van de iPhone 6 en de Sony smartphones. Dit komt vooral door de afrondingen en de glazen achterkant; waar een patroon van stippen in verwerkt is. Het is verder geen probleem dat ZTE heeft afgekeken van hun concurrentie, want hij ziet er erg goed uit en ligt lekker in de hand.

Aan de linkerkant zijn de Dual sim tray en MicroSD poorten verwerkt. De onderkant herbergt de Micro USB-lader en daarnaast zit een enkele speaker. Op de bovenkant zit de 3.5” koptelefoonuitgang. Een cameraknop zit er niet meer op, in tegenstelling tot zijn oudere broer, de Z7 max.

Opvallend is de rode cirkel die onder het scherm geplaatst is. ZTE heeft dit tot breath light gedoopt, een leuke naam voor het, tevens, rode notificatie lichtje. De kleur is niet aan te passen. De cirkel is ook de home knop en bij langer indrukken toont hij de recent apps pagina.

Aan weerszijden van de home knop zitten nog twee andere knoppen: terug en menu. Standaard zit de terug knop aan de rechterkant en de menu knop links, maar in de software is dit om te draaien. Ze lichten op bij het tikken op het scherm, dat is in de instellingen uit te schakelen.

Achterop het toestel zit de camera, met één flitser en daaronder is het Nubia logo geplaatst. Op de foto zie je een screen protector, deze zit er helaas niet standaard op. Op de voorkant is wel een standaard screen protector geplaatst.

ZTE heeft aangegeven dat de telefoon van aluminium, titanium en gehard glas gebouwd is. De bouwkwaliteit is dan ook erg goed te noemen en voelt luxer en steviger aan dan Note 4 en de Mi 3. Ik zou in ieder geval geen plastic telefoon meer willen.

Gebruikservaring:
Toen ik de telefoon aanzette, werd ik verwelkomt door een mooie bootanimatie, bestaand uit een fotocollage van een paar pagina’s. Ondanks dat het geen nut heeft, vond ik het minder erg om naar te kijken dan naar een saaie draaiende cirkel.

Na een paar seconden naar de foto’s gekeken te hebben was het toestel gebruiksklaar en begon het avontuur. Chinees is uiteraard de standaardtaal en Engels is als optie te selecteren. Nadat ik voor Engels gekozen had kwam het startscherm in beeld, of beter gezegd, de desktop. Er staan een paar standaard apps geïnstalleerd, waar wij westerlingen niets aan hebben, zoals: WeChat, Baidu Maps, Weibo en nog een paar andere. Gelukkig zijn ze gewoon te verwijderen.

ZTE heeft er voor gekozen een skin over Android heen te leggen, Nubia UI genaamd en deze biedt vergaande integratie met het OS. Hierdoor is er bijna niets meer over van het originele Android 5.

Dit begint al met de desktop. Er is geen app drawer aanwezig en apps worden op het startscherm geplaatst, net zoals bij MIUI en iOS. Aan het begin is dat even wennen, vooral omdat het er chaotisch uit kan zien; apps zijn niet te verbergen en organiseren kan alleen door folders te gebruiken.

Voor de mensen die de standaard icoontjes niets vinden, zijn er een aantal thema’s beschikbaar. Dit zijn er niet zoveel als bij MIUI en de beschikbare thema’s zijn ook niet echt interessant. Mocht je echt graag gebruik maken van andere icoontjes, kun je beter overstappen op een alternatieve launcher met een icon pack.

De notificatiebar, waar ook de Quick Settings te vinden zijn, kun je vinden door aan de bovenkant van het scherm met je vinger naar beneden te swipen, zoals eigenlijk bij elke telefoon normaal is. Deze bar is het enige onderdeel waar Google’s visie op Android nog wel te herkennen is. Het enige wat hierin aangepast is zijn de kleuren: de achtergrond is wit en de niet geactiveerde buttons hebben een witte kleur met rode rand en de geactiveerde buttons hebben een volledige rode kleur. Een handige toevoeging is de mogelijkheid de volgorde van de knoppen aan te passen, zo kun je bijvoorbeeld de meest gebruikte settings bovenaan kunnen zetten en de minder gebruikte ergens onderaan.

