Denon Ceol N9 Wit Review

Jeetwee 10 januari 2016, laatste update op 28 november 2016, 3.108 views

Denon Ceol N9 Wit

Deze "alles-in-een" heb ik gekocht ter vervanging van mijn oude opstelling met een losse CD-speler, receiver (die kapot ging) en de IPdio internetradio, Prijstechnisch is deze voor mij het beste alternatief tov de soortgelijke Marantz of een Yamaha. Na een zeer moeizame start, waarover later meer, zeer te vreden.

Pluspunten

• Strakke vormgeving
  • Formaat
  • Handige AB
  • Connectiviteit

Minpunten

• Indirecte bediening
  • Traag starten van de internetverbinding
  • Had geen update via wifi, inmiddels wel.
  • Slechte app

Geluidskwaliteit Score: 4
De eerste ervaring na het aansluiten was shocking: geen internetupdate mogelijk, regelmatig vastlopen en ook geen stabiele wifi verbinding :( . De internetupdate functionaliteit lijkt niet aanwezig te zijn, terwijl de software het wel als optie heeft. De problemen heb ik uiteindelijk kunnen oplossen door een update te installeren met een usb stick, de modem/router een harde reset te geven en ook de N9 te resetten.

Wat zit er in de doos?
  • het apparaat zelf
  • de afstandbediening
  • een AM antenne
  • handleiding op CD
  • de stekker
  • een quick start gids
De installatie
Nadat de stekker is aangesloten en ook de boxen druk je op de aanknop en volgt een instelmenu.
Je kan alles handmatig doen of via een "snelle" optie, Ik heb de laatste gebruikt en dan volgt inderdaad het vanzelf: taal kiezen en dan wordt naar de aanwezige wifi netwerken gezocht . Na de keuze voor een netwerk kan je de netwerksleutel invoeren, die je handig met de afstandbediening kan intoetsen. Daarna wordt de verbinding tot stand gebracht. Klaar voor gebruik.

Wat zit er op de achterkant?
  • Twee speakers en een subwoofer
  • Twee maal een optische ingang
  • FM kabel en AM antenne
  • Stekker
  • Ethernet
  • Tulp ingang
  • WPS-knop
  • Verbindknop Apple apparatuur
Wat zit er op de voorkant?
  • USB 2.0 ingang
  • Hoofdtelefoon 3,5mm
  • Aan/uit knop
  • Ontvanger AB
Wat zit er op de bovenkant?
  • Links op het logo de NFC functie
  • De volumeknoppen
  • Bronselectieknop
  • Cursortoetsen voor navigatie
De FM-radio
De radio heeft geen DAB+. Hoewel dat beter geluid zou moeten geven als de FM via de kabel, ben ik tevreden met de kwaliteit van het geluid (geen hoge eisen, anders dan geen ruis).
Er zijn verschillende manier om het apparaat voorkeuze zenders te laten programmeren. Onder andere o.b.v. RDS. Aangezien ik liever zelf een (beperkt) aantal zenders wil vastleggen heb ik ze handmatig gezocht en vastgelegd in de favorieten. Die kan je snel er in zetten met de knop "addl" op de AB. Helaas kan je de voorkeuze zenders niet met de cijfertoetsen op de AB direct benaderen, maar moet dat via de knop "call" om de lijst op te vragen. Heb je eenmaal een voorkeuzezender gekozen, kan je wel met de pijltjes toetsen omhoog/omlaag verder gekozen worden.
Ook kan je niet de vorige of volgende voorkeuze zender opvragen met de AB en de knoppen op het apparaat; dan zoekt die alleen de eerst volgende of vorige frequentie. Erg onhandig en eigenlijk wel onbegrijpelijk.
Op de display wordt netjes aangeven welke zender je beluistert en ook of er RDS is e.d.

CD speler
Deze is zoals alle andere standaard cd-spelers. Ook hier het probleem dat je niet met de AB direct een nummer kunt kiezen.

