Apple MacBook Pro 15,4" Retina (2014) 2,2GHz 256GB Review

Sea-Dweller 17 juni 2015, laatste update op 19 juni 2015, 900 views

Apple MacBook Pro 15,4" Retina (2014) 2,2GHz 256GB

Beste product ooit aangeschaft. Gekocht toen hij uitkwam in medio 2012: 2,3GHz i7 met 8GB ram en 256GB SSD. Nog steeds waanzinnig snel: op OSX 10.11 start hij met amper 10 seconden op.

Pluspunten

• Super stabiele OS. Zelden vastlopers
  • Razendsnel, zelfs na 3 jaar op nieuwste OS
  • Scherm was toen al geweldig, nog steeds maar weinig concurrentie
  • Unibody behuizing, geluidskwaliteit, MagSafe adapter, toetsenbord, trackpad
  • Muisstil, perfecte warmte-afvoer, laag gewicht, ontwaakt met 2 seconden
  • Accuduur. Na 3 jaar werk ik er nog dik 7 uur op!

Minpunten

• RAM en SSD niet te upgraden

Altijd met Windows gewerkt maar ben sinds 3 jaar nog nooit zo tevreden geweest over een product. Deze laptop kocht ik in mid 2012 gelijk bij launch. Een vette 2200 euro moest ik neertellen voor des tijds, eerlijk is eerlijk, de beste laptop die er toen bestond. Het waanzinnig dunne retina scherm met hoge helderheid tezamen met het minimalistische design van de aluminium unibody en SSD waren voor mij al genoeg om eens een Apple te proberen.

Normaal zou ik nu rond deze tijd al een beetje kijken naar een nieuwe laptop maar ik zou werkelijk niet weten wat er momenteel beduidend beter is dan deze laptop. Uiteraard zijn de geŁpdatet modellen nog weer sneller met meer opslag maar voor de rest is er geen verschil.

Applicaties openen vrijwel direct en een boot duurt 4 seconden tot inlog-scherm. Na wachtwoord kan je met 5 seconden al gelijk aan de slag en heb je niet allemaal zeurende ballonnetjes en een updatende anti-virus programma. Inmiddels draai ik OSX 10.11. Het is duidelijk dat de afstemming van de hardware en het OS bijdraagt aan deze prestaties.

En dan de prijs. Ik heb de prijs/kwaliteit verhouding op goed staan want dat is ook zo. Je betaalt veel geld maar je krijgt ook heel veel terug qua hardware maar voornamelijk ook qua afwerking, beeldkwaliteit, gebruikersgemak, duurzaamheid.

Inmiddels zijn er al wat concurrenten voor de Retina Macbook Pro, zoals bijvoorbeeld de Dell XPS15 met net iets krachtigere hardware dan de Retina MacBook Pro. Ook daar betaal je §2000 voor. Of dŠt overpriced is mag iedereen voor zichzelf bepalen.

Ik gok dat ik deze laptop nog eens 3 jaar bezit voordat ik mij genoodzaakt voel om iets nieuwers aan te schaffen. Dan is §2200 over 6 jaar nog wel te overzien.

Heb jij ook een Apple MacBook Pro 15,4" Retina (2014) 2,2GHz 256GB?

Kijk mensen, ik hou van Dell want het zijn gewoon robuuste no nonsens laptops in het prijssegment <§1200

Wat ik wil aangeven is dat als je niets zou doen aan onderhoud van je Windows laptop, dat ding met 3 jaar niet meer vooruit te branden is. Mijn vriendin kocht 2 jaar geleden een Sony Vaio voor 900 euro. Dat ding stijgt nu al op als ze haar browser opent. Zoveel kabaal als dat ding maakt. Niet vooruit te branden en 4 herinstallaties verder omdat Windows gewoon een malware magneet is (vooral als je te maken hebt met een doorsnee gebruiker, zoals bijna iedereen).