De grootste wijziging aan het OS is het instellingen (settings) menu. De zoekoptie die in vanilla Android aanwezig is, is niet ingebouwd en de juiste optie vinden vereist dan ook wat meer zoekwerk.

Het menu is opgebouwd uit te twee blokken: de linkerkant is het categorieën blok en de rechterkant de instellingen voor die categorie. Google gebruikt dit design ook voor Android tablets.

Dat Google besloten heeft om dat ontwerp alleen op grotere schermen te tonen is een erg goede keuze geweest. De Engelse taal is veel te groot om in die kleine ruimte te passen en veel tekst valt dan ook compleet weg. Als de telefoon op Chinees staat ziet het er allemaal wel goed uit, waaruit goed op te maken valt dat ZTE zich echt alleen op hun thuisland richt.

De notificaties worden getoond in de notificatiebar, maar wil je dat ook het breath Light gaat branden, dan moet je dit in de opties inschakelen. Dit is geen groot probleem, maar het had wel handig geweest als dat aangegeven zou worden. Ik dacht dan ook dat het notificatie licht kapot was.

Dual sim:
De telefoon ondersteunt twee sim kaarten, iets dat in het oosten erg populair is. Ik maak hier geen gebruik van, maar voor vele zal het een welkome functie zijn.

De sim kaarten zijn beide stand-by op het 4G netwerk, maar wanneer je gebeld word schakelt de ander over op 2G. In het instellingenmenu is te kiezen met welke sim je gebruik wil maken van je mobiele data. Ook is aan te geven welke ringtones je op een sim kaart wil gebruik.

ZTE heeft er voor gekozen om geen aparte apps te gebruiken voor Phone, People en Messaging, deze zitten in één simpele app gebundeld. Erg handig, want hierdoor kun je niet meer voor de verkeerde app kiezen. In de app is het mogelijk te kiezen met welke sim je wilt bellen of sms’en: naast het nummer is een schijfje aanwezig, groen voor sim 1 en blauw voor sim 2. Ook is het mogelijk per contact een standaard sim te kiezen.

Geluid
Het geluid van de telefoon kan vrij hard en vervormt niet. De Samsung Note 4 kan nog harder en bij het tegelijk afspelen van muziek overheerst die telefoon dan ook. Bij beide telefoons klinkt het vol en ook de bass en hoge tonen zijn prima. De telefoon ondersteund Dolby Digital Plus, waarmee het geluid nog beter klinkt.

Camera:
De camera op de achterkant heeft een resolutie van 16MP en schiet schitterende foto’s. De Samsung Note 4 schiet net wat mooiere plaatjes, waarbij vooral opvallend is dat de ZTE vaak te “overdreven“ kleuren toont en de scherpte lager ligt. Ik heb hiervoor helaas geen vergelijkingsmateriaal.

Foto's met weinig licht en gebruik makend van de flitser zien er minder goed uit, maar de flitser verricht goed werk. Er is weinig ruis en alles wordt goed belicht, wel is er een kleine overbelichting aanwezig.

De front camera heeft een resolutie van 8MP en is goed genoeg voor het maken van selfies en gebruik bij Skype, of vergelijkbare apps.

Wifi:
De ingebouwde wifi ontvanger doet wat hij moet doen. Het signaal is goed en bereik prima. Helaas zitten er nog wel wat bugs in, zo valt wifi soms spontaan uit en heeft zo nu en dan ook moeite met ophalen van de content, van bijvoorbeeld een website. Wanneer de wifi wel normaal werkt, is het bereik even goed als de Mi 3 en Note 4.

Let op: onderstaande tests zijn gedaan in een Flat, waar het internet zeer traag is. Ik zal maandagavond nieuwe tests uitvoeren op een locatie met beter internet.

Update: de snelheid op een 120Mbit/s verbinding:

3G/4G:
het 3G/4G netwerk zijn wel stabiel en vaak val ik dan ook hierop terug, wanneer wifi moeilijk doet.

De 3G snelheid:

4G snelheid:

De snelheid van het 4G netwerk is net iets sneller dan het wifi netwerk, ik denk dat dit door de wifi bug komt en hoop dat het opgelost wordt.

GPS:
De goedkopere Mediatek toestellen uit China hebben vaak een niet zo goede GPS. De ZTE Nubia is niet zo'n goedkoop toestel en met de Qualcomm CPU is de GPS ook gewoon goed te noemen. Binnenshuis pakt de GPS 11 van de 26 satellieten.