Music server
Zo heet de mogelijkheid om vanaf het netwerk muziek te streamen. De verschillende apparaten worden automatisch herkend, waarna je een keuze kunt maken. Ik gebruik een Synology DS213 met mp3's.
Je kan vanwege het kleine scherm geen totaal overzicht van de albums hebben zoals op een tablet, maar je moet door de albums heen scrollen. Dat ben al gewend van de IPdio en vormt m.i. geen probleem.
De snelheid waarmee verbinding wordt gemaakt is afhankelijk van het soort NAS en of die wel of niet in slaapstand staat. Tot nu toe gaat het netjes en blijft de verbinding goed stabiel.

Overige functionaliteiten
Bluetooth gebruik ik niet, maar wel even getest met een iPad air. Het apparaat zoekt als eerste naar het toestel waarmee het de laatste keer verbonden is. Bij een nieuwe verbinding volgen duidelijke instructies en komt de verbinding makkelijk tot stand.

NFC: helaas niet beschikbaar op mijn mobiele apparaten, dus niet kunnen testen.
AirPlay: werkt als een trein: een druk op de knop en de verbinding is gemaakt. Heeft daarom absoluut de voorkeur boven bluetooth.

Denon levert er een soort afstandsbedienings-app bij. Wie die bedacht heeft, snapt er volgens mij niet veel van. Niet alleen zeer instabiel, soms niet op te starten, verbinding valt weg. Ook de lay-out van de app en de bediening laat zeer te wensen over. Het überhaupt de vraag of je een app nodig hebt bij dit apparaat, maar de aanwezige app is niet de moeite waard.

Koptelefoon aansluiting: helaas een 3.5mm aansluiting. Een 6,3mm met evt. een verloop naar 3,5mm zou mijn voorkeur hebben.

Geluid
Van geluid heb ik niet echt verstand, maar de opgegeven 2x 65Watt vermogen lijkt voldoende voor in de huisakmer (al heb ik in een review gelezen dat het feitelijk vermogen lager ligt). Ik heb de N9 zonder boxen gekocht, omdat ik mijn eigen boxen niet wil vervangen (Studiocraft made by Bose). Het geluid kan ik moeilijk beoordelen, maar klinkt volgens mij niet heel anders dan bij het vorige apparaat. Heeft op een lage geluidsstand al aardig volume en op hard geen vervormingen gehoord. Mooi helder geluid met voldoende bas.

Overall
Een mooi apparaat (smaken verschillen) met een uitgebreide combi aan functionaliteiten voor degenen die geen losse onderdelen (meer) willen. Bediening had hier en daar handiger gekund en de startsnelheid van internetradio mag van mij zeker sneller. Voor mij is de prijs/kwaliteit in orde. Daarom ben ik zeer tevreden met de Denon N9.

Heb jij ook een Denon Ceol N9 Wit?

Nette review. Bevalt de N9 na, bijna, een jaar nog steeds? En zijn er al verbeteringen doorgevoerd betreffende de connectiviteit of heb je het ondertussen maar geaccepteerd?
De connectiviteit is uiteindelijk verbeterd met de ontvangen updates. De updates gaan nu wel via de wifi en verlopen automatisch.. Soms wat moeite met de pairing via Airplay, maar verder doet-ie het prima. De N9 bevalt dus absoluut nog :) .
Vanwaar de vraag? Sta je op het punt er een aan te schaffen?
Bedankt voor je antwoord, dat is mooi te horen. En sta inderdaad op het punt deze aan te schaffen ja, als ik hem eens in het echt heb gezien/geluisterd dan. Ben op zoek naar een klein stereosysteem waar ik Spotify op kan streamen, digitale kanalen op kan aansluiten en een lp speler op kan. Meer dan dat heb ik niet nodig Luister op zich geen cd's, maar het is wel fijn dat met de N9 ook wel de mogelijkheid tot er is.

Hifi Klubben heeft een hele aantrekkelijke setkorting voor een setje Dali 1's met een N9, wat mij mooi uitkomt. Voor slaapkamergebruik en m'n eerste stap richting 'duurdere' hifi een prima begin lijkt me zo.
Dank voor je review. App inmiddels ook al wat verbeterd? Heb je Spotify connect kunnen testen?
Ik heb de app eerlijk gezegd maar links laten liggen. Kan de Denon bedienen met mijn Logitech Harmony en dat is voor mij voldoende. Spotify via AirPlay gaat prima, kan Android niet testen.