Sony Xperia M4 Aqua Zwart Review

mwolthers 15 juni 2015, laatste update op 21 september 2015, 3.978 views

Sony Xperia M4 Aqua Zwart

Eerste indrukken na een week gebruik: mooi toestel, werkt vlot en de accu gaat lekker lang mee. Biedt heel veel waar voor zijn geld! Minpuntjes: de plaatsing van de volumeknopjes ('rocker') en de niet-verwisselbare accu. Sony apps nutteloos maar zitten niet in de weg.

Pluspunten

• Accuduur
  • Prijs/kwaliteit
  • Waterdicht

Minpunten

• Onhandige plaatsing volumeknopjes
  • Niet-verwisselbare accu

Na zo'n vijf jaar te hebben gedaan met de legendarische Motorola Defy begon mijn geliefde toestel toch kuren te vertonen die het toestel onbetrouwbaar maakten. Dingen als spontane reboots, vastlopers en in het buitenland regelmatig niet willen roamen deden me de grote stap naar een nieuw toestel maken. Ik vind dat een mobiele telefoon ook gewoon vijf jaar mee moet kunnen omdat het volstrekt idioot en onverantwoord qua verbruik van natuurlijke materialen is om een duur elektrisch apparaat zo snel af te schrijven. Na het lezen van de preview besloot ik dit toestel te kopen zodra het beschikbaar kwam. Ik heb nog even overwogen een Samsung Galaxy S5 te kopen vanwege de verwisselbare accu en het betere scherm, maar het prijsverschil van ca. ¤100, de bloatware op de Samsung en de afwezigheid van een klepje voor de USB-poort deden me voor de Sony kiezen. Zo'n klepje is al snel niet meer waterdicht door het veelvuldige gebruik, dus een waterbestendige USB-poort vind ik een zeer welkome en knappe oplossing van Sony.

De post bracht me een vrij simpel doosje met naast het toestel het gebruikelijke papierwerk, een oplader met USB-snoertje en een paar oortjes. Dat laatste had voor mij niet gehoeven omdat ik die liever zelf in de winkel uitkies. Bovendien heb ik al oortjes. Dat had misschien weer wat in de aanschafprijs kunnen schelen. Het toestel was voorzien van beschermfolie aan de voor- en achterkant.

Op het oog ziet het toestel er ook stevig uit. De hoeken zijn duidelijk verstevigd en de knoppen komen degelijk over. Het glas voor het scherm is iets minder dik dan voor de Defy, maarja, dat was dan ook een bouwvakkerstelefoon. Ook omdat telefoons momenteel ten koste van alles zo dun mogelijk gemaakt worden zal er wel een millimetertje op de dikte van het glas zijn beknibbeld. Had voor mij niet gehoeven, zegmaar. Die hang naar zo dun mogelijke telefoons is vast ook de reden dat de batterij niet verwisselbaar is. Je hoort soms mensen zeggen dat dat vanwege de waterdichtheid is, maar mijn oude Defy is ook waterdicht en die batterij is wel verwisselbaar. Als dat vijf jaar geleden kon, kan het nu ook.

Na aanzetten word je door een uitgebreid setup-programma geloodsd waarin alle noodzakelijke instellingen en accountgegevens langskomen. Dat scheelt zoeken in menu's en werkt prettig. Je kan er ook voor kiezen om alles zelf te regelen. Het toestel werkt vlot, zoals het hoort. Het scherm is verrassend veel groter dan dat van mijn oude Motorola (5,0" vs. 3,7") en ziet er in mijn ogen mooi uit. Tijdens het werken zit ik wel vaak onbedoeld met mijn vingers aan de volumeknoppen. Het was handiger geweest als die hoger aan de zijkant hadden gezeten, waar nu het klepje van de nano-simkaart zit. De flinke afmetingen van het toestel zijn voor mij wel even wennen. Een M4 Aqua Compact in de stijl van de Z3 Compact had ik misschien prettiger gevonden, maar die is er nu eenmaal niet.

De software is Android 5.0 met een aantal voorgeïnstalleerde apps van Sony. Die voegen voor mij helemaal niets toe en zou ik verwijderen als het kon. Maar ze zitten niet echt in de weg en nemen volgens mij ook geen grote hoeveelheden resources in beslag. Verder kan je Android gewoon zo configureren als je zelf wil. Het blijft Android, dus Google probeert op alle manieren gegevens over je te verzamelen. Dat kan je Sony natuurlijk niet kwalijk nemen.

De camera heb ik nog niet gebruikt omdat ik als amateurfotograaf allerlei echte fotoapparaten heb. Een telefooncamera gebruik ik wanneer ik onverwachts foto's wil maken en niets anders bij me heb. Het is me wel opgevallen dat Sony ook hier wat vreemde toevoegingen heeft gedaan zoals mogelijkheden om allerlei lelijke tekeningen over je foto's te projecteren. Wat daar de zin van is ontgaat mij. Verder ziet de camera-app er intuïtief en snel uit. Wie weet kan het nog een vervanging zijn van mijn brakke waterdichte compactcameraatje dat in mijn zwemvest woont voor tijdens zeekajaktochten, al moet ik dan wel door een transparante hoesje fotograferen omdat ik geen touwtje aan de telefoon kan bevestigen. Het risico dat hij op de zeebodem een voortijdig sterven ondergaat neem ik liever niet.

Afgelopen weekend was ik op zo'n zeekajaktocht en had ik geen oplader bij me (want toch nergens stroom). Met een volle lading op vrijdagnamiddag kwam ik zondagavond met nog 35% over thuis. Dat had ik met mijn Defy niet durven dromen! Tijdens het weekend heb ik de telefoon nog redelijk wat gebruikt voor communicatie met thuis, weerberichten, gewoon even spelen, enzovoort. De accuduur is dus zonder meer goed te noemen!