Accu:
De accu van de telefoon heeft een capaciteit van 2900mAh, wat, in samenwerking met de Snapdragon 810, toch te weinig blijkt te zijn. Het einde van de dag is te halen, maar het voelt niet prettig zonder oplader weg te gaan, omdat de batterij redelijk snel leegstroomt.

De Xiaomi Mi 3 heeft een capaciteit van 3050mAh. Niet veel groter, maar toch zit er een groot verschil in de accu duur. Waar de Mi 3 per nacht ongeveer 2% verbruikt, slurpt de Z9 MAX 7% en soms zelf meer 20% en tijdens een uurtje lezen en muziek luisteren vliegt het percentage van 100% naar ongeveer 77%. Op een schooldag van half 9 tot 5 kom ik meestal thuis met 15 á 25% over. Op de minder goede dagen moet je tussentijds opladen.

Het grootste nadeel van het snelle leeglopen is dat de telefoon aan de lader moet. Quick Charge wordt niet ondersteund, waardoor je twee uur verder bent voordat het schermpje 100% aangeeft. Mocht je dus een keer onverhoopt weg moeten of er te laat achter komen dat de telefoon bijna leeg is, heeft opladen eigenlijk geen nut.

Waar zijn de Google Diensten:
Het grootste nadeel van het toestel is het missen van de Google Diensten, er zit dus geen Play Store op en dit is ook niet zomaar te installeren. Wil je de Google apps geïnstalleerd krijgen, moet je aan de slag gaan met het rooten van je toestel. Ik ga hier niet uitleggen hoe dat in zijn werk gaat; op GoT staat de uitleg. Mocht je hier geen zin hebben, kun je bij aan aantal bedrijven aangeven dat zij de Play Store voor je moeten installeren.

Toen het me uiteindelijk geluk was dat Play Store te installeren, liep ik tegen het probleem aan dat niet elke app uit de store gedownload kan worden. Zo zijn bijvoorbeeld 9292 en ANWB Creditcard niet beschikbaar. Erg jammer, maar wel iets waar ik rekening had gehouden voordat ik het toestel had gekocht. Er is een work around voor, welke ook op GoT staat. De apps die wel te downloaden zijn werken zoals verwacht mag worden.

Software Support:
De telefoon is nu ongeveer 2 maanden in mijn bezit en heb tot op heden één update ontvangen. Binnenkort wordt de tweede update verwacht. Ook had ik ZTE een mail gestuurd met feedback over de huidige software en kreeg hierop binnen een paar uur antwoord, dat ze de feedback door gaan geven. Hiermee zijn mijn twijfels over de support helemaal weggenomen.

Update: ik heb ZTE op 21 Juni (Zondag) gemaild en kreeg tot mijn verbazing, nog geen uur later, antwoord. De service is, zelfs al hebben ze geen Engelstalig forum, de beste die ik tot nu toe gehad heb.

Benchmarks:
Ik heb alle benchmarks meerdere keren gedraaid en hier het gemiddelde van gepakt.

Antutu:

3Dmark Ice Storm:

Geekbench 3:

Conclusie:
De ZTE Nubia Z9 max is een snelle telefoon, met een uitstekende bouwkwaliteit. Voor een prijs van ongeveer ¤450, doet hij zeker niet onder voor de Samsung Galaxy S6 of HTC One M9.

Toch kan ik het toestel niet aan iedereen aanraden, dit komt vooral door het feit dat het een Chinees toestel is. Hij kan in Nederland niet gekocht worden en je zult je dus moeten wagen aan het importeren via China, met mogelijke extra kosten, zoals BTW en importbelasting, als gevolg.

Het grootste nadeel is het gemis van de Play Store, waardoor je aan de slag moet met rooten en dat is niet voor iedereen weggelegd. Ook zullen niet alle apps te installeren zijn. Er zijn omwegen om deze apps alsnog te laten werken, maar ook hier heb je root voor nodig en het kost meer tijd.

Maar heb je wel zin in een leuk avontuur en vind je het niet erg om te rooten en wat meer te moeten kloten, of wil je iets unieks hebben, dan zit je met deze telefoon goed.

