X-Gear Laqué XLQ480K Zwart Review

Puppypower 26 april 2009, laatste update op 17 november 2015, 1.761 views

X-Gear Laqué XLQ480K Zwart

Pluspunten

• Simpel en strak
  • Goedkoop

Minpunten

• Voeding
  • Voeding
  • Voeding
  • Scherpe randjes

Kwaliteit voeding Score: 1

Ik heb enkele maanden terug twee van deze kastjes aangeschaft om er twee 'simpele' PC's in te huisvesten. Daartoe was ik op zoek naar een type kast dat vooral goedkoop en simpel was, niets meer en niets minder.

Mijn keuze is daarom op deze X-Gear kastjes gevallen met als voornaamste overweging de prijs en het feit dat de kastjes voldoen aan de door mij gestelde criteria qua uitbreidingsmogelijkheden.

Uiterlijk

Gewoon lekker simpel en lekker strak. Geen gimmicks, geen overbodige toeters en bellen. Wat dat betreft prima dus. Bovendien voorzien van een DVD-cover die in mijn geval een 'antieke' beige DVD-brander keurig uit het oog houdt en dus voor een wat strakker uiterlijk zorgt - het oog wil tenslotte ook wat.

Vier 5.25" en twee 3.5" bays extern, vijf 3.5" bays intern, twee USB en audio-I/O op het frontje: de typische miditower dus. Grote powerbutton en een goed bereikbare resetbutton. That's it!

Leveringsomvang en bouwkwaliteit

De kast is compleet met 400W voeding, waarover later meer. Daarnaast een netsnoer, een beeper, de nodige schroefjes en andere meuk en dat is het dan ook wel. Precies wat je zou verwachten dus.

De kast is gemaakt van 100% pisbakkenstaal maar ziet er verder netjes uit. Alles past, alles functioneert alleen moet je verder niet al te veel verwachten. Goedkoop is goedkoop tenslotte. Minpuntje: de schroefdraad voor met name de moederbord-standoffs is slecht getapt, hier is enig bruut geweld vereist om de boel er netjes in te krijgen maar wie daar niet tegenop ziet komt er wel.

Installatie

Op zich probleemloos, al moet je hier en daar wel waakzaam zijn vanwege scherpe randjes. Dat had ik echter ook niet anders verwacht in deze prijsklasse. Wel is het een vrij krappe kast, zeker als je bijvoorbeeld een forse videokaart of veel harddisks zou willen installeren wordt het passen en meten: er is niet veel ruimte tussen moederbord en harddisk-bays. De installatie geschiedt overigens 'klassiek' dus gewoon met schroevendraaier en schroefjes - op het linkerzijpaneel na, dat is voorzien van thumbscrews.

Koelingsmogelijkheden

Er is ruimte voor twee 80mm fans aan de achterzijde en één 80mm fan in het zijpaneel. Daarnaast is er zuiver theoretisch een mogelijkheid om een 80 of 120mm fan aan de voorzijde te plaatsen doch die fan wordt compleet geblokkeerd door het plastic voorpaneel en zou dus volstrekt nutteloos zijn. In mijn geval zijn de koelingsmogelijkheden echter voldoende, ik gebruik 2 Zalman MFC1-Plus 80mm fans aan de achterzijde en die voldoen in mijn situatie ruimschoots.

Temperaturen (met 2x80mm casefans en stock koelers): :

Systeem 1: Intel E2180 @ stock: idle 25'C, stressed 42'C
Systeem 2: AMD 5600+ @ stock: idle 28'C, stressed 51'C

Geluid: zowel de casefans als de processorkoelers zijn *kuch* onhoorbaar vanwege het geluid dat de voeding maakt. Zie aldaar..............

Voeding

En daar zijn we meteen aangeland bij het zwakste punt van deze kast: de meegeleverde voeding. Eén exemplaar begaf het na ongeveer 30 minuten 'werken' met een luide knal en kon dus acuut RMA. Kan gebeuren natuurlijk, maar het is wel een teken aan de wand. De voeding is inmiddels keurig netjes vervangen overigens, maar toch.

Het meest storende is nog wel de excessieve geluidsproductie van deze voedingen. De ingebouwde 80mm-fan draait permanent op vol vermogen en produceert een geluid dat vergelijkbaar is met de modale heteluchtoven. Absoluut niet acceptabel dus, 'teringherrie' in plat Nederlands. Zéér onder de maat.

Ook de stabiliteit van de voedingen is ondermaats - de spanningen variëren permanent zelfs al is de belasting constant. Mijn multimeter (een niet-meer-zo-nieuwe-maar-wel-professionele Fluke) heeft het er maar moeilijk mee: variaties tot 20% zijn geen uitzondering. Buitengewoon teleurstellend dus!

Veel woorden wil ik er verder niet meer aan vuil maken: de kast is op zich prima als je geen bijzondere eisen stelt, alleen jammer dat er een voeding meegeleverd wordt...............

Jammer dat een dergelijk product op die manier op de markt gezet wordt. Natuurlijk is het een 'el cheapo' kast mèt voeding, maar toch, ik had meer verwacht, zelfs van een kastje in het budgetsegment.

