Specificaties Bluetooth muis en 1.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Microsoft Sculpt Touch Mouse Review

Jazco2nd 15 juni 2015, laatste update op 15 juni 2015, 467 views

Microsoft Sculpt Touch Mouse

Een van de beste muizen die je kan kopen. Verbinding is makkelijk en snel, accu gaat een jaar mee, geschikt voor links- en rechtshandigen en je kan zowel horizontaal als verticaal scrollen. Daarnaast werkt de muis tot mijn verbazing prima op mijn hoogglans tafel. Niet alle muizen kunnen daarmee omgaan.

Pluspunten

• universele vorm, stoer design
  • prettig om mee te werken. Doet goed wat het moet doen
  • accu

Minpunten

• (klein puntje) middelste knop werkt niet als je er net mee hebt gescrollt (even vinger afhalen)

Ik heb lang gezocht naar een goede no-nonsense Bluetooth LE muis die niet alleen voor rechtshandigen is ontworpen. En liefst onder de 50 euro. Dan kom je op 3 modellen uit:De Arc Touch is nu onder de 50 maar toen ik ging kopen nog niet. Ik vind deze in elk geval te prijzig. Voor 20 euro minder heb je al een alternatief.
De Samsung koos ik opzettelijk niet. Ik kon geen reviews vinden en draag liever niet bij aan de grootste marketingmachine van de wereld als er vergelijkbare of betere alternatieven zijn.
De Sculpt Touch was met 5 euro korting slechts 29 bij ComCom (incl verzenden en BTW). Daarnaast was ik erg nieuwsgierig naar een touch-scroll met tactile feedback.

Uiteindelijk erg tevreden met de keuze:
Hij ziet er echt mooi uit, sjiek en modern.
Verbinding maken gaat probleemloos. Mijn advies is om even te wachten als Windows de muis vind totdat Windows ook echt de volledige naam laat zien ("ipv Bluetooth Mouse"). Daarna verbind de muis probleemloos. Ook als mijn laptop al is verbonden met een UE Boom Bluetooth 4 speaker en een Bluetooth 3.0 Keyboard van de Action (echte aanrader trouwens!!).

In gebruik is de muis erg prettig. Het scrollen is even wennen. Tactile feedback vind ik wel prettig maar kan je ook uitzetten. Eenmaal gewend werkt het heel fijn.

Met Microsoft Mouse and Keyboard Center (kan je downloaden) kan je eventueel instellen hoeveel regels je wil scrollen en wat elke knop moet doen. De software is erg duidelijk. Ik heb het alleen gebruikt om meer regels te scrollen.

Enige minpunt is de 3e muisknop. Dit is het touch gedeelte. Ik merk dat ik niet altijd een tabblad kan sluiten of openen in een browser met die knop. Het leek heel random maar ik heb ontdekt dat als je net daarvoor hebt gescrolld en je vinger niet van het touchdeel hebt gehaald, indrukken van het touchdeel geen functie heeft. Je zou dus heel even je vinger moeten optillen. Ik merk in de helft van de gevallen niks van deze limitatie. Het is wel fijn te weten wat de workaround is anders kan het je irriteren. Ik merk er laatste weken niks meer van en geef de muis daarom toch 5 sterren.
Verbindingsproblemen heb ik absoluut niet en dat vind ik wel bijzonder want daar staat Bluetooth bekend om bij dit soort apparatuur.

Het scrollen zelf geeft dus tactile feedback en juist die trilling kan aanvoelen alsof er iets los zit, alsof de bouwkwaliteit minder is. Maar dat is juist de tactile feedback. Verder is het een stevig product. Met 2 AA batterijen heeft hij wat gewicht, dat vind ik heel prettig. Aanrader.

Gebruikt: Windows 7, Windows 8.1 beide in combinatie met de "Bluetooth 3.0 Keyboard" van de Action, goedkoopste bluetooth keyboard en enige die ik heb getest die altijd direct verbind als ik een toets indruk, ook als de laptop uit is geweest. Geen enkel BT keyboard werkte zo probleemloos dus absolute aanrader in combinatie met deze muis.

Heb jij ook een Microsoft Sculpt Touch Mouse?