Reacties:
Dit was mijn eerste review en heb het zo compleet mogelijk proberen te maken. Mocht ik iets belangrijks over het hoofd gezien hebben laat het me dan weten, ik zal het er dan in proberen te verwerken. Andere reacties zijn uiteraard ook welkom.

Vond je deze review goed en wil je graag meer reviews van me lezen? Neem dan eens een kijkje op mijn site: TeQview.nl

Heb jij ook een ZTE Nubia Z9 max Zwart?

Ik had een ZTE Nubia Z9 mini besteld via Pandawill maar daar zat al een Google Play store erop? Daar is de Z9 MAX te koop voor 459 USD waarschijnlijk met een play store

normaal zou dat toch geen probleem mogen zijn?

[Reactie gewijzigd door Kaya10 op 20 juni 2015 19:53]

Toen ik het toestel had aangeschaft was er nog geen root voor beschikbaar en dus nog geen mogelijkheid de Play Store er op te laten zetten. Sommige bedrijven doen het nu wel, maar sommige laten je het alsnog zelf doen. Daarom vermeld ik het er expliciet bij. :)

[Reactie gewijzigd door TeQview op 20 juni 2015 20:23]

Ik zou een link erbij zetten of erbij vermelden dat er wel bedrijven zijn die het doen

Geen play store als minpuntje zou ik weglaten xd
Dat is al aangegeven: 'Mocht je niet aan de slag willen met het rooten, is het bij sommige bedrijven een optie om dit door hen te laten doen.' Maar nu ik deze zin nogmaals lees blijkt er niet uit dat ik de Play Store installeren bedoelde, ik zal dat even aanpassen.

Edit: heb het verduidelijkt. Het min punt heb ik ook iets gewijzigd.

[Reactie gewijzigd door TeQview op 20 juni 2015 21:25]

Ergens deze week zal ik de batterijduur testen, met PCmark en Antutu tester.
Haal jij ook bij bijna alles een betere score als een one M9 zoals hier is te zien: https://gfxbench.com/comp...9+%280PJA10%2C+6535LVW%29
Ja, de scores van deze telefoon zijn erg hoog. Hij heeft geen last van de oververhitting (en underclocken), wat dit mogelijk kan verklaren.

De batterijtest kan ik helaas niet meer doen. Ik zal dit voortaan als standaard meenemen in mijn reviews. Sorry hiervoor.

[Reactie gewijzigd door TeQview op 24 augustus 2015 00:55]

Ik heb de review iets verlengt, met onder andere GPS en Wifi informatie. Mocht er nog iets missen hoor ik het graag.
De linkjes naar GoT missen nog ;)
Zal de linkjes er alsnog bijzetten. :)
Bedankt voor de review, het lijkt me een leuke toestel.

Ik heb de Elephone P8000 besteld vanwege de prijs en ondersteuning van 800MHz op 4G .
Geen dank, deed het met veel plezier.

Ik hoop dat de Elephone bevalt. :)
Mooie review van een mooie telefoon :)

Ik herken veel dingen die je zegt op mijn Nubia Z7. Alleen vind ik het interessant dat de batterij van de Z9 Max zo kort mee gaat. Heb je veel powerslurpende apps geinstalleerd staan?
Ik eindig op een goede dag met mijn Z7 na 16 uur nog met 60% batterij, alleen als ik bijvoorbeeld urenlang Spotify ga luisteren of veel mails lees en stuur, eindig ik de dag onder de 50%.

Dualsim werkt overigens prima, op beide simkaarten heb ik gewoon 4G, in elk geval rondom Utrecht. Bereik van sim 2 is af en toe wat minder dan van sim 1, maar dat kan ook aan de provider liggen.

Google Play installeren was een ramp, omdat ik geen eenduidige handleiding/stappenplan kon vinden. Toen ik die eenmaal had, werkte het eigenlijk wel meteen. Het duurde ook even voor ik een werkende manier had gevonden om de foon te rooten :+

Hoe dan ook, deze serie telefoons is gewoon erg goed, het is alleen jammer dat accessoires slecht verkrijgbaar zijn. Voor de Z7 (dus niet Mini of Max, maar gewoon Z7) is het nog erger dan de Z9. Alle accessoires op eBay en Chinese winkels zijn voor de Z7 Max...