Dus op papier kan de hardware wel goed zijn maar daarmee ben je er nog niet. Windows is gewoon het meest inefficiŽnte besturingssysteem op aarde. Drivers installeren, Windows update 1 van 257, computer niet uitschakelen a.u.b..., Adobe update, anti virus pakketten die je systeem belasten, enz. Het is gewoon niet meer van deze tijd. Windows 8 werd door onze strot geduwd maar nu komen ze er weer op terug. Intergratie met tablets en telefoons is ook volledig mislukt.

Het is dat het bedrijfsleven Windows levend houdt (en daar kan Apple dan weer niet aan tippen), maar voor de consumentenmarkt is het gewoon prut.
Ietwat offtopic, maar een kleine correctie: "Nog steeds waanzinnig snel: op OSX 10.11 start hij met amper 10 seconden op! Doe dat maar eens na met je 3 jaar oude Dell."

Eh, ja. Dat kan prima, zolang het ding maar een SSD heeft.
I second that. Mijn game PC start binnen die 10 seconden op en die is ~5 jaar oud. En die kostte gebruikt, inclusief dikke gaming kaart, nog geen 200 euro. Beetje een non-argument, vooral door je Dell-opmerking er achter aan.
;-) Ik heb een dell met OSX erop en die doet het in 7 seconden.
Bijna goed, je hebt je review over het 2012 (pricewatch: Apple MacBook Pro 2012 15" Retina (Core i7 3615QM, 8GB, 256GB) model bij het 2014 model geplaatst :p
Heb zelf een MBPr 13 (2014) en daar is het RAM inderdaad vastgesoldeerd.
SSD is wel te verwijderen en te vervangen door een overpriced aftermarket exemplaar. (al weet ik niet 100% zeker of dat software matig werkt, kan goed dat Apple een feature heeft ingebouwd dat dit voorkomt)
Je kunt prima de SSD vervangen door een aftermarket-exemplaar. Kijk eens naar de Transcend jetdrives. Wat mij betreft ook niet overpriced, product komt met casing en tools om je 'oude' SSD als externe USB 3.0 schijf te gebruiken. Puntje is wel dat de TRIM-functie standaard niet aan te zetten is, via een omweg kan het wel, maar dat wil ik iedereen afraden op dit moment (mijn systeem wilde niks meer doen na een update).

Verder is het geen review maar meer een boodschap hoe blij je bent met het product, op zich niets mis mee want het is aanstekelijk :Y)

[Reactie gewijzigd door rikhartman op 17 juni 2015 14:03]

volgens mij kan je beter naar een officlele Apple SSD kijken op ebay. B.v. de OWC aftermarket SSD hebben niet zon beste reputatie. Vooral veel mensen die last hebben van dataloss. Maar een 256GB -> 512GB bv kost je al met al 300 - 400 euro en ik heb uiteindelijk de Mac verkocht en nieuwe 2de handse naar wens aangeschaft. Dat verschil was toen 250 euro (van 8->16 en 256GB -> 512GB) gelijk ook een recenter model met ook betere CPU specs. Dat is ook het idee van APple. Je koopt overwogen een model naar keuze. Voldoet hij niet meer dan verkoop je je model en koop je een andere (EN apple wil natuurlijk het liefste dat je dan een nieuwe koopt natuurlijk)

[Reactie gewijzigd door toet-toet op 18 juni 2015 12:05]

Dat kan ook, maar als je alleen een SSD upgrade wil en verder geen gedoe met doorverkopen e.d. denk ik toch dat je beter af zult zijn met alleen een SSD upgrade. Een officieel Apple SSD via eBay is trouwens een goede tip.

Overigens had ik het niet over de OWC SSDs (die hier volgens mij ook niet heel goed te verkrijgen zijn). Zelf heb ik een Transcend geÔnstalleerd en dat werkt echt perfect. Uiteraard ben ik maar 1 geval (en zorg ik altijd voor volledige backups.)