Specificaties 120mm diameter met 28dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Scythe Mugen 4 Review

Wouter__G 16 juni 2015, laatste update op 16 juni 2015, 903 views

Scythe Mugen 4

Prima koeler voor een schappelijke prijs. De koelprestaties vallen mij een klein beetje tegen, maar zijn wel ruim voldoende.

Pluspunten

• Stil, op lagere toerentallen onhoorbaar
  • Goedkoop
  • Evt. uitbreidbaar met tweede fan

Minpunten

• Koelprestaties vallen een beetje tegen
  • Formaat (je moet wel de ruimte hebben in je kast)
  • Verpakking koelpasta

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 3
Ik heb deze koeler gekocht als vervanger voor de stock-koeler van mijn Core i5 3450. Ik was op zoek naar een koeler die nagenoeg en liefst helemaal onhoorbaar is, ook onder flinke load. Aangezien de CPU geen high-end exemplaar is, niet overgeklokt is en een TDP van 77W heeft, verwachtte ik met de Mugen 4 dit doel te kunnen bereiken.

Installatie
Aangezien ik nog nooit een CPU-koeler had geinstalleerd, was ik benieuwd hoe lastig dit was. De installatie was redelijk eenvoudig. Backplate en koeler monteren was niet moelijk met de bijgeleverde handleiding. Een minpuntje was de meegeleverde koelpasta, deze zat verpakt in een plastic zakje dat je open moet knippen. Ook het monteren van de fan was wat onhandig met twee dunne beugeltjes. Dit kostte even wat moeite en je moet een beetje uitkijken dat je de beugeltjes niet verbuigt.

Prestaties
De koelprestaties zijn prima, maar niet uitmuntend. Na het monteren van de koeler heb ik in de BIOS de target CPU temperature ingesteld op 50 graden en daarna Prime95 een uurtje laten draaien. Dit leverde een hoogste CPU-temperatuur op van ongeveer 60 graden, waarbij de CPU-fan op maximaal toerental draaide. De fan is daarbij goed hoorbaar maar het geluid is niet storend hard.

Omdat ik hier niet erg van onder de indruk was en het de eerste keer was dat ik een koeler monteerde, heb ik de koeler weer losgemaakt om te kijken of ik de koelpasta goed had aangebracht. Vervolgens heb ik de koeler opnieuw gemonteerd maar nu met Arctic Silver koelpasta. Hierna opnieuw Prime95 een uurtje gedraaid, dit keer met een target CPU temperature in de BIOS van 55 graden (zie screenshot). De koelprestaties zijn nu beter, de piektemperatuur is 58 graden waarbij de fan ook bij volle belasting op het laagste toerental blijft draaien. De omgevingstemperatuur bij deze test was ongeveer 21 graden, gemeten met een babyfoon met ingebouwde thermometer (ik heb helaas niets anders). Nu moet ik daar wel bij vermelden dat de case-fan achterin de kast op slechts enkele centimeters van het koelblok zit, waardoor deze in feite bijna als een tweede CPU-fan acteert.

Ik ben tevreden over de koeler, omdat ik het gewenste resultaat (goede koelprestaties zonder merkbaar geluid) heb bereikt. Ik vraag me echter wel af of de koeler voldoende koelvermogen biedt bij het gebruik met zwaardere en/of overgeklokte processoren, aangezien ik bij een vrij gemiddelde CPU (qua TDP) al temperaturen van 58 graden scoor. Waarschijnlijk is het wel zo dat je met het monteren van een tweede fan (beugeltje is daar al voor bijgeleverd) en/of een krachtigere fan, betere koelprestaties kan verwachten.

Heb jij ook een Scythe Mugen 4?

Prime95 is verre van realistisch.

Als ik mijn i7 920 met Prime of OCCT test, zit ik tegen de 85 graden aan.

Als ik vervolgens bij GTA V of BF4 kijk, dan zit ie net tegen de 60 aan...
Jij hebt een Mugen 2..

Dat vind ik dan knap. Met gamen zit ik met de mugen 4 maximaal aan de 50 graden.
Dat is toch juist prima dan??
Zoals ik ook in de conclusie heb geschreven ben ik zeker niet teleurgesteld in de koeler, hij voldoet immers aan mijn verwachtingen.

Uiteraard realiseer ik me dat p95 niet vergelijkbaar is met normaal gebruik, maar het is wel geschikt om te kijken hoe goed een koeler presteert. In bovengenoemd YouTube-filmpje wordt dezelfde methode toegepast.

Tot slot: ik heb de omgevingstemperatuur erbij gezet, over de meetmethode mag je je mening hebben :). Het was in ieder geval de reden dat ik hem er in eerste instantie niet bij heb gezet.
Als tip voor een nog koelere CPU zou ik deze nog voor willen stellen:

Verlaag het voltage van de CPU met bijv 0,050V als je dit nog niet gedaan hebt. Dat lijkt weinig maar het eindresultaat kan weer een aantal graden zijn. :) Vrijwel alle cpu's worden met hoger-dan-nodige Vcore gevoed, omdat er dan meer zekerheid is dat het fabrieks-af voldoende stabiel zal werken. (Dit is meer voor temperatuur-beheersing in het algemeen en heeft niet zozeer met deze koeler te maken.)
Wat ben jij gewend aan cooling? Want max 60c tijdens prime is gewoon heel netjes.
Mijn 6-core CPU loopt met een veel grotere heatsink (Thermalright Silver-Arrow SBe) tegen de 75 als ik dat draai.
Haha, ik ben niks gewend (1e keer een andere koeler) en gezien de reacties zijn mijn verwachtingen wat te hoog gespannen geweest denk ik :).
Vermeld je ook de omgevingstemperatuur?

Ook moet je bedenken dat dit extreme situaties zijn, meestal belast je de CPU niet zo maximaal.
Hopelijk zwakt dit jouw teleurstelling ietwat af.

Ook heb ik wel eens gehoord dat de IHS van Ivy Bridge cpu's wat minder zijn. Daar kun je zelf niets aan veranderen. Alhoewel... https://www.youtube.com/watch?v=XXs0I5kuoX4 (afgeraden maar om te laten zien dat er nog wel iets aan te doen zou zijn).
Probeer maar eens Linpack of intelburnintest
Is nog eens 5 graden meer dan OCCT of Prime
Mijn ervaring is dat de temperatuur altijd nog een paar graden zakt in de loop van de tijd bij het aanbrengen van 'verse' koelpast.
Lol, mijn temperatuur is idle met exact diezelfde koeler, maximaal 35 graden. Oeps. Ik denk dat ik een stukje tekst heb overgeslagen. Je hebt daarvoor Prime95 gedraaid. Niet gelezen.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 17 juni 2015 08:36]

zeer onhandig die fanbeugels 8)7 8)7
maar hij is wel stil en koelt goed

[Reactie gewijzigd door frankd2011 op 15 september 2015 20:11]