Als je het ding koopt dan koop je het alleen vanwege de kast zelf, de voeding is een wegwerpartikel!

Al met al een miskoop dus. Dat moge duidelijk zijn!

Heb jij ook een X-Gear Laqué XLQ480K Zwart?

Nette kast is dat zeg!
Mooi dat je daar een review van hebt gemaakt, ik zocht al een recht-toe-recht-aan kastje.

Jammer van de voeding, maar vanzelfsprekend kunnen we bij een kast van 35 euro niet echt klagen over een voeding die erin zit (alhoewel standaard meegeleverde voedingen geen nadeel hoeven te zijn, het is alleen maar makkelijk voor het maken van een pc'tje)

Scherpe randjes... De enige echte kasten die ik ben tegengekomen zonder scherpe randjes zijn van Lian-Li en sommige van CoolerMaster.
Dus tja, dat is een bekend probleem.

Mooi uitgelegd allemaal, het geeft een goede overview van wat de kast precies is en hoe je ermee om kan gaan.
Het enige dat ik nog mis is een voorbeeldfoto van hoe jij aangeeft dat bepaalde videokaarten misschien niet/slecht zullen passen.

Maar in ieder geval: Succes met je kasten en hopelijk blaast er niets meer op!

(Ps. 3 sterren van mij voor jou, totdat er een foto van (niet passende) videokaarten in is verwerkt ;) )
Dank voor het commentaar.

Ik zal morgen - bij dag- en zonlicht - de boel even open schroeven en proberen een representatieve foto te maken van het 'binnenwerk' en die hier alsnog plempen.

De voedingen lijken me vooral slecht geconstrueerd en dan ook nog eens met gebruikmaking van goedkope componenten. Eén ervan heb ik inmiddels vervangen door een vier jaar oude 250W Fortron-voeding die z'n werk véél beter doet en het systeem ook stabiel houdt (zo veel zit er namelijk niet in), de andere voeding heb ik 'geslacht' en de fan daarvan vervangen door een beter exemplaar (Pabst 8412) die ik toch nog had liggen. Nood breekt wet - maar het helpt natuurlijk wel.

Alleen vind ik de modificaties die ik heb aangebracht buiten het bereik van deze review liggen, een kersvers product zou tenslotte zó uit de doos z'n ding moeten kunnen doen.
Een kwalitatief slechte voeding kan ook een risico zijn voor de hardware die je er op aansluit. Meestal zijn deze "budget" voedingen zonder beveiligingen opgebouwd en kan een slechte regeling overspanning op de uitgang veroorzaken. Dat is dan weer een doodsvonnis voor de rest van de (over het algemeen) veel duurdere hardware.

Daarnaast genereren slecht ontworpen voedingen meer EMI, wat in sommige gevallen fouten en storingen zou kunnen veroorzaken in de gevoelige hardware die aan de voeding hangt. Om dan maar te zwijgen over de "rotzooi" die ze het elektriciteitsnet op sturen.

Kortom, gezien het feit dat een fatsoenlijke voeding ook maar een paar tientjes kost (okee, dat is dan evenveel als een kale kast 8)7 ), is het vaak wel de investering waard. Ik zie het als een verzekering...
Bedankt voor je review.

Ik was vandaag opzoek gegaan naar een simpel, strak en vooral goedkoop kastje voor m'n server. Daarbij was mijn oog op deze kast gevallen.

Hij is ook te koop zonder voeding, de X-Gear Laqué XLQ480KN, voor zo'n ¤28,-
(komt erop neer dat de meerprijs van de voeding ong. 4 a 5 euro is 8)7 )

Ben benieuwd naar de foto's van het binnenwerkje.
Die X-gear voedingen zijn allemaal niet zo best, heb er zelf ook 1tje koste los 50 euro van 400 watt. Dat ding heeft me alleen maar problemen bezorgt. Maar prima review.
Ik heb in een andere computer een xgear voeding die al 4 jaar goed z'n werk doet :)
Best een strakke kast ja :)

[Reactie gewijzigd door Matthew op 26 april 2009 23:33]

X-Gear levert altijd brakke voedingen. Ik ken drie mensen die een X-Gear kast gekocht hadden, waaronder mijzelf.

Eigen voeding= binnen half jaar kapot
Voeding kennis 1= Viel regelmatig uit. Ik had hem uit elkaar gehaald en alle condensatoren stonden scheef en tegen elkaar aan. Weer recht gezet en nu stuk stabieler. Maar heeft toch andere gekocht.
Voeding kennis 2= Doet het nog prima! Maar maakt helaas wel hoop lawaai.

Ik had vervolgens maar voor 70€ een goede voeding aangeschaft. Was meer geld dan X-Gear kast & voeding bij elkaar :O
gelukkig hebben we de foto's nog ;)
"Foto's volgen ASAP, oorzaak: gebrek aan tijd en goed licht. Maar wat in het vat zit verzuurt niet en belofte maakt schuld dus don't worry."

Ik zou wel een foto van de binnenkant willen zien...ennuh past hier ook een lange GPU in (denk gtx295/4870x2 etc)