Al met al stelt het toestel me meer dan tevreden voor het geld dat Sony ervoor vraagt. Hoewel de winkelprijs op 275-300 euro ligt kon ik met een verlenging van mijn mini-abonnementje van 8 euro per maand voor 9 euro per maand extra het toestel krijgen. Dat is dus ¤9 x 24 maanden = ¤216.

Edit 21 september: Na een tijdje gebruik moet ik zeggen dat de plaatsing van de volumeknopjes veel minder storend is. Ik druk er zelden nog per ongeluk op. Dat ongemak verdwijnt dus vanzelf. Verder valt het stroomverbruik mij nog steeds in positieve zin op: een week vakantie, maar een keer hoeven opladen en nog met 38% over thuiskomen. Ik vind dat klasse. Negatief is toch wel de interne opslag. Ik heb er nog niet echt last van, maar weet ook gewoon dat er weinig ruimte over is en dat is gewoon onhandig. Een SD-kaartje lost dat probleem maar ten dele op.

Heb jij ook een Sony Xperia M4 Aqua Zwart?

Hoeveel van de 8gb is er beschikbaar voor het interne geheugen? als ik zon beetje google krijg ik vermoedens dat dat zon 1,26 gb beschikbaar is voor de gebruiker. Klopt dit of is dit meer?
Weet ik niet... Als je me kan vertellen hoe ik dat uitvogel laat ik het je weten.
iets van instellingen, opslag/opslagruimte en dan staat daar hoeveel geheugen nog vrij is.
Beschikbaar 1,22 GB
Android-systeem 4,03 GB
Apps 2,11 GB

en nog wat kleine dingetjes, waardoor het totaal van dat rijtje op zo'n 7,5 GB komt. Waar die laatste 0,5 GB is gebleven mag Joost weten. Misschien kaartmateriaal, ik sla vaak kaarten offline op en Oruxmaps doet moeilijk over de SD-kaart.
Kan je een paar foto's maken met de m4 aqua?
Het duurde even, maar ik heb wat gemaakt. Nu nog uitvogelen hoor ik ze hier kan plaatsen want foto's uploaden zie ik hier nergens...
dat weet ik ook niet kan je ze niet in de review zelf plaatsen?
Is de achterkant ook van glas, of is dit kunststof?
Kunststof. Zie ook de T.net review...
Bedankt! Dat maakt het iets minder fragiel als een glazen achterkant.
Wat merk je van de 8 gb interne opslag? Is het te krap bij veel apps? Of voldoet het plaatsen van een SD-kaart of verhelpt dit toch niet alle ongemakken bij weinig interne storage?
Ik merk er niets van. Ruimte zat. Maar ik heb geen games en geen social media dus ik heb zat aan 8GB. Ik heb wel een sd-kaartje voor muziek en offline kaartmateriaal.
Goede review!
Mijn iphone 5 valt letterlijk en figuurlijk uit elkaar en de m4 aqua staat bovenaan mijn lijstje. Heb een drietal vragen.

Ik deel de visie dat je voor een goede foto een goed fototoestel moet gebruiken (in mijn geval een pentax spiegelreflex) maar die heb je niet altijd mee, hoe is de beeldkwaliteit in detail?
Zijn er lensdefecten, zachte randen/ hoeken, is de detail / ruisverhouding op peil van wat je van 13 megapixel mag verwachten?

Is de telefoon na een paar maanden gebruik met een geheugenkaartje nog steeds lekker snel? (bij gemiddeld gebruik, geen spellen, wel navigatie)

Las ten slotte dat deze telefoon wel eens last heeft van hitteontwikkeling. Ervaar je wel of niet dat de telefoon erg heet wordt?

Laurens
Dag Laurens,

Een echte Pentaxian? Mooi man! Ik schiet al sinds mijn 16e (nu 35) met Pentax, dus heb een redelijk arsenaaltje opgebouwd. Mooi spul is het!

De camera op mijn telefoon heb ik nog nooit serieus gebruikt. Ook niet op mijn vorige telefoon overigens, en ook nauwelijks a-serieus. Met de M4 heb ik wel een of twee proefopnamen gemaakt in mijn achtertuin, maar heb nog niet de moeite genomen om ze überhaupt op de computer te zetten, laat staan in detail te bekijken. Maar volgens mij is het dezelfde cameramodule als in heel veel Sony smartphones, dus je zou er genoeg reviews over moeten kunnen vinden.

Mijn M4 is nog steeds lekker snel. Ik denk dat ik 'm minder belast dan gemiddeld. Geen spellen, ook geen navigatie, wel kaarten, weerapps voor het zeekajakken, mailen/appen, muziek, ohja, en bellen... Voor een zware gebruiker wordt het denk ik anders, vanwege de beperkte interne opslag.

Ik voel de telefoon wel warm worden bij pittig gebruik, maar niet alarmerend. Sinds kort zit hij in een hoesje dus voel ik het niet goed meer, maar ik heb geen reden om me zorgen te maken over hitte.

Overigens heb ik sinds kort ook 4G van Tele2 en dat zorgt wel voor veel minder wachttijden bij internetgebruik en volgens mij ook beter bereik voor bellen.

Ik overweeg wel om over te stappen op iets als CyanogenMod. Dat had ik op mijn Defy ook en beviel goed, en de bloatware van Sony, die ik toch niet gebruik, zou ik graag kwijt willen. Scheelt een hoop ruimte. Ik heb begrepen dat dat op de M4 veel makkelijker kan, omdat Sony het toestaat om een andere versie van Android te draaien, maar heb dat nog niet gecontroleerd.

Succes met je keuze!